Rosenkvarts
Fra : Finn Jensen

Dato : 26-07-04 12:44

Hej NG
Er der nogen der kan give en forklaring (el. link til) på rosenkvarts'
egenskab mht. optagelse at stråling fra f.eks. computerskærme.
Er der noget om det eller hva'?
På forhånd tak.
Finn

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-04 14:06

"Finn Jensen" <disafjxxxxx@yahoo.com> skrev:

> Hej NG
> Er der nogen der kan give en forklaring (el. link til) på
> rosenkvarts' egenskab mht. optagelse at stråling fra f.eks.
> computerskærme. Er der noget om det eller hva'?

Hvis du tror på alternativ behandling af den rigtigt alternative slags,
så virker det sikkert fint. Men hvis du har en mere naturvidenskabelig
tilgang til emnet, så kan man da prøve at lave nogle strålingsmålinger
med og uden rosenkvarts og komme frem til et objektivt korrekt
resultat.

Uden at have lavet målingerne tør jeg dog godt påstå, at der ikke vil
kunne måles signifikante forskelle i strålingsintensiteten med eller
uden rosenkvarts.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 26-07-04 18:11

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
>
> Uden at have lavet målingerne tør jeg dog godt påstå, at der ikke vil
> kunne måles signifikante forskelle i strålingsintensiteten med eller

Hvis man pakker hele skærmen ind i det kan det være det virker. Billedet
bliver svagt lyserødt, men det er vel til at leve med, hvis man ikke
bliver udsat for stråler.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-04 14:07

Finn Jensen skrev:
> Er der nogen der kan give en forklaring (el. link til) på rosenkvarts'
> egenskab mht. optagelse at stråling fra f.eks. computerskærme.
> Er der noget om det eller hva'?

Der er *intet* videnskabeligt om det. Men de er da så smukke.
Jeg bruger en meget smuk 'rhombeporfyr' til at holde musekablet
på plads med :·)

--
'rluf :·)
- som holder *meget* af pæne sten, og

Fra : sph

Dato : 26-07-04 15:06

"Finn Jensen" <disafjxxxxx@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der kan give en forklaring (el. link til) på rosenkvarts'
> egenskab mht. optagelse at stråling fra f.eks. computerskærme.

Her er et link til en artikel, som bl.a. indeholder argumenter mod at det
skulle virke. http://www.skeptica.dk/arkiv_dk/pa_074.htm

Fra : Finn Jensen

Dato : 26-07-04 21:51

> Her er et link til en artikel, som bl.a. indeholder argumenter mod at det
> skulle virke. http://www.skeptica.dk/arkiv_dk/pa_074.htm

Mange tak ! Det er nemlig argumenter jeg er ude efter, og ikke påstande
som:
"...Uden at have lavet målingerne tør jeg dog godt påstå, at der ikke vil
kunne måles signifikante forskelle i strålingsintensiteten med eller uden
rosenkvarts."
vh
Finn

Fra : Ole Helms

Dato : 26-07-04 22:53

On Mon, 26 Jul 2004 22:50:55 +0200, "Finn Jensen"
> [...]

>kunne måles signifikante forskelle i strålingsintensiteten med eller uden

[Meget OT]
En kollega og jeg modtog en længere forelæsning om rosenkvarts'
lyksaligheder: Ingen skadelig stråling, ingen hovedpine, ingen
menstruationssmerter og ingen "tynd mave"!
Her til spurgte kollegaen tørt: "Det sidste kan jeg godt forstå. Hvor
store stykker skal jeg sluge?"

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 27-07-04 09:50

Finn Jensen wrote:

> [...]
> kunne måles signifikante forskelle i strålingsintensiteten med eller uden

Hej Finn, hvis du _læser_ det der står på den refererede side, står der
sådan set ikke meget andet end det Morten siger (meget kortere). Det
nærmeste er "Over et hundrede års udforskning af elektromagnetisk
stråling har ikke givet antydning af en sådan effekt, som jo er en
direkte fysisk påvirkning, der nemt må kunne påvises.". Men ingen
referencer til aktuelle målinger.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-07-04 11:28

Jeg søgte en _forklaring_ på den tilsyneladende gode egenskab (som nogen
påstår) rosenkvarts skulle har ift. stråling fra div. computer- og
fjernsynsskærme.
http://www.skeptica.dk/arkiv_dk/pa_074.htm prøver man i det mindste at
forklare (med afbøjning af stråler) hvorfor der ikke skulle være nogen
effekt i rosenkvarts' påvirkning at elektromagnetiskstråling. Ja, en
reference eller to til nogle konkrete forsøg ville jo være at foretrække.
Jeg vil dog stadig mene at "...du kan sige dig selv.." og "...visse ting
behøver man ikke at undersøge.." ikke er den bedste forklaring at give. Det
er jo næsten det samme som at sige at det har en effekt og det har det bare!
vh
Finn

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-07-04 11:57

> [...]
Det
> er jo næsten det samme som at sige at det har en effekt og det har det

Hvis du læste den del med at bevise at rensdyr ikke kan flyve - så kan du
nok forstå hvorfor der ikke er nogen videnskabelige forsøg til anvendelse
for at bevise at kvarts ikke har den omtalte effekt. Derfor er det omsonst
at lægge referencer på.
Derefter kan du som der lægges op til i artiklen "vende situationen" og
tillægge den holdning at det alternative skal bevise at det virker. Derfor;
istedet for at gå ud fra at det virker og det er op til videnskaben at sige
om det er rigtigt eller ej så sige at sålænge der ikke er nogen der kan vise
at det virker - så virker det ikke og dem der påstår modsat må påvise dets
rigtighed.

Således kan du spørge om meninger og holdninger her i gruppen, således som
du har fået. Men spørger du efter referencer, forklaringer og beviser så har
du så at sige spurgt det forkerte "hold". Hvis du vil høre om det virker må
du spørge dem der påstår det virker. Her mener vi ikke det virker og vi
gider ikke smide med rensdyr for at modbevise en påstand der indtil videre
ikke er fremvist noget som helst hold i af de mennesker der påstår at
rensdyrene flyver.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-07-04 17:20

Finn Jensen wrote:
> [...]
> er jo næsten det samme som at sige at det har en effekt og det har det bare!

Hej Finn

Rosakvarts har en effekt på synlige elektromagnetiske stråler. Den let
rosa farve gør nogle folk gladere, ligesom visse typer tapet og maling.

Resten af effekten kunne være placebo-effekten:

http://da.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

mvh/Glenn

-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-07-04 09:28

> Mange tak ! Det er nemlig argumenter jeg er ude efter, og ikke
> påstande som:

Hvad havde du forestillet dig?

Du kan da sige dig selv, at lidt rosakvarts ved siden af skærmen ikke
påvirker strålingen fra skærmen signifikant. Visse ting behøver man
rent faktisk ikke at undersøge.

--
Morten http://miljokemi.dk