Dommedagsfilm
Fra : Mark - Jensen -

Dato : 05-08-04 12:27

Jeg var faktisk pænt underholdt af "On The Beach" som TV2 sendte de
sidste par dage. Det hjalp formentligt at den var australsk og derfor
ikke led under typiske amerikanske urealistiske
katastrofefilm.(armageddon - måske den værste film jeg har set i
biografen nogensinde)
i On the Beach er Jorden blevet nuked til ukendelighed og kun
Australien er endnu ikke blevet ramt af radioaktiviteten men det er
kun et spørgsmål om tid og man følger nogle familier i Australien og
ja ikke mere genfortælling her, blot en forespørgsmål:

Kender I til andre realistiske dommedagsfilm. Jeg kender til "Last
Night (1999)" som jeg ikke har fået set, men ved skulle være temmelig
realistisk og omhandle de sidste timer i menneskeheden, men ellers er
dommedagsfilm mest nogle dårlige amerikanske skodfilm ala Deep Impact,
Independence day og hvad skraldespanden ellers bidrager med på den
front.
Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Fra : Brian P

Dato : 05-08-04 13:09

"Mark - Jensen -" <Martins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke led under typiske amerikanske urealistiske
> katastrofefilm.(armageddon - måske den værste film jeg har set i

Ja, men originalen var nu - og er stadig - bedre, og i øvrigt amerikansk:
http://www.imdb.com/title/tt0053137/

Fra : Rune

Dato : 05-08-04 15:19

Ulvetimer af Michael Haneke

http://www.imdb.com/title/tt0324197/

Fra : Morten Steen

Dato : 05-08-04 16:04

> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Der er jo altid The Day After (http://www.imdb.com/title/tt0085404/), som i
sin tid fik så meget omtale at den rent faktisk fik dansk biografpremiere,
til trods for at det var/er en TV-film. Den er virkelig god. Sober. Og VILDT
ubehagelig, naturligvis.

Derudover skulle Testament (http://www.imdb.com/title/tt0086429/) også være
et kig værd. Har ikke selv set den (endnu), men den får god omtale hele
vejen rundt.

Læs i øvrigt denne anmeldelse af Testament, hvor en hel stribe film af samme
type nævnes :
http://www.moria.co.nz/sf/testament.htm

Morten

Fra : Mark - Jensen -

Dato : 05-08-04 17:48

On Thu, 5 Aug 2004 17:03:56 +0200, "Morten Steen"
<morten.x@NOSPAMfilm.dk> wrote:

> [...]
>et kig værd. Har ikke selv set den (endnu), men den får god omtale hele

Mange tak.
Ved du hvor de 2 film kan købes?
Sjovt at de begge udkom samme år. Mon ikke 1983 var et aktuelt år i
forbindelse med atom-truslen. Det var så vidt jeg husker før Gorbatjov
og der var da vist en (Andropov?) af dem før, der ikke var alt for
heldig.

Nogen gange har man godt af at se film, der ikke nødvendigvis har den
sædvanlige happy plot, men film der får en til at tænke lidt større
tanker end om Rachel nu får Ross :D

Fra : Morten Steen

Dato : 05-08-04 18:13

> Ved du hvor de 2 film kan købes?

Hvis du kigger under Main Details på IMDB, er der links til hvor de kan
købes - dog kun på VHS p.t., ser det ud til...

Morten

Fra : Morten Steen

Dato : 05-08-04 18:15

> Hvis du kigger under Main Details på IMDB, er der links til hvor de kan
> købes - dog kun på VHS p.t., ser det ud til...

Der tog jeg fejl. The Day After kan også fås på DVD.

Morten

Fra : Mark - Jensen -

Dato : 05-08-04 18:13

On Thu, 5 Aug 2004 19:13:14 +0200, "Morten Steen"

>Hvis du kigger under Main Details på IMDB, er der links til hvor de kan
>købes - dog kun på VHS p.t., ser det ud til...

Ah okay, vidste jeg ikke. Jeg er dog pt også tvunget til at købe i
Danmark, da jeg kun har Dankort og ikke Visa.

Fra : Morten Steen

Dato : 05-08-04 18:19

> Ah okay, vidste jeg ikke. Jeg er dog pt også tvunget til at købe i
> Danmark, da jeg kun har Dankort og ikke Visa.

Så check www.axelmusic.dk - deres Racoon-dims forhandler også Reg. 1 film.

Morten

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 05-08-04 17:55

> [...]

>et kig værd. Har ikke selv set den (endnu), men den får god omtale hele

Testament er en fremragende og dybt deprimerende film.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten DH

Dato : 05-08-04 18:00

"Mark - Jensen -" <Martins@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Måske lige på kanten til at være en dommedagsfilm; men Miracle Mile
http://www.imdb.com/title/tt0097889/ er da ok...

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-08-04 18:30

"Mark - Jensen -" <Martins@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Tjek Threads hvis du kan opstøve den. Meget skræmmende film om et
muligt atom angreb på England.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-08-04 22:35

"Mark - Jensen -" <Martins@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Dr. Strangelove - Or How I Learned To Love The Bomb.
- især for realismen!

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Jan Larsen

Dato : 06-08-04 00:36

On Thu, 05 Aug 2004 13:27:16 +0200, Mark - Jensen -
<Martins@hotmail.com> wrote:

> [...]
>front.
>Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Hvis du er til tegnefilm, med et noget trist indhold, kan jeg yderst
varmt anbefale en halvgammel ting, fra 1986, der hedder: "When the
wind blows". IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0090315/

Det er en sød men meget trist tegnefilm, som absolut er seværdig. Selv
en hårdkogt gammel rod som mig, fik da lidt besvær med halsen på et
tidspunkt. Faktisk meget realistisk, dog uden en masse blod, død og
ødelæggelse.

Hulk, snøft... Bare tanken, om denne sørgelige historie om et ældre
ægtepar, kan stadig give mig en klump i halsen.

Ellers er der igså en BBC-ting fra 1986, der hedder "Threads", på
dansk "Ragnarok : Tiden efter dommedag", der varer ca 114 minutter.
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0090163/, her står der at den er fra
1984. Min gamle VHS-kassette påstår altså at den er indspillet i 1986.
En yderst realistisk og skræmmende film om atomkrigens helvede...

Der var da lige et par stykker med hensyn til atombomber og deres
effekter på det engelske samfund.

Hyggehejsa....

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 06-08-04 07:55

> [...]
> En yderst realistisk og skræmmende film om atomkrigens helvede...
>
> Der var da lige et par stykker med hensyn til atombomber og deres

Her er lige en BBC-ting mere http://www.imdb.com/title/tt0235376/

Den hedder Fail Safe, og er blandt andet med George Clooney og Harvey
Keitel. Den handler om atom spændinger mellem USA og Rusland, og hvordan det
går galt. Den er holdt i sort hvid, og den er ret spændende. fåes også på
reg.2 dvd

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Brian P

Dato : 06-08-04 09:21

"Martin Sjøstrand" <sjoestrand@nybro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> går galt. Den er holdt i sort hvid, og den er ret spændende. fåes også på

Igen, en genindspilning: http://www.imdb.com/title/tt0058083/

De oprindelige film må da også kunne fås på DVD?

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-08-04 09:37

"Martin Sjøstrand" <sjoestrand@nybro.dk> wrote in message

> Her er lige en BBC-ting mere http://www.imdb.com/title/tt0235376/

Den er produceret af warner bros. og vist på CBS?

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 06-08-04 09:49

> [...]
> kun et spørgsmål om tid og man følger nogle familier i Australien og
> ja ikke mere genfortælling her, blot en forespørgsmål:

Det irriterer mig at jeg ikke fik set den.

Nevil Shute's roman er en klassiker, som jeg da også har læst. I modsætning
til andre med samme tema fra den tid, så fokuserer den ikke på
atom-armageddon, men på hvordan almindelige mennesker i Australien venter
på, at de mærker konsekvenserne af atomkrigen på den nordlige halvkugle. De
ved de er dødsdømt, men det vil tage lidt tid.

Mark

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 06-08-04 20:46

"Mark - Jensen skrev i en meddelelse

> [...]
> front.
> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Hvad med Soylent Green
http://www.sciflicks.com/soylent_green/

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jesper

Dato : 08-08-04 21:27

Michael Meidahl Jensen <micmei@mail.tele.dk> wrote:

> Hvad med Soylent Green
> http://www.sciflicks.com/soylent_green/

Det er ikke en atomdommedagsfilm, det er en økodramafilm, lidt kikset
hvis jeg skal sige det og det på mere end én måde!
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 06-08-04 22:09

Mark - Jensen - <Martins@hotmail.com> wrote in message news:<c264h095jie1bljmgnqfrlh0hhjgj8pumo@4ax.com>...
> [...]
> front.
> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Hvis du kan holde dig til katastrofefilm i det små, fremfor hele
menneskeheden, så er "Det tårnhøje helvede" en fed film synes jeg, men
den er også så gammel at der er klasseskuespillere med, så er der
jordskælv (tror jeg den hedder). Meteor, synes jeg var en fed film.
The Core er meget USA præget, men udemærket. Day after tomorrow er
lidt for USA pop-smart, men som ren tidsfordriv ok.
Mvh
Klavs.

Fra : Jesper

Dato : 08-08-04 21:27

> [...]

> front.
> Er der nogen realistiske og gode derude, som jeg kan "tjekke ud"?

Twilight's Last Gleaming
Advance To Ground Zero
By the Dawn's Early Light

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : ulrik

Dato : 11-08-04 21:55

Den måske bedste dommedags tv-serie 'Survivors', just ude på DVD ifølge
denne side.
http://www.survivorstvseries.com/What_Is_Survivors.htm

ul

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 21:59

"ulrik" <ulrikke@webspeed.dk> wrote in message

> Den måske bedste dommedags tv-serie 'Survivors', just ude på DVD ifølge
> denne side.
> http://www.survivorstvseries.com/What_Is_Survivors.htm

Er det den med "Me an Barney-boy will take the van"? En sætning, der stadig
hænger fast, fra en serie jeg så sidst i 70'erne.

--
-Jens B.