Magnetisk afkalker
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 23:58

Har samlet nogle store højtalermagneter(Ø 10 - 20 cm) med adskillige kilos
træk samt nogle mindre med hul i midten. Hvordan får man dem til at virke
mest effektivt til reduktion af kalkaflagninger. Kan flere magneter kobles
sammen og i så fald hvordan? Kunne man eventuelt bøje noget godkendt
kobber/plastik/rør så vandet rigtigt kan løbe rundt et par gange mens det
udsættes for feltet længst muligt. Har adgang til kobberspiraler nu og da
men de er lidt sjældne på genbrugspladsen. :)

Nogen derude der har bygget deres egne og er villige til at dele erfaringer?
:)

Kalk er et stort problem hos os, specielt ved vaskemaskiner og badeværelser.
Vi vil selvfølgelig lade fagfolk godkende apparaet inden det tages i brug
a.h.t. forsikring m.m.

Alle konstruktive forslag velkome, *gerne* baseret på personlig erfaring.
Helst ikke noget typisk "dansk farlighedsdyrkelse". Sund fornuft og fakta
foretrækkes. ;)

Hilsner

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-07-04 06:28

"B. G. Jørgensen" <-> skrev i en meddelelse

> Kalk er et stort problem hos os, specielt ved vaskemaskiner og
badeværelser.
> Vi vil selvfølgelig lade fagfolk godkende apparaet inden det tages i brug
> a.h.t. forsikring m.m.

Jeg mener ikke der er krav til VVS eksamen, så længe der er tale om
en konstruktion, kun til almindeligt brugsvand.
(du må fx. gerne selv skifte blandingsbatteri)

Jeg er mere nysgerrig efter hvad det er der gør at kalk
skulle være magnetisk, sund fornuft siger mig at det kun
kan være jernholdige urenheder.

1. kalk som sådan er ikke jernholdigt.
2. kun jern er magnetisk.

Men mig og min skepsis kan selvfølgelig tage fejl.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 05-07-04 07:04

On Mon, 5 Jul 2004 07:28:17 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Jeg er mere nysgerrig efter hvad det er der gør at kalk
>skulle være magnetisk, sund fornuft siger mig at det kun
>kan være jernholdige urenheder.

Jeg er også skeptisk men har alligevel en kraftig magnet siddende
omkring et af vores vandrør (i badeværelset). Før det blev
installeret, havde vi masser af kalkaflejringer der gjorde at vi
måtte rense filtre ca. hvert anden måned. Bagefter er det blevet
til filterrensninger ca. en gang om året.

Men er det nu magnetens skyld? Det vandrør der fører vand til
køkkenet har ikke nogen magnet, og her renser vi heller ikke
filtre så ofte som før. Så spørgsmålet er om der er andre forhold
uden for vores lejlighed som har gjort at vi ikke har de samme
kalkproblemer som tidligere.

Mht. teorien, så er jeg helt sikker på at magneten ikke virker
ved at tiltrække noget som helst. Hvis det havde været tilfældet,
ville røret jo blive tilstoppet på det sted hvor magneten sidder.
Det er blevet påstået at kalken udskiller sig til krystaller som
bare bliver skyllet ud i stedet for at udkrystallisere sig når
vandet tører. Men så vidt jeg husker blev der vist lavet
eksperimenter med det på DTH (tror jeg) og der blev ikke fundet
nogen virkning

Steen.

Fra : N. Foldager

Dato : 05-07-04 11:20

Michael Petersen:

> [...]
>
>1. kalk som sådan er ikke jernholdigt.
>2. kun jern er magnetisk.
>
>Men mig og min skepsis kan selvfølgelig tage fejl.

Nu er sund fornuft ikke altid den bedste vejviser.

Aflejringerne består ikke kun af kalk, men også af okker. Magnetfeltet
får via påvirkning af okkeren aflejringerne til at blive mere porøse,
så de er lettere at fjerne. De vil derfor i højere grad slå sig ned,
hvor strømmen er mindre, hvor der ofte er bedre plads til dem og
adgangen til dem måske bedre.

Virkningen af magneterne er altså bedst, hvor okkerindholdet i vandet
er størst.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-07-04 17:02

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nu er sund fornuft ikke altid den bedste vejviser.

Hmm..

> [...]
> adgangen til dem måske bedre.
>
> Virkningen af magneterne er altså bedst, hvor okkerindholdet i vandet

Se nu begynder der at komme lidt fornuft ind i tingene..

Okker, er sådan lidt populært sagt iltet jern, og jern er magnetisk..

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 18:30

> [...]
>
> Jeg er mere nysgerrig efter hvad det er der gør at kalk
> skulle være magnetisk, sund fornuft siger mig at det kun

Kalk magnetisk? Nej nej slet ikke, magnetfeltet påvirker bare kalken så den
ikke så let binder sig til overflader. Teorien(som er lige en tak udover min
viden) skulle være iorden det er bare hvordan man rent praktisk monterer
det.

> 1. kalk som sådan er ikke jernholdigt.
> 2. kun jern er magnetisk.

Gæt de tre sidste grundstoffer ;)

> Men mig og min skepsis kan selvfølgelig tage fejl.

Sparer dig nok for nogle penge alt lagt sammen

Fra : Carlsen

Dato : 09-07-04 07:33

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:40e8e6f0$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg er mere nysgerrig efter hvad det er der gør at kalk
> skulle være magnetisk, sund fornuft siger mig at det kun
> [...]

Mon ikke der er 4 ferromagnetiske stoffer: jern, cobalt, nikkel og
gadolinium?!

Jeg fik dette på google:

Kan man stoppe kalkaflejringer i rør ved hjælp af magnetisme?

Ja, man kan rent faktisk stoppe kalk ved hjælp af magnetisme.

På grund af den magnetiske påvirkning påvirkes mikropartiklerne i
vandet, hvorefter de har en tendens til at flokkulere (slå sig sammen) og
danne små partikel-aggregater. Disse partikel-aggregater har en større
overflade end enkeltpartikler og er derfor ideelle til kalkkrystaldannelse.
Disse kalkkrystaller føres med vandstrømmen i stedet for at danne
kalkbelægninger.

Fra : Flemming

Dato : 05-07-04 07:50

> [...]

> Helst ikke noget typisk "dansk farlighedsdyrkelse". Sund fornuft og fakta

Hej B.G.
Her er lidt "farlighedsdyrkelse":
Hvis du har gamle rørinstallationer kan du regne med at der vil opstå
utætheder pga.
kalken der sidder i diverse rørsamlinger er medvirkene til at tætne
samlingerne.
Når du monterer en afkalker kan du risikere at denne kalk fjernes og
utæthederne opstår.
Det er fakta og er set mange steder. Spørg først en VVS'er

Mvh
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 18:21

> [...]
> utæthederne opstår.
> Det er fakta og er set mange steder. Spørg først en VVS'er

Hejsa

Har hørt om fænomet og det bekymrede mig lidt da jeg hørte det (forudsat
afkalkerideen ikke er fup selvfølgelig *LOL*)

Vi har meget kobber som er loddet sammen, et par enkelte plastikrør samt en
del jernrør som skulle være OK. Det hele er rimeligt nyt og vi har aldrig
haft problemer med utætheder(hvad vi ved af). Vi burde lægge mærke til nogle
dryp eftersom vi har ikke nogen skjulte jernrør.

Nå, men det kunne da tyde på at afkalkerne virker ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-07-04 08:51

"B. G. Jørgensen" <-> wrote in message
> [...]
> udsættes for feltet længst muligt. Har adgang til kobberspiraler nu og da
> men de er lidt sjældne på genbrugspladsen. :)

Det må da være ligegyldigt hvor længe det udsættes for feltet da kalk ikke
er magnetisk.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-07-04 22:09

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev >
> Det må da være ligegyldigt hvor længe det udsættes for feltet da kalk ikke
> er magnetisk.

Der er alligevel en påvirkning, der bevirker at kalk ikke aflejres så meget.
Dette gælder dog i for ringe grad hvor der varmes/koges på vandet, og det er
jo netop der problemerne er værst. Kalkproblemer i rør afløses af andre
aflejringer, eller af at røret selv ruster og lukker. Altså magnetpengene er
spildte, resten er ammestue historier, f.eks. den med at rørsamlinger skulle
blive utætte af en magnet'afkalker'. Så forretningen med at sælge billige
magneter til guldpris kører videre i bedste velgående. Jo dyrere og
avancerede de er, jo bedre sælger de. Jo dansken vil tages ved ......., og
ded bliver han så.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 22:37

> [...]
> magneter til guldpris kører videre i bedste velgående. Jo dyrere og
> avancerede de er, jo bedre sælger de. Jo dansken vil tages ved ......., og

Nu koster store højtalermagneter jo ikke noget på den lokale genbrugsplads
:)

Hvor mange kilos træk tror du jeg skal bruge før det virker?

Et eksperiment, intet andet ;)

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-04 10:36

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> guldpris kører videre i bedste velgående. Jo dyrere og avancerede de
> er, jo bedre sælger de. Jo dansken vil tages ved ......., og ded
Jep, og folk monterer dem på jernrør så er der ikke ret meget felt inde hvor
vandet er
Jeg erindre at der var nogen beskrivelse af dem for noget tid siden, hvor
konklusionen var at vandet paserede over en skarp spalte og der faktisk var
det der havde ansvaret for virkningen, men det er selvfølgelig kunden der
monteres i installationen og ikke "clamp on" løsningen.

--
/carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-07-04 12:36

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev
> [...]
> det der havde ansvaret for virkningen, men det er selvfølgelig kunden der
> monteres i installationen og ikke "clamp on" løsningen.

Og selv med det gælder ovenstående, at virkningen er teoretisk, men udgiften
er aldeles reel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 07-07-04 22:32

Carsten Holck:

>Jep, og folk monterer dem på jernrør så er der ikke ret meget felt inde hvor
>vandet er

Hvad bygger du det på?

Hvis magneterne monteres på jernrør, skal de monteres ensrettet; altså
parallelt med nord-nord og syd-syd. Så er der et felt inde i vandet.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 11:50

> [...]
>
> Hvis magneterne monteres på jernrør, skal de monteres ensrettet; altså
> parallelt med nord-nord og syd-syd. Så er der et felt inde i vandet.

Hvad med plastikrør og kobberrør? Er det nødvendigt med et loop/spiral
formet rør så vandet holdes i feltet længere?

Hvor mange kilo skal magneterne kunne løfte?

Hilsner

Fra : N. Foldager

Dato : 09-07-04 18:39

B. G. Jørgensen:

>Hvad med plastikrør og kobberrør? Er det nødvendigt med et loop/spiral
>formet rør så vandet holdes i feltet længere?

Hvis røret er af umagnetisk materiale, skal stangmagneterene anbringes
modsat rettede; altså syd-nord og syd-nord. Ellers vil de heller ikke
holde sig fast.

Dvs:

Jernrør:

syd------nord
rør rør
syd------nord

Plastikrør:

nord------syd
rør rør
syd------nord

>Hvor mange kilo skal magneterne kunne løfte?

Det har jeg ikke umiddfelbart noget mål for. Jo stærkere, jo bedre
indtil én eller anden grænse, hvor der ikke opnås mere under vandets
passage.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-07-04 12:14

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote in message
> B. G. Jørgensen:

> Hvis røret er af umagnetisk materiale, skal stangmagneterene anbringes
> modsat rettede; altså syd-nord og syd-nord. Ellers vil de heller ikke
> holde sig fast.

Alene det burde fortælle en at det er humbug.

Fra : N. Foldager

Dato : 26-07-04 22:10

B. G. Jørgensen:

Christian B. Andresen:

> Alene det burde fortælle en at det er humbug.

Forklar dig lige nærmere.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 08:18

> B. G. Jørgensen:

> Forklar dig lige nærmere.

Påståes det ikke at det er magnetfeltet som fjerner kalken ?
Det er måske ligegyldigt hvordan feltet er bare der er et felt ?
Så man kan vel bare stille sit fjernsyn i nærheden af vandrørene.

Fra : N. Foldager

Dato : 27-07-04 18:31

B. G. Jørgensen:

Christian B. Andresen:

Jeg:

Christian:

>Påståes det ikke at det er magnetfeltet som fjerner kalken ?

Jo.

>Det er måske ligegyldigt hvordan feltet er bare der er et felt ?

Ja.

>Så man kan vel bare stille sit fjernsyn i nærheden af vandrørene.

Dets geometri er nok ikke specielt optimalt mht. at få tilstrækkeligt
felt inde i røret.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : satsurfer

Dato : 27-07-04 15:39

> "N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote in message

> Alene det burde fortælle en at det er humbug.

> [...]
Fik for nogle år siden en forklaring i radioen af 'NN' fra DTU:

For at det skal virke, skal der være jern sammen med kalken.
Magneterne skal så anbringes et sted med kraftig turbolens -
fx. efter en vandmåler. Dette vil så generere kavitations bobler i
vandet, og disse vil så kunne påvirke (ionisere) svage kalk/jern bindinger.

Det er i disse meget korte tidsrum, at magnetismen vil 'klumpe' de
magnetiske ioner sammen, og således skabe et større molekyle ved
gendannelse.

Og dette større kalk-jern molekyle vil ikke have samme vedhæftningskraft
som det mindre.

Jeg synes det lyder plausibelt - eller hvad.

Fra : N. Foldager

Dato : 27-07-04 18:28