Bestrålede madvarer og cancerrisiko
Fra : Buhl

Dato : 20-07-04 17:29

Hej
Har siddet og diskuteret med en kammerat, vedr. cancerrisikoen ved
bestrålede madvarer - tag eks. grøntsager - hvorledes bestråles de, og med
hvilke stråler - er det UV-lys, højintensivt ? HVIS nu denne stråling
forsager cellemutationer, iform af cancer, og grøntsagen en uge efter bliver
spist af et menneske, er der så risiko for at disse cancerceller kan trænge
gennem mave- / tarmvæggen, og forsage nye cancersvulster i mennesket ??
Jeg mener den er for langt ude, men er der en sandsynlighed, om ikke nok så
lille ??

Mvh.
Buhl

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-07-04 09:13

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennem mave- / tarmvæggen, og forsage nye cancersvulster i mennesket ??
> Jeg mener den er for langt ude, men er der en sandsynlighed, om ikke nok

Danske fødevarer må ikke bestråles - kun visse krydderier.
her skete behandlingen i sin tid på Risø med neutronstråling, men den
reaktor er nedlukket.
Der er ingen fare ved bestrålet mad. Der sker ingen omdannelser
af stofferne, der sker kun en sterilisering af emnet.
Den største risiko er den, at holdbarheden øges meget væsentligt,
når alle skadevoldere dræbes. Hvis den bestrålede vare så opbevares
unormalt længe, er der en vis risiko for, at der kan ske uheldige kemiske
omdannelser i vedkommede fødevare.
Men grøntsager bestråles ikke - og hvis den gjorde ville der ikke være
risiko af de, du nævner.

Per A. Hansen

Fra : Buhl

Dato : 21-07-04 11:24

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> omdannelser i vedkommede fødevare.
> Men grøntsager bestråles ikke - og hvis den gjorde ville der ikke være

Hej Per
Det forstår jeg ikke helt - er en grøntsag som eks. en tomat ikke levende ??
altså, en tomat der modnes under transport, efter den er plukket - der sker
vel "et-eller-andet" inden i den ? Vil neutronstråling ikke kunne skabe
celleforandring i levende organismer ?

Er du sikker på at der ikke i udlandet anvendes en-eller-anden form for
stråling til at desinficere/sterilisere madvarer?

Mvh.
Hans

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 02:45

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er du sikker på at der ikke i udlandet anvendes en-eller-anden form for
> stråling til at desinficere/sterilisere madvarer?

Cancer eller anden farlighed er som sagt usandsynlig.

Multinationale vil hellere have at ulande følger Vestens eksempel med
køleskabe - alle smagsdommere kan lide at blive kopieret!

Der er store fordele ved bestråling, ligesom der er fordele ved
satelitovervågning af forbryder-mistænkte - men DET MÅ IKKE VÆRE NEMT. Så
ville der ikke blive ansat nok i det offentlige....
Uden at der af medierne kan skabes skandaler og opdigtes behov for
kontrollanter, vil mange akademikere blive arbejdsløse.
Derfor forbydes disse fornuftige ny teknologier som bl..a Glistrup har
anbefalet.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-07-04 08:54

> [...]

sker
> vel "et-eller-andet" inden i den ? Vil neutronstråling ikke kunne skabe

Man lader emnerne passere forbi strålekilden med en hastighed, så de
mikroorganismer, der sidder udenpå emnet bliver dræbt.
(det kan være frugter, krydderier eller instrumenter, der skal
steriliseres.)
De forskellige strålingskilder har meget forskellig rækkevidde i væv.
Alfastråler har en meget kort rækkevidde, betastråler lidt større, medens
gamma-
og neutronstråling har en stor rækkevidde.
Hvilken strålingskilder, der anvendes, afhænger af emnet og de tekniske
muligheder.

> Er du sikker på at der ikke i udlandet anvendes en-eller-anden form for
> stråling til at desinficere/sterilisere madvarer?

Her i landet må der ikke anvendes bestråling, i andre lande kan det være
lovligt med visse varer, f.eks. for at give langtidsholdbarhed for frugter,
der
eksporteres.
Bestrålingen giver ingen ændring af de organiske stoffer i næringsmidlet,
derfor er der ingen
risiko forbundet ved denne metode. WHO har angivet grænseværdier for
bestrålede fødevarer.
Bestråling er ganske ufarlig for forbrugere, men der kan opnås forbedret
smag, holdbarhed og konstistens med metoden (p.g.a. nedbrydningsprocesserne
stoppes). Forudsat man følger gældende regler.

Det er dannelsen af de såkaldte frie radikaler, der giver forøget risiko for
cancer.
Der dannes ikke frie radikaler ved industriel bestråling af fødevarer.
Derimod giver direkte bestråling af celler, visse kemiske stoffer etc.
anledning til ekstraordinær dannelse af frie radikaler i cellerne.

Per A. Hansen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-07-04 13:03

Per A. Hansen wrote:
> her skete behandlingen i sin tid på Risø med neutronstråling, men den
> reaktor er nedlukket.

Risø ja. Neutron nej. Nedlukket ja.

Bestråler du stoffer med neutroner, vil neutronerne blive absorberet
i atomkerner. Resultatet er en ustabil isotop der på et senere tidspunkt
henfalder under udsendelse af stråling.

Med røntgenstråling er det værste der kan se at nogle elektroner
slås fri, og at kemiske bindinger derfor brydes.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 02:50

> [...]
> omdannelser i vedkommede fødevare.
> Men grøntsager bestråles ikke - og hvis den gjorde ville der ikke være

Hvis det var tilladt at have en blyafskærmet isotop-dims til at bestråle
mad, ville ulandslandsbyen ikke behøve køleskabe.

Men der er få erfaringer med sådant og det ville give falsk tryghed for
nogle og uventet madfordærvelse af ny typer ville overraske. Men det ville
man lære af. Det vil klart berige og skabe trivsel - klar overvægt af
fordele. Men de rige lande vil kopieres - ikke overgås som vi blev af
Japan

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-07-04 18:33

Buhl wrote:
> med hvilke stråler - er det UV-lys, højintensivt ?
Røntgen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Konservering_(madvarer)

> [...]
> risiko for at disse cancerceller kan trænge gennem mave- / tarmvæggen,
> og forsage nye cancersvulster i mennesket ??

Kroppen ved hvilke celler der er dig, og hvilke celler der ikke er dig.
F.eks. de grønsager som du spiser, dette er årsagen til at man ikke kan
lave transfusioner uden at først slå immunsystemet ned, så det
transplanterede organ ikke afstødes. Det er også årsagen til at
bakterielle infektioner kan bekæmpes uden at kroppen skader sig selv.

Kræftceller er når normale celler begynder at dele sig uden kontrol,
og immunsystemet kan så ikke nødvendigvis identificerer disse som
være i en syg tilstand.

På den anden side kunne man spørge hvor mange langtids infektioner der
er årsag til kræft, og om mængden af disse forsvinder ved bestråling
af fødemidler?

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-04 07:23

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote in message

> På den anden side kunne man spørge hvor mange langtids infektioner der
> er årsag til kræft, og om mængden af disse forsvinder ved bestråling
> af fødemidler?

Er der en eneste art infektion, der vides at kunne være udslagsgivende vedr
udvikling af cancer?

Den fortænkte propaganda imod mad-bestrålng går bl.a. på fri radikaler og
andet potentielt cancerogent, som i sjældne tilfælde skulle kunne være
spinnoff af bestråling af særlig mad.

Selv vedr forsøgsdyr er det ikke lig eller sygdomstilfælde på bordet -
hysteriet er LANGT, LANGT ude.