rustfrit stål ruster i opvaskemaskinen
Fra : *XxX*

Dato : 04-07-04 17:17

Jeg har ofte oplevet at der på bestikket i opvaskemaskinen er kommet rust
på, selvom det skulle være rustfrit stål det hele. Hvad er grunden til dette
og er der noget man kan gøre for at afhjælpe det?

//Arbejde er noget af det mest fantastiske her på jorden, så lad os gemme
lidt af det til morgendagen. - Don Herold

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-07-04 23:23

On Sun, 4 Jul 2004 18:16:43 +0200, *XxX* wrote:

> Jeg har ofte oplevet at der på bestikket i opvaskemaskinen er kommet
> rust på, selvom det skulle være rustfrit stål det hele. Hvad er
> grunden til dette og er der noget man kan gøre for at afhjælpe det?

"Bestik af rustfrit stål kan få pletter af rust, som kan være den
såkaldte flyverust. Dvs. rusten stammer fra andre ting i maskinen som
fx en hullet bestikkurv. Rusten kan også skyldes, at bestikket har
fået lov til at stå med saltholdige madrester på. Fx sennep skal
skylles af. Eventuelle huller i belægningen på bestikkurven kan
repareres med epoxylim efter en let slibning.

- <http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/maskiner-apparater/hus/hus014/hus005/>

Mvh.

--
"Spread your love like a fever Adam Sjøgren
Don't you ever come down" asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 05-07-04 15:17

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> wrote in

> [...]
> kommet rust på, selvom det skulle være rustfrit stål det hele.
> Hvad er grunden til dette og er der noget man kan gøre for at

Det er vist flyverust, dvs rust fra kurvene som sætter sig på
bestikket.

mvh
Peter

Fra : *XxX*

Dato : 05-07-04 16:54

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
> "*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> wrote in

> Det er vist flyverust, dvs rust fra kurvene som sætter sig på
> bestikket.

Men kurven er jo af plastik og alt metal er enten malet eller af alu

Fra : Peter Weis

Dato : 06-07-04 10:33

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> wrote:

> Men kurven er jo af plastik og alt metal er enten malet eller af alu

Kurvene i min opvaskemaskine er plastik-coated jern. Flyverust i
maskinen er et sikkert tegn på at der gået hul i plastikbelægningen.
Når hullet bliver lappet, stopper flyverusten.

mvh
peter

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 06-07-04 06:25

On 05 Jul 2004 14:17:00 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

>Det er vist flyverust, dvs rust fra kurvene som sætter sig på
>bestikket.

Jeg har også sådanne problemer, men jeg tror ikke det kun er
flyverust, for det har sat sig hovedsageligt på noget splinternyt
bestik jeg har købt. Det kommer dog også i mindre grad på mit
gamle bestik, men kun når jeg har nyt bestik i kurven. Med tiden
er det blevet mindre, så jeg er gået ud fra at der er et eller
andet ved det nye bestik som efterhånden er gået af det.

Er der nogen metallurger til stede?

Steen

Fra : Peter Weis

Dato : 06-07-04 10:32

Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> wrote:

> Er der nogen metallurger til stede?

Der er forskel på stål, også på rustfrie typer. Kig fx her:
http://www.ameritech.net/users/knives/steels.htm.

I øvrigt er ingen af dem 100% rustfri. De er rustfaste.
Nogle ståltyper er således ret følsomme overfor frugtsyre o.lign. og
bør skylles af straks efter brug. Hvis de bare ligger ½ time, kan de
løbe an.

mvh
Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-04 12:20

Peter Weis wrote:
> [...]

Metallurg og metallurg, vil jeg ikke kalde mig selv... Men jeg kender da
lidt til det.

> Der er forskel på stål, også på rustfrie typer. Kig fx her:
> http://www.ameritech.net/users/knives/steels.htm.

Ja, ligesom med alt muligt andet, er der også forskel på kvaliteten af
rustfri stål (og dermed *prisen*). Billige knive er generelt ikke så gode...

> [...]
> Nogle ståltyper er således ret følsomme overfor frugtsyre o.lign. og
> bør skylles af straks efter brug. Hvis de bare ligger ½ time, kan de

Ja, rustfri stål er bare stål med over 12% Cr i matrix og derudover kan
man tilsætte andre legeringselementer. Således kan man opnå bestemte
egenskaber ved stålet, såsom høj styrke osv...

Syre og salt skulle vistnok nedbryde den beskyttende kromrige oxydfilm,
der ellers beskytter metallet. Såvidt jeg forstår på noget af det jeg
har læst, benyttes såkaldt martensitisk rustfrit stål til knivstål men
jeg har også læst at ferritisk-austenitisk rustfrit stål benyttes til
spise-bestik... Så jeg kan ikke helt svare på hvad man bruger - dog ved
jeg at det varierer og nogle knive (pga. mikrostrukturen) er magnetiske
mens andre ikke er det.

Om martensitisk RF stål:

Dette udmærker sig ved at have høj styrke, men lav sejhed. Også her, er
det vigtigt at man ved hvordan man varmebehandler korrekt og
efterfølgende anløber stålet... Uden at gå for meget i detaljer: Forkert
varmebehandling i området fra 5-600 grader nedsætter kraftigt
korrosionsbestandigheden og jeg kunne godt mistænke billige knive for at
være forkert anløbet, men jeg ved det ikke.

Generelt kan det siges: Højtlegerede stål kan opretholde passivitet helt
ned til pH =1, mens lavere legeret stål kan opretholde passivitet ned
til pH omkring 2-3...

Så, hvem kan nu svare os på hvad pH er for sennep, remolade osv? Jeg er
enig i, at man nok bør vaske den slags af uden at lade det sidde for
længe...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 07-07-04 06:34

On Tue, 06 Jul 2004 13:19:45 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Metallurg og metallurg, vil jeg ikke kalde mig selv... Men jeg kender da
>lidt til det.

Tusind tak for dit svar!

Steen

Fra : Nick

Dato : 18-08-04 07:18

Desuden vil forskellige typer metaller i maskinen kombineret med den
kraftige sæbeopløsning også medføre at der let sker skader på rustfaste
stål. Berører de forskellige typer bestik o.lign hinanden bliver det endnu
værre. Har såmænd oplevet det i praksis. Derfor tænker vi ganske meget over
hvordan vi placerer de forskellige typer bestik i kurven. Ens bestik sættes
i samme hul og således at det ikke berører bestik af andre typer. Så går det
som regel rimelig godt. Jeg har f.eks. 2 typer rustfast bestik, men kommer
de i berøring med hinanden, så fremkommer der altid rust!

mvh

Fra : *sigh*

Dato : 20-08-04 00:47

> [...]
> som regel rimelig godt. Jeg har f.eks. 2 typer rustfast bestik, men kommer
> de i berøring med hinanden, så fremkommer der altid rust!

Også umagnetisk rustfrit stål?

Fra : Jørgen P

Dato : 05-07-04 19:28

Køb noget Citronsyre og følg anvisning på pakken, du kan evt. komme din
bestik i sammetidig men du køre en maskinernes.

Husk ikke at komme gryder elle andre ting i vaskemaskine som har rust
(såkaldte flyverust), så har du problemet.

ps. på min pakke står 30g eller ca. 2 spsk. citronsyre i sæbebeholderen

"*XxX*"