Film eller musikvideo hvor musikteksten er~
Fra : Mark Høserich

Dato : 17-07-04 14:23

Findes der nogle film hvor et musikstykke fortæller handlingen...Det eneste
eksempel jeg har på filmeksempler er et segment i Jens Jørgen Thorsens
Stille Dage i Clichy, hvor Country Joe McDonald fortæller handlingen igennem
sangen..I de fleste musikvideoer er historien og musiknummerets handling
adskilt...men er der nogle bud på andre eksempler...?
Musikteksten og billede side skal være realtime...
Mark

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-07-04 16:06

Mark Høserich wrote:

> Findes der nogle film hvor et musikstykke fortæller handlingen...

Hele filmens handling eller blot noget af den? Tjek evt. Cat Balou
(http://us.imdb.com/title/tt0059017), hvor Nat King Cole og en mere,
hvis navn jeg ikke kan huske, gennem hele filmen synger om handlingen.

> I de fleste musikvideoer er historien og musiknummerets handling
> adskilt...men er der nogle bud på andre eksempler...?
> Musikteksten og billede side skal være realtime...

Dem er der da masser af. Nogle af de første, der excellerede i den
slags, var Ultravox. Så vidt jeg husker, gælder det alle deres
musikvideoer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : J

Dato : 17-07-04 22:44

> Hele filmens handling eller blot noget af den? Tjek evt. Cat Balou
> (http://us.imdb.com/title/tt0059017), hvor Nat King Cole og en mere,
> hvis navn jeg ikke kan huske, gennem hele filmen synger om handlingen.

Var det ikke Ned Beatty? - altså ham der fik pølsen af den rare fyr med
tænderne i "Deliverance"?

Jonas

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-07-04 20:30

Kig på de 7 "film" i bunden af http://harald.tellerup.dk

(ikke helt seriøst, nej)

-Rune

Fra : Kasper Møller

Dato : 17-07-04 22:19

Mark Høserich wrote:
> [...]
> eksempler...?
> Musikteksten og billede side skal være realtime...

Tenacious D - Tribute er da vist sådan lidt derhen ad...

---

Fra : Kasper Møller

Dato : 17-07-04 22:22

Kasper Møller wrote:
> Tenacious D - Tribute er da vist sådan lidt derhen ad...
Nårh ja, Green Jello - Three Little Pigs

---

Fra : wonko the sane

Dato : 17-07-04 22:59

endlig en med forstand på musik ;)

du har bare glemt at nævne "Tenacious D - Wonderboy" og "Tenacious D - Fuck
Her Gently"

og til dem der ikke kender The D, så er det Jack Black og Kyle Gass, der har
lavet The greatest band on earth. http://www.imdb.com/title/tt0180241/

mvh jakob

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 02:27

"Mark Høserich" <mfbh21@hotmail.com> skrev :

> [...]
> adskilt...men er der nogle bud på andre eksempler...?
> Musikteksten og billede side skal være realtime...

Guitarfyrene i "Vild med Mary"
Alan af Dale i Disney's "Robin Hood"

Jeg er sikker på at have set andre ældre film i stil med sidstnævnte,
hvor fænomenet optræder, altså en slags fortæller. Men kan ikke komme på
det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Mark Høserich

Dato : 18-07-04 12:54

"Kevin Edelvang" <erer> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er sikker på at have set andre ældre film i stil med sidstnævnte,
> hvor fænomenet optræder, altså en slags fortæller. Men kan ikke komme på

I Stille dage i Clichy følger klippene næsten 100 % tekstens handling og det
er ikke tilfældet med vild med mary..(hvilket faktisk er utroligt at TV2
ikke har fyret den af når man tænker på deres selvsvings tv i forbindelse
med Tudeprinsen og Marens bryllup...)

Jeg er er igang med en kortfilm hvor jeg bruger den Thorsenske stil og ville
bare høre om der er andre eksempler en stille dage....

Fra : Jakobsen

Dato : 18-07-04 22:00

On Sat, 17 Jul 2004 15:22:48 +0200, Mark Høserich wrote:

> [...]
> adskilt...men er der nogle bud på andre eksempler...?
> Musikteksten og billede side skal være realtime...

I filmen 'Magnolia' (af P.T. Anderson) er der en sekvens i filmen hvor
'baggrundsmusikken' bliver diegetisk. Alle hovedpersonerne begynder at
synge sangen samtidig - uden at der er nogen direkte sammenhæng mellem dem.
Sangen udtrykker på en og samme tid alle personernes sindstilstand.

Aimee Manns sange spiller desuden en stor rolle i filmen. P.T. Anderson har
udtalt at han har skrevet filmen efter hendes sange.

MP

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-07-04 11:08

Mark Høserich wrote:
> [...]
> eksempler...?
> Musikteksten og billede side skal være realtime...

Jeg ved ikke liiige med det sidste. Men så for lææænge siden en film om en
US guitarspiller-sanger... hmmm et eller andet med en "restaurant" i
titlen... det foregik i de glade 68'ere...Nåe jo.. Alices Restaurant! "yu
can get anything you want, at Alices restaurant"

/jim