pasturiseret æg Hvordan
Fra : Peter B

Dato : 09-08-04 09:34

Hej

Er der nogle der ved hvordan man pasturiserer æg for at undgå bla.
samunella. Jeg mener æggehvide stivner ved omkring 60 grader og for at
pasturisere skal man da op over 70 grader skal man ikke ??

Venlig hilsen

Peter

Fra : jonas w

Dato : 09-08-04 09:49

Peter B wrote:
> Er der nogle der ved hvordan man pasturiserer æg for at undgå bla.
> salmonella. Jeg mener æggehvide stivner ved omkring 60 grader og for at
> pasturisere skal man da op over 70 grader skal man ikke ??

Jo. 75 grader. Man kan godt pasteurisere æg ved lavere temperatur, men
det tager så til gengæld længere tid, og det kræver total kontrol med
temperaturen, så fødevareministeriet fraråder at man selv prøver.
kilde: http://www.fvm.dk/faq_03.asp?subId=3&catId=2&page_id=206&db=2
(spsm 2)
/jonas

Fra : Peter B

Dato : 09-08-04 10:14

jonas w wrote:

> [...]
> det tager så til gengæld længere tid, og det kræver total kontrol med
> temperaturen, så fødevareministeriet fraråder at man selv prøver.

Tak for svaret, så fik jeg det på plads
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 10-08-04 06:05

"Peter B" <linuxtux2001@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> samunella. Jeg mener æggehvide stivner ved omkring 60 grader og for at
> pasturisere skal man da op over 70 grader skal man ikke ??

Bakteriecellerne er nok LIDT sartere end blomme-proteinet så måske 65 grader
i 2½ minut dræber 99% af smitstoffet og ikke gør blommen (eller hviden)
hårdkogt.

Med bestråling hvis det var tilladt, ville det nok være enklere. Hvornår er
det så vigtigt at blommens protein ikke er denatureret eller koaguleret (er
forskellen mellem de to ødelæggelser at koagulering gør fast?)?