Sygdom Blodgang?
Fra : Sven Trønning

Dato : 02-08-04 09:49

Hej NG

I Akt. stykker fra Auxiliærkopset 1813 "Indkommende Sager" omtales den
værste onde for korpset, den store sygelighed der skyldes det mærkelige
ustadige og usunde vejrlig i eftersommeren 1813, hvor regn og slud afløstes
af enkelte overvældende hede dage samt den stærke bivuakering betyd at den
begyndte blodgang greb mere og mere om sig.

De diætetiske midler der blev anvendt for at modvirke sygdommen var "
Vandgrød, Brændevin og Peber. Dette krydderi blev indkøbt i så store kvanta"
at kongens approbation skønnedes nødvendig at indhentes til forsat indkøb.

Kilde: Aux. 25de sep. 1813.

Spørgsmål HVAD er Blodgang??

På forhånd tak

Svenn Chr. Trønning

Fra : Jan Østergaard

Dato : 02-08-04 09:54

Hej Svenn.

Her er hvad jeg kunne finde om Blodgang:
Dysenteri: En smitsom tarmlidelse med blodig afføring. Undertiden også
kaldet blodgang.

Mvh
Jan Østergaard

---