kan en voksblomst tænke?
Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-07-04 22:41

Jeg har en voksblomst (hoya carnosa), hvis længste skud hver dag snor sig op
ad rullegardin-snoren.
Jeg har drejet potten, så afstand mellem skudspids og snor bliver større, og
med en afstand på mere end 20 - 25 cm klatrer den ikke op ad snoren mere.
I stedet lægger den sig kælent op ad min computerskærm, mens jeg er på
arbejde - men når computeren bliver tændt, flytter skuddet sig væk, igen
20 - 25 cm, som åbenbart er maksimal bevægelsesradius.

Jeg er klar over, at klatreplanter er designet til at finde noget at sno sig
op ad - men hvordan finder de det?
Og hvordan bevæger de sig så relativt hurtigt?
Det handler om minutter og timer - så det er ikke noget med, at den vokser i
en bestemt retning.
Den bevæger sig aktivt.

Hilsen Inger

Fra : Steen

Dato : 05-07-04 08:13

Inger Pedersen wrote:

> Jeg er klar over, at klatreplanter er designet til at finde noget at
> sno sig op ad - men hvordan finder de det?
> Og hvordan bevæger de sig så relativt hurtigt?

Aner det ikke - jeg er ikke biolog. Men jeg har et meget interessant link:
http://sunflower.bio.indiana.edu/%7Erhangart/plantmotion/starthere.html

Hvis man har Quicktime, kan man se mange forskellige planter i bevægelse.
Prøv f.eks. at klikke på "Nastic Movements" og derefter "Morning glory
twining".

Mvh Steen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-07-04 09:02

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Aner det ikke - jeg er ikke biolog. Men jeg har et meget interessant link:

Tak for tipset.
Jeg kan ikke se billederne, men min voksblomst opfører sig helt som
vinplanterne er beskrevet.

Her til morgen fjernede skudspidsen sig væk fra computeren så hurtigt, at
jeg kunne se den bevæge sig - faktisk med et par cm i sekundet - og nu er
skudspidsen ca. 50 cm væk (i løbet af et par timer).
Mon øvelse gør mester, også for planter?

Kan nogen fortælle mig, hvordan hulen den bærer sig ad?

Hilsen Inger

Fra : Agner h Nielsen

Dato : 06-07-04 18:04

Måske er der også planter, som undrer sig over om de rodløse
væsner, som farer rundt på to eller fifre ben kan være i
besiddelse af en eller form for intelligans. Måske planten kommder
til det resuliat, at vores intelligens må være meget beskeden
efter som vi ikke en gang kan finde ud af, at foretage den
fotosynte3se, som er nødvendig hvis vi selv skulle fremstille
vores mad.