Multinationale teleselskaber = gratis roam~
Fra : Leif Neland

Dato : 27-07-04 18:42

Når et teleselskab har afdelinger i flere lande, er der så nogen, hvor der
ikke skal betales roaming?
Det burde da være en konkurrenceparameter.

Leif

Fra : Betahelix

Dato : 27-07-04 19:13

nej, du skal stadig betale, og tro ikke du får billigere priser af det...

Ex jeg fandt engang.
Havde man Orange (nu telia) i DK, og tog til frankring, var det dyreste
selskab at bruge..... sjovt nok Orange/france telecom

/Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 13:17

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Når et teleselskab har afdelinger i flere lande, er der så nogen, hvor der
> ikke skal betales roaming?
> Det burde da være en konkurrenceparameter.

Ja, og nej.

Man kan dog godt benytte internationale operatører med STORE prisfordele
hvis man er lidt smart.

F.eks er mit trick når jeg er i udlandet at benytte en lokal telefon (f.eks
på hvor jeg bor), og/eller at tage min sim-lås frie mobil med, købe det
billigst mulige lokale taletidskort, og benytte mig af UWT (dansk agentur
www.tele-link.dk)

Så kan jeg stå med min mobil i udlandet, og ofte ringe billigere hjem til
dansk fastnet, end jeg herhjemme kan ringe fra dansk fastnet til dansk
mobil. (Der er desvære heftige merpriser i DK for at ringe til mobiler ifht
fastnet, og den merpris møder man også fra udlandet når man ringer til hhv
dansk fastnet eller dansk mobil)

Fordelen ved at benytte UWT's callback, er at man samtidig med at benytte
accesnummer til ens "lokale mobiltelefon" også f.eks kan sætte ens
hotelværelsestelefon eller andre lokale telefoner op til en af sine
accesnumre, og så måske ringe endnu billigere hjem. (i nogle lande koster
det dog det samme om det er fastnet eller mobil, og ikke som i Danmark hvor
forskellen er stor på fastnet og mobil). Ændring af call-back parametrerne
forgår realtime på internettet. Så lige så snart man kender sine lokale
telefon numre, skal man bare én gang finde en PC koblet til internettet, og
så sætter man op til resten af ferien i løbet af få sekunder, og man behøver
fremover blot at huske hvilket accesnumer man har givet sin telefon. ...Og
så er der billig telefoni resten af den ferie

TBC

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 28-07-04 14:46

> [...]
> accesnummer til ens "lokale mobiltelefon" også f.eks kan sætte ens
> hotelværelsestelefon eller andre lokale telefoner op til en af sine

Det er brandsmart, det eneste problem er bare at indgående telefoni på mange
hoteller vel fungerer ved at der kaldes op til et hovednummer som receptionen så
besvarer, og personen der ringer så skal bede om et givent værelsesnummer for at
blive stillet videre (og altså ikke bare selv kan taste et lokalnr. el.
lign.)... Sådan er systemet da i hvert fald hvor jeg arbejder, formoder det er
noget det samme andre steder.
Så kan man vel ikke bruge Tele-link/UWT sådanne steder?

--
Michael
Find badebolden på http://vindenand.dk og vind

Fra : TBC

Dato : 29-07-04 00:12

"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse

> [...]
det er
> noget det samme andre steder.
> Så kan man vel ikke bruge Tele-link/UWT sådanne steder?

Nej, ikke med mindre man helt urealistisk har en meget fræk aftale med
hotelreceptionen, som ved hvem vil ha' .

Eller relaistisk sagt, nej. Det kræver en telefon UWT kan lave automatiseret
Call-back [opkald] til, med eller uden Extension. Altså et nummer man udefra
kan ringe direkte til med eller uden extension uden om personlig menneskelig
betjening.

Tilfældet med personlig terminering af andre/fremmede mennesker vil være en
praktisk hindring. I et sådan tilfælde må man "nøjes" med at sætte sin konto
op til en mobiltelefon på et lokalt net, med f.eks. et billigt taletidskort,
eller nøjes med en anden lokal fastnet telefon der kan ringes direkte til.
(f.eks et hotels mønttelefon, eller telefonen hos den familie man bor hos)

Der findes dog også hoteller der har mulighed for direkte opkald [f.eks med
extension] til værelserne. Og der kan det så ofte lade sig gøre.

Jeg satser dog som udgangspunkt typisk på mobiltelefonen med et lokalt
billigt taletidskort i udlandet, og kan det lade sig gøre på
fastnettelefonen hvor jeg bor, så er det eventuelt en ekstra gevinst.

Men i mange lande koster det stort set det samme om det er mobil eller
fastnet, eller forskellen er ofte på relativt få øre, og oftest langt færre
øre end det gælder for Danmark.

Eksempelvis koster det 25 øre mere i minutet med mobil end med fastnet
Tyrkiet, hvor jeg nu skal til. Det koster det samme om det er fastnet eller
mobil i USA eller Hong Kong, og det koster ligefrem mere at ringe til/fra
fastnet end med mobil i Jordan. [hvis prisoversigen ellers stemer]. I
Danmark er forskellen dog ret stor: 116 øres forskel på om det er fastnet
eller mobil, eftersom det koster uproportionelt meget at ringe at ringe fra
fastnet til mobil i Danmark Og UWT's lokale termineringspunkt er på
fastnettet i DK og mange andre steder.

Man kan rundt regnet sige at det man betaler for, er hvad UWT's betaler
lokalt på nettene i de lande man ringer til og fra + plus UWT's drift og
fortjeneste.

TBC

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-07-04 07:49

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote in message
> Når et teleselskab har afdelinger i flere lande, er der så nogen, hvor der
> ikke skal betales roaming?
> Det burde da være en konkurrenceparameter.

Da jeg var italien i sidste uge så jeg flere reklamer fra Vodafone hvor de
skiltede med 'free roaming'.
Jeg har dog ikke hørt om nogle DK firm der gør det.

/Dennis

Fra : BG

Dato : 12-08-04 19:43

On Thu, 29 Jul 2004 08:49:02 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

>Da jeg var italien i sidste uge så jeg flere reklamer fra Vodafone hvor de
>skiltede med 'free roaming'.
>Jeg har dog ikke hørt om nogle DK firm der gør det.

Jag svarar på svenska. Hoppas det är ok.

Free Roaming är en kampanj var man får HELT gratis samtal från
utlandet tillbaka till Italien under sommaren.

Man betalar som normalt men efter sommaren får man tillbaka pengarna
(max 300 euro).

--
====================================== phone pages
http://osbymikro.tk

Fra : BG

Dato : 12-08-04 19:50

On Tue, 27 Jul 2004 19:41:38 +0200, "Leif Neland" <leifn@neland.dk>
wrote:
>Når et teleselskab har afdelinger i flere lande, er der så nogen, hvor der
>ikke skal betales roaming?
>Det burde da være en konkurrenceparameter.

Jag svara på svenska. Hoppas det är ok.

I de baltiska länderna har Tele2 helt gratis roaming mellan sina nät i
Estland, Lettland och Litauen.

Der är en mycket stor konkurrensfördel för dem.

Med Tele2s taletidskort kan man ringa och smsa helt normalt i alla tre
länder, på exakt samma sätt som i sitt hemnät.

--
http://osbymikro.tk