Rustfrit stål vs. NaOH ?
Fra : Q

Dato : 24-06-04 06:35

Jeg har gennem mit arbejde på et mejeri bemærket hvordan rustfrit stål med
tiden bliver mørkt af rengøringsvædsken ( ca. 2% NaOH, 80 grader varmt, pH
~12 )...

Man kan ligefrem se mørke striber f.eks omkring utætte pakninger på rør,
ventiler mv.

Er der nogen der kan forklare hvad der sker ?

Der bruges enten 304 eller 316 legering altefter hvilken del af maskineriet
det drejer sig om

/peter

Fra : Q

Dato : 24-06-04 06:38

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Man kan ligefrem se mørke striber f.eks omkring utætte pakninger på rør,
> ventiler mv.
>
> Er der nogen der kan forklare hvad der sker ?

Burde måske lige tilføje at det altså ikke er almindeligt "skidt".. Det kan
ikke spules væk.. Det lader dog til at Salpetersyre ( HNO3 ) kan tage noget
af det, men ikke det hele.. Det lader heller ikke til at være en belægning i
stil med f.eks kalk..

/peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-04 10:33

Q skrev:

>Burde måske lige tilføje at det altså ikke er almindeligt "skidt".

Ligner det rust?

--
Bertel

Fra : Q

Dato : 25-06-04 06:23

> Ligner det rust?

Nej, det er tilnærmelsesvist sort..

Rust plejer også kun at dukke op på ubehandlede svejsninger som udsættes for
clor.. Synes jeg at have bemærket ihvertfald..

/peter

Fra : Andreas

Dato : 24-06-04 08:56

Jeg tror du skal beskrive dit problem og forholdene betydeligt nøjere!

Jeg kan dog sige at klorider eksempelvis stillestående NaCl i rustfaste
ståltanke er problematisk ligesom NaOCl (natriumhypoklorit som findes i eks.
klorin) er et problem for rustfast stål.

Der ud over kan svejsninger og andre steder hvor det rustfaste stål er
bearbejdet ved opvarmning være en kilde til problemer. Ofte fordi stålet
IKKE er behandlet korrekt under bearbejdningen. Dette ses desværre tit.

mvh
Ivan

Fra : Andreas

Dato : 24-06-04 14:10

Fra : Q

Dato : 25-06-04 06:30

"Andreas" <altomkrybdyrFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du skal beskrive dit problem og forholdene betydeligt nøjere!

OK..

De steder hvor der drypper lud ( NaOH ) ned over rørene ( som er lavet enten
i rustfri 304 eller 316-stål ) opstår der med tiden sorte striber, som ikke
lige er til at fjerne.. Det lader til at være noget der sker med overfladen
i stålet, og ikke bare f.eks rust eller kalkbelægninger..

> [...]
eks.
> klorin) er et problem for rustfast stål.

Jeps.. det bliver "sprødt" og er ikke til at svejse i bagefter..

> Der ud over kan svejsninger og andre steder hvor det rustfaste stål er
> bearbejdet ved opvarmning være en kilde til problemer. Ofte fordi stålet
> IKKE er behandlet korrekt under bearbejdningen. Dette ses desværre tit.

De sorte striber kommer ikke specielt omkring svejsninger.. Smedene
behandler normalt svejsningerne med noget syre-snask, som fjerner
misfarvningerne omkring svejsningen, så det er vist som det skal være ?

/peter

Fra : Andreas

Dato : 25-06-04 09:39

Du skriver/spør' :
> De sorte striber kommer ikke specielt omkring svejsninger.. Smedene
> behandler normalt svejsningerne med noget syre-snask, som fjerner
> misfarvningerne omkring svejsningen, så det er vist som det skal være ?

Hehehe. Hvorfor tror du de bejdser bagefter? Det er bl.a. for at slette
sporene efter forkert behandling af stålet. Nogle mener ganske vist at
overfladen bliver glattere og dermed lettere at rengøre, men så vidt jeg
husker var blandt andet dette emne behandlet i et af de nyere udgaver af
ingeniøren. Desværre fik jeg ikke læst artiklen, men kun skimmet den. Her
var man vist også lidt forbeholden overfor bejdsningen.

For kraftig varme ødelægger "det rustfri" i rustfast stål. Derom ingen
tvivl. I kraft af forkert behandling har jeg også kendskab til en del
efterrenoveringer bl.a. på kemikalieskibe og steder hvor opgaverne er mere
krævende. Her tærer f.eks. forkert behandlede/svejsede rør op på ingen tid!

Desværre er der alt for mange der ved alt for lidt om korrekt behandling af
rustfaste ståltyper.

mvh

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-06-04 11:31

"Andreas" <altomkrybdyrFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse news:40dbe4de$1$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Desværre er der alt for mange der ved alt for lidt om korrekt behandling af

Aha. Jeg har bemærket at rusthullerne i lydpotten til en bil
befandt sig ved svejsningerne. Skyldes dette så også for
dårligt svejsearbejde eller kan det bare ikke være anderledes?

Mvh
Martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-04 22:32

Martin Larsen wrote:

> "Andreas" <altomkrybdyrFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse news:40dbe4de$1$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
-snip-

> Aha. Jeg har bemærket at rusthullerne i lydpotten til en bil
> befandt sig ved svejsningerne. Skyldes dette så også for
> dårligt svejsearbejde eller kan det bare ikke være anderledes?

Jo, hvis svejsningen ødelægger korrosionsegenskaberne, bør man
efterfølgende kunne varmebehandle en lydpotte på en korrekt måde
(korrekte afkølingshastigheder og temperaturer) og derved sikre at
kor.egenskaberne bevares.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-06-04 09:13

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> [...]
> efterfølgende kunne varmebehandle en lydpotte på en korrekt måde
> (korrekte afkølingshastigheder og temperaturer) og derved sikre at

Man kan også male med zinkspray, det forlænger levetiden lidt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Andreas

Dato : 28-06-04 11:59

Nej du kan naturligvis ikke varmebehandle dig ud af forkert behandlet
rustfast stål, da den forkerte behandling, især for kraftig opvarmning, har
fjernet dele af stålets komponenter.

Zink på rustfast stål...... Næppe en holdbar løsning. -Og slet ikke på
udstødningsrør! Rustfast stål er relativt vanskelig at få maling til at
bide på og "rigtige" zinkmalinger har desuden ofte en ret dårlig
vedhæftningsevne. Så kunne man jo tro at man blot kunne sandblæse/slibe
stålet. Dette hører imidlertid ind under begrebet forkert behandling af
rustfast stål og dermed ikke en behandling jeg kan anbefale.

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 28-06-04 22:58

"Andreas" <altomkrybdyrFJERNDETTE@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ingeniøren. Desværre fik jeg ikke læst artiklen, men kun skimmet den. Her
> var man vist også lidt forbeholden overfor bejdsningen.

Du tror ikke det er for at fjerne oxider, anløbninger og afchromede lag
dannet under svejsningen og give det rustfrie stål mulighed for at danne en
ny "perfekt" oxidfilm (lade stålet passiverer) - eller er der bare for
mange, der ved alt for lidt om korrekt behandling af rustfrit stål?
Selvom bejdsning kan give bejdseskader ved overbejdsning med nedsat
korrosinsbestandighed til følge, har Sandvik udført test på 316 der viser at
bejdsning er den bedste efterbehandling (de anvendte CPT som testparameter).

Og for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål:

De sorte striber kan muligvis være nikkeloxid, da nikkellegeringer har en
tendens til at danne en sort oxidfilm ved eksponering i NaOH opløsninger. Og
eftersom anlægget er bygget i 304L eller 316L der begge er austenitiske
rustfrie ståltyper (dvs. der er tale om en metastabil fase stabiliseret med
nikkel) kunne dette være en mulighed. Hvis det er meget vigtig at få
opklaret hvad striberne består af kan XRD evtentuelt anvendes.

mvh.

Jens

Fra : Andreas

Dato : 29-06-04 18:28

OK. Skal jeg tolke dit svar til mig (?) på den måde at du dels ikke mener at
for høj varme ved svejsning ødelægger rustfast stål OG at den ødelæggelse
jeg så "påstår" kan ske kan reverseres vha. bejdsning?

Jeg kender ikke den undersøgelse du nævner Sandvik har udført, men kan huske
at der har været noget for nyligt i Ingeniøren. Som nævnt læste jeg ikke
artiklen, men bed mærke i at jeg ved min flygtige skimning mener at man i
denne artikel var forbeholden overfor bejdsning.

mvh

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 29-06-04 20:00

> [...]
> for høj varme ved svejsning ødelægger rustfast stål OG at den ødelæggelse
> jeg så "påstår" kan ske kan reverseres vha. bejdsning?

Hvordan skulle noget reversers ved bejsdning?
Det jeg skriver er at den beskadige overflade kan fjernes kemisk ved
bejdsning og det rustfrie stål igen kan opnå sin gode korrosionsegenskab
(baseret på passivering).
Hvis du med ødelæggelse af rustfrit stål mener sensibilisering (dannelse af
chromcarbider grundet diffusion med medførende fald af chromprocenten
(lokalt) til under den kritiske værdi) er der normalt tage højde for dette
ved anvendelse af L-kvalitet eller et stabiliseret stål.

PS: Hvad mener du med for høj varme ved svejsning? Hvor forsvinder de
komponenter hen som du mener bliver fjernet ved for kraftig opvarmning?

Fra : Andreas

Dato : 30-06-04 14:07

Det kan godt være du kender mere til området end jeg, men rustfast stålplade
købes jo med den legering den nu og engang har. De tilsatsmaterialer man
vælger efter en retningsanalyse vælges normalt højere legeret for visse
svejsemetoders vedkommende. Denne højere legering vælges jo for at
kompensere for det legeringstab der opstår og som kan forværres des højere
temperaturen bliver under svejsningen. Det er klart at samme proces også
foregår ved andre termiske behandlinger som gasskæring m.v.

-Jeg kunne såmænd godt sidde og skrive en del om det her emne, men jeg kan
egentlig ikke forstå, hvor det er du mener problemet er. Det er vel næppe
ukendt at lysbuen er et reaktivt miljø ligesom der ved kraftig opvarmning af
metal sker en fordampning og ændring i øvrigt af legeringer.

Mit "postulat" er altså stadig at der er for mange der ikke tager svejsning
og høj opvarmning af rustfaste stål seriøst og at denne manglende
seriøsitet/viden om netop disse processer bevirker nedsat rustfasthed. Ofte
med ændret bestandighed og brud til følge.

Er du i tvivl om at der fordamper metaller ved svejsning, så ved jeg ikke
rigtig hvad jeg skal sige........ Måske kan du argumentere for at de
hjerneskader et utal af metalarbejdere, svejsere m.v. har fået ikke skyldes
bl.a. fordampning ved svejsning?

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 30-06-04 17:08

> [...]
af
> metal sker en fordampning og ændring i øvrigt af legeringer.

Det har du delvist ret i, da det legeringstab der kompenseres for med højere
tilsatsmateriale ikke er fordampningstabet, tabet gennem fordampning er
meget lille, men tab grundet fænomener såsom sejringer og dannelse af
sekundære faser. Blandt andet derfor svejses 254SMO med Inconel 625 som
tilsatsmateriale, da molybdæn fremmer dannelsen af sejringer betydeligt.
Desuden burde den ansvarlige indkøber have så stor viden om rustfrit stål,
at den korrekte legering bliver indkøbt til opgaven (til svejseopgaver skal
f. eks. indkøbes en legering der kan klare høje termiske påvirkninger uden
forringelse af korrosionsegenskaberne), ellers bør leveradøren kunne leverer
rådgivning med hensyn til korrekt valg af legeringstype.

> [...]
Ofte
> med ændret bestandighed og brud til følge.

Det har du ret i.

> [...]
> rigtig hvad jeg skal sige........ Måske kan du argumentere for at de
> hjerneskader et utal af metalarbejdere, svejsere m.v. har fået ikke

Jeg er ikke i tvivl om at svejserøg er skadelig og det er også derfor at
ingen fornuftige mennesker svejser uden ordentlig udsugning. Udsugningen
burde forhindrer indåndning af svejserøgen. Har dog ikke hørt om det
tilsyneladende store antal hjerneskader, troede "kun" bivirkningerne ved
indåndning af svejserøg var: risiko for kræft (hexavalent chrom og nikkel),
irritation af slimhinderne (små partikler), metal fume fever (zink, cadmium
og kobber) og eventuel akut forgiftning eller forgiftning grundet ophobning
af bly, hexavalent chrom, fluor, barium eller cadmium.
Selvfølgelig vil noget af basismetallet gå i røgen, men det vil kun påvirke
overfladen af smeltebadet og derfor påkræves ofte en efterbehandling i form
af bejdsning eller lignende (muliggørelse af passivering af stålet).

Grunden til jeg at startede denne diskussion var at du antydede (indlæg fra
25/6), at bejdsning var noget hokus pokus der kun blev foretage for et syns
skyld og i samme åndedrag hævede at for mange vidste for lidt om korrekt
behandling af rustfrit stål. Det eneste jeg ville med mit indlæg var at få
dig til at tænke lidt over hvilken af dine to påstande der var sand og
hvilken som viste mangel på viden om rustfrit stål, samt at forsøge at svare
på det oprindelige spørgsmål angående NaOH og 304/316L.

Jeg vil afslutte min deltagelse i denne diskussion her da den, som normalt
for dette forum, ikke er ret videnskabelig.

mvh

Jens

Fra : Andreas

Dato : 01-07-04 21:29

Du skriver bl.a.: "Selvfølgelig vil noget af basismetallet gå i røgen, men
det vil kun påvirke
> overfladen af smeltebadet og derfor påkræves ofte en efterbehandling i
form
> af bejdsning eller lignende (muliggørelse af passivering af stålet)."

Du oppunerer også imod at jeg efter din opfattelse opfatter bejdsning som
noget hokus pokus. Du har ret i at jeg ikke anser bejdsning som noget
specielt vidundermiddel og vil altså stadig fastholde at bejdsning IKKE kan
ændre de dybereliggende skader der sker ved forkert behandling af rustfast
stål. Jeg kan i den forbinbdelse ej heller dy mig for at nævne at netop for
kraftig varmepåvirkning ved rustfast stål svejsning netop bevirker kassering
af svejseprøven for de metalarbejdere/svejsere der ønsker svejsecertifikat.
Såfremt bejdsning kunne genoprette stålets og svejsningens kvalifikationer
fra før det blev behandlet, så ville det jo ikke give nogen mening at netop
dette medfører kassation, vel(?). Ellers vil jeg meget gerne doceres om
"virkeligheden"

Så skriver du:
> [...]
leverer
> rådgivning med hensyn til korrekt valg af legeringstype."

Jeg er glad for ordet "burde", for det indgår netop i min påstand om at der
er for mange der ved for lidt om behandling af rustfast stål. Skulle jeg
formulere det mere korrekt skulle jeg nok sige at der er for mange der enten
ved for lidt ELLER lader deres viden komme til udtryk i praksis. Jeg vil dog
også gerne anføre at der det i nogle tilfælde også skyldes at entreprenøren
forsøger at minimere omkostningerne og tager chancen med at kunden ikke har
viden nok til at finde fejlbehandlinger. Jeg husker den dag i dag stadig med
gru mange af de "mærkværdigheder" der generelt foregik i min tid som
inspektør på Danyard Frederikshavn under bygning af Stolt-Nielsen bådene.

Med hensyn til de nævnte hjerneskader kan jeg desværre ikke huske den
præcise titel på materialet, men ved at der er lavet arbejdsmiljøfilm om
emnet. Jeg vil umiddelbart tro at det kunne være Arbejdsdirektoratet eller
AT der har stået for produktionen. Her beskrev man levende de store
problemer som især angiveligt skulle vedrøre et antal ældre svejsere og
smede.