Dæmpning af lys, men bevarelse af farver
Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-07-04 21:22

Hej.

Jeg har bygget et fotospektrometer. Det har den begrænsning at meget
kraftigt lys overeksponerer CCD-chippen så mit indgangstrin overstyres. Så
nu tænker jeg på hvordan jeg kan dæmpe lyset ned i styrke, men uden at
påvirke farvebalancen. Problemet er lidt større end det lyder, for
spektrometeret inkluderer UV-området fra 180 til 400 nm, og det er specielt
her jeg vil være sikker på at 'farve'-balancer forbliver intakt.

Det er nok svært at finde noget gråt glas som også er perfekt gråt i hele
UV-området. Så jeg tænkte på om man kunne bruge reflektion i stedet for.
Hvis man f.eks. spejlede lyset i en metalkugle, og lod instrumentet se på
kuglen. Det ville sprede lyset så en mindre del faldt på føleren.

Kan man sige noget på forhånd om hvordan et metal reflekterer UV? De fleste
metaller reflekterer jo synligt lys uden at misfarve det, hvis vi lige
sortere f.eks. kobber og guld og sådan noget stads fra.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 08-07-04 22:04

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

>Det er nok svært at finde noget gråt glas som også er perfekt gråt i hele
>UV-området. Så jeg tænkte på om man kunne bruge reflektion i stedet for.

Jeg kom til at tænke på ND filtre til fotobrug, men er så lidt i tvivl om de
helt korte bølgelængder.

Google giver dog en farlig masse hits på "Neutral Density", så måske med lidt
mere specifik søgning mod UV osv. kan hjælpe.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Sven Nielsen

Dato : 08-07-04 22:08

In article <40edab84$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
ulsm@post1.tele.dk says...

> Kan man sige noget på forhånd om hvordan et metal reflekterer UV? De fleste
> metaller reflekterer jo synligt lys uden at misfarve det, hvis vi lige
> sortere f.eks. kobber og guld og sådan noget stads fra.

Hvad mener du med "kan man sige noget på forhånd?"

Man kan tage et metal og måle reflektiviteten som funktion af
bølgelængden. Man kan offentliggøre disse målinger. Så kan andre sige
noget "på forhånd" ud fra disse målinger.

Man kan også lave teoretiske beregninger. Ud fra elektronstrukturen i et
metal kan man forsøge at forudsige metallets optiske egenskaber. Det er
sådan noget faststoffysikere gør. Man skal stadigvæk bruge målinger til
at sammenligne de teoretiske forudsigelser med. Ellers finder man jo ikke
ud af, om man har fundet den rigtige teori.

Se f.eks. http://astron.berkeley.edu/~jrg/COATING/node1.html for
reflektiviteten af nogle metaller. På figuren tæt på bunden af siden kan
du se, at Al faktisk er en god UV reflektor. Du kan også se, hvad farven
af Au og Cu skyldes. Nu er Na ikke med på figuren, men jeg mener at huske
fra det obligatoriske faststoffysikkursus jeg fulgte i fysikstudiet, at
Na er næsten transparent for UV. Det skyldes alt sammen den måde,
elektronerne opfører sig, når man sætter atomerne tæt sammen i en
gitterstruktur, som metaller jo er.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-07-04 23:10

Sven Nielsen wrote:

> [...]
> andre sige noget "på forhånd" ud fra disse målinger.
>
> Man kan også lave teoretiske beregninger.

Ja, det var det jeg mente med "på forhånd". I modsætning til at jeg skulle
til at lave usikre målinger på det selv. Men jeg kan se det allerede
er godt kendt.

> [...]
> bunden af siden kan du se, at Al faktisk er en god UV
> reflektor. Du kan også se, hvad farven af Au og Cu skyldes.

Ja, det fremgår helt tydeligt, meget interessant. Men jeg undrer mig over at
sølvs 'frekvensgang' ligger så tæt på kobbers, uden at være kobberfarvet at
se på.

Aluminium må være det jeg søger. Det lille hul ved 850nm må jeg leve med.
Guld er det abslout værste med det store dyk ved 300nm, det er faktisk
præcis dette UVB område omkring 300nm jeg er mest interesseret i.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : ThomasB

Dato : 09-07-04 13:58

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> metaller reflekterer jo synligt lys uden at misfarve det, hvis vi lige
> sortere f.eks. kobber og guld og sådan noget stads fra.

Hvad med en blænde som man bruger i et kamera?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-07-04 17:42

ThomasB wrote:

> Hvad med en blænde som man bruger i et kamera?

Jahh, jeg har tænkt på bare et lave et lille hul i en metalplade. Men der er
ingen linser på føleren, og den er ekstremt retningsfølsom, og modtager
lyset gennem et i forvejen meget lille hul. Så jeg ved ikke hvor godt det
er, men jeg har faktisk ikke prøvet.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : ThomasB

Dato : 12-07-04 09:13

> [...]
> ingen linser på føleren, og den er ekstremt retningsfølsom, og modtager
> lyset gennem et i forvejen meget lille hul. Så jeg ved ikke hvor godt det

Kan du så ikke bare sætte en lille klap foran, som kan skydes ind foran
hullet?

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 13-07-04 12:20

En blænde er nok den eneste måde du kan få farve neutral dæmpning

Et primi spektroskop fra gymnasiet havde jo såden en spræk der kunne
indstilles med en skrue så den blev ultra fin.

Jeg gætter på du har brugt en slags prisme så du har faktisk brug for at
sprækken er meget tynd for at spektrale linier ikke flyder ud i hinanden.

kan du ikke poste et lille billede af den og fra den?
har du baseret det på et webcam?

vh
-Dan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-07-04 17:33

Dan Frederiksen wrote:
> [...]
> ikke flyder ud i hinanden.
>
> kan du ikke poste et lille billede af den og fra den?

Nej, det er baseret på en føler jeg har scoret fra et gammelt spektrometer
til at analysere stoffer med ved at gennemlyse dem. Det er en stor støbt
metalblok med noget optik i, og en hvid keramisk plade som er CCD-chippen,
siddende i den ene ende. Der sidder et print med forforstærker og attenuator
på den. Her er et par billeder:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/ccdsensor1.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/ccdsensor2.jpg

Og her er et spekter taget med den, det er lavet med et Visual Basic
program, som har modtaget data fra en Atmel processor som styrer og sampler
fra CCD'en.
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/temp/Spectrum.jpg

Det med Atmel processoren er noget jeg roder med nu, før havde jeg sat
føleren til et lille billedrør gemmen nogen sample/hold og
pulsbreddemodulator osv. og nogle TTL kredse til at lave clocks. Det ser
sådan her ud:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/TL05-new.jpg

Opløsningen er 2nm per pixel i CCD'en. Og den er følsom for UV også som
nævnt, hvilket ikke er tilfældet med webcam-CCD'er. De er til gengæld
infrarød-følsomme.

Jeg vil gætte på at der i forvejen er et ekstremt lille hul der hvor lyset
kommer ind. Så hvis jeg skal dæmpe lyset med en plade med hul i, skal det
hul vel være endnu mindre. Det bliver nok svært at lave og placere korrekt
foran føleren, men det skal nu prøves. Det var derfor jeg tænkte på
løsningen med at reflektere lyset i en metalkugle, for at dæmpe det. Og
aluminium viste Sven jo har en pænt lienær reflektion, også i UV området.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 19-07-04 15:35

Helt nice

en poleret cylinder kunne også bruges i stedet for en kugle hvis det er mere
kontrolleret.

hvis der virkeligt skal være styr på farvekalibrering så tror jeg man bruger
okklusion altså delvis blokering.
det kommer lidt an på lyskilden men du kan evt bruger et par linser omkring
et gitter dvs en plade med huller i. Ved at gøre lyset ude af fokus når det
rammer pladen så får man en ret jævn dæmpning af lyset når det så igen
bliver fokuseret af den bagerste linse.
kræver selvfølgeligt at linserne er neutrale : )

du kunne f.eks bruge en helt billig linse fra et spejlreflekskamera og bruge
irisen deri til at justere lysniveauet. netop det man gør i et kamera jo

sensoren har nok også en spektral profil i sig selv. ved du om den er
kalibreret i det du har eller om det er noget du bør gøre med systemer selv?

vh
Dan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-07-04 22:14

Dan Frederiksen wrote:
> [...]
>
> sensoren har nok også en spektral profil i sig selv. ved du om
> den er kalibreret i det du har eller om det er noget du bør

Jeg ved ikke om sensoren er kalibreret, men jeg er netop ved at programmere
noget kalibrering til den på Atmel'en. Så er der bare det 'lille' problem at
få foretaget selve kalibreringen, det kræver vel en lyskilde med en kendt og
ikke alt for ujævn spektralfordeling. Og det ved jeg faktisk ikke hvor man
finder, når den også skal dække UV-området ned til 180mn.

Det med linsen giver også problemer ved UV, langt det meste glas og klart
plast fjerner næsten alt UV lys. Så skal man over i noget
krystalglas-linse-noget, det er sikkert møg-dyrt! Eller måske polycarbonat,
men jeg ved ikke om det findes i UVC-gennemsigtig 'version'. Men jeg har
prøvet at lave delvis blokkering, bare ved at holde noget halvt hen over
følerens hul, og det virker faktisk rimeligt. Men til min forbavselse
påvirker det faktisk alligevel spektralfordeleingen en smule, og
påvirkningen er lidt forskellig afhængig af om jeg blokkere fra venstre
eller højre eller fra oven eller neden. Påvirkningen ligger i det indfrarøde
område (det af den jeg kan se), og jeg håber det bare skyldes at min
lyskilde er en af de 12V pinspots med glasparabol. Disse paraboler er nemlig
lavet så det er delvist gennemsigtige for IR, for ikke at sende for meget
varmestråling fremad. Derfor er det lys der kommer direkte fra pæren mere
infrarødt end det der reflekteres fra parabolen, og de kommer jo så fra lidt
forskellige retninger. Ujævnheder i parabolens IR-gennemsigtighed vil så
skabe forskelle i fordelingen afhængig af hvor min blokkering er.

Jeg tænkte også på en lille motor med en plade med hul i, som drejer rundt,
og kun tillader korte lyspulser i at komme frem til føleren. Men det virker
nu faktisk tilsyneladende også OK med et ganske lille hul i en stationær
plade.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 22-07-04 23:00

hmm temporal okklusion : )
smart nok.

Har du ikke mulighed for at læse signalet ind i en pc og så have kalibrering
i software.
En pc giver også flere muligheder for funktionalitet.
Timelapse, automatisk analyse af komponenter etc.

Du kan lave en slags tricorder : )

En ting der kunne være sjovt at se på er elsparepærer. Problemet med dem er
jo deres meget ujævne spektrum der giver et specielt look men fabrikanterne
opgiver næsten aldrig deres spektrum så man kan se hvilke er bedst. Evt
hvilke kunne kombineres for at have god dækning. Kunne være nice med et site
med profiler for diverse fabrikanter.

Man kunne også lave en undersøgelse over hvilke pærespektra falder godt
sammen med typiske materialer. I den sammenhæng også profiler for de typiske
materialer.
Hvad 'farve' har maling egentligt : )
Spektra for lysdioder, lasere, kamerafiltre etc. etc. : )

Kan du lave en til? : )
De kunne nok sælges i kit form og føleren må kunne købes som reservedel

vh
Dan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-07-04 01:36

Dan Frederiksen wrote:
> [...]
> have kalibrering i software.
> En pc giver også flere muligheder for funktionalitet.
> Timelapse, automatisk analyse af komponenter etc.

Hehe, det kommer alt sammen i min lille Atmel controller. Inklusiv
overførsel til PC. Det er faktisk næsten færdigt. Det skal være så jeg kan
ta' det med ud 'i marken' og måle, og evt. gemme en måling. Men jeg skal da
også ha' bygget videre på det VB program til at hente og vise målingerne
med. Der kunne godt laves nogle sjove ting som ikke er mulige på Atmel'en.
Om ikke andet, så flotte farvebilleder i fuld opløsning, i stil med det jeg
viste.

> Du kan lave en slags tricorder : )

Jeps, i bedste StarTrek stil! Tænkte på at sætte en mikrofon i, så den
også kan måle lydspektra, meeen nu må jeg vist hellere holde mig til sagen!
Det kunne ellers nærme sig en 1Hz-1GHz super-analyser, som den 'brille'
Geordi har på i StarTrek, hehe.

> [...]
> kombineres for at have god dækning. Kunne være nice med et
> site med profiler for diverse fabrikanter.

Jeg har faktisk været ved at samle lidt på spektre, her nogle af de mest
interessante:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/osram80w.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/OsramL8W20.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/Kviksolvudenfilter.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/osramvitalux300w.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/ny20w.jpg
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/spektre/hvidled.jpg

Det er muligt jeg skriver en artikel snart, i Nordisk Herpetologisk
Forenings (NHF) medlemsblad, hvor jeg vil vise målinger af en masse
forskellige UV lyskilder beregnet til krybdyr. Og måske nogle andre som er
lavet til andre formål, men som kan vise sig at være egnede til krybdyr
også.

> [...]
>
> Kan du lave en til? : )
> De kunne nok sælges i kit form og føleren må kunne købes som

Hm, den føler er som nævnt ret heftig. Jeg tror for længst den er udgået, og
umulig at skaffe. Men jeg så tilfældigvis at Atmel laver in-line CCD'er,
også med UV følsomhed. Der var måske en mulighed dér. Så skal der 'bare' en
prisme eller anden spektralsplitter-optik foran. Det ku' faktisk være sjovt
hvis der kunne komme et kommercielt instrument ud af det. Gad vide hvad et
fotospektrometer egentlig koster normalt.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 29-07-04 00:32

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Om ikke andet, så flotte farvebilleder i fuld opløsning, i stil med det

Det lækre ved digital indlæsning er også man bedre kan sammenligne flere
spektra og mere præcist afgøre enkelte peaks frekvenser ulig en papskive
foran en CRT : )

> Jeps, i bedste StarTrek stil! Tænkte på at sætte en mikrofon i, så
den
> også kan måle lydspektra, meeen nu må jeg vist hellere holde mig til
sagen!

: )
Har også tænkt på at lave en sensor med mikrofoner dog mange i et phased
array så man kan rekonstruere et 3D billede ud af det ligesom delfiner gør.
Syn ligesom i Daredevil filmen.

> Jeg har faktisk været ved at samle lidt på spektre, her nogle af de mest
> [...]

kewl

> [...]
> lavet til andre formål, men som kan vise sig at være egnede til krybdyr

Sejt nok. Kræver måske spektra for typisk huds pigmentering for at kunne
konkludere noget videnskabeligt.
Er du cand. fys?

> [...]
> hvis der kunne komme et kommercielt instrument ud af det. Gad vide hvad et
> fotospektrometer egentlig koster normalt.

En mulliard vil jeg tro : )
Der bliver solgt ret få så de er nok dyre. Plus luksusgebyr.
Der typisk to markeder til den slags.
Entusiaster som os og den etablerede forskningssektor.
Der er flest penge i de sidste men de er også mere besværlige af flere
grunde.

vh
Dan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 29-07-04 16:29

Dan Frederiksen wrote:

> Det lækre ved digital indlæsning er også man bedre kan
> sammenligne flere spektra og mere præcist afgøre enkelte peaks
> frekvenser ulig en papskive foran en CRT : )

Haha, ja det var faktisk præcis det der fik mig i gang med det her projekt.
Der var en der dristede sig til at foreslå at min papskive evt. godt kunne
være skæv (Hey Wonko, er du med her også? , og en kontrolmåling af en
kviksølvslampes peak på 253.7nm viste så faktisk at den var forskudt 15nm.
Synes ellers jeg havde være rimelig omhyggelig med 'pappet', men sådan noget
CRT-analog-teknik driver jo ofte en del!

> Har også tænkt på at lave en sensor med mikrofoner dog mange i
> et phased array så man kan rekonstruere et 3D billede ud af
> det ligesom delfiner gør. Syn ligesom i Daredevil filmen.

Orv ja! Har selv fantaseret lidt om en lyd-radar. Eller en hjemmelavet
ultralyds-scanner. Ku' være fed til at kønsbestemme sine kæle-øgler og
k(v)æle-slanger, og finde ud af om de er gravide!

> Sejt nok. Kræver måske spektra for typisk huds pigmentering
> for at kunne konkludere noget videnskabeligt.

Næh, man skal nok bare forsøge at komme så tæt på lysforholdene på deres
naturlige levesteder som muligt. Eller i hvert fald sørge for en mængde
UVB-lys der matcher nogenlunde. Det er UVB-lyset der er vigtigt, det bruges
som hos os til at danne D3-vitamin.

> Er du cand. fys?

Næ, jeg er såmænd bare radiomekaniker. Men er kommet lidt længere på egen
hånd.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Dan Frederiksen

Dato : 30-07-04 01:48

> Næ, jeg er såmænd bare radiomekaniker. Men er kommet lidt længere på egen
> hånd.

Er du i stand til at flække chips sammen og få dem til at fungere?
F.eks en simpel CMOS sensor med en usb interface/microcontroller chip.

vh
Dan

Fra : Ulrik Smed

Dato : 31-07-04 12:02

Dan Frederiksen wrote:

> Er du i stand til at flække chips sammen og få dem til at
> fungere? F.eks en simpel CMOS sensor med en usb
> interface/microcontroller chip.

Et webcam?

Jeg har lavet et enkelt USB projekt på mit arbejde. Så jeg burde nok være
istand til det. Men min USB erfaring er ikke ret stor, og dækker ind til
videre kun styring af en ret simpel HID enhed, som jeg også har skrevet
firmwaren til.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus