biograf forskelle - undskyld hvis ot
Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-07-04 21:10

sad lige og rodede lidt rundt inde på biobooking.dk
jeg bor i odense og kunne se at sal 1 har 433 sæder - det er en pæn stor
sal - en god biograf med et dejligt stort lærred.
jeg tjekkede så imperial - bare for sjov og kunne se at der var 1102 pladser
og ved valg af sæde var de helt vildt små - så var det jeg tænkte på at
en dag jeg skal til kbh vil jeg i biffen og opleve en så stor sal.
Nu vil jeg så gerne vide - når nu der er dobbelt så mange pladser i imperial
som i odense er lærredet så osse dobbelt så stort og er det turen værd? -
hvis ja - hvor i biffen er det så bedst at sidde - jeg vil gerne sidde
midtfor, men hvilken række kan i anbefale?
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-07-04 21:13

sniper_Nolight wrote:
> hvis ja - hvor i biffen er det så bedst at sidde - jeg vil gerne sidde
> midtfor, men hvilken række kan i anbefale?

Det er smag og behag. Jeg foretrækker fra 10. til 14. række midtfor. 12.
række er et godt bud. 10. række er god hvis du gerne vil have det stort
(men ikke for stort). Jeg prøver at få 10. række når jeg kan.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-07-04 21:18

> Det er smag og behag. Jeg foretrækker fra 10. til 14. række midtfor. 12.
> række er et godt bud. 10. række er god hvis du gerne vil have det stort
> (men ikke for stort). Jeg prøver at få 10. række når jeg kan.

ok - det er noteret
er lærredet tilsvarende godt? - jeg mener mht sædeantal?

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-07-04 21:30

sniper_Nolight wrote:

> ok - det er noteret
> er lærredet tilsvarende godt? - jeg mener mht sædeantal?

Jeg har ikke været i den i Odense så jeg kan ikke sammenligne. Men
Imperial er godt - rigtigt godt.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 08:58

> Jeg har ikke været i den i Odense så jeg kan ikke sammenligne. Men
> Imperial er godt - rigtigt godt.

jeg tror jeg vil lægge en biftur ind i programmet næste gang jeg besøger
hovedstaden.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-07-04 21:34

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> writes:

> ok - det er noteret
> er lærredet tilsvarende godt? - jeg mener mht sædeantal?

Lærredet i Imperial er stort set samme størrelse som i sal 1 i BC Odense.
Så vidt jeg husker, så er forskellen maksimalt noget med en meter i
bredden i 1:2,39-formatet.

--
-- Torben.

Fra : Zif

Dato : 26-07-04 07:24

Imperial er genial, helt klart en god filmoplevelse. Men
jeg ville nu fortrække 17 eller 21 række, det er sofarækken
og der er 2 meters benplads, rigtigt lækkert at man kan strække
benene og have god plads.

De 2 rækker er dog en anelse dyrere, men
jeg betaler gerne en 10'er ekstra for at sidde bedre.

Zif

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-07-04 07:30

Zif wrote:
> Imperial er genial, helt klart en god filmoplevelse. Men
> jeg ville nu fortrække 17 eller 21 række, det er sofarækken
> og der er 2 meters benplads, rigtigt lækkert at man kan strække
> benene og have god plads.

Jeg er 180 cm og har fin benplads på de almindelige siddepladser
i Imperial. Men for folk over 185 cm kan der måske være et
problem. Hvor høj er du?

> De 2 rækker er dog en anelse dyrere, men
> jeg betaler gerne en 10'er ekstra for at sidde bedre.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 09:01

> Jeg er 180 cm og har fin benplads på de almindelige siddepladser
> i Imperial. Men for folk over 185 cm kan der måske være et
> problem. Hvor høj er du?

188 - som regel har jeg ingel problemer - kan jeg komme til det i odense
tager vi ofte midterrækken - så kan vi strække benene som Zif osse nævner -
men generelt sidder man godt og sal 1 har osse fået kopholdere

Fra : Zif

Dato : 26-07-04 11:20

Jeg er 185 cm, men har ikke problemer overhovedet med de andre
rækker, men på række 17 og 21 kan man trods alt strække benene fuldt ud,
hvilket jeg sætter pris på.

Zif

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-07-04 07:31

Zif wrote:
> Imperial er genial, helt klart en god filmoplevelse. Men
> jeg ville nu fortrække 17 eller 21 række, det er sofarækken
> og der er 2 meters benplads, rigtigt lækkert at man kan strække
> benene og have god plads.

Til gengæld er billedets så ikke større end i enhver anden biograf.
Desuden er lyden kalibreret efter række 10. Sofarækkerne er muligvis
gode til benplads, men ikke til lyd og billede.

> De 2 rækker er dog en anelse dyrere, men
> jeg betaler gerne en 10'er ekstra for at sidde bedre.

Det gjorde jeg også gerne, hvis jeg mente at det var bedre :)

/David

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-07-04 09:30

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Desuden er lyden kalibreret efter række 10.

Hvad mener du med det?

--
-- Torben.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-07-04 09:36

Torben Simonsen wrote:

> Hvad mener du med det?

Lyd bevæger sig ikke uendeligt hurtigt, sådan som lys praktisk
taget gør det.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-07-04 12:53

Torben Simonsen wrote:

> Hvad mener du med det?

Det jeg skriver. Jeg tror endda det var dig der fortalte mig det her i
gruppen.

/David

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-07-04 09:42

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> writes:

> Lyd bevæger sig ikke uendeligt hurtigt, sådan som lys praktisk taget
> gør det.

Og hvordan er det en forklaring på, at lyden i Imperial skulle være
"kalibreret" efter række 10?

--
-- Torben.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 09:58

> Og hvordan er det en forklaring på, at lyden i Imperial skulle være
> "kalibreret" efter række 10?

jeg tror der menes at man tilpasser lyden efter at sidde nogenlunde i midten
(ellers falder surround effekten lidt til jorden) - når man laver lyd til
film sidder man midtfor det hele ca. - det samme gør sig gældende i
hjemmebiffen - lyden er bedst hvis du sidder midt i dit setup - mon ikke det
er nogenlunde det samme i biffen? - jeg sidder midt imellem mine
baghøjttalere derhjemme - eller lidt foran dem men stadig i midten for
resten - jeg vælger plads i biffen efter samme princip - kan jeg ikke få
midt for lærredet og midt i salen eller lidt bagud.. så venter jeg til en
anden dag - gør i andre ikke nogenlunde det samme - eller er jeg helt
galt på den?

Fra : Zif

Dato : 26-07-04 11:25

For os almindelige dødelige, kan man efter min mening
overhovedet ikke høre forskel om man sidder på række 10
eller række 17 i Imperial, jeg har prøvet begge.

Jeg tvivler stærkt på at du får en bedre lydmæssig oplevelse
ud af det end dem der sidder på række 17. Men selvfølgelig
hver sin smag, jeg synes man sidder for tæt på læderet når man
sidder på række 10.

Zif

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-07-04 19:57

sniper_Nolight wrote:

>kan jeg ikke få midt for lærredet og midt i salen
> eller lidt bagud.. så venter jeg til en anden dag - gør i andre
> ikke nogenlunde det samme - eller er jeg helt galt på den?

Jeg gør... Gider ikke sidde andre steder.. Men hvis det er en premierefilm
og jeg jeg bare VIL se den, så kan jeg godt sidde forrest eller bagerst..
dog helst i midten af rækken :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-07-04 21:39

> Jeg gør... Gider ikke sidde andre steder.. Men hvis det er en premierefilm
> og jeg jeg bare VIL se den, så kan jeg godt sidde forrest eller bagerst..
> dog helst i midten af rækken :)

jeg har en nabo der sidder i siden - tænk nu hvis hun skal på wc midt i det
hele - behøver jeg nævne at jeg ikke har været i biffen med hende

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-07-04 06:43

sniper_Nolight wrote:

> jeg har en nabo der sidder i siden - tænk nu hvis hun skal på wc midt i det
> hele - behøver jeg nævne at jeg ikke har været i biffen med hende

Jeg vil helst sidde et lille stykke til højre for midten, da jeg
er ultranærsynet på mit højre øje. På den måde har jeg lærredet
midt i synsfeltet. Men det har aldrig rigtig været et problem i
Imperial.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-07-04 13:03

Torben Simonsen wrote:

> Og hvordan er det en forklaring på, at lyden i Imperial skulle være
> "kalibreret" efter række 10?

Jeg mener som sagt at oplysningen kommer fra dig. Men: man kalibrerer
vel også lyden i en biograf efter en "sweet spot"? Jeg mener at
diskussionen sidst gik på hvor lang forsinkelsen er fra højttalerne ved
lærredet og ned til de forskellige rækker. Og at denne var kalibreret
til 10. række i imperial. Således at lyden kommer lidt for hurtigt på
rækker 1-9 og lidt for langsomt på række 11-24.

/David

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-07-04 15:48

David Rasmussen wrote:

> [...]
> til 10. række i imperial. Således at lyden kommer lidt for hurtigt på
> rækker 1-9 og lidt for langsomt på række 11-24.

Lydens hastighed er noget i retning af 340 meter per sekund,
hvorimod lyset der reflekteres af filmlærredet i praksis bevæger
sig uendeligt hurtigt (cirka 300'000'000 meter per sekund).
Såvidt jeg husker (ret mig hvis jeg tager fejl) er en
biograffilm på 24 billeder is sekundet, så for hvert billede når
lyden at bevæge sig 14 meter...

Spørgsmålet er så, hvor mange biografgængere der rent faktisk
opfatter (bevidst eller ubevidst) synkronitetsproblemer, hvor
lyden er et billede (eller i grelle tilfælde to billeder) bagud
eller foran i forhold til synsindtrykket?

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-07-04 22:29

> [...]
> midt for lærredet og midt i salen eller lidt bagud.. så venter jeg til en
> anden dag - gør i andre ikke nogenlunde det samme - eller er jeg helt

Nej, det lyder bestemt meget fornuftigt altsammen. Både lyd- og billedmæssigt
er det ikke nogen dum idé at sætte sig cirka midt i en biografsal. Jeg syntes
bare, at det lød som om, at der skulle være noget "magisk" ved lige præcis
række 10 i Imperial, som skulle gøre den bedre end f.eks. række 9 eller
række 12.

--
-- Torben.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-07-04 06:44

Torben Simonsen wrote:
> [...]
> række 10 i Imperial, som skulle gøre den bedre end f.eks. række 9 eller

Det er der vist ingen der har påstået. Så lav er lydens
hastighed ikke...

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-07-04 09:34

> [...]
> række 10 i Imperial, som skulle gøre den bedre end f.eks. række 9 eller

mon ikke der er et ret stort midterfelt der kan stille os nørder tilfreds i
en så stor sal? - odense opfylder ihvertfald mine krav på en 4 - 5 rækker -
mindst - som sagt - bare midt for lærred og så lidt frem eller tilbage

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-07-04 18:48

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> række 10 i Imperial, som skulle gøre den bedre end f.eks. række 9 eller

Nej, det var nu ikke min intention. Jeg prøvede bare at sige at 10.
række ikke er dårligere lydmæssigt eller billedmæssigt end 17. og 22.
række, nærmest tværtimod. 17. og 22. række er således ikke "de bedste"
rækker i Imperial, men blot dem med mest benplads.

/David

Fra : Torben Simonsen

Dato : 26-07-04 22:52

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Jeg mener som sagt at oplysningen kommer fra dig.

Hmm, det kan jeg altså ikke huske noget om. Jeg har prøvet at google
lidt efter mine egne indlæg både i denne gruppe og i dk.teknik.lyd,
og jeg kan ikke finde noget, hvor jeg skriver noget i den retning.
Tværtimod så giver jeg på et tidspunkt i denne gruppe en forklaring
på, hvordan lyden i en THX-biograf justeres med en mikrofonmultiplexer
tilsluttet fire målemikrofoner, som er placeret fire forskellig nærmere
definerede steder i salen. Under equalizingen måles i princippet en
middelværdi af disse fire målepositioner.

> Men: man kalibrerer vel også lyden i en biograf efter en "sweet spot"?

Nej, egentlig ikke. Metoden med mikrofonmultiplexeren beskrevet ovenfor
skal netop sikre, at man ikke bliver snydt af stående bølger i salen,
så man får equalizet perfekt til et bestemt punkt og samtidig får lavet
noget, som lyder forfærdeligt i resten af salen.

> [...]
> kalibreret til 10. række i imperial. Således at lyden kommer lidt for
> hurtigt på rækker 1-9 og lidt for langsomt på række 11-24.

OK, det kan der selvfølgelig være noget om. Jeg troede, at du sigtede
til noget med frekvensgang og lydtryk og den slags. Jeg har ganske
rigtig engang skrevet et indlæg her i gruppen, hvor jeg skriver, at
perfekt sync i en biografsal opnås ca. 14 meter fra lærredet. Dette
er dog ikke noget specielt for Imperial - det gælder i alle biografsale,
og det er ikke noget, man kalibrerer specifikt for salen. Jeg tror
egentlig også, at række 10 i Imperial er en smule længere væk fra
lærredet end 14 meter. Jeg har ikke lige nogen tegning, hvor jeg kan
se det præcist, men umiddelbart vil jeg gætte på, at der er 16-18 meter
fra lærredet til række 10 i Imperial.

Under alle omstændigheder skal man være mere end almindeligt skrap
for at kunne opfatte forskelle i synkroniseringen afhængigt af, om
man sidder på række 8, 10 eller 12. Men der er naturligvis forskel
på at sidde på række 1 og række 24.

Det korte af det lange er - som jeg også skriver til sniper_nolight -
at der naturligvis er god fornuft i at sætte sig cirka midt i salen,
men et par rækker fra eller til betyder altså ingenting.

--
-- Torben.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-07-04 06:45

Torben Simonsen wrote:
> [...]
> rigtig engang skrevet et indlæg her i gruppen, hvor jeg skriver, at
> perfekt sync i en biografsal opnås ca. 14 meter fra lærredet. Dette

14 meter er netop den afstand som lyden bevæger sig på 1/24 sekund.

> er dog ikke noget specielt for Imperial - det gælder i alle biografsale,
> og det er ikke noget, man kalibrerer specifikt for salen. Jeg tror
[...]

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 27-07-04 11:44

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> writes:

> 14 meter er netop den afstand som lyden bevæger sig på 1/24 sekund.

Det ved jeg.

<http://www.google.dk/groups?selm=871xry29q9.fsf%40biograferne.dk.invalid>

--
-- Torben.