Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital-foto: Natoptagelser og støjfjernel~
Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-05-01 16:52

Hej, alle.

Jeg har just købt mig mit første digitalkamera - et Canon PowerShot G1. Det
er et fantastisk instrument, men det har overhovedet ikke været tanken, at
det skulle bruges til astrofoto (fotografering af stjernehimlen). Men til
min store
forbløffelse og glæde har det vist sig, at det faktisk *kan* tage brugbare
billeder af nattehimlen!

Kameraet kan lagre billeder i RAW mode, dvs. lagre de rå, ganske ubehandlede
CCD-data, så man efterfølgende kan behandle dem med egnet
billedbehandlingssoftware. Dette udnyttede jeg forleden aften til at prøve
at lægge kameraet på ryggen på gårdspladsen, indstille til max. vidvinkel
(ca. 35 mm. hvis det var et almindelig 24x36 kamera), ISO400 (max.
følsomhed), lukkertid 8 sekunder (max. muligt) og blænde 2.5 (max. muligt).
Og mindsanten - Store Bjørn (med Karlsvognen), hele Lille Bjørn (med
Polaris) og nogle af Dragens stjerner var ganske tydelige, selv
dobbeltstjernen øverst i Karlsvognens hank var klokkeklart 2 adskilte
punkter.

Nu fik jeg blod på tanden: Billedet var taget i RAW mode (2048 x 1536 pixels
i farver) og taget ind i PhotoShop 6.0 (efter at RAW filen er blevet
konverteret til en 24-bit TIFF fil). Her kunne man - ud over stjernerne - se
del farvet "grus" på den sorte del af himlen (skyldes primært den højt
indstillede
følsomhed: ISO400 = stor forstærkning = meget støj).

Og nu er det, at det begynder at blive *rigtigt* spændende: Hvordan får jeg
reduceret mest muligt at støjen væk uden også at fjerne de svagere stjerner?
Det har jeg spekuleret en del på, og jeg har ræsonneret mig frem til
følgende fremgangsmåde, som jeg meget gerne vil høre jeres meninger om:

Først kan man jo skyde en "dark frame" med samme følsomhed og lukkertid som
det rigtige billede og trække dette billede fra originalen. Dette burde
fjerne systematiske fejl, som hidrører fra, at de enkelte CCD-celler ikke
opfører sig helt ens. Dette er vist en meget traditionel
støjfjerningsmetode, men den *usystematiske* støj, som hidrører fra
forstærkerelektronikken, vil stadig være til stede.

Idéen er nu at udnytte, at kameraet rent faktisk har taget et billede i
*farver*:
- Hvert billedpunkt i TIFF-filen har separate bidrag fra rødt, grønt og blåt
(RGB).
- Ingen objekter på himlen har grøn som dominerende farve.

1) Find alle de billedpunkter, som klart ligger over støjniveauet. Disse må
være gode nok.

2) Find blandt resten dem, som har overvægt af grønt i forhold til de andre
farver. Disse billedpunkter må iflg. antagelserne ovenfor være støj, og de
gøres derfor sorte.

3) Find blandt resten dem, som har "tydelig overvægt" af een af de øvrige to
farvekanaler. Hvis overvægten er 'tilstrækkelig stor', må der også her også
være tale om støj, og punktet gøres sort.

4) Tilbage er nu de billedpunkter, som rent faktisk har modtaget (svagt)
stjernelys, eller som *tilfældigvis* har ca. lige store bidrag af støj fra
blåt, grønt og rødt (hvor sandsynligt er det?). Hvis man yderligere gør den
antagelse, at intet stjernelys kun vil ramme én enkelt CCD-celle (er det
rimeligt?), så kan man jo inddrage nabocellerne for at se, om de alle er
blevet gjort 'sorte' i trin 2 eller 3.

Lyder det fornuftigt?

Kommentar: CCD-chippen har i virkeligheden ikke R-G-B-celler, ligesom et
billedrør (og strukturen i en TIFF-fil) har det. Det aktuelle kamera bruger
derimod 4 CCD-celler i et kvadrat for hver farvepixel i TIFF-filen: Disse 4
CCD-celler er forsynet med farvefiltre i farvenre Rød, Grøn, Cyan og
Magenta. Ved konverteringen fra RAW til TIFF kombineres disse 4 signler
altså på ukendt vis til 3-kanals RGB (3 x 8 bit (eller 3 x 16 bit?) ).

Spørgsmål:

- Hvem kender strukturen af RAW filen? Der må være mere information at hente
i den, end i den konverterede TIFF fil (fire ccd-værdier bliver til bliver
kombineret til tre RGB-værdier - kun i RAW filen kan man 100% skelne de
enkelte CCD-cellers bidrag til farvepunktet)

- Hvem kender software (ud over Adobe PhototShop 6), som kan regne på pixels
(gerne decideret støjfjerningssoftware)?

- Hvem kender støjfjerningsalgoritmer (jeg er selv professionel programmør,
så hvis jeg kan få oplyst strukturen af RAW-filen, så kan jeg også selv
implementere støjfjerningsalgoritmerne)

- Jeg har en Meade ETX-90 stjernekikert - kan jeg få en adapter, så kameraet
kan skrues direkte på kikkerten?

Pyha, det blev længere end jeg havde planlagt det, men jeg håber, at nogen
er
blevet fanget af det.

Venlig hilsen
Martin Christiansen.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 08-05-01 18:24

Martin Christiansen <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> wrote in message
> Hej, alle.
<langt snip>

> [...]
programmør,
> så hvis jeg kan få oplyst strukturen af RAW-filen, så kan jeg også selv

<snip>

> Venlig hilsen
> Martin Christiansen.

Der følger en masse med interessante biblioteker med standard-distribution
af programmeringssproget Python (et sprog som er let at lære:
www.python.org). Der er et decideret billedbehandlingsbibliotek og nogle
videnskabeligt orienterede. Måske kan du bruge nogle af dem.

Du kan evt. stille dit spørgsmål i Python-nyhedsgruppen
(news://comp.lang.python).

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk

Fra : Brian Østergård

Dato : 09-05-01 20:12

Hej

Hvis du får programmeret noget spændende til brug sammen med Canon RAW
filer, så hører jeg gerne fra dig.

Jeg har et Canon D30, som har en indbygget funktion til at fjerne støj fra
lange eksponeringer, hvordan det er lavet ved jeg ikke, men effekten er helt
fantastisk. Der er ingen tvivl om at kamareat "regner" på billedet, for når
man bruger denne funktion går der ca. 30sec. inden kameraet er klar til et
nyt "skud".

Hilsen
Brian Østergård

Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fvXJ6.237$Mq6.8111@news.get2net.dk...

Fra : Frank Fredriksen

Dato : 12-05-01 12:18

Hei Brian

Har akkurat kjøpt meg et D30, jeg også. I den anledning er jeg litt
nyskjerrig på hva slags funksjon du snakker om som fjerner støy fra
lange eksponeringer.

Med hilsen

Frank Fredriksen
Norway

Fra : PER BRUUS

Dato : 12-05-01 01:54

Hej Martin

Der findes et par gode løsninger på

http://www.mediachance.com/digicam/index.html

Hot pixel eliminator + Black frame NR

Det er virkelige tidsbesparende programmer, der til normale
nat optagelser fungerer kanongodt. Men da det er netop stjerner
du vil fotografere, kunne jeg godt forstille mig at programmerne
ikke ville kunne skelne stjerner fra Hotpixel, så resultatet vil blive
en flot himmel uden stjerner.

Der ligger iøvrigt flere andre udmærkede programmer til
optimering af forskellige digitale processer.

og så gør det vel heller ikke noget at de er GRATIS

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> skrev i en
meddelelse news:ZyUJ6.1034$h4.160567@news101.telia.com...