Tusmørke ??? Hvad er det ??
Fra : PM

Dato : 09-08-04 19:25

Har været inde på siden http://www.nakskov-gym.dk/almadk/ for kontrol af
mit elektroniske vejrsystem
Det viser iøvrigt en forskel på 1 time og synes ikke at korrigere for
sommertid til trods for at uret er i kontakt med senderen i Frankfurt

Spørgsmålet er.. Hvordan skal jeg læse og forstå nedenstående nemlig at
tusmørket BEGYNDER o4,53 og SLUTTER 21.45 ??
Forøvrigt vidste jeg ikke man regnede med 3 varianter Borgerligt, nautisk og
astronomisk. Gad vide hvor mange som er bekendt med dette fænomen

Borgerligt tusmørke begynder 04:53 og slutter 21:45
Nautisk tusmørke begynder 03:52 og slutter 22:45
Astronomisk tusmørke begynder 02:14 og slutter 00:12

55°18'N 11°13'Ø
183073Nakskov Gymnasium
har venligst stillet
serverkapacitet til
rådighed

PM

Fra : Peter Martin

Dato : 09-08-04 19:52

Hej.

Definitionen dmi giver er sådan ca.:

Perioden, hvor himlen er mere eller mindre oplyst før solopgang og efter
solnedgang. Der er tre definitioner på "tusmørke":
1. Perioden fra solnedgang til Solen er 6 grader under horisonten ("civil
definition"),
2. Perioden fra solnedgang til Solen er 12 grader under horisonten ("nautisk
definition") og
3. Perioden fra solnedgang til Solen er 18 grader under horisonten
("astronomisk definition").
Tilsvarende for solopgang.

Det må vist være det, ikk'?

Mvh

Peter Martin (sjovt nok også pm)

Fra : Jan

Dato : 09-08-04 20:19

Det forrige indlæg var næsten rigtigt:

Det civile tusmørke starter fra solnedgang til solens centrum er 6 grader
under horisonten.

Det nautiske er fra 6 grader under horisonten til 12 grader under horisonten

De astronomiske tusmørke er fra 12 grader under horisonten til 18 grader
under horisonten.

Er du styrmand eller amatørsejler og har lyst til at bestemme din position
vha. stjerner/planeter, er det i det nautiske tusmørke, man gør det. I
praksis er det dog, når solens centrum er mellem 3 til 9 grader under
kimingen (det hedder ikke horisont i professionelt søsprog men kiming)
Grund: Her er himlen stadig tiltrækkelig oplyst til, at man kan se kimingen
samtidig med, at man kan se himmekobjekterne - eller i hvert fald de
klareste af dem (Venus osv.)

Mvh Jan Andreasen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-08-04 09:23

Jan <affaldspost@get2net.dk> wrote:
> ...kimingen (det hedder ikke horisont i professionelt søsprog men kiming)

Vist ikke helt korrekt: Der er SVJV tale om to forskellige ting:

Horisonten er skæringslinien mellem tangentplanen til jordens overflade
('geoiden') i observationspunktet og 'himmelhvælvet'.
Kiming(daling)en er en funktion af observatørens (øjen)højde over
(geoide)overfladen og (kan) defineres som vinklen fra vandret
(horisontplan) ned til den lokale 'synsrand' (igen defineret på
geoiden).
(Havoverfladen udgør en god tilnærmelse til geoideoverfalden - derfor
synes horisont- og kimingbegreberne at 'give bedst mening' til havs)
Lidt knudret - andre kan måske formulere(forklare) det noget mere
elegant? :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-08-04 11:09

Hans Henrik Hansen wrote:
> (Havoverfladen udgør en god tilnærmelse til geoideoverfalden - derfor

Hov: 'geoideover*fladen*' skulle der selvfølgelig have stået - ingen vold
her! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-08-04 19:57

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> writes:

> Borgerligt tusmørke begynder 04:53 og slutter 21:45
> Nautisk tusmørke begynder 03:52 og slutter 22:45
> Astronomisk tusmørke begynder 02:14 og slutter 00:12

Det lyder lidt underligt. Tusmørke er kun fra solnedgang indtil solens
centrum er 6°, 12° og 18° under horisonten og tilsvarende ved
solopgang.

Solen går ned klokken 20:56 (heromkring-agtigt), så er der borgerligt
tusmørke indtil 21:45, nautisk tusmørke indtil 22:44 og astronomisk
tusmørke indtil 00:16.

Det er noget med at i det borgerlige tusmørke er det stadigvæk for
lyst til at kunne se stjerner, i det nautiske kan man begynde at se
stjerner, men stadigvæk også bruge horisonten til at navigerer med og
i det astronomiske tusmørke kan man stadigvæk ikke se alle de stjerner
man ellers normalt kan se med det blotte øje.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Jan

Dato : 09-08-04 20:30

Det er heller ikke rigtigt, det der står på hjemmesiden.
For solopgang: det nautiske tusmørke starter kl. 03:57 (d. 9/8) (ref.
nedennævnte hjemmeside - har ikke selv regnet efter), men det slutter, når
det borgerlige starter kl. 04:56.
For solnedgang starter det borgerlige tusmørke kl. 21:43 og slutter, når det
nautiske starter kl. 22:42 osv.

Hov, så lige at Peter Makholm stort set gav samme forklaring.

I øvrigt: Man kan kun lave astonomisk navigation, når man kan se kimingen og
himmelobjektet samtidigt.

Mvh Jan Andreasen

Fra : PM

Dato : 09-08-04 22:37

Tak for de mange svar. Og særdeles fylge må jeg sige.
Det som undrede mig, ud over de tre varianter på solnedgange var, at
tusmørket på hjemmesiden strakte sig hen over den tid, jeg sædvanligvis vil
betragte som dagslys, men ka nu regne ud, at tiderne er korrekte, blot
sprogligt uheldigt sat op.

Endnu engang tak osse for den med kimningen.. kendte udtrykket men ikke
betydningen

PM

Fra : Bo Warming

Dato : 10-08-04 06:14

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote in message
> [...]
> sprogligt uheldigt sat op.
>
> Endnu engang tak osse for den med kimningen.. kendte udtrykket men ikke

Jeg tror at disse nautisk, astronomisk og BORGERLIG (VK?) sondringer er så
uinteressante selv for fagfolk, at de aldrig vil påvirke dagligsproget -
gråzonen mellem dagslys og natmørke er tusmørke, og de lyse nætter har meget
af dem - og slutter snart - øv!

Fra : Jan

Dato : 10-08-04 09:26

De er overhovedet ikke uinteressante for fagfolk. Skal du lave astronomiske
observationer, så kan det kun lade sig gøre, som jeg tidligere har
beskrevet. Nuvel, det kan godt lade sig gøre før, men fejlmargin bliver alt
for stor => positionen ikke kan bruges.

Til søs (professionel) bruger vi ikke astronomisk navigation mere, da der er
mange andre og meget mere præcise instrumenter til at bestemme skibets
position, så du har delvis ret i, at begreberne ikke finder stor anvendelse
mere - og på land bliver det bare til tusmørke, netop fordi man ikke har
brug for de andre begreber.

Men navigatører ved stadig, hvad det drejer sig om.

Mvh Jan Andreasen