Domæner i alle stoffer?
Fra : Carlsen

Dato : 09-07-04 07:25

Hej NG...

Er der domæner i alle stoffer, og at de så bare kun kan ensrettes i de
ferromagnetiske? og hvad består disse domæner egentlig af?

mvh
Lars

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-07-04 14:10

Carlsen wrote:
> Er der domæner i alle stoffer, og at de så bare kun kan ensrettes i de
> ferromagnetiske? og hvad består disse domæner egentlig af?

I praksis er alle metaller er polykrystaliske. Dvs. det er en bunke
af krystaller i forskellig retning. Med passende langsom køling kan
man lave mono krystallinske materiale (f.eks. Si wafers til chips).

Noget lignende gør sig gældende for polymerer i en glassy tilstand.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-07-04 16:28

Carsten Svaneborg wrote:
> [...]

Der er ikke domæner (= magnetiske områder) i alle stoffer, men i nogle...

> I praksis er alle metaller er polykrystaliske. Dvs. det er en bunke
> af krystaller i forskellig retning. Med passende langsom køling kan
> man lave mono krystallinske materiale (f.eks. Si wafers til chips).

Ja, metallerne består af krystaller der kan vende i forskellige
retninger (polykrystallinske) eller - som der korrekt blev skrevet: I én
retning, ved tilpas afkøling af en smelte. Derved laves en énkrystaller
til f.eks. halvledere.

Ferrit er betegnelsen for teknisk rent jernt. Over 768 grader, bliver
materialet paramagnetisk (umagnetisk). Man siger at krystallerne er
opdelt i de magnetiske områder, som kaldes domæner (svarer til en lille
magnet).

Krystaller = korn og de har tilfældig orientering. Metallografi går ud
på at beskrive materialernes mikro-struktur - dvs. ved at polere og
ætse, kan man se korngrænserne i mikroskop. Kig her:
http://www.tpub.com/content/doe/h1017v1/css/h1017v1_28.htm

Man kunne sige en masse andre ting om f.eks. austenit som er
paramagnetisk ved alle temperarurer, men jeg tror jeg stopper her

mvh.
Martin Jørgensen