Flusmiddel
Fra : A Abildgaard

Dato : 24-06-04 10:59

Hej -

Hvordan virker et såkaldt flus-middel, specielt i tilfældet omkring lodning,
hvor der bruges sølv?
Jeg mener, at flusmidlet består af kaliumsalte af flour og borsyre.

Venligst
Anders Abildgaard

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-06-04 13:36

A Abildgaard wrote:
> Hvordan virker et såkaldt flus-middel

Et gæt er at det reducerer overfladespændingen.

Hvis du drypper vand på en fedtet overflade, så vil
du se at dråberne ligger ovenpå, og at der ikke sker
noget. Gør du det samme med sæbevand så vil resultet
være at dråben spreder sig fordi den kan gøre fladen
våd. (det afhænger også af fladen).

Jeg tror flusmidlet har samme effekt som sæben når
du lodder.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 24-06-04 14:26

On Thu, 24 Jun 2004 11:58:56 +0200, "A Abildgaard"
<andersaREMOVE-THIS@privat.dk> wrote:

>Hvordan virker et såkaldt flus-middel, specielt i tilfældet omkring lodning,
>hvor der bruges sølv?
>Jeg mener, at flusmidlet består af kaliumsalte af flour og borsyre.

Flusmidler er mange ting. Ved blød-lodning (loddemateriale bly/tin)
skal det først og fremmest rense metallet. Her kan f.eks bruges saltsyre
som er svækket ved opløse zink i syren.

Ved hård- eller sølvlodning (Loddemateriale messing/kobber/sølv) hvor
materialet opvarmes over 600 C skal flusmidlet også forhindre iltning af
overfladen. Hvad indholdet angår.. tjae, på det flus vi anvender står:
"Kaliumfluborat-komplex" så dit gæt er nok ikke helt forkert.

--
- JN -

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 24-06-04 19:31

Hej

Se evt. flg. som understøtter de givne forklaringer
http://grimstad.hia.no/lab/Elektro/loddeteknikk/loddepas.htm
http://www.maritim-modellklubb.no/Medlemsservice/MSSolvlodding.html

--
Hilsen