hvor langt kan øjet se?
Fra : onix

Dato : 05-08-04 09:53

Hej !

Jeg stod i går ved stranden i Løkken og nød udsigten ud over vesterhavet og
kom på den tanke om hvor langt man kan se i en sådan situation - ved nogle
herinde hvor mange km det menneskelige øje kan se dvs hvor langt er der til
"kanten/afgrunden" i horisonten ?

Mvh
Onix

Fra : kvaerulant

Dato : 05-08-04 10:04

onix wrote:

> [...]
>herinde hvor mange km det menneskelige øje kan se dvs hvor langt er der til

Jeg mener at man i teorien kan se 2,5km.
Men du kan se luftspejlinger bag horisonten.

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 05-08-04 10:22

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> writes:

> [...]
> herinde hvor mange km det menneskelige øje kan se dvs hvor langt er der til

Det er et jævnligt tilbagevendende spørgsmål her i gruppen. Fx tråden
startende med
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=9udnkj%24158e%241%40news.cybercity.dk

Svaret er ca. 5km.

Mvh Rasmus

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-08-04 10:30

onix skrev:
> [...] ved nogle herinde hvor mange km det menneskelige øje kan
> se dvs hvor langt er der til "kanten/afgrunden" i horisonten ?

Fra en tidligere tråd, bruger jeg Henning Makholms
"husmandsformel", som siger at hvis du står med øjnene
i 1,9632 meters højde, kan du se kimingen præcis 5 km
ude.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Aage Andersen

Dato : 05-08-04 10:46

Afstanden til horisonten kan beregnes af formlen

afstand i km = 3,6 * (kvadratrod af (højden over havet i
meter))

Eksempel: Fra en bakke 36 meter over havet er afstanden

3,6 * 6 = 21,6 km

mvh Aage

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-08-04 20:50

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse news:411201f3$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Afstanden til horisonten kan beregnes af formlen
>
> afstand i km = 3,6 * (kvadratrod af (højden over havet i
> meter))

Konstanten kommer af sqrt(2R/1000) (R (jord)radien i km),
en formel som gælder hvis højden << radius. Man kan
vist godt tillade sig at bruge det mere nøjagtige 3.57 som
er nemt at huske.

Mvh
Martin

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-08-04 20:11

Martin Larsen wrote:

> Konstanten kommer af sqrt(2R/1000) (R (jord)radien i km),
> en formel som gælder hvis højden << radius. Man kan
> vist godt tillade sig at bruge det mere nøjagtige 3.57 som
> er nemt at huske.

Den kan da ikke gælde, da jorden jo ikke er helt rund.

Der er da stor forskel på hvilken retning man kigger.

Br,
Morten

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-08-04 23:49

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:4113d7b1$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Den kan da ikke gælde, da jorden jo ikke er helt rund.

Det er faktisk derfor der kun er 2 decimaler.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-04 12:47

onix skrev:

> [...]
>herinde hvor mange km det menneskelige øje kan se dvs hvor langt er der til

Det er sådan set et dobbelt spørgsmål, men du har fået svar på
det du egentlig ønskede.

Det er imidlertid jordens krumning der sætter den begrænsning (på
de 5 km). Øjet kan jo se forfærdelig langt væk når vi kikker på
stjerner. Det kommer blot an på størrelsen og lysmængden om vi
kan registrere noget.

--
Bertel