Lignende metal som bly og stål
Fra : john

Dato : 09-07-04 11:42

Er det muligt at få en form for metal/stof som har egenskaber som bly og
stål?. Det skal have vægten af bly og være mindst lige så stærk som stål.
Det vil sige et form for metal som en enorm stor vægt, meget stærk og kan
klare varme påvirkning som alm. stål.

Stål består jo af kul og jern, men ´problemet er blot at bly er blød, selvom
vægten er ideal.

mvh.

John

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 09-07-04 12:33

"john" <nuclear75@hotmail.com> writes:

> [...]
> Det vil sige et form for metal som en enorm stor vægt, meget stærk og kan

Forarmet uran (depleted uranium), evt. i legering med andre metaller.

Uran er tungere end bly og er i legeringer ligeså hårdt og stærkt som
stållegeringer. Se f.eks.
http://web.ead.anl.gov/uranium/pdf/uranium.pdf og
http://web.ead.anl.gov/uranium/guide/ucompound/propertiesu/table.cfm .

Smeltepunktet er 1135 grader celsius, så det smelter en del nemmere
end jern (1535 grader), dog ikke nær så nemt som bly (327 grader).
Se endvidere http://www.nationmaster.com/encyclopedia/uranium (og de
tilsvarende med "lead", "iron", osv. i stedet for "uranium").

Forarmet uran er dog svagt radioaktivt, hvilket begrænser
anvendelsesmulighederne.

   Torben

Fra : Thor

Dato : 09-07-04 15:06

Hvad med Wolfram?

Fra : Q

Dato : 09-07-04 18:18

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> Hvad med Wolfram?

Jeg kender ikke til massefylden, men Wolfram er et meget "sprødt" metal,
hvilket kan give et problem hvis det skal være en del af en bærende
konstruktion?

Alternativt kunne man måske overveje at lave en skal af stål eller lignende
og fylde op med noget tungt, f.eks bly ( evt. smeltet )..

Skal du bruge svaret til noget specifikt er det måske en ide at du uddyber
dit spørgsmål lidt..

/peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-07-04 16:59

Q wrote:
> [...]
>>

> Jeg kender ikke til massefylden, men Wolfram er et meget "sprødt" metal,
> hvilket kan give et problem hvis det skal være en del af en bærende

Wolfram skal selvfølgelig være en del af et legeret materiale og ikke "i
sig selv" - ellers et meget godt bud, tror jeg...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-07-04 17:03

john wrote:

> Er det muligt at få en form for metal/stof som har egenskaber som bly og
> stål?. Det skal have vægten af bly og være mindst lige så stærk som stål.

Det er umuligt at svare på, medmindre du helt præcist konkretiserer
hvilke egenskaber du gerne vil have... Umiddelbart: Nej til spørgsmålet,
men omvendt så findes der jo flere tusinde materialer hvoraf de fleste
er ret ukendte og svære at få fat i (at købe).

Der findes også mange forskellige slags stål, så det er ikke lige til at
besvare dit spørgsmål...

> Det vil sige et form for metal som en enorm stor vægt, meget stærk og kan
> klare varme påvirkning som alm. stål.
-snip-

Tjaah, stor styrke kan vi jo defindere som "højt E-modul" (høj styrke v.
enakset trækprøvning) og samtidigt vil vi gerne have høj densitet.

Jeg har her nogle bud, hvoraf nogle er mere ukendte end andre - (jeg
vedlægger data til sammenligning):
----

Tungsten Carbides (hårdmetal-karbid): E-modul omkring 650 og densiteten
lidt over 15)

High alloy steel (højt-legeret stål): E-modul omkring 240 og densiteten
er omkring de 8.

Platinum Iridum Alloy: E-modul omkring 240 og densiteten er lidt over 21.

Metal med Wolfram/Tungsten, tror jeg vil være det bedste bud - jeg har
ikke kigget på termiske egenskaber men man kan sagtens lave højtlegeret
stål, der nogenlunde opfylder kravene.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-07-04 00:19

Jeg korrigerer lige mig selv - jeg har begået en brøler:

Martin Jørgensen wrote:
> john wrote:
-snip-

> -snip-
>
> Tjaah, stor styrke kan vi jo defindere som "højt E-modul" (høj styrke v.
> enakset trækprøvning) og samtidigt vil vi gerne have høj densitet.

Jeg har gået lidt af dagen og tænkt over at det egentligt er ukorrekt,
det jeg har skrevet fordi højt E-modul giver høj stivhed og stor styrke
har i og for sig nok ikke så meget at gøre med stivhed...

Men "meget stærk" kan forstås på forskellige måder... Man kan f.eks.
antage at materialet har en stor sejhed (toughness). Toughness er
arealet under true-stress-true-strain-kurven, dvs. har man spændingen
opad y-aksen i et koordinatsystem og materialets forlængelse henad
x-aksen, så angiver arealet under kurven - sejheden... Eller den energi
pr. volumen materiale, der skal til før materialet bryder sammen.
Brudenergi-tests kan f.eks. laves med en Charpy-V-test, hvor en kærv i
materialet rammes af en slaghammer + medfører brud og afhængigt af hvor
meget energi hammeren har brugt i sit nedslag, kan man aflæse
energiforbruget...

Så jeg tilføjer lige styrke-data, nu hvor jeg alligevel har været inde
og kigge på Dan´s Iridium...

Jeg forsøger nu at få materialer frem med både høj densitet + høj tryk
eller trækstyrke:

-snip-
(glem det andet jeg skrev)...

> Metal med Wolfram/Tungsten, tror jeg vil være det bedste bud - jeg har
> ikke kigget på termiske egenskaber men man kan sagtens lave højtlegeret
> stål, der nogenlunde opfylder kravene.

Nu hvor jeg har kigget bedre efter: Wolfrom/Tungsten er *absolut* ikke
til at komme udenom, hvis høj styrke er påkrævet. Derudover udmærker
Molybdæn high speed tool steel, AISI M43 sig også, men med en densitet
på omkring 8 er den nok ude af konkurrencen... Tryk/træk-styrke på
omkring 2600 MPa og en pris på under kr.100 dkk/kg er da ihvertfald til
at slippe afsted med. Zirconia er også udmærket, næsten ligeså billigt -
styrke på godt 1000 MPa men med en densitet på kun ca. 6...

Tungsten, Commercial purity: Densitet - omkring de 19 Mg/m^3. Pris: ca.
150 dkk/kg. Trykstyrke: Fra 1000-3500 MPa, trækstyrke: Fra 2-4000 MPa...
Findes i forskellige varianter og legeret på forskellige måder...

Tungsten Carbide: lidt vildere end ovennævnte.... - 0% brudforlængelse.
Træk: kun op til ca. 500 MPa.

Diamand: Densitet kun omkring 4. Trykstyrke: godt 10000 MPa. 0%
brudforlængelse. Trækstyrke, omkring 2800 MPa og E-modul omkring 1000
GPa. Pris: tjaah, meget groft sagt, godt 2.000.000 dkk/kg

Det var da meget sjovt at vide, var det ikke

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 12-07-04 17:57

Jeg har hørt at iridium er yderst stærkt og det er også tungt.
Dog er prisen vist grim fordi det er yderst sjældent så vidt jeg ved.
Wolfram (tungsten) er nok noget nemmere at få fat i kan nok også bruges til
det du ønsker.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-07-04 23:52

Dan Frederiksen wrote:
> Jeg har hørt at iridium er yderst stærkt og det er også tungt.

Iridium er grundstof nummer 77. Jeg tror ikke at man kan få materialet
"rent" fordi jeg har kigget i min materialedatabase og der står er der
13 forekomster af en søgning på iridium - allesammen er legeringer,
startende fra 5- 30%:

Platinum Iridum Alloy: Densitet lige godt 21 Mg/m^3.

> Dog er prisen vist grim fordi det er yderst sjældent så vidt jeg ved.

Hehe... Platinum Iridum Alloy koster da kun ca. >10.000 kr/kg - hvad
snakker du om? Det bliver genbrugt i over 90% af tilfældene...

Jeg tror jeg skal have nogle flere data med: Trykstyrke: op til ca. 1200
MPa og op til 40% brudforlængelse. Trækstyrke: op til ca. 1500 MPa.
Stivhed (E-modul = ca. 250 MPa)... Så materialet er egentligt ikke så
stift, men du har vist ret i alt det du skriver...

Jeg kan se at desto mere iridium der bliver legeret med, desto større
styrke - Men jeg har ikke data for platinium med over 30% iridium i...
Jeg er ikke sikker på hvad den kemiske forklaring er, men jeg kunne
forstille mig at det skyldes, at der sikkert findes en grænse for
optageligheden af legeringselementer i platinium...

> Wolfram (tungsten) er nok noget nemmere at få fat i kan nok også bruges til
> det du ønsker.

Ja, det er netop det... Wolfram kan vi li´

Dit indlæg fik mig til at undersøge tingene endnu engang, så check lige
mine rettelser til mit andet indlæg. Der er mange sjove ting jeg
pludselig opdagede, så tak for bidraget

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-07-04 00:13

Martin Jørgensen wrote:

> Iridium er grundstof nummer 77. Jeg tror ikke at man kan få materialet
> "rent" fordi jeg har kigget i min materialedatabase og der står er der
> 13 forekomster af en søgning på iridium - allesammen er legeringer,

Selvfølgelig kan man få rent iridium. Til gengæld aner jeg ikke om der
er nogen almindelige anvendelser for rent iridium.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-07-04 22:24

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Selvfølgelig kan man få rent iridium. Til gengæld aner jeg ikke om der
> er nogen almindelige anvendelser for rent iridium.

Hvorhenne vil du købe 100% rent iridium henne og hvad tror du jeg mente
med det jeg skrev, om jeg må spørge? Jeg tror ikke du kan købe det rent
medmindre du arbejder på et forskningsinstitut eller har tilsvarende
gode kontakter...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-07-04 00:44

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> med det jeg skrev, om jeg må spørge? Jeg tror ikke du kan købe det rent
> medmindre du arbejder på et forskningsinstitut eller har tilsvarende

Eftersom almindelige mennesker ikke så tit skal bruge det, har de det
nok ikke i Netto. Via siden webelements.com fandt jeg dette:

http://www.advent-rm.com/lines.asp?criteria=material&materialID=20

De sælger rent iridium som folie, plade eller tråd.

Det er som forventet ret dyrt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-07-04 22:02

Jeppe Stig Nielsen wrote:
-snip-
> http://www.advent-rm.com/lines.asp?criteria=material&materialID=20
>
> De sælger rent iridium som folie, plade eller tråd.

Du har sgu´ ret... England har en god materiale-forarbejdningsindustri.
De kan også levere superplastiske materialer, ved jeg (altså, et engelsk
firma kan)...

mvh.
Martin Jørgensen