Re: Regnbue papegøje fisk
Fra : "Public

Dato : 08-05-01 16:50

Det er da helt utroligt at man kan gøre sig til dommer overfor hvad folk skal mene om måden at holde og anskaffe sig fisk på. Hvis man har lyst til at anskaffe sig et par neon fisk uden at læse i en bog at de er en stimefisk er det da vores opgave at fortælle dem hvordan de skal holdes på en pæn og ordentlig måde hvis de spørger. Det er da ikke vores mening om neon fisk er pæne eller grimme der er vigtig men derimod vores erfaring man kan bruge til noget. Jeg selv syntes at malavier er sild og uden interesse men det vil jeg da holde for mig selv hvis der er nogen der skriver et indlæg om ”sild”. Er det blevet sådan at man ikke kan få lov til skrive i denne gruppe hvis man har fisk der er kultur former ????. Eller skal der være plads til dem med andre opfattelser af det at have akvariefisk i en ”tank” inde i stuen er vildfanget malavie.
Hilsen
Hans D Rasmussen
Første gang på denne gruppe og måske sidste

---
This message did not originate from the Sender address above.
It was posted with the use of anonymizing software at
http://anon.xg.nu
---

Fra : Katjastrofen

Dato : 09-05-01 07:47

"Public <Anonymous_Account>" <remailer@xganon.com> skrev i en meddelelse
> [...]
noget. Jeg selv syntes at malavier er sild og uden interesse men det vil jeg
da holde for mig selv hvis der er nogen der skriver et indlæg om
&#8221;sild&#8221;. Er det blevet sådan at man ikke kan få lov til skrive i
denne gruppe hvis man har fisk der er kultur former ????. Eller skal der
være plads til dem med andre opfattelser af det at have akvariefisk i en
&#8221;tank&#8221; inde i stuen er vildfanget malavie.
> Hilsen
> Hans D Rasmussen
> Første gang på denne gruppe og måske sidste

Synes bestemt Hans er inde på noget, især omkring vildtfangede fisk. Er det
ikke lige så amoralsk at indfange fisk og tage dem med hjem i akvariet ?

Selvfølgelig tager jeg da også afstand fra, at man manipulerer med fiskenes
udvikling, nu kender jeg ikke til papegøjefisken, med ved dog også, at hvis
jeg så den og syntes den var flot, kunne jeg altså godt finde på at lave et
spontant køb! - Dvs kunne jeg ikke, af dem simple grund, at jeg nu har slået
mig ned på malawier og overvejer nøje hvad jeg vil osv.. men for et par år
siden, havde jeg købt papegøjefisken med glæde! - Men jeg mener da som de
fleste, at man skal holde op med, som sagt at manipulere. Mener det er
glasmallen, som ligepludeligt har udviklet neonskær - hvad er det for noget
?? - og guppyerne, som fremavles så de næsten står lodret i vandet!

Spørgsmålet er så, hvad gør man ved det ? - mit bedste bud pt, er netop at
oplyse akvaristen! - men man siger dælme da ikke, at vedkommende skal skylde
dem ud i toilettet!

Katjastrofen

Som enormt gerne vil have et link til et billede, så jeg kan se de her okay
obskure papegøjefisk

Fra : S?ren Bertram Peders~

Dato : 09-05-01 08:13

Mange tak for jeres response! Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste
person her i forumet, der synes at det er forkert af folk at sige, at jeg
skal dræbe mine fisk.

til jer der gerne vil se billeder af papegøjefiskene:

http://www.letting.dk/papegoje.html

http://www.akvarieforretningen.dk/Galleri/Cichlider/Mellemamerika/Amphilophu
s/Amphilophus_citrinellus_2.html

http://www.fiske-shoppen.dk/papegoje10.jpg

http://www.thyweb.dk/tsnyh/dyr.htm

-Søren

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 09-05-01 16:15

Vistnok på plads med (endnu) en betragtning i denne tråd, hvor jeg mellem
linierne kan læse en undren over min holdning til subj.

Jeg tillod mig at reflektere over hvorvidt man kunne tillade sig at købe en
fisk uden at vide hvordan den skulle holdes eller ej. Jeg forholder mig ikke
konkret til hvorvidt fisken er køn eller ej. Den er givetvis køn, ellers er
den jo ikke købt

Var spørgsmålet nu formuleret i en retning som "jeg har set en fisk som
akvariehandleren kalder xxx, men vil gerne vide mere om den FØR jeg køber
den", se så havde spørgsmålet jo en helt anden relevans end tilfældet blev
her.

Du skriver at man bare kan købe neonfisk uden at vide at det er stimefisk.
Nej, gu´ kan man ej! For hvilken temperatur, hvilket foder, hvilket vand,
hvilke krav iøvrigt?

Man har, uanset fiskens art, en pligt til at sætte sig ind i hvad det er man
køber. Så kan man læse sig frem til det, spørge fiskepusheren, spørge i
klubben, eller spørge i denne gruppe.

Alt for ofte ser man spørgsmål i denne gruppe omkring fisk der opfører sig
mærkeligt eller ikke kan holdes sammen. En del af ærgrelserne kunne undgåes
hvis akvarieholderen på forhånd havde sat sig ind i de mest basale ting. Og
her svarer vi (vistnok de fleste) da gerne her i gruppen.

Christian J.

Public <Anonymous_Account> <remailer@xganon.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f55db4d7e53d9134dbdb0c23383d182e@anon.xg.nu...