Mineral.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-08-04 20:22

Hej NG.

Jeg er kommet i tvivl om hvordan man egentligt definerer et mineral? Så
hvem kan svare på det?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 05-08-04 20:37

"Martin Jørgensen" skrev
> Jeg er kommet i tvivl om hvordan man egentligt definerer et mineral? Så
> hvem kan svare på det?

<http://www.google.dk/> kan give definitioner således:
I søgefeltet skriv:
Define: Mineral

Resultat:
solid homogeneous inorganic substances occurring in nature having a definite
chemical composition

Prøv selv, der er mange andre forslag -
men forudsætter at ordet er på engelsk.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Martin Andersen

Dato : 06-08-04 00:49

Thorkild Dalsgaard wrote:

> [...]
>
> Resultat:
> solid homogeneous inorganic substances occurring in nature having a definite

Du kan også prøve wikipedia.org:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mineral

"To be classified as a "true" mineral, a substance must be a solid and
have a crystal structure. It must also be a naturally occurring
homogenous substance with a defined chemical composition. Mineral-like
substances that don't strictly meet the definition are sometimes
classified as mineraloids. There are currently just over 4,000 known
minerals, according to the International Mineralogical Association,
which is responsible for the approval of and naming of new mineral
species found in nature."

Martin.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-08-04 17:03

Thorkild Dalsgaard wrote:
-snip-

> Resultat:
> solid homogeneous inorganic substances occurring in nature having a definite
> [...]

Ok, takker for det. Ja, der står jo lidt af hvert...

Er det kun mig der syntes at det er et mærkeligt ord, altså "mineral"?

F.eks. den her: solid homogeneous inorganic substances occurring in
nature having a definite chemical composition

Og "inorganic" hentyder her til noget uden C-forbindelser (kulstof) i
sig eller hvordan er det nu?

Radioaktive materialer har vel ikke "a definite chemical composition",
men alle andre naturligt forekommende materialer har vel eller hvordan?

Nogengange står der også noget med: and characteristic crystalline
structure, color, and hardness, men har alle naturligt forekommende
materialer ikke det, stort set?

Som i kan se, er blevet lidt i tvivl om det hele

Er jernmalm f.eks. et mineral?

mvh.
Martin Jørgensen