Myrer og kanel
Fra : Snurrberget

Dato : 28-07-04 13:58

Hej.

Vi bor i et rækkehus og har i flere år haft problemer med myrer der
invaderer vores hjem via badeværelset.
I første omgang gennembrød de små kræ tætningen mellem gulv- og
vægfliserner.
Efer at det blev tætnet har de fundet en vej langs rørene til radiatoren
i badeværelset og vi har i flere år ført kemisk krig med
myre-lokkedåser for at holde dem på afstand.
I dag prøvede jeg et ammestuelignende råd om at drysse kanel omkring det
sted de dukkede op, og se! Efter 5-10 minutter var samtlige myrer, med
og uden vinger, forsvundet tilbage til deres gange.

Eftersom jeg og resten af familien kan spise det (kanel) uden
maveproblemer og da der ikke er udsendt advarsler om krydderiets giftige
effekter, virker det umiddelbart ret omsonst at forsøge at bruge det som
afskrækningsmiddel overfor en så vedholdende art som myrer.

Det virker som beskrevet, men hvorfor?

Med Venlig Hilsen, Claus E. Petersen

Fra : kvaerulant

Dato : 27-07-04 22:26

Snurrberget wrote:

> [...]
> giftige effekter, virker det umiddelbart ret omsonst at forsøge at
> bruge det som afskrækningsmiddel overfor en så vedholdende art som myrer.

Fordi Kanel er barken som beskytter kanelbusken fra at insekter.
Kanel er giftig, men mennesker er bare retresistente.

Du er nødtil at bruge myre-lokkedåser hele tiden.
For at fange den første myre inden den vender tilbage til de andre.

Fra : Leo

Dato : 27-07-04 22:29

> Det virker som beskrevet, men hvorfor?

Hej Claus,
Måske har du bare været heldig?
Vi har - som rigtigt mange andre - også været plaget af kræene.
Vi har prøvet kanel - uden effekt. Vi har prøvet boraks i sukker, boraks i
honning - ingen effekt.
Myrelokkedåser - en vis effekt.
Udhældning af 3-dobbelt salmiakspiritus - god effekt umiddlbart, men ingen
langtidseffekt - og vi kunne ikke selv klare mosten.

Har nu i nogle år anvendt insektlak fra Tanaco - lugter virkeligt ækelt, men
er uhyre effektivt. Det er til gengæld lidt dyrt - men ikke sammenlignet med
lokkedåser. Det må dog ikke anvendes, hvor du skal have madvarer, men som
spærrebælter langs vægge og omkring afløb og rørgennemføringer er det fint.
Problemet er, at de døde dyr jo altså ikke slev kan begrave sig.

Fra : Ivar

Dato : 28-07-04 20:56

Leo skrev:

> Vi har prøvet kanel - uden effekt.

Den erfaring har jeg også fået.
For en del år siden opdagede jeg en mængde myrer i mit køkken.
Det så ud som om de gik i fast rutefart fra et hjørne til et andet.
I mangel af bedre dryssede jeg en halv bøtte kanel ud på gulvet.
Da jeg kom tilbage til mit køkken samme aften, var kanelet der
stadig, men det så ud som om nogen havde trukket en finger i det
tværs over gulvet. Myrerne havde simpelthen lavet sig en veksel
tværs over mit gulv.
Siden har jeg kun brugt kanel til min risengrød.

Ivar Magnusson

Fra : littleboy

Dato : 27-07-04 23:06

Hej Claus

Sorry, this will be in english!

If you want to scare away ants and most other "crawling insects", use some
money coins ;)

Use the 25 and 50 øre coins. These are made of copper (right?). Then find
out about some of the paths the ants are walking, and place the coins right
across these paths.

You usually don't need many coins. Just about 3 or 4 in some critical spots,
and the ants will stop going there.

We have tried this many times back in Holland, when we had trails of ants
all the way from outside, to the insides of our closets in the kitchen,
where the sweets were lying.

Let me know if it works for you!

Mvh

Jeroen

Fra : Anders

Dato : 03-08-04 21:34

"littleboy" <myspam@emp3mail.com> wrote in message news:<4106d1b9$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
>
> We have tried this many times back in Holland, when we had trails of ants
> all the way from outside, to the insides of our closets in the kitchen,

Køb myremiddel til udvanding (købes i alle større byggemarkeder og supermarkeder)
Mvh. Anders