tråde, wait og notifyAll...
Fra : Morten Olsson

Dato : 08-05-01 09:46

Hej folkens,

jeg er pt. i gang med et projekt (3. sem. datamatiker) omhandlende tråde i
java.
I den forbindelse har jeg en mængde tråde som forsøger at bruge en "Feature"
som
har en max-antal for samtidige brugere... mellem tråden og "Feature" ligger
en "FEntry"
som er en prioriteret kø.... Når en tråd er færdig med at bruge en Feature
bliver notifyAll()
kaldt fra FEntry, og næste tråd sendes afsted til Feature...

Mit spørgsmål går på hvad der helt specifikt sker med en tråd når den bliver
vækket fra wait()
af en notifyAll()....
-kører tråden den synkroniserede metode igen fra toppen
-eller fortsætter den fra hvor den nu end var (i mit tilfælde en while
sætning) da den blev lagt til
at sove af wait()... ?

Håber min forklaring er bare nogenlund forståelig

Venlig hilsen
Morten Olsson

btw: jeg har inkluderet min enter metode fra FEntry (køen):

public synchronized void enter(Skier skier){

if (!waitingList.contains(skier)){
waitingList.add(skier);
skier.skierStateChange(this, "Fentry");
}

while (!waitingList.getFirst().equals(skier) || !feature.use(skier)) {
try{
skier.wait();
}catch (InterruptedException e) {
System.err.println("Tråd fejl: wait() kald");
}

}
waitingList.remove(skier);
}

--
"Have you taken your happy pill today? Happiness is mandatory."

Fra : Morten Olsson

Dato : 08-05-01 10:25

En tilføjelse til spørgsmålet - faktisk en rettelse...

Efter lidt debugging ser det ud til at trådene, når de vækkes af notifyAll()
begynder >forfra< i deres run metode... kan det passe ?????

Morten

Fra : Brian Matzon

Dato : 08-05-01 11:35

"Morten Olsson" <dsl23906@vip.cybercity.dk> wrote in message
> En tilføjelse til spørgsmålet - faktisk en rettelse...
>
> Efter lidt debugging ser det ud til at trådene, når de vækkes af
notifyAll()
> begynder >forfra< i deres run metode... kan det passe ?????

Nej :)
Se anden besvarelse (news:CUPJ6.13443$T22.1256521@news010.worldonline.dk)

/Brian Matzon

Fra : Morten Olsson

Dato : 09-05-01 00:03

Hmmmm - så må der være noget ganske alvorligt galt - for mine "sladre
sætninger" fortæller mig at de satans tråde starter "forfra" (altså i deres
run-metode) når de bliver vækker af notifyAll()...

Well - jeg må jo se på det igen senere og finde ud af hvad fanden der
foregår

Tak for hjælpen indtil videre...

Mvh. Morten Olsson

Fra : Brian Matzon

Dato : 08-05-01 11:33

> Mit spørgsmål går på hvad der helt specifikt sker med en tråd når den
bliver
> vækket fra wait()
> af en notifyAll()....
Den fortsætter hvor den slap dvs. kommer ud af wait.

> [...]
> skier.wait();
> }catch (InterruptedException e) {
> System.err.println("Tråd fejl: wait() kald");

I dette tilfælde vil den komme ud af wait, hoppe op til din while(...)
løkke,
hoppe ned til remove (hvis while(...) == false).

/Brian Matzon