GPRS eller teleopkald?
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 12-08-04 13:58

Hej folkens!

Kan ikke hitte rede i hvad der er billigst, hvis man f.eks. vil checke
mails... Men det må da næsten være et opkald der er billigst? GPRS er jo ret
pebret i trafikprisen....

Lasse
Sono/kvantum - Nokia 6600

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 05:17

> Kan ikke hitte rede i hvad der er billigst, hvis man f.eks. vil checke
> mails... Men det må da næsten være et opkald der er billigst? GPRS er jo
ret
> pebret i trafikprisen....

GPRS er helt klart billigst. Ved at GSM-opkald betaler du opkaldsafgift.
Hvis vi tager udgangspunkt i Telmore's priser, og bare tjekker mails - og
henter dermed ca. 20 kb. er regnestykket sådan her:

GSM: 25 øre (opkaldsafgift), 1,25 kr. (for ét minut online) = 1,50 kr.
GPRS: 20 øre (GPRS koster 1 øre pr. mb.) = 0,20 kr.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Fischer

Dato : 12-08-04 05:36

> Kan ikke hitte rede i hvad der er billigst,
> hvis man f.eks. vil checke mails... Men det
> må da næsten være et opkald der er billigst?
> GPRS er jo ret pebret i trafikprisen....

Hvis du bruger alm. CSD (9600 bps) er GPRS billigst.
Hvis du bruger HSCSD er opkald oftest billigst.

Med en hastighed på 9600 bps kan du hente ca. 55 kB på et minut.
Så henter du 100 kB med et opkald, tager det ca. 1,82 minut og med Telmore
er det (1,82*0,80+0,25) = 1,70 kr.
Samme mængde med GPRS koster ca. 1,- kr.

*Fischer

Fra : Jens

Dato : 12-08-04 07:59

> Hvis du bruger alm. CSD (9600 bps) er GPRS billigst.
> Hvis du bruger HSCSD er opkald oftest billigst.

Men det afhænger jo kraftigt af brugsmønstret - med CSD og HSCSD betaler du
for on-line tid og dermed også for 'tomgang', mens GPRS kun afregner
overført datamængde. Med mindre du overfører store filer på en stabil
dataforbindelse hyppigt, så vil GPRS derfor typisk være langt billigere i
dagligt brug en et 'teleopkald'.

Jens

Fra : Fischer

Dato : 12-08-04 09:00

> Men det afhænger jo kraftigt af brugsmønstret ....

Mine kommentarer gælder det spurgte spørgsmål, nemlig nedhentning af mail.

*Fischer

Fra : Thunder

Dato : 12-08-04 16:07

Bare et enkelt spørgsmål tuil Jeppe, koster det kun 1 øre pr. MB hos
Telmore? Det lyder usandsynligt billigt. Det er jo langt billigere en CBB's
10 kr. /MB. Eller er det bare en skrivefejl?

Jan Johansson

---

Fra : Fischer

Dato : 12-08-04 16:19

> Bare et enkelt spørgsmål tuil Jeppe, koster det
> kun 1 øre pr. MB hos Telmore? Det lyder usand-
> synligt billigt. Det er jo langt billigere en CBB's
> 10 kr. /MB. Eller er det bare en skrivefejl?

Jeppe mente nok 1 øre pr. kb.
Telmore og ClubBlahBlah koster begge ca. 10 kr. pr. MB.

*Fischer

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 16:28

> [...]
CBB's
> 10 kr. /MB. Eller er det bare en skrivefejl?

Skrivefejl, prisen er 1 øre pr. kb.

Fra : Christer Holte

Dato : 12-08-04 19:15

> Hvis du bruger HSCSD er opkald oftest billigst.

Hvad med i udlandet ? Hvad er så som regelt billigst GPRS eller Opkald med
HSCSD ?

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 12-08-04 21:06

Hej Christer.

Christer Holte wrote:
> Hvad med i udlandet ? Hvad er så som regelt billigst GPRS eller
> Opkald med HSCSD ?

Eksempel Telmore i Tyskland:
GPRS billigst med T-Mobile (kr 64,15 pr. MB, der afregnes i
100-KB-blokker)
HSCSD billigst med E-Plus (ca. kr 1,50 pr. minut, der afregnes pr.
sekund efter det første minut)

I de 42 minutter man kan gå online for de kr 64,15 kan man hente ca. 13
MB!

Men der er sikkert nogle eksempler hvor GPRS er billigere end HSCSD.

Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de