skadelig lyd og frekvens
Fra : Peter Hasselby

Dato : 06-08-04 12:41

Under mit studie til maskinmester arbejder vi fortiden med lyd. Mit
spørgsmål går på om lyde med frekvenser unden for menneskets hørevidde, er
skadelige for mennesker. Altså uden for 20-20kHz. For lyde med frekvenser
over 20000Hz og 80 dB kan vel sagtens forekomme selv om man ikke kan høre
dem, men er de så skadelige?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-04 13:02

Peter Hasselby skrev:

> [...]
>over 20000Hz og 80 dB kan vel sagtens forekomme selv om man ikke kan høre

Ja, man kan blive døv af dem. Min far havde tidligere en
fjernbetjening til et B&O-fjernsyn som styrede med lyd. En anden
person havde prøvet at holde den lige ud for sit øre og trykke på
en knap. Han kunne intet høre på det øre i en halv time.

Hvad lyde under 20 Hz angår kan de være livsfarlige. Man kan slå
folk ihjel med en tone på 6 Hz afspillet med højt lydtryk. En
bekendt af mig som har et studie, fortalte at han havde prøvet
det, og alle i studiet kastede voldsomt op.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-08-04 21:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> anden person havde prøvet at holde den lige ud for sit øre og
> trykke på en knap. Han kunne intet høre på det øre i en halv

Det lyder sgu vildt! Men OK, lydtrykket fra sådan en djævl er nok også
betydeligt over 80 dB på den afstand.

> [...]
> En bekendt af mig som har et studie, fortalte at han havde
> prøvet det, og alle i studiet kastede voldsomt op.

Det lyder osse vildt! Der skal en RET heftig bashøjttaler til at sige
noget særligt ved 6 Hz (uden det bare ender med at bliver harmonisk
forvrængning, det hele). Og der skal vel en pæn klat styrke til for at slå
vores 'kropsresonans' på de 6-7 Hz an. Han må ha' nogen seriøse højttalere i
det studie!

Jeg legede engang med et bassystem hvor jeg havde en 9 Hz tone på. Netop den
frekvens kunne slå hele huset an, hvis dørene stod åben helt op et 1. sal.
Q'et var enormt, tonen blev hængende i huset i godt et sekund eller mere,
efter man afbrød. Og skød man bare en kvart Hz ved siden af, døde tonen
nærmest fuldstændig.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Ole Geisler

Dato : 06-08-04 22:28

On Fri, 06 Aug 2004 14:01:30 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>person havde prøvet at holde den lige ud for sit øre og trykke på
>en knap. Han kunne intet høre på det øre i en halv time.

Hm. Jeg har prøvet dette mange (1000+) gange i forbindelse med
fejlfinding. Det nævnte fænomen har jeg aldrig oplevet, ej heller hørt
om andre steder.Og jeg arbejder med audiometre i dag, min hørelse
fejler intet.

> [...]
>bekendt af mig som har et studie, fortalte at han havde prøvet
>det, og alle i studiet kastede voldsomt op.

6Hz, voldsomt lydtryk?
I et studie?
Må være nogle endog meget speciele, og STORE højttaler.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-04 23:14

Ole Geisler skrev:

> [...]
>fejlfinding. Det nævnte fænomen har jeg aldrig oplevet, ej heller hørt
>om andre steder.Og jeg arbejder med audiometre i dag, min hørelse

Har du prøvet det med B&O's fjernbetjening?

--
Bertel

Fra : Ole Geisler

Dato : 07-08-04 10:53

On Sat, 07 Aug 2004 00:13:42 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Har du prøvet det med B&O's fjernbetjening?

Ja, præcis denne. Den go`e gamle med 16 knapper til
3602/4002/4402/9002.
Med et 15V rundt batteri som forsyning, og man var ikke i tvivl om når
den sendte, jeg kunne som regel høre den på afstand, hvis der ikke var
for meget larm. Hvis der var omgivelsesstøj stoppede jeg den bare " i
øret".

Fra : kjaer

Dato : 07-08-04 15:19

> Har du prøvet det med B&O's fjernbetjening?

Det er det rene snik-snak. Gruppen hedder noget med videnskab!

Fra : Johnny Andersen

Dato : 07-08-04 19:33

"kjaer" <novillykn@spamgreennet.gl> skrev i en meddelelse

> Det er det rene snik-snak. Gruppen hedder noget med videnskab!

Nå det syntes du....Jamen så tillykke med dit bidrag til snik-snak - Der er
ikke meget videnskabligt over dit indlæg.....

/Johnny

Fra : Peter Weis

Dato : 08-08-04 17:28

Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> [...]
> fejlfinding. Det nævnte fænomen har jeg aldrig oplevet, ej heller
> hørt om andre steder.Og jeg arbejder med audiometre i dag, min

Der er tilsyneladende tale om et temporært tærskelskift. Sådan et skal
ikke være stort før folk føler sig døve.
Der findes dog nogle grænseværdier for ultralyd fra Sverige. I sin tid
blev de indført "på mistanke". Om de stadig står ved magt ved jeg ikke.

> 6Hz, voldsomt lydtryk?
> I et studie?
> Må være nogle endog meget speciele, og STORE højttaler.

Ja, sådanne studiehøjttalere er ret ualmindelige.

Samme diskussion løber i øvrigt på dk.teknik.lyd. Der er mange som
henviser til samme fænomen, dog med lidt varierende frekvenser (6 Hz, 7
Hz eller 8 Hz). De eneste konkrete kildehenvisninger har været en film.

I øvrigt skulle alle hønsene på en australsk hønsefarm være afgået ved
døde da der blev etableret en fabrik i nærheden som udsendte en kraftig
vibration i det pågældende område.

Det ender med at jeg må undersøge faglitteraturen. Det lyder
umiddelbart som en urban myth.

mvh
Peter

Fra : Ole Geisler

Dato : 08-08-04 22:30

On 08 Aug 2004 16:27:38 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

>Der er tilsyneladende tale om et temporært tærskelskift.

Forårsaget af ultralyden?
Ikke helt usandsynligt.

Men så vidt jeg husker var energiforbruget i laget 10mA fra et 15V
batteri, dvs. 150mW.

Effektiviteten af stepup og modulator ligger sikkert på ca. 10%, og
transduceren er sikkert ikke mere effektiv end en standard højttaler,
og det siger ikke ret meget. Så denn energimængde der er i ultralyden
er vist til at overse.

>Det ender med at jeg må undersøge faglitteraturen. Det lyder
>umiddelbart som en urban myth.

Ja. Men man ved aldrig. Jeg vil også prøve - i morgen, hvis jeg ikke
bliver flået for meget i

Fra : Peter Weis

Dato : 10-08-04 15:33

Ole Geisler <reptech@mail.dk> wrote:

> Ja. Men man ved aldrig. Jeg vil også prøve - i morgen, hvis jeg ikke
> bliver flået for meget i

Jeg er nu nået så langt at jeg har fået at vide at det 1 - 1½ Hz som er
mest ubehagelige. De kan give søsyge med opkastninger. Så indtil videre
har jeg ikke fået bekræftet opkastningerne på grund af 6 - 8 Hz toner.

Næste skridt går ud på at få fat i "CEN CR 12349 Mechanical
vibration - Guide to the effects of vibration on the human body".

mvh
Peter

Fra : Ole Geisler

Dato : 10-08-04 21:48

On Tue, 10 Aug 2004 14:32:57 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

>Jeg er nu nået så langt at jeg har fået at vide at det 1 - 1½ Hz som er
>mest ubehagelige. De kan give søsyge med opkastninger. Så indtil videre
>har jeg ikke fået bekræftet opkastningerne på grund af 6 - 8 Hz toner.

Og jeg har bare prøvet at få en stribe højttalere (22x12") i et lille
testrum til til at bevæge sig ud&ind, jeg kunne hverken høre eller
føle noget under 15Hz - men jeg kunne da SE membranerne bevæge sig.
ved ca. 25Hz kunne jeg "høre" noget, mest sådan noget undertrykt
mumlen.

Men koblingen membran><luft er nok heller ikke specielt god ved de
frekvenser.

>Næste skridt går ud på at få fat i "CEN CR 12349 Mechanical
>vibration - Guide to the effects of vibration on the human body".

Jaeh.

Fra : Peter Weis

Dato : 11-08-04 22:16

> [...]

> eller føle noget under 15Hz - men jeg kunne da SE membranerne
> bevæge sig. ved ca. 25Hz kunne jeg "høre" noget, mest sådan noget

Har I sådan et rum i virksomheden?
Bue har tidligere stanget mig en løs invitation. Det kunne være man
skulle rydde en dag i kalenderen.

> Jaeh.

Eller skal vi bare afskrive det hele?

mvh
Peter

Fra : Ole Geisler

Dato : 11-08-04 22:59

On 11 Aug 2004 21:15:44 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

>Har I sådan et rum i virksomheden?

Nix. Men jeg har skrevet et på næste års ønskeseddel (igen).
Men har været i byen og teste lidt.

>Bue har tidligere stanget mig en løs invitation. Det kunne være man
>skulle rydde en dag i kalenderen.

Du skal være velkommen. Hvis du kigger under bunkerne med mekanik og
ledninger, jaeh så er jeg nedenunder

>Eller skal vi bare afskrive det hele?

Egentlig,ja. Jeg tror det er, hm, du skrev "en urban myth" - du har
nok ret.

Fra : Peter Weis

Dato : 25-08-04 14:58

> Jaeh.

Det er nu ikke lykkedes mig at finde den omtalte standard.

Men det er lykkedes mig at spore oprindelsen til historien. En fransk
videnskabsmand, Vladimir Gavreau, skulle have forsket i infralydens
skadelige virkninger en gang i 60'erne eller så.
Der kan læses en artikel om ham her:
http://www.borderlands.com/archives/arch/gavreaus.htm.

Det skal dertil føjes at flere omtaler af hans forsøg bærer præg af en vis
ironisk distance. Fx. http://z.iwethey.org/forums/render/content/show?
contentid=150150, og http://www.anecdotage.com/index.php?aid=13377.

Den sidste side giver dog et spændende spor. Gavreau skulle have udført
sine forsøg ved den franske forskningsinstitution CNRS og han skulle have
rystet en stor del af Marseille med sine forsøg.
Jeg har selv studeret akustik på CNRS i Marseille, i starten af 80'erne.
Der var godt nok aldrig tale om Gavreau. Men for ikke at gøre nogen uret,
har jeg nu skrevet til min snart pensionerede professor dernedefra, for at
høre om han kender til sagen.

Nogle steder nævnes også et paper af Alex Davies, som kan findes her:
http://trauma.cofa.unsw.edu.au/media/AlexDavies_AcousticTrauma.pdf.
Han henviser i øvrigt til Gavreau og til Jürgen Altmann fra Universität
Dortmund, og har tilsyneladende ikke lavet egne undersøgelser.

Jürgen Altmann er jeg så ikke nået til endnu.

I skal nok høre nærmere.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 26-08-04 08:43

> [...]

> nogen uret, har jeg nu skrevet til min snart pensionerede professor
> dernedefra, for at høre om han kender til sagen.

Gavreau eksperimenterede ganske rigtigt med infralyd i 50'erne og
60'erne, men presserapporterne om hans forskning var, i følge Georges
Canevet, stærkt overdrevne. Specielt skulle en BBC reportage fra 1966
have sat gang i en masse sludder, angiveligt inspireret af Tintin-
historien om "Det Hemmelige Våben". Gavreau selv har udgivet en enkelt
videnskabelig artikel i Acoustica engang i 60'erne. Desværre har jeg ikke
umiddelbart adgang til den.
At man kan slå ihjel med infralyd, er en teori der ikke er blevet
afprøvet, men lydtrykkene skal i givet fald være *meget* høje.

En anden forsker, Leonid Piminov, skulle i starten af 70'erne være nået
frem til at beskadige visse indre organer på et forsøgsdyr ved at
anbringe dem i en lille kasse med kraftig infralyd.
Resultaterne skulle være videregivet i Journal du Groupe des Acousticiens
de Langue Francaise. Bladet er gået ind men findes sikkert stadig på
DTU's bibliotek, hvis nogen vil følge op.

> Jürgen Altmann er jeg så ikke nået til endnu.

Jürgen Altmann er fysiker og nedrustningsekspert fra Universität
Dortmund.

http://www.musikmagieundmedizin.com/standard_seiten/schallwaffen_II.html
citeres han for at dødelige akustiske våben ikke er sandsynlige. Man har
eksperimenteret sig frem til svimmelhed, opkastninger og diarré, men
tilsyneladende ikke til varige skader (bortset fra hørenedsættelser).

På samme side refereres forskellige andre akustiske våbenforsøg. Der
tales der i den sammenhæng normalt ikke om infralyd, men om ultralyd.
Ultralyd kan fokuseres i bestemte retninger på grund af de små
bølgelængeder, og ultralydsvåben eksisterer tilsyneladende allerede. Når
man bliver udsat for niveauer over 140 dB SPL oplever man øresmerter og -
blødninger, fra 150 dB SPL bliver man døv i løbet af ½ sekund, ved højere
lydtryk kan trommehinden briste over 200 dB SPL vil lungevæv blive
beskadiget.
200 dB SPL er i øvrigt ekstremt kraftig lyd - amplituden for sådan en lyd
er over 1 atm.

mvh
Peter

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-08-04 22:47

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvad lyde under 20 Hz angår kan de være livsfarlige. Man kan slå
> folk ihjel med en tone på 6 Hz afspillet med højt lydtryk.

Sidst jeg var i byen, snakkede jeg tilfældigvis med personen der har
ansvaret for lavfrekvensrummet på AAU (akustikafdelingen). Det kan, så
vidt jeg husker, levere 125dB ved 0.7Hz. Av (eller i hvert fald
ubehageligt .

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-08-04 05:41

Jakob Møbjerg Nielsen <jakob@dataloger.dk> writes:

> [...]
> ansvaret for lavfrekvensrummet på AAU (akustikafdelingen). Det kan, så
> vidt jeg husker, levere 125dB ved 0.7Hz. Av (eller i hvert fald

http://acoustics.aau.dk/facilities/fac/low-frequency-chamber/

/Claus A

Fra : Peter Hasselby

Dato : 08-08-04 07:38

hvad så med ultralyde er de også skadelige.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-08-04 22:19

Bertel Lund Hansen skrev:
> Ja, man kan blive døv af dem. Min far havde tidligere en
> fjernbetjening til et B&O-fjernsyn som styrede med lyd.

Plejer fjernbetjeninger ikke at virke ved hjælp at infrarødt *lys*?

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om fjernbetjeninger der udsender
infralyd. Jeg troede der skulle temmelig megen energi til det,
men det var måske ultralyd?

P.s.: Det er også min opfattelse at enkelte indlæg i denne tråd
blander begreberne 'infralyd' og 'ultralyd' sammen.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
men kan også spørge dumt

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-08-04 22:38

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Plejer fjernbetjeninger ikke at virke ved hjælp at infrarødt
> *lys*?

Jo, infrarødt.

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt om fjernbetjeninger der
> udsender infralyd. Jeg troede der skulle temmelig megen energi
> til det,
> men det var måske ultralyd?

Ja, i gamle dage brugte visse af dem ultralyd. Infralyd ville kræve en
transducer der var større end TV'et! Men det rækker iøvrigt rigtig
langt, også selv om der er forhindringer. Elefanter bruger infralyd til at
kommunikere med, på kilometers afstand, gennem skove og lignende.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-04 14:26

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Plejer fjernbetjeninger ikke at virke ved hjælp at infrarødt *lys*?

Jo, men der var et par stykker i starten der blev lavet med
ultralyd. Det var kun en kort overgang.

--
Bertel

Fra : Froggy

Dato : 13-08-04 15:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, men der var et par stykker i starten der blev lavet med
> ultralyd. Det var kun en kort overgang.

Det er korrekt. De blev så vidt jeg husker droppet, fordi de også kunne
skifte kanal hos naboen.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-08-04 18:19

On Fri, 13 Aug 2004 16:08:04 +0200, "Froggy" <froggy@ofir.dk> wrote:

>Det er korrekt. De blev så vidt jeg husker droppet, fordi de også kunne
>skifte kanal hos naboen.

Næ. De var dyre at fremstille.
Og havde typisk meget KORT rækkevidde, hvor moderne IR-fb kan have
endog meget lang rækkevidde.

Fra : Froggy

Dato : 14-08-04 20:07

Ole Geisler wrote:
> On Fri, 13 Aug 2004 16:08:04 +0200, "Froggy" <froggy@ofir.dk> wrote:
>
> Næ. De var dyre at fremstille.
> Og havde typisk meget KORT rækkevidde, hvor moderne IR-fb kan have
> endog meget lang rækkevidde.

Rækkevidden var lang nok i alm. etagebyggeri, hvor min mor måtte aftale
med naboen, at ingen af dem benyttede fjernbetjeningen til deres ens B&O
TV. (99,7% sikker på at det var fjernbetjening med ultralyd).

------
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Nu du selv nævner det, så er her en '
men du må selv sætte den på plads.

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-08-04 18:18

On Fri, 13 Aug 2004 15:25:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Jo, men der var et par stykker i starten der blev lavet med
>ultralyd.

Der var hundredevis i af typer.
Sågar er der set batteriløse sendere efter "kvækfrø" princippet.

>Det var kun en kort overgang.

På ca. 10 år.

Fra : Hans Christian

Dato : 08-08-04 09:50

"Peter Hasselby" <peterhasselby@midtfyn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over 20000Hz og 80 dB kan vel sagtens forekomme selv om man ikke kan høre

På mit arbejde havde vi noget der vidst nok blev kaldt ultrasonic. En djævel
der sad
på røggas kanalerne og leverede en lav frekvens som slog belægninger af
indersiden.
Når anlægget kørte måtte man max opholde sig nærheden af den i 15min.
Ellers var det
sundhedsskadeligt.
Kan ikke huske frekvensen men det var noget under 20hz.

Venlig hilsen