kalibrering af hygrometer, how to do?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-08-04 13:46

Hej NG.

Jeg har erhvervet mig et ældre analogt hygrometer. og nu vil jeg så se
om det viser nogenlunde korrekt..
Jeg har en gang læst et sted, at hvis man anbringer hygrometeret i en
tætlukket kasse, sammen med en kop indeholdende lidt salt, og lidt vand,
så skulle luftfugtigheden i kassen i løbet af ca. 6 timer stige til 75..

Jeg har afprøvet ovenstående, ca. 2 tsk. salt, og en sjat vand..
hygrometeret, når aldrig rigtigt over 50..

Er min test opstilling forkert, eller er hygrometeret bare meget ude af
kurs?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-08-04 16:46

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> tætlukket kasse, sammen med en kop indeholdende lidt salt, og lidt vand,
> så skulle luftfugtigheden i kassen i løbet af ca. 6 timer stige til 75..

Jeg mener at have læst et råd om at pakke det ind i et vådt håndklæde.

Dermed skullle man kunne nå 100%.

Mvh. Jørgen

Fra : Pegasus

Dato : 05-08-04 17:22

Jørgen Rasmussen spake unto us:

> Dermed skullle man kunne nå 100%.

Efter flere timer: 95-98% stod der i brugsanvisningen til mit hygrometer.
--
/Pegasus

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-08-04 17:29

In news:41125ecd$0$264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Pegasus <troemoedelme@hotmail.com> wrote:
> Jørgen Rasmussen spake unto us:

> Efter flere timer: 95-98% stod der i brugsanvisningen til mit
> hygrometer.

Det prøver jeg. Jeg siger tak Jørgen og Pegasus

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 05-08-04 19:12

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> writes:

> Det prøver jeg. Jeg siger tak Jørgen og Pegasus

Du bør også tage et kig på google. Der er masser af links om emnet

http://www.google.com/search?q=calibrate%20hygrometer

Fill a bottle cap with a teaspoon of salt and moisten with a few drops
of water. Make a paste, not a saline solution. Place the bottle cap
along with the hygrometer in a Ziplock bag and seal it up. Let it
stand for about 6 hours then check the humidity level. It should read
75%. If not, you can adjust most analog hygrometers with a screw on
the back of the unit. However, some hygrometers don\u2019t have an
adjustment screw so you\u2019ll just have to note the difference and
apply it when you check your humidity level in the future.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-08-04 21:09

In news:7wekmlpi8s.fsf@i19.ruc.dk,
Niels L. Ellegaard <gnalle@ruc.dk> wrote:

> [...]
> adjustment screw so you\u2019ll just have to note the difference and
> apply it when you check your humidity level in the future.

Det var jo sådan ca. den test jeg havde foretaget..

Fra : Meta Dam

Dato : 07-08-04 22:33

Petersen_Michael skrev:

> Det prøver jeg. Jeg siger tak Jørgen og Pegasus

Prøv at kigge på
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq-maaleudstyr.htm#indstil_hygrometer .

Fra : *sigh*

Dato : 15-08-04 10:13

> Prøv at kigge på

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq-maaleudstyr.htm#indstil_hygrometer .

Jeg tog et ældre billigt hygrometer fra harald nyborg og lagde det i et
drivvådt viskestykke i en time. Det kom godt deropad' men jeg skruede det
hen på 100% for at være sikker. Nu fungerer det fint. Det er interessant at
så længe der er fugt på indersiden af glasset, så viser den 100% hver gang
nu, men aldrig mere end det.

Men om den viser korrekt ved jeg ikke LOL

Jeg vælger bare at tro på at et ombundet vådt viskestykke vil mætte luften
med vand til max indhold ved den givne temperatur så hvorfor ikke :)

Her til morgen viste den 75% i min fugtige garage (den er fugtig som en
kælder og ting ruster hurtigt ak)

Lagt i det våde græs viste den lidt over 90%

Herinde i min stue viser den lidt under 65%

Præcis? hmmmm lyder fornuftigt nok :)

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 05-08-04 21:47

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:41122c15$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har erhvervet mig et ældre analogt hygrometer. og nu vil jeg så se
> om det viser nogenlunde korrekt..

Hvis du vil være sikker på at dit hygrometer viser korrekt kan du udfører en
række forsøg med forskellige mættede opløsninger:

http://chemdat.merck.de/cdrl/services/labtools/en/table_airvessl.html

Som der står i linket, burde dit hygrometer vise 76 % når det befinder sig i
en lukket beholder sammen med en mættet NaCl opløsning. Det er vigtig at du
har en mættet opløsning med et betydelig bundfald.

mvh.

Jens