Where?
Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-07-04 07:15

"Roy" <roy.davies@exeter.ac.uk> skrev i en meddelelse
news:4402a753.0406160242.5f17fdbc@posting.google.com...
> Can anyone identify the Danish folk high school that I have put a
> picture of on the web at the page below?
>
> http://www.ex.ac.uk/~RDavies/folkhighschool.html
>
> My grandmother was a student there in about 1916. (I am not sure of
> the exact year). My mother thinks that the high school is in Sjælland
> but does not know anything else about it.
>
> We would be very pleased if someone could identify it from the photo.

help anyone?

Hugh W

--

I'm trying to make a weB LOG every day
http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-07-04 15:42

Hugh Watkins skrev:

> help anyone?

Se tråden ved navn "Kender nogen denne folkehøjskole?" af
17-06-04.

Mvh.: JG

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 25-07-04 15:07

Jeg kan ikke tro dette billede stammer fra en højskole, det er stort set
unge kvinder med forklæde på, nogle børn og nogle få mænd. Det er vel
nærmere en husmoderforening

HC

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 25-07-04 21:29

"H.C. Nielsen" skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke tro dette billede stammer fra en højskole, det er stort set
> unge kvinder med forklæde på, nogle børn og nogle få mænd. Det er vel
> nærmere en husmoderforening

Jeg kan meget vel tro, at dette er en dansk højskole anno 1916. Min mormor
var på den kendte "Vallekilde Højskole" omkring 1906-7. Hendes billeder
ligner da vældig godt dit billede. Der ser endda ud til at være betydelig
flere
piger på dit billede. Så jeg vil godt antage dt for at være ægte.

Men jeg synes ikke bygningen bagved ligner noget af Vallekilde. Det man
skal finde ud af er: Hvor mange højskoler havde vi på Sjælland i 1916? Der
kan umuligt have været så mange som nu. Men hvad hed de, hvor lå de?

Det skulle ikke være umuligt at finde ud af.

Med venlig hilsen Ruth

Good Luck

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-07-04 22:42

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> [...]
> flere piger på dit billede. Så jeg vil godt antage dt for at være ægte.
>
> Men jeg synes ikke bygningen bagved ligner noget af Vallekilde.

Jeg tror (stadig) der er tale om en husholdningsskole el.lign. Og Ruth har ret i at
bygningen på billedet ikke ligner noget af Vallekilde Højskole i dag. I hvert fald
ikke som den tog sig ud i uge 23 i år ...

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-07-04 06:28

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev Sun, 25 Jul 2004 23:42:23
+0200

>Jeg tror (stadig) der er tale om en husholdningsskole el.lign.

Var det ikke sådan dengang, at man havde karle om vinteren og piger om
sommeren.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-07-04 07:20

"Arne Feldborg" skrev i en meddelelse

> Var det ikke sådan dengang, at man havde karle om vinteren og piger om
> sommeren.?

Ork jo - den gang og i hvert fald også på en højskole ovre i nærheden af
Hadsted, hvor jeg kender én der var omkring 1958 -59 eller -60. Så det
passer udmærket med hele det mylder af piger, som ses på billedet.

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-07-04 14:25

Ruth Nielsen skrev bl.a.:

> Ork jo - den gang og i hvert fald også på en højskole ovre i nærheden af
> Hadsted, hvor jeg kender én der var omkring 1958 -59 eller -60.

Hadsted? Hvis du mener Hadsten er der altså både en folkehøjskole og en
husholdningsskole dér på lav. Måske er det sidstnævnte din bekendt har
været elev på.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-04 14:50

Jørgen Grandt skrev:

> Hadsted? Hvis du mener Hadsten er der altså både en folkehøjskole og
> en husholdningsskole dér på lav. Måske er det sidstnævnte din bekendt
> har været elev på.

Arnes forslag om "karle om vinteren og piger om sommeren",
bekræftes af nationalencyklopædien, SDE, som under opslaget
"folkehøjskole" har en herlig tegning (af Joakim Skovgaard):
[citat] ... Her er det Ernst Trier, der taler til
sommerpigerne på Vallekilde i 1988.

Så mon ikke begrebet "sommerpiger" har eksisteret på flere
højskoler? Har I undersøgt de andre højskoler på Sjælland
og Møn? Blandt andre har disse fire været der i 1916:
- Rødkilde
- Roskilde
- Antvorskov
- Frederiksborg.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-04 14:57

Herluf Holdt skrev:
> sommerpigerne på Vallekilde i 1988.

Øv! Det var 1888.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-07-04 15:39

Herluf Holdt skrev:

> Øv! Det var 1888.

Men han står faktisk ude på pladsen den dag i dag - om end noget mere
stiv i det end dengang. Vil jeg tro.

Mvh.: JG

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-07-04 15:53

Herluf Holdt skrev bl.a.:

> [...]
> "folkehøjskole" har en herlig tegning (af Joakim Skovgaard):
> [citat] ... Her er det Ernst Trier, der taler til

Har man i SDE'en også en mere eller mindre samlet oversigt over
folkehøjskolernes oprettelsesår - fra Rødding i 1844 til vore dage?
Eventuelt blot de 25 ældste i kronologisk orden?

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-04 17:50

Jørgen Grandt skrev:
> Har man i SDE'en også en mere eller mindre samlet oversigt over
> folkehøjskolernes oprettelsesår - fra Rødding i 1844 til vore dage?
> Eventuelt blot de 25 ældste i kronologisk orden?

Nej. Ud af de 350-400 folkehøjskoler der har været gennem årene
er der kun en udvalgt liste på 35 med årstal. De nævnte er blandt
de hyppigst omtalte i højskolehistorien, bl.a. pga. forstanderes og
andre medarbejderes indsats i den pædagogiske debat.

Rødding(1) . . 1844-85, 1920-
Uldum(1) . . 1848-
Kolds Højskole(1) . . 1851-83
Ryslinge . . 1851-53, 1866-
Hindholm . . 1852-1915
Grundtvigs Højskole(1) . . 1856-
Viby . . 1857-99
Vallekilde . . 1865-
Rødkilde(1) . . 1865-
Askov . . 1865-
Testrup(1) . . 1866-
Ollerup(1) . . 1868-1959
Vrå . . 1872-
Vestbirk . . 1884-
Salling/Krabbeskolm(1) . . 1884-
Støvring . . 1886-
Borups Højskole . . 1891-
Ry . . 1892-
Frederiksborg(1) . . 1895-1937
Aagaard . . 1899-1922
Roskilde(1) . . 1907-
Kerteminde(1) . . 1908-
Antvorskov/Skælskør(1) . . 1908-
Esbjerg . . 1910-
Snoghøj(1) . . 1913-
Ollerup Gymnastikhøjskole . . 1920-
Rønshoved . . 1921-
Den Internationale Højskole . . 1921-
Krogerup . . 1946-
Magleås . . 1950-73
Brandbjerg . . 1951-
Båring . . 1959-
Herning . . 1960-
Vestjyllands Højskole . . 1969-
Kolding . . 1972-
(1.) Højskolens virksomhed har undergået ændringer ...

Det var så hvad SDE havde valgt at bringe på den liste :·)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-07-04 23:21

Herluf Holdt skrev bl.a.:

> [...]
> de hyppigst omtalte i højskolehistorien, bl.a. pga. forstanderes og
> andre medarbejderes indsats i den pædagogiske debat.

Ja, ja, "lidt" har jo også ret. Mange tak for research og opremsning!

Venligst: Jørgen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-04 13:32

"Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse

> Ja, ja, "lidt" har jo også ret. Mange tak for research og opremsning!

Jamen jeg synes slet ikke det var "lidt" at få navnene på de 35 første
folkehøjskoler, der er oprettet i Danmark. Det var ret interessant at se
dem med årstal - hvilke der var de første foruden "Kolds Højskole" og
"Grundtvigs Højskole" samt Uldum og Rødding.

For mig har "Vallekilde Højskole" altid stået som een af "de gode gamle",
fordi min mormor tilbragte en dejlig sommer dér i tidernes morgen; og
fordi hun efter at være blevet gift og have fået sit første barn, spurgte
Ernst Trier og hans frue, om hun måtte kalde drengen Ernst Trier. Det
fik hun lov til, så derfor blev min morbror adskillige gange i sit liv
spurgt
om han var i familie med højskolemanden Ernst Trier.

Så er det interessant nok at se, at Vallekilde kom til allerede i 1865.

Der foresvæver mig også noget om at Antvorskov også helt fra starten
var ret velrennomeret. Jeg mener det var dér PH's mor Agnes Henningsen
var som ganske ung. Men kan det nu passe, hvis den først er fra 1908?

Er der nogen der ved hvornår hun eller PH blev født?

Ruth

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-07-04 15:52

Ruth Nielsen skrev blandt andet:

> "Jørgen Grandt" skrev i en meddelelse
> (...)
>
> Jamen jeg synes slet ikke det var "lidt" at få navnene på de 35 første
> folkehøjskoler, der er oprettet i Danmark.

Naturligvis syntes heller ikke jeg at det var lidt. Derfor gåseøjnene! Men
jeg tror du har misforstået Herluf. Hans liste handler (desværre) ikke om
de 35 første højskoler. Kun *nogen* af dem hører med til de 35 først
etablerede, og andre er med af andre årsager - som jeg forstår det ...

Venligst: Jørgen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-04 20:41

> Naturligvis syntes heller ikke jeg at det var lidt. Derfor gåseøjnene!

Åh ja - okay.

> [...]
> de 35 første højskoler. Kun *nogen* af dem hører med til de 35 først
> etablerede, og andre er med af andre årsager - som jeg forstår det ...

Uups, der må være noget jeg ikke har læst grundigt nok.
Beklager.

Ruth

Fra : Ulvir

Dato : 25-07-04 21:37

Hugh Watkins wrote:
> "Roy" <roy.davies@exeter.ac.uk> skrev i en meddelelse

Hvad med at prøve højskolernes sekretariat?

Fra : Roy

Dato : 12-08-04 23:51

"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in message news:<41041a18$0$286$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Hvad med at prøve højskolernes sekretariat?

Tak for forslaget Hugh. Jeg vil gerne takke også alle som har svaret.
Jeg har lige læst nogen af budskaber fordi jeg havde været på ferie i
Island. Forskellen mellem mændernes og kvindernes undervisning var
interssante. Jeg har lige sendte en e-mail til højskolernes
sekretariat og jeg håber de kan hjælpe mig.

Venlig hilsen,

Roy Davies