Hvornår stikker hvepsen?
Fra : Palle Jensen

Dato : 01-08-04 09:32

Hej,

Jeg har - indtil i går - aldrig prøvet at blivet stykket af en
bi/hveps eller lign.

I går eftermiddags blev jeg så stukket. Fint nok. Så havde jeg også
prøvet det jo. Men da jeg så blev stukket igen i nat imens jeg lå og
sov* følte jeg mig en anelse forfulgt.

Det har fået mig til at tænke på hvad der får en hveps til at stikke?
Jeg troede at de stak udelukkende når de føler sig truede, men kan
det være andet?

Kan jeg havde brugt en shampoo der hidser dem op? Eller måske spist
noget som - når det bliver udskilt - gør dem sindssyge? Jeg tør jo
nærmest gå ud i det gode vejr i dag. Helt Stephen King agtigt

*Gerningshvepsen: http://home19.inet.tele.dk/phj/misc/hveps.jpg

--
Palle Jensen

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 01-08-04 10:44

"Palle Jensen" <palle.jensen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I går eftermiddags blev jeg så stukket. Fint nok. Så havde jeg også
> prøvet det jo. Men da jeg så blev stukket igen i nat imens jeg lå og
Du kom nok til at klemme den mens du sov.

Hvepsene blive gale i skradlen her i slutningen af sommeren.

> Det har fået mig til at tænke på hvad der får en hveps til at stikke?
> Jeg troede at de stak udelukkende når de føler sig truede, men kan
> det være andet?

Det tror jeg ikke.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-08-04 15:30

> [...]
>
> Det har fået mig til at tænke på hvad der får en hveps til at stikke?
> Jeg troede at de stak udelukkende når de føler sig truede, men kan

Hvis en hveps har været interesseret i din person, kan det kun være
fordi den har sporet væske eller sukkerholdigt fødeemne på din krop -
evt. p.g.a. svedlugt eller deodorant.
Hvis du vifter efter den vil det blive fortolket som en fjendtlig handling.

Et hvepsestik behandles med ammoniakvand (=salmiakspiritus.)

Per A. Hansen

Fra : Palle Jensen

Dato : 01-08-04 18:11

Den 01 aug 2004 mumlede Per A. Hansen noget i denne stil:

> [...]
> din krop - evt. p.g.a. svedlugt eller deodorant.
> Hvis du vifter efter den vil det blive fortolket som en

- OK. Nu sov jeg så jeg ved ikke lige hvad der er sket

> Et hvepsestik behandles med ammoniakvand (=salmiakspiritus.)

- Det skal jeg huske. Synes nu de er gået hurtigt i sig selv. Kan man
putte noget på huden så hvepse mister interessen?

--
Palle Jensen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-08-04 22:17

Palle Jensen skrev:
> - OK. Nu sov jeg så jeg ved ikke lige hvad der er sket

Det står ikke helt klart for mig: Vågnede du ved stikket eller opdagede du
først stikket efter du var vågnet?

Jeg blev engang på en bjerg-vandretur stukket af en hveps, og efter 2-3
minutter mærkede jeg stort set intet til stikket. Formentlig fordi der var
godt gang i blodcirkulationen pga. at det var under opstigningen, så giften
hurtigt blev fortyndet af frisk blod. Til gengæld kløede stik-stedet i et
helt år efter.

-------
Tomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-08-04 15:40

Den 01 aug 2004 mumlede Tomas Christiansen noget i denne stil:

> Det står ikke helt klart for mig: Vågnede du ved stikket eller
> opdagede du først stikket efter du var vågnet?

Vågnede ved at jeg råbte "Av!!!". Troede det var noget jeg havde
drømt, men kort tid efter kunne jeg mærke den barske sandhed dunke

Da jeg nu har lært at hvepse bare ikke angriber for sjovt vil jeg
gætte på at den har sat sig på min fod, og at jeg i søvne har kløet
efter det sted hvor den sad. Herefter har bastarden så stukket.

Gad bare godt der fandtes et stof som hvepse ikke kunne fordrage så
jeg kunne hælde det ud over vinduesrammen

--
Palle Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 16:23

Palle Jensen skrev:

>Gad bare godt der fandtes et stof som hvepse ikke kunne fordrage så
>jeg kunne hælde det ud over vinduesrammen

Prøv med stramaj spændt på en ramme der lige passer i vinduet.

--
Bertel

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-08-04 20:01

Den 02 aug 2004 mumlede Bertel Lund Hansen noget i denne stil:

> Prøv med stramaj spændt på en ramme der lige passer i vinduet.

Stramaj. Er det ikke sådan noget sejlgarnsnet? Er det ikke meget tæt?
Har faktisk overvejet et eller andet net af en art... Behøves jo ikke
være overdrevent finmasket til hvepse...

--
Palle Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 21:00

Palle Jensen skrev:

>Stramaj. Er det ikke sådan noget sejlgarnsnet?

Nej, det er beregnet til broderier med groft garn. Det omtales i
en vise ("Solitudevej") som "strapudemaj" - fordi det rimer.

>Er det ikke meget tæt?

Nej.

>Har faktisk overvejet et eller andet net af en art... Behøves jo ikke
>være overdrevent finmasket til hvepse...

Jeg ved ikke om stramaj er dyrt, men det er velegnet. Du kan
finde det i en stof- eller garnforretning. De har sikkert også
noget andet netstof. Spørg ad.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-04 08:42

"Palle Jensen" <palle.jensen@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> Har faktisk overvejet et eller andet net af en art... Behøves jo ikke
> være overdrevent finmasket til hvepse...

I genbrugsloppen- butik på Stefansgade - kan jeg altid finde net af den
art - men ellers har Panduro-hobby ved Nørreport (og mange andre især store
butikker) i metermål og billigt
At det er rigeligt finmasket påvirker ikke luftudskiftning

Isenkrammere havde engang både fluenet i plast og metal

Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-04 08:50

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote in message

> [...]
giften
> hurtigt blev fortyndet af frisk blod. Til gengæld kløede stik-stedet i et

Efter en uge sku du ha kontaktet forskere, og hvis de fandt det interessant
at gift måske ikke var nedbrugt på få timer, ville de nok kunne have
afsløret dig som selvbedrager/hysteriker/martyriumopsøger.
Troen kan flytte bjerge.
Kejserens ny klær er medicorelevant

Kløe er ofte hypokondrisk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-08-04 07:54

> [...]
>
> - Det skal jeg huske. Synes nu de er gået hurtigt i sig selv. Kan man
> putte noget på huden så hvepse mister interessen?

Nej. Hvepse angriber, hvis de føler sig truet.
Normal er hvepsestik ikke farlige, men for de, der er overfølsomme
for stik (eller de stoffer, der sprøjtes ind) kan stik være livsfarlige.
Det gælder også for bistik, hvor brodden bliver siddende.
Jeg så en barneseng, hvor der var et slags myggenet man kunne
trække for. Det må være effektivt mod alle småkravl over myggestørrelse.

Per A. Hansen

Fra : satsurfer

Dato : 03-08-04 12:42

Nu er hvepse mest aktive om dagen, og der kan jeg give et godt gennemprøvet
forsvarsmiddel.

Du skal have en sprayflaske med almindeligt vand i. Når hvepsen så sværmer
om dig og din syltetøjsmad,
skal du bare spraye hvepsen. Det ophidser den ikke, men jeg tror, at den
fornemmer, at det er blevet
regnvejr, så den må forføje sig væk. Det virker i hvertfald, modsat at fægte
med armene.

Men det hjælper nok ikke på den halvsløve, natlige gæst.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-04 08:47

> [...]
>
> - Det skal jeg huske. Synes nu de er gået hurtigt i sig selv. Kan man
> putte noget på huden så hvepse mister interessen?

Fordampning køler - så æter eller din mor der puster på det - ER LIGE SÅ
GODT

NH3molekyler neutraliserer IKKE gift - intet gør. Lidokainsalve fra apotek
lokalbedøver.

På få timer er smerte væk pga immunforsvar - hvis ikke mange hveps og nær
deres bo

Spejdere/løgnere påstår at syre er godt til bier, og base til hvepse - rent
til grin

Brinck Elektronik har kølespray til lodninger - den vil køle lokalbedøvende.
Fodboldspillere bruger samme mod alt