Højde og breddegrad. Omregning til bestemt~
Fra : Niels Jordan Anderse~

Dato : 28-06-04 10:34

Hej

Jeg skal anvende min lommecomputer et sted hvor jeg ikke har GPS kort
til den. Derfor laver jeg "mit eget". Det gør jeg ud fra indscannede
kort etc.

I det program hvori jeg laver kortet skal jeg indtaster højde og
breddegrad.

Her er mit problem:
Jeg skal i programmet indtaste breddegrad og højdegrad i 4 felter

Lat ¤:
Lat ':
Lat: N/S
Long ¤:
Long ':
Long: E/W

I manualen står at
"enter the latitude and the longitude (attention! - minutes in decimal
format)"
Desuden kan man kun indtaste minutter mellem 0 og 60.
Et andet sted står nævnt at man (så vidt jeg kan se - dette er jeg
ikke 100% sikker på) skal bruge formatet WGS84.

Og så er mit problem at jeg ikke helt er klar over hvordan jeg regner
følgende eksempel om til det rigtige format incl. minutter i decimal
format etc.:

WGS-84: 40° 41' 0,42" 14° 15' 16,17"

Det er muligt at dette er meget simpelt - men jeg har endnu ikke
kunnet overbevise mig selv om hvad der er rigtigt. Og jeg har desværre
ikke mulighed for at prøve mig frem med en GPS før jeg skal bruge det
i "virkligheden" - og så skulle det jo gerne bare virke...

Forresten er det program jeg leger med dette:
http://vitotechnology.com/products/smartmap_free.html

Det var alt... - håber der er et venligt geni der kan hjælpe
Niels

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-06-04 11:16

"Niels Jordan Andersen" <gtergy2@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:254a9bf9.0406280133.5d4ac282@posting.google.com...

> Og så er mit problem at jeg ikke helt er klar over hvordan jeg regner
> følgende eksempel om til det rigtige format incl. minutter i decimal
> format etc.:
>
> WGS-84: 40° 41' 0,42" 14° 15' 16,17"

Der går 3600" på en grad, så siger du fx til den første:
40 + (41*60 +0,42)/3600

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-06-04 11:24

Niels Jordan Andersen wrote:

> [...]
> format)"
> Desuden kan man kun indtaste minutter mellem 0 og 60.
[...]
> WGS-84: 40° 41' 0,42" 14° 15' 16,17"

Bredden (latitude) 40° 41' 0,42" læses som 40 grader, 41 bueminutter og
0,42 buesekunder. Tallene efter kommaet er decimaler.

Der går 60 buesekunder på et bueminut. Derfor udregner du

41 + 0,42/60 = 41,0070

Tilsvarende for længde (longitude):

15 + 16,17/60 = 15,2695

Du indtaster derfor: