et ordsbetydning
Fra : Vicit

Dato : 05-07-04 03:18

Hej NG

Jeg har et spørgsmål om nogle kan klare det for
mig.
Jeg er støt på dette ord flere gange, men jeg kan ikke
finde det i nogle bøger eller andet.

Ordet er Gemini. Er der nogle der kan knække den ?
Hvor stammer ordet fra og hvad betyder den ?

På forhånd mange tak

Vicit

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-04 12:25

"Vicit" <vicit@tele2adsl.dk> writes:

> Ordet er Gemini. Er der nogle der kan knække den ?

Gemini er den latinske betegnelse for stjernetegnet Tvillingerne.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-07-04 12:44

On Mon, 05 Jul 2004 13:24:57 +0200, Peter Makholm wrote:

> Gemini er den latinske betegnelse for stjernetegnet Tvillingerne.

Mjaeh - er det faktisk ikke det latinske ord for "tvilling(er)"?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-04 13:05

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Mjaeh - er det faktisk ikke det latinske ord for "tvilling(er)"?

Ptjoo, det er vist en genitivform at geminus, men hvis man ikke
decideret læser en latinsk tekst tror jeg aldrig jeg har set det som
andet end en betegnelse for stjernetegnet eller på anden måde
henvisnede til stjernetegnet som for eksempel Nasas Geminiprogram.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Steen

Dato : 05-07-04 14:00

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> andet end en betegnelse for stjernetegnet eller på anden måde
> henvisnede til stjernetegnet som for eksempel Nasas Geminiprogram.

At Gemini-programmet kom til at hedde Gemini havde sådan set ikke så meget
med stjernetegnet at gøre, men snarere, at der var plads til to personer
("tvillinger") i rumkapslen.

Mvh Steen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-04 14:03

Scripsit "Steen" <virker@ikke.invalid>

> At Gemini-programmet kom til at hedde Gemini havde sådan set ikke så meget
> med stjernetegnet at gøre, men snarere, at der var plads til to personer
> ("tvillinger") i rumkapslen.

Det var derfor at det netop var det stjernetegn de valgte. Men du må
længere ud på landet med at det ikke har været en medvirkende faktor
at ordet var knyttet til astronomi i forvejen.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-04 17:17

Henning Makholm skrev:

>Det var derfor at det netop var det stjernetegn de valgte. Men du må
>længere ud på landet med

Du mener vel "længere ud i rummet med ..."?

--
Bertel

Fra : Steen

Dato : 05-07-04 21:47

Henning Makholm wrote:

> Det var derfor at det netop var det stjernetegn de valgte. Men du må
> længere ud på landet med at det ikke har været en medvirkende faktor
> at ordet var knyttet til astronomi i forvejen.

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg har bare sagt, at de ikke bare tog et
eller andet tilfældigt stjernetegn, men at det netop var fordi, rumskibet
kunne medbringe to passagerer. Det fremgik nemlig ikke at nogle af de
tidligere indlæg.

Mvh Steen

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-07-04 14:21

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> At Gemini-programmet kom til at hedde Gemini havde sådan set ikke så meget
> med stjernetegnet at gøre, men snarere, at der var plads til to personer
> ("tvillinger") i rumkapslen.

http://www-pao.ksc.nasa.gov/history/gemini/gemini-overview.htm

The National Aeronautics and Space Administration announced December
7, 1961, a plan to extend the existing manned space flight program
by development of a two-man spacecraft. The program was officially
designated Gemini on January 3, 1962. It was named after the third
constellation of the zodiac, featuring the twin stars Castor and
Pollux. The program was operationally completed with the Gemini XII
flight.

Det kan godt være at navnet er valgt på grund af de to astronauter,
men det er med tydelig henvisning til stjernetegnet.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Sven Nielsen

Dato : 05-07-04 19:23

In article <876592n1bq.fsf@xyzzy.adsl.dk>, peter@makholm.net says...

> Gemini er den latinske betegnelse for stjernetegnet Tvillingerne.

Det er også navnet på et stjernebillede (dvs. en konstellation).
Stjernetegn hører hjemme i pseudovidenskaben (eller pseudoreligionen)
astrologi, så det er lidt pudsigt, at du nævner et stjerneTEGN i
dk.videnskab.

Der er kun 12 stjernetegn ifølge astrologerne, men astronomer regner med
88 stjernebilleder. Astrologer påstår (uden at det kan bevises eller
sandsynliggøres) at stjernetegnene bestemmer vores skæbne, mens
astronomer udelukkende bruger stjernebillederne til at orientere sig på
himlen. Stjernebilledet bruges ofte som navn på et bestemt område af
himlen og til navngivning af områdets kraftigste stjerner.

Med venlig hilsen Sven.