Våd i regnvejr
Fra : Preben Andersen

Dato : 23-07-04 18:51

Ja det bliver man selvfølgelig, og især hvis man bare står stille.
Jeg har netop oplevet en gedigen byge og overvejer nu hvordan det forholder
sig, når man bevæger sig. Hvornår bliver man mest våd ved at tilbagelægge
f.eks. 100 meter til fods. Ved almindelig gang, rask gang eller løb?

mvh
Preben

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 23-07-04 20:24

Preben Andersen wrote:
> [...]
> sig, når man bevæger sig. Hvornår bliver man mest våd ved at tilbagelægge
> f.eks. 100 meter til fods. Ved almindelig gang, rask gang eller løb?

Her kan du vist beregne om det kan betale sig for netop dig under givne
vejrforhold. http://www.dctech.com/physics/features/0600.php

mvh
Jesper

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-07-04 07:52

"Jesper Sørensen" <no@spam.dk> wrote in message

> Her kan du vist beregne om det kan betale sig for netop dig under givne
> vejrforhold. http://www.dctech.com/physics/features/0600.php
>
> mvh
> Jesper

Fint link, tak for det.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-04 20:40

Preben Andersen skrev:

> [...]
>sig, når man bevæger sig. Hvornår bliver man mest våd ved at tilbagelægge
>f.eks. 100 meter til fods. Ved almindelig gang, rask gang eller løb?

Det er længe siden, men spørgsmålet har faktisk været diskuteret
før her i gruppen.

Tråden startede med dette indlæg:

http://www.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=a35sqa%24l46%241%40sunsite.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dregnvejr%2Bv%253Fd%2Bmest%2Bgroup:dk.videnskab%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26scoring%3Dd%26selm%3Da35sqa%2524l46%25241%2540sunsite.dk%26rnum%3D1

Vi forenkler betragtningerne ved at antage at der falder en
konstant mængde regn pr. tidsenhed og pr. areal-/rumenhed.

Der er to familier af muligheder: én gruppe hvor vinden ikke har
en medvindskomposant (1), og en hvor den har (2).

1.

Vi forestiller os at der slet ingen vind er, men betragtningerne
vil også gælde for modvind og skrå vind forfra samt ren sidevind.

Forestil dig at man foran sig har et rør man skal gennemløbe for
at komme hjem. Der befinder sig en konstant mængde vand i røret
hele tiden, og det er præcis den mængde man vil få ind frontalt
uanset om man løber hurtigt eller langsomt.

I tilgift får man så den regn der falder lodret ned, jo længere
tid, jo mere.

2. Vi forestiller os at der er ren medvind, men betragtningerne
vil også gælde for de andre medvindsmuligheder.

Nu er man ikke tvunget til at modtage al regnen i røret. Hvis man
afpasser sin hastighed efter medvindskomposanten så man slet ikke
bliver våd forfra (ideelt set), modtager man kun den lodrette
regn. Imidlertid bevirker den sænkede hastighed at man får meget
lodret regn (medmindre vinden er meget hurtig). Derfor gælder det
om at finde det bedste kompromis så den øgede hastighed sparer én
for mere lodret regn end man får ekstra forfra ved at løbe ind i
den.

Og så er situationen lidt mere indviklet end som så. Hvis man
bevæger sig fremad, så vil en ren sidevind få en svag
modvindskomposant. Grænsen mellem de to familier ligger altså
ikke ved ren sidevind, men ved en svag medvind - og den ændrer
sig afhængigt af ens hastighed.

--
Bertel

Fra : Claudio Adam

Dato : 24-07-04 05:51

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
>modvindskomposant. Grænsen mellem de to familier ligger altså
>ikke ved ren sidevind, men ved en svag medvind - og den ændrer

Halløj i æteren,

kan Lorentz-Transformationen ikke bruges i denne hensende,

hilsen, Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-07-04 07:59

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> modvindskomposant. Grænsen mellem de to familier ligger altså
> ikke ved ren sidevind, men ved en svag medvind - og den ændrer

Tak for svaret. Umiddelbart ville jeg ikke have troet, der var den store
forskel mellem at gå eller løbe, men jeg accepterer din argumentation. Se
også det link, som Jesper skrev tidligere i tråden.

mvh
Preben