EUREF 89 (WGS84) UTM zone 32
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-07-04 12:08

Hejsa

Jeg har downloadet noget adressedata fra Kort- og Matrikelstyrelsen hvori
der indgår geografisk placering af adresser i form af koordinatsæt i det
i subject nævnte koordinatsæt.

Men nu er jeg jo ikke lige nogen ekspert på det område, så er der en
der kan fortælle mig noget om det eller give et link til en beskrivelse?
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til på diverse hjemmesider, så er
det noget med at man har inddelt jorden i så tilpas små felter, at man
kan lege at jorden er flad (og dermed kan beskrives ved et koordinatsæt).
Men er det rigtigt? Kan man i givet fald omregne koordinaterne til
længde- og breddegrader (og hvordan)?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-07-04 13:26

Hvis du på www.kms.dk søger på UTM kommer en række referencer. Herunder
til

http://www.kms.dk/C1256AE30031A4DC/(AllDocsByDocId)/7E187A2B7FFA248BC1256AF5004A9102?open&page=referencenet&omr=ERVGRUNDLAG

Her kan hentes programet 'KMS Trans', der kan omsætte mellem stort set
alle nuværende og tidligere koordinatsystemer, herunder
længde/breddegrader.

I tilgift indeholder programmet mellem en Guds velsignelse af enheder.
Herunder

km/t -m/sek

Hestekraft - kilowatt

meter-miles-parcec-favn-alen-fod .. fortsæt selv

/Krabsen

Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-07-04 13:48

On Mon, 05 Jul 2004 14:25:51 +0200, Gert Krabsen wrote:

> Hvis du på www.kms.dk søger på UTM kommer en række referencer.

Hmm... jeg synes jeg har søgt alle mulige steder - men åbenbart ikke det
mest oplagte.

Men jeg kunne faktisk også godt tænke mig en formel for omregning fra
EUREF ... til længe- og breddegrader - det skal bruges i noget PHP-kode
engang.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 14:02

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in message

> Men jeg kunne faktisk også godt tænke mig en formel for omregning fra
> EUREF ... til længe- og breddegrader - det skal bruges i noget
PHP-kode
> engang.

Prøv her: http://www.gpsy.com/gpsinfo/geotoutm/

Der er konverteringer begge veje, men det er lidt langhåret.

hilsen
Uffe

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 05-07-04 14:56

On Mon, 05 Jul 2004 15:02:29 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> Prøv her: http://www.gpsy.com/gpsinfo/geotoutm/
>
> Der er konverteringer begge veje, men det er lidt langhåret.

Det ser lovende ud - det må jeg lige kigge på en dag, hvor jeg ikke har
siddet og rodet med computeren det meste af natten :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-07-04 14:11

Du kan jo evt. spørge KMS, om formlen er 'offentlig'.

Mon, 05 Jul 2004 14:47:42 +0200, Thomas Lindgaard

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 05-07-04 15:06

Thomas Lindgaard wrote:
> Men jeg kunne faktisk også godt tænke mig en formel for omregning fra
> EUREF ... til længe- og breddegrader - det skal bruges i noget PHP-kode
> engang.

Hej Thomas, hvis du sender KMS en mail, vil de muligvis sende dig koden.
Det har jeg selv prøvet (WGS84<->System 34 så hut jeg visker)...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 05-07-04 19:07

Gert Krabsen <news@fjernkrabsenfjernes.dk> wrote:

> [...]
>
>km/t -m/sek
>
>Hestekraft - kilowatt
>
>meter-miles-parcec-favn-alen-fod .. fortsæt selv

Lidt OT, men til mange disse omregninger er Google ganske nem:
http://www.google.dk/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&q=3+parsec+to+m&btnG=S%C3%B8g&meta=

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-04 13:44

Scripsit Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>

> Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til på diverse hjemmesider, så er
> det noget med at man har inddelt jorden i så tilpas små felter, at man
> kan lege at jorden er flad (og dermed kan beskrives ved et koordinatsæt).

Tja, mere eller mindre. Hvad der faktisk sker er at man har defineret
en speciel kortprojektion (UTM-projektionen) og man så blot lægger et
retvinklet koordinatsystem ned over kortet. UTM-projektionen er
vinkeltro, og derfor ser koordinatsystemet også lokalt vinkelret ud
når man projicerer det baglæns fra kort til jordoverfladen.

Der findes 60 varianter af UTM-projektionen, der hver giver en god
gengivelse i et bælte omkring udvalgte længdegrader med afstand
6°. Hver af bælterne kaldes zoner. Danmark ligger i UTM zone 32 og 33
- grænsen går ned gennem Sjælland, og på Kort- og Matrikelstyrelsens
kort kan man se tværs over Midtsjælland skifter koordinatsystemet
mellem to systemer der er lidt skæve i forhold til hinanden.

Indenfor den enkelte zone regnes koordinaterne på et UTM-kort i
afstand nord for billedet af Ækvator og afstand øst for en linje på
kortet parallel med og 500 km vest for billedet af midterlængdegraden.

"EUREF 89 (WGS84)" angiver hvilket geografisk koordinatsystem man har
rettet UTM-kortet ind efter. Det har hovedsagelig betydning for hvor
længdegraderne ligger, idet det jo er en ren konvention hvor på jorden
man placerer nulmeridianen. Der er flere forskellige koordinatsystemer
som alle har 0° gående cirka gennem London-forstaden Greenwich, men
forskudt op til et par hundrede meter fra hinanden.

WGS84 er det grundlag man normalt bruger til danske kort.

> Kan man i givet fald omregne koordinaterne til længde- og
> breddegrader (og hvordan)?

Ja. Hvis det skal være præcist bliver det kompliceret (og da står man
sig bedst ved at finde et program til det et sted på nettet), men kan
man leve med systematiske fejl på op til en håndfuld kilometer kan man
snyde lidt hist og her...

--
Henning Makholm "Anything you can discover we
would be most happy to review."

Fra : N. Foldager

Dato : 10-07-04 23:11

Henning Makholm:

> [...]
>som alle har 0° gående cirka gennem London-forstaden Greenwich, men
>forskudt op til et par hundrede meter fra hinanden.

Jeg er ikke med på, hvordan du mener.

UTM er et koordinatsystem, mens WGS84 er et datum som beskriver den
ellipsoide, man benytter.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-04 09:31

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>
> Henning Makholm:

> Jeg er ikke med på, hvordan du mener.

> UTM er et koordinatsystem, mens WGS84 er et datum som beskriver den
> ellipsoide, man benytter.

Zonemidtlinjerne, og dermed koordinatsystemets placering i forhold til
terrænet, afhænger da af hvilket datum man bruger.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : N. Foldager

Dato : 11-07-04 20:53

Henning Makholm:

Jeg:

Henning:

> Zonemidtlinjerne, og dermed koordinatsystemets placering i forhold til
> terrænet, afhænger da af hvilket datum man bruger.

Det er klart.

Det var blot formuleringen " "EUREF 89 (WGS84)" angiver hvilket
geografisk koordinatsystem...", jeg faldt over.

(Også i lyset af, at flere i tråden taler om omregning mellem
Euref89/WGS84 og geografiske koordinater, hvilket er noget sludder.)

Et datum angiver jo ikke et koordinatsystem. Men de forskellige
koordionatsystemer kan refere til forskellige datum.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-07-04 09:13

> [...]

> Et datum angiver jo ikke et koordinatsystem. Men de forskellige
> koordionatsystemer kan refere til forskellige datum.

Øhm, jeg troede at når man først har valgt et datum, er der kun ét
muligt geografisk koordinatsystem (og omvendt, at et geografisk
koordinatsystem implicit definerer et datum, hvis koordinatsystemet
altså overhovedet er internt konsistent). Er det ikke tilfældet?

Oplys mig!

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : N. Foldager

Dato : 13-07-04 15:25

Jeg:

> [...]

>koordinatsystem implicit definerer et datum, hvis koordinatsystemet
>altså overhovedet er internt konsistent). Er det ikke tilfældet?

Nej, det er det ikke.

Datum er den 3-dimensionelle overflade, som positionerne fra den
fysiske jord overføres til.

Hvis Jorden var en perfekt kugle, ville vi kunne nøjes med et globalt
datum; nemlig den selv samme kugleflade.

Desværre er dette slet ikke tilfældet. Jorden er fladtrykt og har
mange buler rundt omkring. Derfor benytter man lokalt andre
matematiske modeller (datum), som passer bedre til den lokale
overflade; ofte en rotationsellipsoide.

Der findes godt 100 forskellige datum som er i brug Jorden
over og almindelige GPS-modtagere kan skifte direkte om mellem dem
(idet de internt arbejder og lagrer i WGS84).

I Danmark har vi i mange år brugt Europæisk Datum 1950 (ED50),
hvilket stadig ses på de officielle kort fra Kort- og
Matrikelstyrelsen.

GPS-satelitterne benytter naturligt et globalt datum, nemlig World
Global System 1984 (WGS84). Flere og flere positioner bliver bestemt
med GPS, og dermed bliver WGS84 nu mere og mere brugt; også lokalt i
Danmark.

---------------------------

Noget andet er så kortprojektionen: Ved denne forstås den matematiske
afbildning, hvorved man afbilder positionerne fra det anvendte datum
til 2 dimensioner. Et eksempel er her Universal Transversal Mercator
(UTM), som du nævner.

Til en eksakt angivelse af en geografisk position hører derfor
angivelse af både datum (den anvendte ellipsoide), den anvendte
kortprojektion og de resulterende koordinater.

Københavns Universitets observatorium i Brorfelde indeholder
positionen:

32U E0667789 N6167554 (WGS84)

hvilket er det samme punkt som

32U E0667873 N6167759 (ED50)

begge angivet i UTM-koordinater.

Bytter man om på de to datum får man en fejl på:

SQRT ( (667789 - 667873)^2 + (6167554 - 6167759)^2 )
= 221,5 meter.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-07-04 22:11

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>
> Henning Makholm:

> Nej, det er det ikke.

Din forklaring forklarer mig ikke hvad der er galt med min opfattelse.

> Hvis Jorden var en perfekt kugle, ville vi kunne nøjes med et globalt
> datum; nemlig den selv samme kugleflade.

Vi skulle stadig være enige om hvor 0° ligger, ikke?

> Noget andet er så kortprojektionen:

Og den snakker jeg jo slet ikke om ovenfor.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : N. Foldager

Dato : 18-07-04 08:36

Henning Makholm:

Jeg:

>Din forklaring forklarer mig ikke hvad der er galt med min opfattelse.

Datum og koordinatsystem er to forskellige ting. Det er vi så enige
om?

Og de er *ikke* koblede på den måde, du skriver ovenfor, så datum og
koordinatsystem hører sammen.

>Datum er den 3-dimensionelle overflade, som positionerne fra den
>fysiske jord overføres til.

Selve overfladen. Der siges intet om overfladens inddeling eller
projektion til 2D.

Jeg gav dette eksempel:

>Københavns Universitets observatorium i Brorfelde indeholder
> [...]

Jeg kunne også angive dette punkt i geografiske koordinater:

55d 37' 29"6 Nord 11d 39' 53"7 Øst (WGS84)

hvilket er det samme som

55d 37' 31"8 Nord 11d 39' 58"2 Øst (ED50)

eller

55d 37' 30"3 Nord 11d 40' 07"1 Øst (Hong Kong 63)

-------------------------------

> Vi skulle stadig være enige om hvor 0° ligger, ikke?

Selvfølgelig. I det enkelte koordinatsystem.

(For eksempel har UTM/UPS et nulpunkt i hver zone, og de ligger
udenfor zonernes anvendelsesområder.)

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-07-04 12:49

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>

> Datum og koordinatsystem er to forskellige ting. Det er vi så enige
> om?

Tja, deres metafysiske forskellighed synes jeg ikke er interessant så
længe de står i entydig sammenhæng med hinanden. Jeg kan stadig ikke
se hvordan et et datum *ikke* unikt udpeger et geografisk
koordinatsystem.

> Og de er *ikke* koblede på den måde, du skriver ovenfor, så datum og
> koordinatsystem hører sammen.

Hvordan kan man have flere forskellige geografiske koordinatsystemer
til et datum? Eller to forskellige datummer der giver samme
geografiske koordinater overalt?

> Selve overfladen. Der siges intet om overfladens inddeling eller
> projektion til 2D.

Jeg siger heller ikke noget om projektion til 2D.

Overfladens inddeling må da være fastlagt i det øjeblik man har et
datum: Datummet siger for det enkelte punkt på jordoverfladen hvilken
retning i rummet der er normal til den pågældende geoide, og den
retning anser man så som zenit og udmåler dens længde og bredde med
sin (virtuelle) sekstant og kronometer. Hvordan kan man få flere
forskellige inddelinger ud af samme datum på den måde? (antaget at
"datum" også indebærer fastsættelse af en nulmeridian).

Er geoiderne ikke allesammen konvekse?

> Jeg kunne også angive dette punkt i geografiske koordinater:
> 55d 37' 29"6 Nord 11d 39' 53"7 Øst (WGS84)
> 55d 37' 31"8 Nord 11d 39' 58"2 Øst (ED50)
> 55d 37' 30"3 Nord 11d 40' 07"1 Øst (Hong Kong 63)

Viser det eksempel *netop* ikke at de geografiske koordinater følger
unik når man har valgt et datum? Hvis "ED50" *ikke* entydigt udpeger
et geografisk koordinatsystem, så er angivelsen "55d 37' 31"8 Nord 11d
39' 58"2 Øst" jo ikke nok til at fortælle hvilket punkt der er tale
om.
> (For eksempel har UTM/UPS et nulpunkt i hver zone, og de ligger
> udenfor zonernes anvendelsesområder.)

Men UTM/UPS er jo ikke geografiske koordinater.

Det skrev jeg i en ganske anden sammenhæng end den vi diskuterer her.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-07-04 13:17

Henning Makholm wrote:

> Men UTM/UPS er jo ikke geografiske koordinater.

Det er nok her I misforstår hinanden. Med *geografiske* koordinater
mener du længde- og breddegrader. Når først datummet er fastlagt, er
der kun én måde at bruge længde- og breddegrader på(?).

Til gengæld er der selvfølgelig et utal af forskellige projektioner
og tilhørende (»ikkegeografiske«) koordinatsystemer (bl.a. UTM) til
hvert valg af geodætisk datum.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-07-04 13:29

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Det er nok her I misforstår hinanden. Med *geografiske* koordinater
> mener du længde- og breddegrader.

Det er må også være det Niels mener når han skriver

efterfulgt af en angivelse i længde- og breddegrader - netop som
alternativ til de UTM-koordinater han angav i sit tidligere indlæg.

> Når først datummet er fastlagt, er der kun én måde at bruge længde-
> og breddegrader på(?).

Ja, det er det jeg mener.

> Til gengæld er der selvfølgelig et utal af forskellige projektioner
> og tilhørende (»ikkegeografiske«) koordinatsystemer (bl.a. UTM) til
> hvert valg af geodætisk datum.

Javist, det har jeg aldrig bestridt.

(Har jeg i øvrigt ret i min antagelse om at tranformationen mellem
"geografiske koordinater i datum XXX" og "UTM-koordinater i datum XXX"
er den samme uanset hvad XXX er?)

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : N. Foldager

Dato : 20-07-04 20:09

Henning:

> [...]
>længe de står i entydig sammenhæng med hinanden. Jeg kan stadig ikke
>se hvordan et et datum *ikke* unikt udpeger et geografisk

og

Det jeg skrev til start var:

> [...]

Jeg skrev ikke " *geografisk* koordinatsystem", som er ét af mange
mulige koordinatsystemer. UTM/UPS er at andet. Der findes mange.

Jeg kan også selv definere et koordinatsystem (og bl.a. vælge 0,0
hvor jeg vil have det). Det har en af mine GPS-modtagere faktisk en
funktion til.

Men uafhængigt af det valgte koordinatsystem, kan jeg vælge WGS84,
ED50 eller et helt tiende datum. Fordi datum kun siger noget om
referencefladens form. Ikke noget om, hvilket koordinatsystem, der
anvendes på den.

Og det var derfor, jeg i starten bemærkede, at det er noget sludder,
når andre her i tråden taler om omregning mellem Euref89/WGS84 og
geografiske koordinater.

Jeg tror desværre ikke, jeg kan komme spørgsmålet nærmere.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-07-04 20:19

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>

> Jeg skrev ikke " *geografisk* koordinatsystem", som er ét af mange
> mulige koordinatsystemer.

Undskyld, det overså jeg. (Men jeg mener at det er en undskyldelig
fejltagelse, for lige før de to linjer ovenfor, havde du skrevet:

hvor der faktisk *stod* "geografisk".)

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : N. Foldager

Dato : 20-07-04 21:25

Henning Makholm:

>Undskyld, det overså jeg. (Men jeg mener at det er en undskyldelig
>fejltagelse, for lige før de to linjer ovenfor, havde du skrevet:

Ja, det er den da.

>hvor der faktisk *stod* "geografisk".)

Øøhh, -- undskyld. Men

" "EUREF 89 (WGS84)" angiver hvilket geografisk koordinatsystem..."

var jo din sætning, som jeg citerede.

Men mon ikke vi nu er på plads.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-07-04 21:29

Scripsit N. Foldager <nfoldager-delete@yahoo.com>

> Øøhh, -- undskyld. Men

> " "EUREF 89 (WGS84)" angiver hvilket geografisk koordinatsystem..."

> var jo din sætning, som jeg citerede.

Ja, men det er da også en udmærket grund til at jeg overså at du havde
overset *mit* "geografisk".

Javist.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : N. Foldager

Dato : 21-07-04 05:41

Henning Makholm:

>Ja, men det er da også en udmærket grund til at jeg overså at du havde
>overset *mit* "geografisk".

Nå, ja. -- Det havde jeg overset.

Mvh

Niels