Solceller, selv fremstiling.
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 06-08-04 21:29

Solceller, selv fremstiling.

Hej kan man selv fremstille solceller til elektricitet, med rimelighed
hjemme i hobbyrum?

Jeg har lavet nogle få eksperimenter med nogle købte solceller, med et
solcellepanal på 12V 15W, og med nogle mindre solceller fra sådan nogle
solcelle hatte. Men de virker til at have begrænset effekt til mine
eksperimenter.

Så jeg vil gerne lave nogle selv, hvis det er muligt.
Jeg har læst lidt om at man kan lave en meget simpel solcelle med
titandioxid TiO2, via brombær, men solcellen har kun begrænset virkningsgrad
og kun levetid på få uger.
Så det må gerne være mere holdbart, evt ved at bruge TiO2 direkte.
Det kan også være silicium celler, eller gerne amorfe solceller. De sidste
meget gerne da de vist kan holde til mere varme, både fra solen og den strøm
jeg skal trække ud fra solcellen.

Har I nogle forslag/link til hvordan man kan lave solceller selv, eller har
du selv forsøgt dig?

Torben

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 07-08-04 16:23

Torben V. Mogensen wrote:

> [...]
> jeg skal trække ud fra solcellen.
>
> Har I nogle forslag/link til hvordan man kan lave solceller selv, eller har

Hej Torben

Det er sandsynligvis ikke TiO2 der er problemet, men brombærfarvestoffet.

-

Den originale Graetzel-celles ingredienser kan du finde her:

Webarchive backup uden billeder af:

Dye Sensitized Solar Cells (DYSC)
based on Nanocrystalline Oxide Semiconductor Films

Laboratory for Photonics and Interfaces,
Swiss Federal Institute of Technology,
CH-1015 Lausanne, Switzerland
2 Feb. 1999:
http://web.archive.org/web/20030604113437/http://dcwww.epfl.ch/icp/ICP-2/solarcellE.html

De anvender et specielt sort farvestof: "...
"... Currently the best spectral response is with the
triscarboxy-terpyridine Ru-complex, [Ru(2,2',2"-(COOH)3-terpy)(NCS)3].
With absorption covering the entire visible range, the dye appears
nearly black. Hence we refer to this dye hereafter simply as "black dye"
visible light to electrical conversion efficiency in slight excess of
10% (10.4% for the specific case shown above).
As a result, the efficiency of the cell is not impaired by weak
illumination, e.g. under a cloudy sky, in contrast to what happens with
classical systems
A solar cell must be capable of producing electricity for at least
twenty years, without a significant decrease in efficiency. Our system
has been subjected to lengthy illumination, during which time the dye
has performed 50 million cycles, the equivalent of ten years' exposure
to the sun, the parameters corresponding to the conditions found in
Switzerland. No discernible decrease of the performance was observed,
illustrating the exceptional stability of dye 1 and that of the whole system
....".