ZX Spectrum , hvem husker den. !
Fra : webhiker

Dato : 14-07-04 21:04

Havde selv en i de gode gamle dage. ( 48 kb. udgaven ) !
Det var nu fantastisk som man kunne lade sig
underholde med de små spil. ! 8)
Ja , i dag siger et simpelt billede typisk mere end et spil
på den maskine. ! Godt nok for vildt. !!
Er der nogen som i givet fald kan huske spillene fra - Ultimate. !

Og er der nogen som fortsat ligger inde med den model.

Webhiker..........

Fra : Gerner

Dato : 14-07-04 21:18

On 14 Jul 2004 20:03:34 GMT, webhiker <webhiker@not-working> wrote in
dk.spil.computer:

>Og er der nogen som fortsat ligger inde med den model.
>
>Webhiker..........

Du skal nok hike hen til teknisk museum for at se den og evt. programmer.

--
Gerner
1493WU/7040hrs

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 14-07-04 21:46

> [...]
> Er der nogen som i givet fald kan huske spillene fra - Ultimate. !
>
> Og er der nogen som fortsat ligger inde med den model.

Har da stadig min 48 K +, microdrive, en diskettestation og en masse bånd.

mvh Kim.

Fra : Jasper Norman

Dato : 14-07-04 22:43

Jeps... Havde ZX´en i "luksus" udgaven med hårdt tastatur. Dette gjorde det
meget nemmere at programmere de små spil / programmer der fulgte med
bladene. Man kunne så sidde og indtaste 2000 kodelinier og derefter håbe på
at skidtet fungerede! Tror aldrig at det lykkedes mig at få et eneste
program til køre Surt når man havde brugt en hel dag på at indtaste
Men det er sgu ufatteligt, at man kunne lave noget godt software på 48kb.
Det siger lidt om nutidens "sjusk" med programmeringen. Jeg véd godt at
nutidens spil ikke tåler sammenligning med ZX´en, men det er da ufatteligt,
at man nu om dage skal bruge 2GB for at lave et godt spil. Det er (så vidt
jeg lige kan regne ud i hovedet) 20.000 gange så meget plads

/Jasper

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 14-07-04 23:01

Jeg havde også luxus udgaven til sidst, men jeg startede med Z81, hvis nogen
kan huske den. Jeg mener den havde under 1kb hukommelse, men var alligevel
ret fed på det tidspunkt.....

Det er ikke længe siden, jeg havde en emulator, og jeg har også haft det
suveræne spil "Manic Miner" til PC, og lyd og grafik var som ZX Spectrum...
En kanon maskine.

/Ole (nostalgisk)

Fra : Michael S.

Dato : 17-07-04 19:19

> Det er ikke længe siden, jeg havde en emulator, og jeg har også haft det
> suveræne spil "Manic Miner" til PC, og lyd og grafik var som ZX
Spectrum...

Synes lige at I skal ha' muligheden for at spille Manic Miner på PC'en -
lavet i JavaScript.
Se: http://www.bigredswitch.co.uk/games/mm/

Kanon
/Michael

Fra : Gerner

Dato : 14-07-04 23:52

On Wed, 14 Jul 2004 23:42:48 +0200, "Jasper Norman"
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in dk.spil.computer:

>nutidens spil ikke tåler sammenligning med ZX´en, men det er da ufatteligt,
>at man nu om dage skal bruge 2GB for at lave et godt spil. Det er (så vidt
>jeg lige kan regne ud i hovedet) 20.000 gange så meget plads

Det er vist sjældent at man skal installe mere end 6-800 Mb på hd. Grafikken er
1000000 gange bedre og fylder en del. Spillene er hurtigere og nogle spil har AI
styrede karakterer. Zx spectrum har mindre regnekapacitet end nutidens
regnemaskiner eller for den sags skyld datidens regnemaskiner. Z80 chippen blev
en museumsgenstand allerede i 88 med intels 80x86 serien og mindst med den
første pentium i 93.
Så mon ikke du er lidt for hurtig til at nedvurdere dagens computere i forhold
til regnedåsen ZX spectrum ?

--
Gerner
1495WU/7049hrs

Fra : René Lønstrup

Dato : 15-07-04 00:54

Gerner <nospamadres@postkasse.org> wrote:

> Det er vist sjældent at man skal installe mere end 6-800 Mb på hd.

Det er vist mere sjældent at man kan nøjes med 6-800 mb nu om dage Et
lille kig igennem min spilmappe viser følgende topscorer blandt de spil jeg
har installeret pt. (har dog frasorteret de mindste spil):

Far Cry - 3 gb
Pirates of the Caribbean - 2.54 gb
Mafia - 1.85 gb
Max Payne 2 - 1.55 gb
GTA Vice City - 1.46 gb
Halo - 1.41 gb
Splinter Cell - 1.41 gb
Grim Fandango - 1.2 gb
Worms 3D - 1.16 gb
Call of Duty - 1.13 gb
GTA 3 - 0.98 gb (med radiokanalerne kørende fra hd)
Hitman Contracts - 870 mb
Singles demo - 815 mb
Unreal Tournament - 577 mb
Unreal Tournament 2004 demo - 406 mb

- Det er godt harddiskplads er så billig i dag

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : webhiker

Dato : 15-07-04 01:13

"René Lønstrup" <rel@rel7star.dk> wrote in

> [...]
> Unreal Tournament - 577 mb
> Unreal Tournament 2004 demo - 406 mb
>
> - Det er godt harddiskplads er så billig i dag

Og hvis Unreal Tounament 2004 ikke var en demo , ja så ville det
ligge på omkring 5.5 GB. ? Hvor mange Spectrum , Amiga titler er det
lige man kan stoppe ned på den plads. ? ;oD
For nu ikke at glemme de timer man sammenlagt kunne bruge på de mange
spil..... Jooo , De 6-800 mb. er efterhånden kun forbeholde spil som
Tetris og andet i den stil , men en ren tidsrøver... 8)

Webhiker.......

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 22:21

Gerner wrote:

> [...]
> hurtigere og nogle spil har AI styrede karakterer. Zx spectrum har
> mindre regnekapacitet end nutidens regnemaskiner eller for den sags

Arh, 3.5 MHz var da rimelig pænt i 1982. Til sammenligning var
clockfrekvensen på PAL udgaven af C64's 6510 CPU kun lige under 1MHz.
Vis mig lige en regnemaskine fra 1982 med en 3.5MHz processor!!!

> [...]
> pentium i 93.
> Så mon ikke du er lidt for hurtig til at nedvurdere dagens computere

Sjovt du lige sammenligner 80x86 med Z80, for de er i familie og har
faktisk næsten et helt register tilfældes.
Se nederst på denne side, under afsnittet "If it ain't broke":
http://www.aarongiles.com/funfacts.html

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : webhiker

Dato : 15-07-04 01:05

> [...]
>
> /Jasper
>
> --
> Husk at fjerne "FJERNES" i min e-mail adr.

Det er klart at der er meget stor foreskel på pc'en og
ZX-Spectrum i dag.
I dag er den naturligvis sløj over det hele , nu hvor man har
pc'en og spil som Farcry at sammenligne med.
Men da pc'en var ny , var den meget kostbar og ikke en skid interessant.
Grøn monitor osv....
Man burde næste sammenligne ZX-Spectrum og pc dengang ZX-Spectrum
hittede for alvor , fremfor at gøre det nu hvor den er helt "glemt"

Når spil til pc'en på max 48 kb. banker spil som:

Manic miner
JetSet Willy
Night lore
Turm oil
Cookie
Sabre wolf
Lunar jetman

osv , ja så stiller ZX'en op til en dyst unden at ryste i bukserne først.

Havde det være Spectrum eller Amiga som man fortsatte med at udvikle , ja
så ville man have noget meget stort i forhold til det man kender ved
pc'en i dag - den var nemlig meget langt tid om at komme bare i nærheden
af Spectrum , C64 osv......... og kostbar ud over alle grænser........

Webhiker......

Fra : Gerner

Dato : 15-07-04 10:03

On 15 Jul 2004 00:04:54 GMT, webhiker <webhiker@not-working> wrote in
dk.spil.computer:

> [...]
>
>Havde det være Spectrum eller Amiga som man fortsatte med at udvikle , ja

Du glemmer vist at da tyskerne købte amigaen, så udviklede de den til en pc.

>så ville man have noget meget stort i forhold til det man kender ved
>pc'en i dag - den var nemlig meget langt tid om at komme bare i nærheden
>af Spectrum , C64 osv......... og kostbar ud over alle grænser........

IBMjr var langt mere end kostbar, den overgik til fulde alle de små hjemme
pc'er, og især zx spectrum.

--
Gerner
1497WU/7059hrs

Fra : Sune Salminen

Dato : 18-07-04 22:38

Gerner wrote:

/snip

> IBMjr var langt mere end kostbar, den overgik til fulde alle de små
> hjemme pc'er, og især zx spectrum.

Narj, ikke rigtig, desuden havde ZX Spectrum allerede været på markedet
i to år da PCjr blev lanceret, så den havde et væsentligt forspring i
folks bevidsthed. PC'ere var noget kedeligt noget den gang.
PCjr blev iøvrigt kun lavet fra 1984-1986 (og Apple's spritnye Macintosh
stjal billedet totalt i de år), hvorimod der stadig blev lavet nye
Spectrummer i 1986 - Amstrad introducerede sidste skud på stammen,
nemlig Spectrum 128 +3. Jeg kan desværre ikke finde ud af hvor længe de
blev ved med at producere den, men vi skal vel nok et stykke ind i 1988?

Så at PCjr's CPU var ca. 1MHz hurtigere (andre fordele kan jeg ikke få
øje på, i hvert fald ikke i forhold til Spectrum 128 maskinerne) gjorde
den altså ikke mere populær end ZX Spectrum.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Spangkuk

Dato : 15-07-04 05:39

"webhiker" <webhiker@not-working> skrev

Hehe...ja, det var tider. Mit favoritspil var spillet hvor man skulle
få et skib (en hvid streg) igennem diverse, besværlige havneindløb
(flere hvide streger) ved at taste kurs og hastighed

Spang

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-07-04 15:48

webhiker wrote:
> [...]
> Er der nogen som i givet fald kan huske spillene fra - Ultimate. !
>
> Og er der nogen som fortsat ligger inde med den model.

ZX Spectrum var min første computer og jeg har stadig en. Men jeg
mangler en strømforsyning og et joystickinterface.
Min far havde den med hjem til mig hver onsdag aften når han var færdig
med at undervise i datalære. De havde 16 Spectrummer i netværk via
Sinclairs Interface II. Jeg fik aldrig lært maskinkode, men lavede mange
sjove ting i BASIC selv. Men jeg brugte den mest til spil.

Min første Spectrum gik i stykker fordi jeg spillede Sabre Wulf på den
med piletasterne. I Sabre Wulf går man rundt i en jungle og fægter
forskelligt kryb ned med sit sværd - nul-tasten er fægtetasten når man
spiller med pilene, og den holder man bare nede hele tiden, men der
skete så det at sveden fra mine fingre klistrede kontakterne i
keyboardmembranen sammen så Spectrummen bare begyndte at skrive nuller
af sig selv når man tændte den. Så jeg fik et nyt tastatur til den. Jeg
har haft to andre Spectrummer, foruden den jeg har nu.

Jeg spiller stadig Dynamite Dan II - The Islands of Arcanum en gang i
mellem i en Spectrum emulator. Og så har jeg en gammel Spectrum ven der
altid tror han kan banke mig i High Noon.
Noget af det mest grafisk imponerende jeg nogensinde har set på en
Spectrum er Dan Dare III. Og så fik den en utrolig konversion af Arcade
spillet R-Type, man tror det er løgn.

Det værste ved at have en Spectrum dengang, var at man skulle høre på
alle dem der havde Commodore 64.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jasper Norman

Dato : 15-07-04 23:20

Jaja, Godt nok var min første maskine en ZX´er, men 64´eren var heller ikke
at kimse ad... Der var nu noget særligt over at skulle loade "TURBO" et
eller andet som jeg ikke husker, og derefter sidde og spole båndet frem og
tilbage for at finde de "rigtigte" striber på skærmen Hvis det så var et
bånd man havde kopieret eller lånt af en ven, sad man med tilbage holdt
åndedræt, og håbede på, at den ikke meldte fejl... Som også kunne kendes på
specielle striber på skærmen. Men min supermaskine var nok alligevel min
Amiga (den store med tilhørende skærm . Det var helt vildt... spillene
var fantastiske... Fodboldspillet "Kick-Off" var ved at koste mig min
studenter eksamen

/Jasper

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-07-04 02:40

He Prøvede "Bruce Lee" igen for ca 2 år siden efter ca 10 års pause fra min
C-64
da jeg havde gennemført spillet 2 gange uden at dø bare een gang blev det
kedeligt, men ganske imponerende ( og gad nok vide hvor mange timer jeg har
brugt på det skrald dengang ?!? )

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : ASKF

Dato : 16-07-04 15:14

Sune Salminen ytrede sig i <cd65e1$1d99$1@news.cybercity.dk> med dette:

[snip]
>Det værste ved at have en Spectrum dengang, var at man skulle høre på
>alle dem der havde Commodore 64.

Det kan du da få lov til igen

Jeg mindes div. brevkasser i C64 bladene hvor der var konkurrencer om at
gøre mest grin med Spectrum, især husker jeg et forslag til anvendelse
af den som dørstopper. Den betegnelse kom til at hænge ved i min
omgangskreds som fast slang - de havde alle C64 eller VIC20. Der var en
del som skiftede til C128, men faktisk kun ganske få som tog skridtet
videre til Amiga.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-07-04 13:05

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Det værste ved at have en Spectrum dengang, var at man skulle høre på
> alle dem der havde Commodore 64.

Det var det samme for mig, da jeg havde en Amstrad CPC464

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-07-04 13:10

Martin Johansson wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Det var det samme for mig, da jeg havde en Amstrad CPC464

Dengang syntes jeg at det sejeste ved Amstrad'en var at den havde
stereolyd. Har du nogensinde prøvet at spille Bomb Jack (som Amstrad
havde den bedste konvertering af) med hovedtelefoner på?

Highway Encounter og Commando var også fedest på Amstrad, nogle gange
havde spillene ligesom ramt et eller andet midt imellem C64 og
Spectrumversionen. Men bortset fra det så synes jeg at CPC464'eren er
forfærdelig grim med de der grønne og røde taster, så var der mere stil
over den model med diskdrev.

Selvom jeg havde venner der havde Amstrad, Amiga og C64, så synes jeg
alligevel altid jeg kunne finde et eller andet der kunne imponere på
Spectrummen. Man skulle bare vise dem de rigtige spil.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-07-04 18:42

> Dengang syntes jeg at det sejeste ved Amstrad'en var at den havde
> stereolyd. Har du nogensinde prøvet at spille Bomb Jack (som Amstrad
> havde den bedste konvertering af) med hovedtelefoner på?

Ja Amstrad'en havde meget bedre lyd end eks. C64.
Man skulle helt frem til Amiga før de kunne være med.
Mange spil gjorde også god brug af lyden, og der var mange musik programmer.
Jeg havde min koblet til et gammelt stereo anlæg.

> [...]
> Spectrumversionen. Men bortset fra det så synes jeg at CPC464'eren er
> forfærdelig grim med de der grønne og røde taster, så var der mere stil

Ja CPC464 var ikke specielt køn og 6128 som den anden hedder var meget mere
stilfuld.
Der var det hele holdt i gråt og sort.
Midt i mellem de to var 664, det var en 464 med diskettedrev.

Men jeg havde da både, lad mig nu se.
128 eller 64 KB ekstra ram, kan ikke lige huske hvor meget.
Jeg havde også opgraderet min CPC464 til 6128 med en ny CPU der kunne slås
til og fra med en vippekontakt. (meget fikst)
3" diskette drev
Lys pen
Tale modul, meget morsomt

Har iøvrigt stadig det hele et sted.

Det mest interessante ved udvidelserne til Amstrad'en var hvordan de var
lavet.
Det var meget modul baseret, de skulle stikkes ind i hinanden og man kunne
så have et næsten ubegrænset antal bagpå.
Dog kom den til at fylde ret voldsomt bagud.

> Selvom jeg havde venner der havde Amstrad, Amiga og C64, så synes jeg
> alligevel altid jeg kunne finde et eller andet der kunne imponere på
> Spectrummen. Man skulle bare vise dem de rigtige spil.

Ja Spectrum var sejlivet, desværre for både den og Amstrad havde C64 en
noget større fanskare.
Husk nu også at Amstrad købte Spectrum, om det var godt eller skidt ved jeg
ikke.

Man bliver helt nostalgisk, måske man snart skulle finde emulatoren frem.
Det er lidt nemmere end at pakke monstrummet ud.

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-07-04 19:24

Martin Johansson wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Ja Amstrad'en havde meget bedre lyd end eks. C64.

Arh, det vil jeg nu ikke give dig ret i. AY-3-8912 er teknisk meget lidt
avanceret (f.eks. kan den kun afspille square waveforms og støj) i
forhold til den specialbyggede lydchip i C64 som er en hel lille
synthesizer med analogt filter og mange andre 'rigtige' features. Du kan
i dag købe både synthesizermoduler (lyt til nummeret 'Turn Me On' med
danske Superheroes) og PC lydkort med SID (Sound Interface Device)
lydchippen fra C64 i.
AY-3-8912 blev også brugt i dørklokker i 80'erne (haha), og sad i øvrigt
også i de Amstrad-designede Spectrum 128'ere. For ikke at tale om det
originale Bomb Jack arkadespil som jeg tilfældigvis har stående her bag
mig. Der sad hele tre styks på.

> Ja Spectrum var sejlivet, desværre for både den og Amstrad havde C64
> en noget større fanskare.
> Husk nu også at Amstrad købte Spectrum, om det var godt eller skidt
> ved jeg ikke.

Det er der delte meninger om... men jeg er ikke inde i historien bag
det. Jeg synes bedst om den Spectrum 128 Sinclair selv lavede inden
Amstrad købte rettighederne til Spectrummen. 3" disketter..tsk tsk hvad
tænkte de dog på....!

> Man bliver helt nostalgisk, måske man snart skulle finde emulatoren
> frem. Det er lidt nemmere end at pakke monstrummet ud.

Jeg mener at det er Caprice32 der er den bedste Amstrad emulator?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-07-04 19:28

> Martin Johansson wrote:

Snip

> [...]

Her er de tørre tal:

SID 6581: 3 oscillators (0-4Khz), 4 waveforms per oscillator (Triangle,
Sawtooth, Variable Pulse, Noise), 3 amplitude modulators (8 bits), 3
envelope generators (Full ADSR), ring modulation, programmable filter
(low pass, Bandpass,High pass, Notch with variable resonance), one
channel can be used as a 12 bits PWM (12 bits digital sound in 1983
!!!).

AY-3-8912: 3 voices 9 octaves 16 volume levels, 1 noise generator, 10
fixed enveloppe paterns (but with programmable period).

Der er ikke meget at komme efter for 'dørklokken'.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-07-04 22:31

> [...]
> fixed enveloppe paterns (but with programmable period).
>
> Der er ikke meget at komme efter for 'dørklokken'.

Jeg overgiver mig, teknisk ser SID 6581 en del bedre ud.

Fra : Martin Johansson

Dato : 17-07-04 22:30

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> [...]
> også i de Amstrad-designede Spectrum 128'ere. For ikke at tale om det
> originale Bomb Jack arkadespil som jeg tilfældigvis har stående her bag

Nå ok, men IMHO havde den bedre lyd når jeg sammenlignede med de bip bip
mine venners C64'ere afgav.
Måske var det lidt mere end blot bip bip, men det var bestemt ikke noget
særligt.
Måske var det dem der ikke havde noget ordentligt.
Det kommer også meget an på hvordan spillene er strikket sammen.

> [...]
> det. Jeg synes bedst om den Spectrum 128 Sinclair selv lavede inden
> Amstrad købte rettighederne til Spectrummen. 3" disketter..tsk tsk hvad

Det må så være denne her?
http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=35

Om ikke andet var disketterne hurtigere end bånd, uanset format.
Bånd var laaangsomt.

Jeg har selv hovedsageligt Maxell og Amsoft disketter.
De kostede dog en hel del.

Her er et lille overblik over gode og dårlige 3" disketter.
http://www.pcwking.freeserve.co.uk/helpage25.html

Her er baggrunds information om 3" disketterne.
Der er også en forklaríng på hvor de blev valgt.
http://www.euronet.nl/users/fvempel/3bible.html

> Jeg mener at det er Caprice32 der er den bedste Amstrad emulator?

Det er også det jeg har hørt.
Har den vist til at ligge et eller andet sted?

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-07-04 23:39

Martin Johansson wrote:
> [...]

/snip

Jeg synes bedst om den Spectrum 128 Sinclair selv lavede inden

Ja, det er den. Den er for lækker. I Spanien blev den solgt med et lille
numerisk tastatur. Jeg synes den ser så sej ud med køleribberne på
siden.. Det var drømmemaskinen dengang i slutfirserne, før jeg
vidste hvad en Amiga var. Jeg vil stadig gerne have en, men de er
sjældne og dyre.

> Om ikke andet var disketterne hurtigere end bånd, uanset format.
> Bånd var laaangsomt.

Ja! Til Spectrum havde jeg nogle crackede spil, som når de var færdige
med at loade havde en menu hvor man kunne vælge at kopiere dem til bånd.
Her kunne man vælge mellem 5 forskellige hastigheder, hvor 1 var den
originale hastighed og 5 en slags super turbo hastighed. Det virkede
fint hvis man brugte en ordentlig båndoptager der var kalibreret
ordentligt. Til forskel fra C64 hvor man kun havde stregerne i borderen
at gå efter når man skulle justere tonehovedet på båndoptageren, kunne
man på Spectrum høre lyden gennem den indbyggede højttaler og justere
efter den istedetfor, det var lidt nemmere.

/sakse

> Her er baggrunds information om 3" disketterne.
> Der er også en forklaríng på hvor de blev valgt.
> http://www.euronet.nl/users/fvempel/3bible.html

Interessant (på en nørdet måde) historie, tak for den.

> Det er også det jeg har hørt.
> Har den vist til at ligge et eller andet sted?

Prøv også Winape:
http://winape.emuunlim.com/

Her er Caprice's website:
http://www.caprice32.cybercube.com/

..tzx filer - komplette tape dumps:
http://tzxvault.retrogames.com/Amstrad/index.htm

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-07-04 09:33

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> [...]
> man på Spectrum høre lyden gennem den indbyggede højttaler og justere
> efter den istedetfor, det var lidt nemmere.

Hmm man kunne vist slet ikke sætte turbo på bånd på en Amstrad?
Men på den kunne man også høre når den loadede spillet, det havde en vis
lighed med lydene når et modem ringer op.

> /sakse

> Interessant (på en nørdet måde) historie, tak for den.

Altid interessant at se hvor underlige ting stammer fra.
Jeg kan da også huske at jeg studsede lidt over de 3" disketter, særligt da
alle pludselig brugte 3.5".
Men man kunne også lave et 3.5" drev til en Amstrad.

> Prøv også Winape:
> [...]

Tak for links, kan huske at det første spil jeg spillede var Harrier Attack.

Fra : Rasmussen

Dato : 17-07-04 06:14

"webhiker" <webhiker@not-working> wrote in message

> Er der nogen som i givet fald kan huske spillene fra - Ultimate. !
>
> Og er der nogen som fortsat ligger inde med den model.
>
> Webhiker..........

Akja..! Den gamle 'bademåtte' som min C64 kammerat kaldte den...

Jeg havde en flysimulator - "Nightflight" - hvor man kun havde sort skærm og
nogle få instrumenter. Man skulle bl.a. flyve igennem et bjergpas (som man
altså ikke ku' se)... Det eneste man kunne se var to streger, når man kom
hen til landingsbanen...

Og så kan jeg især huske "Ant Attack" hvor man skulle redde en pige fra
fangeskab i nogle ruiner fyldt med kæmpemyrer - et kanonspil...

Ultimatespil så jeg først på PC omkring 1990 - det var "Ultimate
Underworld" - et spil der tog mig 8 år at færdiggøre... :-/ ...

Søren

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 17-07-04 17:58

Det var faktisk utroligt hvad der kunne stoppes ned i de 48 kb og efter at
systemfilerne havde ædt deres var det faktisk kun omkr. 40 kb man havde til
rådighed til programmer, spil etc. Men alligevel kørte klassikere som Elite,
Lords of Midnight, Matchday, Skool Daze, Spin Dizzy, Enduro Racer, Arkanoid,
Leaderboard Golf mm upåklageligt på min Spectrum 48k. Dette fortæller at det
først og fremmest er gameplayet der er vigtigt og ikke så meget lyd og
grafik.
Idag virker disse spil jo fuldstændig outdated. Jeg solgte for et par år
siden ca. 200 originale Spectrumspil til en entusiast for 800 kr.

Mvh
Jørgen