Køb af ny telefon, råd og anbefalinger søg~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-07-04 12:43

Kære NG

Jeg står overfor det valg at skal have en ny mobiltelefon indenfor en
overskuelig fremtid.

Men jeg har umiddelbart kunne justerer mine valg ned til mellem 2
telefoner. Nemlig en Nokia 6230 og en Nokia 7610 men kan ikke helt blive
enig med mig selv om hvad for en af dem det skal være. Så hvis har nogle
erfaringer med den ene eller den anden må i skam gerne sige til, men har
lige skrevet en fordel og ulemper liste for begge telefoner, sat i
forhold til hinanden.

Nokia 6230

Fordele:
- Grafikeditor (Så man selv kan lave logoer og deslige, ikke at jeg tror
at jeg får brug for det)
- Radio (Ikke at jeg har haft særligt meget brug for den)
- MP3 afspiller (ved dog ikke om det er stereo eller mono, er det mono
kan det være totalt ligemeget)
- Kan tilsluttes via Bluetooth/IR/USB

Ulemper:
- Mindre skærm (Standard Nokia størrelse)
- Dårligere kamera opløsning
- Kortere video klip optagelse
- Har ikke Truetones

Nokia 7610

Fordele:
- Større skærm
- Bedre kamera med zoom og flere Pixels
- Længere video klip optagelse
- Truetones
- MP3 afspiler (ved dog ikke om det er stereo eller mono, er det mono
kan det være totalt ligemeget)

Ulemper:
- Har ikke Grafikeditor (Så man selv kan lave logoer og deslige, ikke at
jeg tror at jeg får brug for det)
- Har ikke Radio (Ikke at jeg har haft særligt meget brug for den)
- kan kun tisluttes via BT så skal ud og have fat i en BT dongle hvis at
jeg vælger den.
- Kan ikke sende billedbeskeder??
- Kan ikke ændre operatør logo???
- Ingen mulighed for headsets????

Umidelbart kan man sige at 7610 er en nyere telefon og derfor et bedre
valg. pt er jeg også lidt hængt på at vælge den, men da jeg ikke er
sikker på den med billedbeskederne og oepratør logo og om man kan bruge
Nokia POP-Port headset i den er jeg i tvivl.

Endvidere skriver Nokia ikke hvor mange poster man kan have i dens
kalender eller hvor lange tale optagelser man kan lave med den .

Men håber da at der er nogle herinde der kan hjælpe mig på rette spor,
enten ved at spørge ind til ting eller ved at komme med deres
anbefalinger med telefonerne.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : mullerman

Dato : 23-07-04 14:03

> [...]
> - Har ikke Radio (Ikke at jeg har haft særligt meget brug for den)
> - kan kun tisluttes via BT så skal ud og have fat i en BT dongle hvis at

Hvor får du de sidste 3-4 punkter fra ulemper fra???
1) Der følger et usb data kabel med.
2) Selvfølgelig kan den sende billedbeskeder (mms)
3) Kender jeg deværre ikke noget til.
4) Der følger også headset med - hvordan skulle man ellers bruge radioen og
mp3-afspilleren...

Jeg ville klart vælge 7610'eren hvis det var mig. 6230'erens skærm er alt
for lille efter min smag.

En ting du skal tage med i overvejelserne er at 6230'erne bruger mmc-kort
til udviddelse af hukommelsen, mens 7610'eren bruger nokias eget halverede
mmc-kort (betyder at man skal købe original nokia hukommelse hvilket
garanteret er dyrt) men der følger et 64 mb hukommelseskort med fra start
til 7610'erne. Har hørt at det er forskelligt om man får noget med til
6230'erne, men nogle steder følger der et 32 mb mmc kort med - bla. hos Tdc

Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 23-07-04 19:44

On Fri, 23 Jul 2004 15:02:51 +0200, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>Hvor får du de sidste 3-4 punkter fra ulemper fra???
>1) Der følger et usb data kabel med.

Det fremgår af Nokias side at den fx ikke har IR, men det står ikke at
der medfølger et USB kabel

>2) Selvfølgelig kan den sende billedbeskeder (mms)

Billedbeskeder og MMS er IKKE det samme!.

>4) Der følger også headset med - hvordan skulle man ellers bruge radioen og
>mp3-afspilleren...

Og, men er MP3 afspilleren Stereo?. Men har skam selv nogle Nokia
headsets, Men udfra havd jeg kan læse så stod der ikke noget om hvad
headsets som telefonen understøttede.

> [...]
>6230'erne, men nogle steder følger der et 32 mb mmc kort med - bla. hos Tdc

Dvs at 7610'eren ikke kan bruge standard størrelse MMC kort??
Flemming Jacobsen

Fra : mullerman

Dato : 24-07-04 19:43

> Det fremgår af Nokias side at den fx ikke har IR, men det står ikke at
> der medfølger et USB kabel

Jeg kan ikke garantere at kablet følger med alle steder, men dem jeg har
solgt (TDC butik) der fulgte kabel med.

> Billedbeskeder og MMS er IKKE det samme!.

Ok, hvad er forskellen?? Der står noget her under tilslutningsmuligheder med
at sende/modtage billeder, samt under beskeder at man kan sende
billedbeskeder.
http://www.nokia.dk/phones/7610/features.php

> Og, men er MP3 afspilleren Stereo?. Men har skam selv nogle Nokia
> headsets, Men udfra havd jeg kan læse så stod der ikke noget om hvad
> headsets som telefonen understøttede.

Under RealOne Player på http://www.nokia.dk/phones/7610/features.php står
der at mobilen kun understøtter MONO-lyd.

Tdc

> Dvs at 7610'eren ikke kan bruge standard størrelse MMC kort??
> --

Jeps, det er et, som Nokia skriver, reduceret mmc kort - forestil dig et mmc
kort i halv størrelse... Så du kan ikke bruge alm mmc kort!

Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 20:21

On Sat, 24 Jul 2004 20:42:41 +0200, "mullerman"

> [...]
>
>Ok, hvad er forskellen?? Der står noget her under tilslutningsmuligheder med
>at sende/modtage billeder, samt under beskeder at man kan sende

OK, hvis man sammligner med 6230 kan de begge bruge Billedbskeder, mens
at der under "Tilpas" står nej ud for 7610'eren i billedbeskeder

>og

>Under RealOne Player på http://www.nokia.dk/phones/7610/features.php står
>der at mobilen kun understøtter MONO-lyd.

Ved du om den er mono på 6230'eren??

>Jeps, det er et, som Nokia skriver, reduceret mmc kort - forestil dig et mmc
>kort i halv størrelse... Så du kan ikke bruge alm mmc kort!

Skod . Gad godt vade hvad Nokia har tænkt på da de lavede den
telefon.
Flemming Jacobsen

Fra : mullerman

Dato : 24-07-04 21:43

> OK, hvis man sammligner med 6230 kan de begge bruge Billedbskeder, mens
> at der under "Tilpas" står nej ud for 7610'eren i billedbeskeder

Hmm, har aldrig selv brugt billedbeskeder, kun mms... så ved ikk hvad dette
betyder...

> Ved du om den er mono på 6230'eren??

Der er fm-stereo-radio i 6230'eren iflg
http://www.nokia.dk/phones/6230/features.php så underligt at det er mono i
7610'eren...

> Skod . Gad godt vade hvad Nokia har tænkt på da de lavede den
> telefon.

De skal tjene så mange kroner som muligt, derfor sørger de for at dem der
vil udvidde hukommelsen i deres 7610'er er nødt til at købe et originalt
nokia reduceret mmc kort... ok tankegang, med skod for forbrugerne, da sådan
et kort sikkert koster kassen...

Lige et råd til en anden mobil du ku ta et kig på
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10139&zone=pp&lm=pp1&pid=10139

her skal du bare lige vide at den "kun" har 41 mb hukommelse, og det kan
ikke udviddes...

Martin

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 21:37

On Sat, 24 Jul 2004 22:43:00 +0200, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>Hmm, har aldrig selv brugt billedbeskeder, kun mms... så ved ikk hvad dette
> [...]

hvad med MP3 Afspilleren i 6230'eren, er den i stereo?

> [...]
>
>her skal du bare lige vide at den "kun" har 41 mb hukommelse, og det kan

Bryder mig så ikke ret meget om SE's menuer, eller deres måde at gøre
tingene på, Har pt en T68i som jeg er helt holdt op med at bruge da den
ikke kan nogle af de ting som er mulige på en nokia .

Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-07-04 01:57

> hvad med MP3 Afspilleren i 6230'eren, er den i stereo?

Kig her:
http://www.nokia.dk/phones/6230/faq.php

14. Hvilke digitale musikformater understøtter Nokia 6230-telefonen?
Du kan høre musik i stereolyd i høj kvalitet i MP3- eller AAC-format.

Mvh Thomas

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 25-07-04 10:32

On Sat, 24 Jul 2004 22:43:00 +0200, "mullerman"
<billetter2003@yahoo.com> wrote:

>Hmm, har aldrig selv brugt billedbeskeder, kun mms... så ved ikk hvad dette
>betyder...

I Siemens-telefoner kan man sende forskellige forud-definerede
grafikker, nogle animerede, til andre telefoner (der også har disse
foruddefinerede billeder) ved blot at sætte en kort kode ind i en sms
- kan det være noget i den retning?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-07-04 11:06

On Sun, 25 Jul 2004 11:32:04 +0200, H.T. Ohlsen <nntp@ohlsen.dk>
wrote:

> [...]
>grafikker, nogle animerede, til andre telefoner (der også har disse
>foruddefinerede billeder) ved blot at sætte en kort kode ind i en sms

Det er faktisk en meget sjov funktion. Når jeg vælger et sådan billede
i min Siemens og sender det til min søns Sony Ericsson så ser han et
billede der udtrykker det samme, men som alligevel er ganske
anderledes.

/Knud

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 20:04

> [...]

>grafikker, nogle animerede, til andre telefoner (der også har disse
>foruddefinerede billeder) ved blot at sætte en kort kode ind i en sms

Nej, billedbeskerder er en form for billede der kan indsættes i alm
sms'er og som ikke kræver noget af telefonen. samtlige telefoner der kan
afsende/modtage SMS plejer at kunne modtage billedbeskeder.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin

Dato : 25-08-04 18:39

Jeg kan se at der er lidt forviring om hvad det er for en kort der
skal i en 7610. Det er ikke et MMC kort, det er et MiniSD kort. Og det
kan købes i mærker som fx lexar sandisk. Det er altså ikke et lille
smart kort som kun kan fås med nokia logo på...128mb koster ca. 320kr.
Og det er for et lexar kort, altså et ret godt kort!