Diagram med danske slægtsbetegnelser
Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 29-07-04 17:06

Hej,

http://www.lklundin.dk/gramps/bloodrelatives.png (eller
http://www.lklundin.dk/gramps/bloodrelatives.dia til dem,
der kan læse gzip'et XML) er et diagram over et antal
danske (kødelige, dvs. ikke indgifte) slægtsbetegnelser.

Kan nogen her se ord der er placeret forkert i diagrammet?

Ordene findes i retskrivningsordbogen, http://www.dsn.dk/ .

Bortset fra tilføjelser af forstavelserne tip- og næst-, kan
nogen her så nævne andre danske kødelige slægtsbetegnelser,
som er at finde i retskrivningsordbogen ?

(Ord som grandnevø synes f.eks. at have forladt det danske sprog).

Slægtsbetegnelserne i diagrammet skal bruges i den danske
version af slægtskabsberegningen i slægtsprogrammet GRAMPS.

Mange tak,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 00:38

Min version af Explorer fra XP kan ikke læse *.DIA filer.
Men PNG filen er der ingen problemer med men jo også et foto. Ellers
fint og overskueligt opsat.

Bedste hilsner fra
Chris - www.brotherskeeper.dk

Fra : dannebrog

Dato : 31-07-04 11:07

Kære Lars!

Søskendebørn for fætter-kusine-forhold og
næstsøskendebarn for halvfætter mangler.

Disse to udtryk var for en 100-150 år siden de anvendte for h.h.v.
fætter/kusine og halvfætter/halvkusine.

Med venlig hilsen

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 02-08-04 17:13

Sat, 31 Jul 2004 12:06:44 +0200 skrev dannebrog:

> Søskendebørn for fætter-kusine-forhold og næstsøskendebarn for
> halvfætter mangler.
>
> Disse to udtryk var for en 100-150 år siden de anvendte for h.h.v.
> fætter/kusine og halvfætter/halvkusine.

Søskendebarn og næstsøskendebarn står i hver deres kasse i tegningens
midter-sektion, sammen med de øvrige kønsneutrale betegnelser.

Deres placering svarer så vidt jeg forstår til det du beskriver.

Mvh,
-Lars Lundin.

Fra : dannebrog

Dato : 03-08-04 11:55

Jeps - undskyld.

Så tror jeg din firgur er dækkende.

M.v.h.

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Palle Aase

Dato : 08-08-04 09:11

jeg har lidt besvær med at klare følgende:

Niels Westergaard bliver g. 1. med Maren Povelsdatter, - de får en søn,
der hedder Anders Nielsen,

Anders får en søn der hedder Peder Andersen

Niels Westergaard bliver g. 2. med Maren Knakkeraard, - de får en datter
, -Maren Nielsdatter Westergaard-

Peder Nielsen og Maren Nielsdatte Westergaard bliver gift.

hvad er de til hinanden ??? er de næstsøskende børn ??

hilsen palle