hvor lang tid kan min lygte lyse?
Fra : Krumme

Dato : 26-06-04 14:54

Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg påregner at
medtage til dette års roskilde festival

Lampens pære er opgivet til 7W

Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v

Er der nogen der kan komme med en udregning eller et overslag på hvor mange
batterier jeg skal have med, hvis vi antager at vi tænder den kl 22 og
slukker kl 06.00

mvh:
Krumme

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-06-04 15:05

Krumme (kasper@bavnshoj.dk) skrev følgende:
> Jeg er lige hjemvendt fra A-Z hvor jeg har købt en lampe som jeg
> påregner at medtage til dette års roskilde festival
>
> Lampens pære er opgivet til 7W
>
> Den bruger 4 af de store batterier på 1,5v

Hvor mange mAh er de på?

- Martin

Fra : Krumme

Dato : 26-06-04 15:09

Ja det står jo så ikke på dem.
Det er sådan nogle standardbatterier. SONY

mvh:
Krumme

Fra : Krumme

Dato : 26-06-04 15:47

Jeg har søgt med lys og lygte efter oplysninger vedr. batterierne.

Det er NiCd (Nikkel-Cadmium) batterier. Dvs. at de kun afviger 1,2 volt
et bud på strømstyrken er 500 mA

mvh:
Krumme

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-06-04 18:38

"Krumme" <kasper@bavnshoj.dk> skrev i en meddelelse news:2k5gjbF17fg3dU1@uni-berlin.de...
> Jeg har søgt med lys og lygte efter oplysninger vedr. batterierne.
>
> Det er NiCd (Nikkel-Cadmium) batterier. Dvs. at de kun afviger 1,2 volt
> et bud på strømstyrken er 500 mA

Højde og diameter? Uanset hvor store de er holder de ikke
længe. 7W er meget til en lygte. Jeg gætter ½ time. Det skulle
vel ikke være vanskeligt at afprøve.

Mvh
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-06-04 22:28

Martin Petersen wrote:

> Hvor mange mAh er de på?

Jeg har nogle batterier på ca. 2200 mAh (genopladelige), såvidt jeg
husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.

7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A
(det lyder af meget?)...

Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah = 1,17 * tid <=> tid = 7,5
hmmmm. Enheden? Timer? Nej.... Det lyder som om det ikke passer. Hvem
kan korrigere det jeg skriver?

Kan man ikke gøre det jeg laver?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 26-06-04 23:02

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah = 1,17 * tid <=> tid = 7,5
> hmmmm. Enheden? Timer? Nej.... Det lyder som om det ikke passer. Hvem

Der skal ikke tages hensyn til, at der er fire batterier, de er jo i serie
(det er i hvert fald det normale).
Hvis pæren bruger 1,17A og batterierne er på 2,200 AmpereTimer bliver det
knap 2 timer.

Kurt Guldbæk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-04 23:11

Martin Jørgensen skrev:

>7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A
>(det lyder af meget?)...

Ja, men den er god nok.

>Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah

Nej, du må ikke gange med 4 for batterierne bliver tappet alle
sammen samtidig. Hvis man kun kørte med en spænding på 1,2 V,
ville det være rigtigt med 4 * 2,2.

2,2 Ah / 1,17 A = 2 timer ca.

>Kan man ikke gøre det jeg laver?

Jo, tankegangen er rigtig nok.

--
Bertel

Fra : martin

Dato : 28-06-04 07:42

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Jeg har nogle batterier på ca. 2200 mAh (genopladelige), såvidt jeg
> husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.

her vil jeg gerne lige indskyde at :

alm D-celler ( LR20 ) [ L:58 mm Ø34mm]

ligger idag om kring 5000-7000 mAh, og anvender NiMh kemi

Jeg vil umiddelbart tro at de celler du her der er rimelig gamle
NiCad celler.

jeg handler celler hos
http://www.elkuglen.dk/acatalog/Elkuglen_Online_Genopladelige_batterier_20.h
tml

Og nej jeg har ikke aktier...

Martin

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 27-06-04 12:43

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> [...]

"de store" vil jeg skyde på er D-batterier.

De kan fx. fås på 4800mAh (NiCd). Eller 8000mAh (NiMH) (www.batterier.dk)

Jeg ved ikke om Sonys er lige så gode (jeg er stødt på genopladelige AA
batterier fra Sony på kun 800mAh, det er ikke imponerende).

> [...]
> husker. Lad os bare bruge dem, som et eksempel.
>
> 7 W over 4*1,5v (= 6 v). Dvs. P = U*I og I = P/U <=> I = 7/6 = 1,17 A (det

Men det er korrekt for 1,5V batterier (genopladelige er normalt 1,2V).

Bemærk at du har antaget en serieforbindelse, hvert batteri giver et
ekstra bidrag til den samlede spænding.

> Dernæst tror jeg man kan sige: 4*2,2 Ah = 1,17 * tid <=> tid = 7,5
> hmmmm. Enheden? Timer? Nej.... Det lyder som om det ikke passer. Hvem kan
> korrigere det jeg skriver?

Her antager du parallelkobling: hvert batteri behøver kun at drive en
fjerdedel af strømmen. Men når de er seriekoblede løber hele strømmen jo
gennem alle batterierne.

Mht. enheden, lav enhedskontrol:

Ah = A * [tid]

[tid] = h

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Nygaard

Dato : 28-06-04 07:39

> Her antager du parallelkobling: hvert batteri behøver kun at drive en
> fjerdedel af strømmen. Men når de er seriekoblede løber hele strømmen jo
> gennem alle batterierne.

Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
parellelkoblet.
Er det serie, bliver strømforbruget 7W / (4 x 1,5V) = 1,17 A
Er det parallelt, bliver strømforbruget 7W / 1,5V = 4,67 A

Er batterierne på 2200 mAh (som antaget andetsteds), vil den samlede effekt
være:
I seriekobling: 2200 mAh
I parallelkobling: 4*2200 mAh = 8800 mAh

Den tid, hvori lampen kan lyse, vil i begge tilfælde være:
I seriekobling: 2,2 Ah / 1,17 A = 1,9 time
I parallelkobling: 8,8 Ah / 4,67 A = 1,9 time

/Nygaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-06-04 09:31

Nygaard wrote:

> Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
> parellelkoblet.

Ja, hvis man antager at batterierne leverer strømmen ved polspændingen
på 1,5 V. Så får man jo at et batteri på 2200 mAh kan levere en samlet
energi på (1,5 V)·(2200 mAh) = 3,3 Wh.

Da lampen konstant forbruger 7 W (dvs. 7 Wh hver time), er det klart
at disse antagelser giver samme »brændetid« for lampen uanset på hvilken
måde batterierne forbindes.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anders Henriksen

Dato : 28-06-04 10:43

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

> Er det serie, bliver strømforbruget 7W / (4 x 1,5V) = 1,17 A

Fint nok!

> Er det parallelt, bliver strømforbruget 7W / 1,5V = 4,67 A

Hvad skete der her? Er pæren den samme, afsættes der jo ikke 7 W mere???!

Mvh.
Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 11:10

Anders Henriksen skrev:

>Hvad skete der her? Er pæren den samme, afsættes der jo ikke 7 W mere?

Nej, det er rigtigt. En 6 W pære der skal have 6 V har en
modstand på 1 Ohm. Den vil så kun trække 1,5 W ved
parallelforbindelsen og lyse (meget svagt eller måske slet ikke)
i ca. 4 timer.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 28-06-04 15:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det er rigtigt. En 6 W pære der skal have 6 V har en
> modstand på 1 Ohm.

6 Ohm, vel.

> Den vil så kun trække 1,5 W ved
> parallelforbindelsen og lyse (meget svagt eller måske slet
> ikke) i ca. 4 timer.

Effekten bliver reduceret med spændningsfaldet i anden. Når spændingen
falder til det kvarte, falder strømmen også til det kvarte, og effekten til
1/16. Jeg ser bort fra pærens lavere modstand ved lavere temperatur. Denne
effekt gør at du i praksis måske har mere ret end jeg, her.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-04 16:27

Ulrik Smed skrev:

>6 Ohm, vel.

Ja. Jeg graver mig lige ned.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-06-04 11:16

Anders Henriksen wrote:

> Hvad skete der her? Er pæren den samme, afsættes der jo ikke 7 W mere???!

Pæren er ikke den samme. Det er nu en pære der er beregnet til at om-
sætte 7 W ved en spænding på kun 1,5 volt.

Du har derfor ret i at der skal to forskellige pærer til hvis man vil
lave en 7 watts-lampe til både 1,5 V og 6,0 V. Men det er selvfølgelig
rent hypotetisk det her.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 28-06-04 09:12

"Nygaard" <keld@wapse.dk> writes:

> Resultatet bliver det samme, hvad enten batterierne er serie- eller
> parellelkoblet.

Ja, sålænge man ikke skifter antagelse undervejs, og det var jo netop
hvad jeg gjorde opmærksom på der skete.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-06-04 11:31

Dennis Jørgensen wrote:
> "Nygaard" <keld@wapse.dk> writes:
-snip-

> Ja, sålænge man ikke skifter antagelse undervejs, og det var jo netop
> hvad jeg gjorde opmærksom på der skete.

Klart nok

Og det er der vist også en del andre der har gjort opmærksom på (hvilket
jeg er glad nok for)

mvh.
Martin Jørgensen