Virker termoelementer begge veje?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 08-08-04 12:09

Hej virker termoelementer begge veje med strøm.

Altså i fx køletasker er der et køleelement, hvor man sætter strøm til og
får en kold og varm side.

Og så kan man få nogle som laver strøm ved at have en kold og varm side.

Er det mon det samme termoelement der kan det?
Hvad sidder der imellem de 2 lag inde i elementet?

et tilfældigt link
http://www.thermonamic.com/

MVH

Torben

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-08-04 13:44

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det mon det samme termoelement der kan det?
> Hvad sidder der imellem de 2 lag inde i elementet?

Hvis det er peltier elementer du tænker på så ja - de virker begge veje.

Digitale termometre er så at sige omvendte peltier elementer hvor den
fremkomne spænding anvendes som signal til at bestemme temperaturen. Disse
arbejder bare ikke med "to sider" men relaterer den ene "side" (sondens
spids) i forhold til et arbitrært, kalibreret nulpunkt.

Fænomenet skyldes at ved en given temperatur vil elektronerne på to metaller
der berører hinanden fordele sig på metallerne herefter.
Ved at det virker begge veje kan du ved at "styre" (sætte en strøm på)
elektronerne "bevæge" varmen og omvendt ved at styre varmen bevæge
elektronerne.

Teknologien ligger i at finde de bedste metaller til formålet og den mest
optimale konstruktion. Derfor kan det være svært sige om de anvender det
samme element til begge ting eller hvordan de præcist har opbygget det (de
to).

Metaller til anvendelse herfor var der streng straf for at smugle under den
kolde krig - for begge sider anvendte peltier elementer til at køle
natobservationssystemer, der virker ved samme teknologi som digitale
kameraer men kræver relativt kolde forhold for at fungere optimalt. (bare en
lille hygge historie oven i )

En potentiel energikilde til fremtidens rumsonder m.m. er at udnytte den
høje temp.forskel der ofte er på sådanne fartøjer til at drive en strøm. Kan
det passe at den nye sonde til Merkur har en lignende teknologi?

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 08-08-04 14:49

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Kan
> det passe at den nye sonde til Merkur har en lignende teknologi?

Hej Jonas

Har så lige fundet lidt om peltier elementer, det er mest til CPU og er
omkring 40*40*3 mm
og 50*50*4 mm og lignende. Og bruger så 100-300 w.

Når de så også kan bruges omvendt, og man putter en forskel på ca 300 w i
form af varme og kulde.
Hvad vil de så mon give i strøm?

Bliver de tæret efterhånden inden i, efter nogle år?
Vil det sige de måske bare bruger spændingsrækken?

Det med Merkur, kan nok passe, men der skal jo være en temp. forskel. og
hvor er den hvis alt er varmt?

MVH

Torben

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-08-04 16:27

> [...]
> omkring 40*40*3 mm
> og 50*50*4 mm og lignende. Og bruger så 100-300 w.

Ja de er meget skægge at lege med

> Når de så også kan bruges omvendt, og man putter en forskel på ca 300 w i
> form af varme og kulde.
> Hvad vil de så mon give i strøm?

Fisk jeg aner det ikke - men mit gæt er at de ikke er så effektive begge
veje.

> Bliver de tæret efterhånden inden i, efter nogle år?
> Vil det sige de måske bare bruger spændingsrækken?

Jeg tror ikke de tærer så hurtigt. Nej de bruger ikke spændingsrækken der er
ikke direkte forskel der. De bruger blandt andet nogle metaller med
egenskaber der sørger for at metallets egen varmeledning ikke modarbejder
din peltier effekt for meget. Kan du forestille dig at bruge sølv som har
enormt høj varmeledningsevne - alt den varme du flyttede med dyr
elektricitet ville ligeså hurtigt smutte tilbage.
Det irriterer mig at jeg ikke kan huske "supermetallet" til det her. Men så
vidt jeg husker er elementet opbygget med en "metalslange" (
_|¨¨|_|¨¨|_ )der bugter sig gennem keramik (således der isoleres optimalt).

> Det med Merkur, kan nok passe, men der skal jo være en temp. forskel. og
> hvor er den hvis alt er varmt?

Selvom der er meget varmt er der jo stadig relativt koldt på sondens
mørkeside Merkur selv har selv en utrolig høj temperaturforskel og da
den så vidt jeg husker holder den samme side mod solen kan det være der er
et middelpunkt hvor temperaturen er helt rar