Regnmåler
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-04 14:16

Hej NG.

Vi har fået en Jacob Jensen regnmåler i bryllupsgave, og den blev sat op i
pausen i fodboldkampen i går (040622).
Det er sådan en her: http://makeashorterlink.com/?K408231A8

Vil en sådan type regnmåler have svært ved at må i det blæsevejr som vi har
i dag (040623) ?
Hvordan måler DMI nedbør ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-06-04 16:48

Heldigvis faldt Christian B. Andresen <nobody@domain.country> over
tastaturet og
skrev følgende i news:40d98277$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> Det er sådan en her: http://makeashorterlink.com/?K408231A8
>
> Vil en sådan type regnmåler have svært ved at må i det blæsevejr som

Det kommer meget an på hvordan læforholdene er omkring måleren - du kan godt
risikere at en del blæser hen over åbningen, så den måler for lidt.

> Hvordan måler DMI nedbør ?

Bl.a med en Geonor T-200 der basere sig på vejning af nedbøren ( en blå
spand på en badevægt - sådan næsten! ), derfor virker de også med sne og
hagl. De er forsynet med læskærm.
Ifølge standarden skal der være et opsamlingsareal på 200
kvadratcentimeter..

Husk hvis du sammenligner at der er *meget* store lokale variationer - så du
skal måle over lang tid - måneder - hvis du skal se om din måler ( med den
aktuelle placering) måler rigtigt.

Du kan se mere om DMI stationer på http://www.dmi.dk/dmi/tr03-16.pdf

--
/carsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-06-04 07:24

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message
> [...]
godt
> risikere at en del blæser hen over åbningen, så den måler for lidt.

Det virker nu alligevel som om at den målte forholdsvist korrekt, den endte
med 12 mm i går så det er nok meget realistisk.

> [...]
> hagl. De er forsynet med læskærm.
> Ifølge standarden skal der være et opsamlingsareal på 200

Den er vist kun på 50-60 mm2 som jeg lige kan huske. Den er ca. 8-9 cm i
diameter.

> [...]
du
> skal måle over lang tid - måneder - hvis du skal se om din måler ( med den

Mange tak for hjælpen.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-06-04 12:48

"Christian B. Andresen" wrote:

> Den er vist kun på 50-60 mm2 som jeg lige kan huske. Den er ca. 8-9 cm i
> diameter.

Så mener du nok cm², og ikke mm².

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-06-04 12:50

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Så mener du nok cm², og ikke mm².

Selvfølgelig, mange tak

--
mvh/rg. Christian

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-06-04 10:15

> [...]
> Det er sådan en her: http://makeashorterlink.com/?K408231A8
>
> Vil en sådan type regnmåler have svært ved at må i det blæsevejr som vi

Ja, den er rupræcis, hvis den ikke placeres i en bevoksning -
f.eks. i niveau med en klippet græsplæne på et frit felt - og der er en
tragt i åbningen.
Det er sådan regnmålere placeres på forsøgsstationer.

Per A. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-06-04 12:50

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> har
>
> Ja, den er rupræcis, hvis den ikke placeres i en bevoksning -
> f.eks. i niveau med en klippet græsplæne på et frit felt - og der er en
> tragt i åbningen.

Jeg forstår ikke hvorfor den skal være i en græsplæne.
Der er en tragt, som snævrer de ca. 60 cm2 ind til under 1 cm2 inden de
drypper ned på en tællerarm.

> Det er sådan regnmålere placeres på forsøgsstationer.

De billeder her viser da noget andet:
http://www.dmi.dk/dmi/spildevandskomiteens_regnmaalersystem

--
mvh/rg. Christian

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-06-04 15:25

skrev følgende i news:40dc114c$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
>
> Jeg forstår ikke hvorfor den skal være i en græsplæne.
> Der er en tragt, som snævrer de ca. 60 cm2 ind til under 1 cm2 inden

På de gamle DMI stationer var der RIMCO målere der var placeret i
terrænhøjde, anbragt under en 1x1m stor elefantrist. Da man begyndte at
anvende Geonor regnmåler gik man over til at anvende en læskærm istedet for.
det giver bl. a. mindre "snavs" blade o.lign. ved opsamlingen, og så skal
der et stort hul til at grave en geonor ned

Forsøgsstationerne er (var) jo også bemandet så der er nogen til at se efter
om der ligger pindsvin/blade/whatever... i regnmåleren.

--
/carsten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-06-04 10:14

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Jeg forstår ikke hvorfor den skal være i en græsplæne.

Det skal det heller ikke nødvendigvis.
Jeg omtalte, hvorledes det er placeret på visse forsøgsstationer,
(de der udfører planteavlsforsøg - hvilket ikke indbefatter DMI).
I forbindelse med fordampningsmålere er der en vandmåler, der
placeres i samme højde med græsset udenom, hvilket betyder man
undgår turbulens og man får en præcis måling.

> De billeder her viser da noget andet:
> http://www.dmi.dk/dmi/spildevandskomiteens_regnmaalersystem

Hmm - på billedet kan du se det står i en græsbevoksning.
Man skal sikre sig, at der ikke opstår turbulens i luften omkring
beholderen, da det kan påvirke målingen ret kraftigt.
På den viste regnmåler vil der være turbulens omkring beholderen,
men DMI ved naturligvis, hvor meget det betyder og kan korrigere
herfor - også for den (lille) fordampning, der sker gennem tragtens hul.
Det vigtigste er, at de placeres ens.

Per A. Hansen