Problem med ligning
Fra : Henrik

Dato : 09-08-04 16:32

Hej gruppe,

Kan følgende lade sig gøre:

Et resultat er givet ved:

V(pt) = ( ((Vf * K1) / (K1 + K2)) - ((Vf * K1) / (pt + K1)) ) * 25

Er det muligt at udtrykke V(pt) uden brug af Vf ?

Den eneste variable i ligningen er pt.
PT kan antage værdier fra K1 til K1 + 50
Vf, K1 og K2 er konstante.

Evt. hjælp til at opstille en tabel, hvis ikke et udtryk kan opnås vil også
være en hjælp.

På forhånd tak.

--
Henrik

Fra : Mathness

Dato : 09-08-04 19:01

"Henrik" <henrik8381@NOCRAPofir.dk> writes:

> V(pt) = ( ((Vf * K1) / (K1 + K2)) - ((Vf * K1) / (pt + K1)) ) * 25
>
> Er det muligt at udtrykke V(pt) uden brug af Vf ?

Hint: prøv at lave fælles brøkstreg i den store parentes.

> [...]
> Vf, K1 og K2 er konstante.
>
> Evt. hjælp til at opstille en tabel, hvis ikke et udtryk kan opnås vil også

Du kunne overveje noget i stil med følgende...

pt | V(pt)
-----------------
K1 | V(K1)
K1+1 | V(K1+1)
K1+2 | V(K1+2)
.... | ...
K1+49 | V(K1+49)
K1+50 | V(K1+50)

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Henrik

Dato : 09-08-04 19:33

Tak for svaret, nu har jeg fået bygget mig en tabel.
Desværre kan jeg ikke få elimineret Vf leddet i mit udtryk. Når jeg sætter
på fælles brøkstreg falder leddet ikke bort. Givetvis en regnefejl fra min
side. Jeg må nok erkende at min matematik fra studiet er blevet en anelse
rusten.

Et evt. hint vil gøre godt og ellers er det en opgave til en hvor
termometeret falder under 20...

--
Henrik

Fra : Mathness

Dato : 10-08-04 12:30

> [...]

> side. Jeg må nok erkende at min matematik fra studiet er blevet en anelse

Næh, det er skam helt korrekt, derfor jeg kun gav et hint ;)

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 10-08-04 16:02

"Henrik" <henrik8381@NOCRAPofir.dk> writes:

> Et resultat er givet ved:
>
> V(pt) = ( ((Vf * K1) / (K1 + K2)) - ((Vf * K1) / (pt + K1)) ) * 25
>
> Er det muligt at udtrykke V(pt) uden brug af Vf ?

Nej men du kan definere

a = ( K1 / (K1 + K2)) - K1 / (pt + K1)) ) * 25

Da vil det altid gælde at

V(pt) = a * Vf

(Du kan vise det ved at sætte Vf uden for parantes). Det er nok
lettere at hjælpe hvis du fortæller hvad bogstaverne betyder. Er V(pt)
of Vf elektriske spændinger?

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Henrik

Dato : 10-08-04 20:55

Hej,

Tak for dit svar. Der er ganske rigtigt tale om elektriske spændinger

Ligningen skulle beskrive inputtet til en differensforstærker. Vf er en fast
spænding som fødes på to spændingsdelere. Disse spændingsdelere udgøres af
R2 og R1, henholdsvis R2 og pt (som er en PT100). Tallet 25 er
forstærkningen i trinnet. midtpunktet fra Rr/R1 deleren fødes til en positiv
indgang på forstærkeren og PT100 deleren fødes til den inverterede.

Da output for trinnet er lig differensen mellem de to indgange gange
forstærkningen havde jeg et håb om at jeg kunne opstille en formel, hvor den
faste spænding ikke indgik, da den kan drive en smule produkterne imellem.
Jeg har brug for en algoritme som kan kodes i C eller assembler og ville
MEGET gerne være fri for at skulle måle Vf.

Mvh
Henrik