Tyrens død
Fra : Sven Nielsen

Dato : 08-07-04 20:59

I går sad jeg og så lidt tyrefægtning fra Pamplona, og det fik mig til at
spekulere på, hvad det egentlig er, tyren dør af. Hvis man har set
tyrefægtning, så ved man, at toreadoren helst skal dræbe tyren ved at
stikke et sværd (eller hvad klingen nu kaldes) ned mellem tyrens
skulderblade. Hvis han ikke rammer præcist, dør tyren ikke, og han må
prøve igen. Hvis han derimod rammer, går klingen dybt ind. Tyren dør dog
ikke særlig hurtigt. Den står ligesom og tænker sig om i 20-30 sekunder.
Så går den i knæ og vælter kort tid efter om på siden og er død. Nogle
gange kommer der blod ud af munden på den inden den dør. Så det jeg gerne
vil vide er, hvad er det for et organ, som skal rammes, for at tyren dør
på den måde. Er det hjertet?

Hvis det ikke lykkes at dræbe tyren i løbet af 3-4 forsøg, træder
nogle hjælpere til. Så går det ud på at få tyren til at stå med sænket
hoved. Derefter stikker de den i nakken med en kort klinge, nærmest en
dolk af en slags. Det dør den den tilsyneladende øjeblikkeligt af. Benene
klapper nærmest sammen under den og den er færdig. Her er min teori, at
man skærer rygmarven over i nakken på den. Er det korrekt?

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-04 21:43

"Sven Nielsen" <sven@DONT.SPAM.ME.SCIENTIST.COM> skrev i en meddelelse
> [...]
> klapper nærmest sammen under den og den er færdig. Her er min teori, at
> man skærer rygmarven over i nakken på den. Er det korrekt?

2-0 til dig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-04 21:51

Sven Nielsen skrev:

>I går sad jeg og så lidt tyrefægtning fra Pamplona, og det fik mig til at
>spekulere på, hvad det egentlig er, tyren dør af.

Ifølge Ernest Hemingway er det aorta der skal skæres over når en
tyr bliver dræbt rigtigt. Så den forbløder.

>vil vide er, hvad er det for et organ, som skal rammes, for at tyren dør
>på den måde. Er det hjertet?

Nej. Sværdet er ikke langt nok til at nå ordentligt ind til
hjertet hvis det stikkes ind det rigtige sted - højt oppe mellem
skulderbladene.

Ja.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-04 00:25

> Ifølge Ernest Hemingway er det aorta der skal skæres over når en
> tyr bliver dræbt rigtigt. Så den forbløder.

Drak han ikke også en del?

> Nej. Sværdet er ikke langt nok til at nå ordentligt ind til
> hjertet hvis det stikkes ind det rigtige sted - højt oppe mellem
> skulderbladene.

Jeg citerer lige fra en grundig og omfattende side om tyrefægtning:
"Matadoren støder sin 70 cm lange kårde ind på et ganske lille sted mellem
tyrens skulderblade til hjertet. Dødsstødet kræver en utrolig præcision."
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 07:41

Preben Riis Sørensen skrev:

>Drak han ikke også en del?

Jo, og han var også med i den spanske borgerkrig. Jeg kan bare
ikke lige se hvad det har med sagen at gøre. Prøv at læse hans
bog: "Death in the Afternoon".

>Jeg citerer lige fra en grundig og omfattende side om tyrefægtning:
>"Matadoren støder sin 70 cm lange kårde ind på et ganske lille sted mellem
>tyrens skulderblade til hjertet. Dødsstødet kræver en utrolig præcision."

Nu sidder aorta altså også så tæt på hjertet at der ikke behøver
være nogen modstrid.

Er der nogle der kan sige hvor hurtigt man dør hvis hjertet
bliver gennemboret af et sværd?

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-04 09:52

> Er der nogle der kan sige hvor hurtigt man dør hvis hjertet
> bliver gennemboret af et sværd?

Med mindre kroppen går i øjeblikkelig choktilstand, bibeholdes bevidstheden
vel i mindst et par minutter. Har dette spørgsmål forresten ikke været
genstand for mange spændende diskussioner helt tilbage fra den franske
revolutions tid? Gennemboring af hjertet giver vel samme dødsårsag som
afhugning af hovedet - manglende iltforsyning til hjernen?

--
-Jens B.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-04 17:46

> [...]
> revolutions tid? Gennemboring af hjertet giver vel samme dødsårsag som
> afhugning af hovedet - manglende iltforsyning til hjernen?

Det betyder nok ikke så meget med ilten, når centralnervesystemet er kappet,
hvilket må udløse et totalt chock 'i begge dele'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-04 18:11

> Det betyder nok ikke så meget med ilten, når centralnervesystemet er
kappet,
> hvilket må udløse et totalt chock 'i begge dele'.

Det er der vist ikke helt enighed om, men det er nok også lidt svært at få
erfaringer fra pålidelige kilder...

--
-Jens B.

Fra : J. Nielsen

Dato : 09-07-04 15:24

On Fri, 09 Jul 2004 08:41:16 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Nu sidder aorta altså også så tæt på hjertet at der ikke behøver
>være nogen modstrid.

Fra alt.culture.bullfight 's FAQ:

At the end of the faena the matador or novillero will attempt to place a sword
(estoque) between the shoulder blades of the bull which is meant to sever the
aorta. This thrust is known as an estocada. If this fails to bring the bull
down, he will use another sword with a crosspiece near its end (descabello) to
sever the bull's spinal cord with a thrust just behind the back of its head.
As soon as the bull is down, a banderillero will jab a small knife (puntilla)
into this area as a coup de grace.

Teknisk set er det altså ikke matadoren der tilføjer tyren dødsstødet
(coup de grace) men en banderillero. Tyren er sikkert ligeglad...

>Er der nogle der kan sige hvor hurtigt man dør hvis hjertet
>bliver gennemboret af et sværd?

Fra Lærebog i Buejagt:

"Når hjertet eller aorta gennemskæres, ophører blodtrykket næsten umiddelbart,
og bevistløshed opstår indenfor 8-15 sekunder. Hjerneceller skades
uigenkaldeligt og dør efter ydeligere 4-5 minutter."

--

-JN-

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 15:30

J. Nielsen skrev:

> Fra alt.culture.bullfight 's FAQ:

Mange tak.

>At the end of the faena the matador or novillero will attempt to place a sword
>(estoque) between the shoulder blades of the bull which is meant to sever the
>aorta. This thrust is known as an estocada.

Ja, og det er den ideelle måde.

>As soon as the bull is down, a banderillero will jab a small knife (puntilla)
>into this area as a coup de grace.

Som jeg husker Hemingways forklaring (hans bog er desværre ikke
en opslagsbog, og den er på 350 sider), så er det kun hvis det
ideelle stød kikser at der skal bruges en puntilla. Er det ikke
rigtigt?

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-04 18:03

> [...]
> være nogen modstrid.
>
> Er der nogle der kan sige hvor hurtigt man dør hvis hjertet

Nu har jeg kun set aflivning af tyre et par gange i TV. De gik ikke i gulvet
med det samme, hvilket kunne tyde på at hjertet ikke blev ramt, for så vil
jeg mene at der kun går et par sekunder. Stress kan dog spille ind, for et
hjerteskudt dyr kan f.eks. løbe temmelig langt. Og tyren er også i en
stresssituation, så jeg ved ikke rigtigt om jeg vil kaste håndklædet i
ringen, og medgive at hjertet ikke rammes. Uklarheden kan skyldes, at dette
af og til sker, og Nettet er desværre ikke altid det bedste sted at søge
sandheden - eller hos fulde folk

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-07-04 10:01

> [...]
> vil vide er, hvad er det for et organ, som skal rammes, for at tyren dør

Stikket sker ikke mellem skulderbladene, men mellem et par ryghvirvler,
hvorved rygmarven skæres over. Det giver de symptomer, du nævner.
Hemingway har i en bog om tyrefægtning beskrevet det ret præcist.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-07-04 23:29

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev > Stikket sker ikke mellem
skulderbladene, men mellem et par ryghvirvler,
> hvorved rygmarven skæres over. Det giver de symptomer, du nævner.
> Hemingway har i en bog om tyrefægtning beskrevet det ret præcist.

Nu tror jeg da slet ikke på mere fra ham Hemingway.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-04 04:17

Preben Riis Sørensen skrev:

>Nu tror jeg da slet ikke på mere fra ham Hemingway.

Hemingway har brugt årevis på at researche tyrefægtning og har
skrevet en bog på 350 sider med grundig forklaring på alt hvad
der har med det at gøre. Han har haft sin gang blandt
tyrefægterne, og han har været en anerkendt aficionado - og på
baggrund at et par tilfældige indlæg på usenet fejer du ham af
bordet med et pixelstrøg.

Du har ikke overvejet den tanke at man på hans tid lod tyren dø
af blodtabet, mens man i vores 'humane' turisttider slår den
ihjel i en fart?

Jeg orker dog ikke at pløje bogen igennem for at tjekke det
nærmere. Det er synd for bogen. Den skal læses omhyggeligt mens
man har god tid.

--
Bertel

Fra : Jan Nielsen

Dato : 12-07-04 07:31

On Mon, 12 Jul 2004 05:16:53 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
wrote:

>Du har ikke overvejet den tanke at man på hans tid lod tyren dø
>af blodtabet, mens man i vores 'humane' turisttider slår den
>ihjel i en fart?

Det er såmænd nok et EU krav ;) (*)

Angående overskæring af rygmarv; Det eneste punkt hvor det kan
lade sig gøre (med mindre man er bevæbnet med en motorsav)
er stedet hvor rygraden møder kraniet. Jeg har selv udført "operationen"
med en lommekniv på et påkørt stykke råvildt. Døden indtræffer øjeblikkeligt.

(*) Faktisk er det modsatte tilfældet. På grund af risikoen for smitte med
ko-galskab har man forsøgt at forbyde handel med kød fra tyre dræbt ved
tyrefægtning.

http://www.organicconsumers.org/madcow/bullfights73001.cfm
--
- JN -

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-04 09:10

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
med
> ko-galskab har man forsøgt at forbyde handel med kød fra tyre dræbt ved

Det lyder fortænkt. Man bør lade tyrens ejer spise sit kød, i det mindste.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-04 09:19

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg orker dog ikke at pløje bogen igennem for at tjekke det
> nærmere. Det er synd for bogen. Den skal læses omhyggeligt mens

Også i Hemmigway-bøgerne berømmes fægteren der med kirurgisk præcision
planter sin kårde dræbende med lynhurtigt dødsstød gennem halsen.

Pinslerne ved at tyren ægges med lansestød i mange minutter inden, opvejes
af at den får en spændende oplevelse - og det er langt værre dyreplageri at
lade dyr stå i stalde - eller være kastreret. Men det er kun dyr, så staten
bør begrænse sin forbuds-iver.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-07-04 19:25

> [...]
>
> Jeg orker dog ikke at pløje bogen igennem for at tjekke det
> nærmere. Det er synd for bogen. Den skal læses omhyggeligt mens

Det må du hellere, der er i hvert fald ingen der kan liste en kårde ned og
overskære rygmarven med et stik fra oven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-07-04 20:56

Preben Riis Sørensen skrev:

>Det må du hellere, der er i hvert fald ingen der kan liste en kårde ned og
>overskære rygmarven med et stik fra oven.

Øh ... nej - men hvis du prøver at læse hvad jeg skrev, så
forklarede jeg at den skal skære aorta over. Hvis klingen
undervejs rammer knogler, flyver den sandsynligvis højt op i
luften og tyrefægteren må prøve igen.

Det er en ret vanskelig manøvre da der er mange knogler på vejen
fra skulderen til tæt ved hjertet, og hvis det gøres rigtigt (as
in: som det var rigtigt på Hemingways tid), er det livsfarligt
for tyrefægteren.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-07-04 22:16

Nej, men det var P.A.Hansen der skrev:
"Stikket sker ikke mellem skulderbladene, men mellem et par ryghvirvler,
hvorved rygmarven skæres over. Det giver de symptomer, du nævner.
Hemingway har i en bog om tyrefægtning beskrevet det ret præcist."

Og så skrev jeg, at nu troede jeg da slet ikke mere på ham Hemingway.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-04 00:01

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
>hvorved rygmarven skæres over. Det giver de symptomer, du nævner.
>Hemingway har i en bog om tyrefægtning beskrevet det ret præcist."

Åh ja, det var en forvirrende måde han svarede på.

>Og så skrev jeg, at nu troede jeg da slet ikke mere på ham Hemingway.

Hemingway har beskrevet den ideelle måde (aorta kappes), men han
har også beskrevet nødløsningen der bruges hvis tyrefægteren er
en klamphugger eller hvis tyren er ét stort bundt knogler som
tyrefægteren har forsøgt at dræbe flere gange. Nødlødningen er at
man med puntillaen stikker ind mellem to halshvirvler. Det var
det Per A.Hansen refererede til.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-04 09:05

> [...]
> tyrefægteren har forsøgt at dræbe flere gange. Nødlødningen er at
> man med puntillaen stikker ind mellem to halshvirvler. Det var

God og spændende analyse - men kan det ikke også tænkes at den
langtidsttorturerede tyr er så tæt ved at dø af stress/hjertestop at ethvert
dramatisk centralt dybt kårdestød kan være dråben der får bægeret til at
flyde over og dens underbevidsthed opgiver håbet`?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-07-04 22:22

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev Nødlødningen er at
> man med puntillaen stikker ind mellem to halshvirvler. Det var
> det Per A.Hansen refererede til.

Helt præcist mellem kranium og første halshvirvel. Ellers kommer man nok til
at skulle rode længe, hvilket nok vil bringe tyren i et ret dårligt
humør....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-07-04 04:27

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
til
> at skulle rode længe, hvilket nok vil bringe tyren i et ret dårligt

Hvis jeg var toreador ville jeg søge bijob på kvægslagteri og få lov at øve
mig.
Mon tyrefægterkunst har gjort brug af så uheroisk oplæring?
En kollega kan stå parat med boltepistol, hvis kården (puntillaen?) rammer
upræcist.

Hemmingway skrev om stålsatte viljer og macho-mentalitet. Han er vist
ubrugelig for andre end Rifbjerg/romantikere.

Hemmingway skriver om horn-mand sammenstød som noget dødeligt, men tyrene må
være demente, for de fleste af menneskerne i branchen overlever både en og
flere stangninger.

Hvilke situationer mon er de farligste for mennesker i arenaen. Tyren ses
sjældent løbe med stor hastighed mod toreadoren - hvilket kunne gøre det
svært at ramme rygmarvs-nerverne i forbifarten. Tyre på film synes at være
groggy, selvom der er gjort meget ud af at tirre dem til raseri -siges det.