indtastning af kirkebøger
Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 27-07-04 22:22

Er der en anerkendt standard for indtastning af kirkebøger?
Hvis man alligevel vil gøre arbejdet, kan man jo lige så godt gøre det
"rigtigt".

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-07-04 08:07

> Er der en anerkendt standard for indtastning af kirkebøger?
> mvh
> Niels Nybo Jakobsen
************
Endnu ikke.
Kirkebøger er som bekendt ikke struktureret som folketællingerne var, men et
udvalg arbejder på at fastlægge een eller flere skabeloner for Kb.

Der kan gå nogen tid endnu før man er så langt at man kan lave et program,
og disse programmer skal først testes for alle fejl, så det har nogen
udsigt.

Jeg vil mene (uden at være expert) at hvis man indtaster sine egne
kirkebøger i en en selvopstillet database og gemmer den som kommasepareret
tekstfil eller lignende - kan den på et senere tidspunkt, med nogen
tilretning, lægges ind i et til den tid, indrettet kirkebogsprogram.

Måske andre ved mere
God arbejdslyst.
Flemming.

Fra : CFS2280

Dato : 28-07-04 13:00

Der findes en gammel skabelon i KIPformat - den er brugt til de kirkebøger
der indtil nu er afleveret.
mvh
Karen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 28-07-04 18:26

Flemming Svendsen wrote:

> [...]
> tekstfil eller lignende - kan den på et senere tidspunkt, med nogen
> tilretning, lægges ind i et til den tid, indrettet kirkebogsprogram.

Jeg kan ikke svare på KIP-standarder, men et kommasepareret format vil
du kunne loade data ind i hvadsomhelst, evt med lidt hjælp. Hvis der
optræder kommaer i teksten, skal der enten gåseøjne omkring alle
tekster, eller også kan du bruge semikolon i stedet for komma som
separator. Og husk at have kolonnenavne i første linie.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 28-07-04 19:41

Tak for alle gode svar.