Fahrenheit 9/11 - minianmeldelse
Fra : Zeki

Dato : 09-07-04 21:14

Spoilers? Ikke med mindre man har boet i en hule (nej... ikke dén hule) i de
sidste par år.

Nuvel: Filmens overordnede præmis er naturligvis at angribe George Bush...
eller "krigspræsidenten" som han (i filmen) kalder sig selv. Men i stil med
'Bowling for Columbine' bruger Michael Moore også anséelig tid på at skildre
kontrasten mellem rig og fattig i USA. Det er let at blive påvirket af
interviews med de adskillige amerikanske soldater udstationeret i Irak -
alle fra slumkvarterer i hjemlandet - først kåde og fuld af Rambo-lignende
overmod i starten af deres 'tour' (der bliver blandt andet sunget 'burn
mother fucker burn") til fortvivlelsen senere hen, når de stilller sig selv
spørgsmålet "What the fuck are we doing here?"

Moore er ikke så manipulativ som jeg egentlig havde regnet med. Vi er bl.a
sparet for billige klippetricks. Undervejs noterede jeg flere muligheder for
at understrege en pointe ved hjælp af kreativ klipning. Når han kombinerer
klip fra forskellige genrer er det med en åbenlys humor og ironi, hvor det
kan være svært at lade være med trække på smilebåndet. F.eks da temaet til
'Syv mænd sejrer" bliver spillet, samtidig med at hovederne fra Bush, Cheney
osv er klippet og pastet ind i den gamle film for at introducere "Bring 'em
on"-temaet i forbindelse med Irak-krigen. Eller da Moore gør brug af gamle
'Dragnet'-TV klip i forbindelse med den mangelfulde efterforskning af de
saudi-arabere, som fik lov til at flyve ud af landet umiddelbart efter 9/11.

Jeg havde dog svært ved at kapere en offentlig halshugning i Saudi Arabien
(dog filmet på afstand), og jeg mener også Moore bruger for meget celluid
(eller DV-bånd) på den stakkels mor fra hans hjemby som har mistet en søn i
Irak. Men halshugningen var ikke nær så skræmmende som dét at se manden med
verdens mest magtfulde embede sidde i en skole og læse en børnebog, mens han
ignorerer sin sikkerhedsrådgiver som kommer ind og visker "sir, we are under
attack" i øret på ham. Alene hans paralyserende blik er næsten hele filmen
værd.

Man ser ingen klip fra selve WTC-angrebet - men lyden (imens der er sort
skærm) og folk der senere fortvivlet står og kigger op på bygningerne er
med.
Man ser næsten ikke heller Michael Moore optræde foran kameraet. Men
billederne i filmen taler for sig selv. Den er en kollage af al den kritik
som har væltet ned over George Bush siden (og før) han blev præsident. Her
er det ikke blot samlet, men også sat i sammenhæng så menigmand på en eller
anden måde formår at forholde sig til de meget rammende spørgsmål som
Michael Moore stiller i filmen.

Da Fahrenheit 9/11 er en af de mest omdiskuterede film, er det også en film
som man ikke kan komme uden om. Uanset hvad man synes om Michael Moore er
den effektivt håndværk. Om det kan være med til at give krigspræsidenten
dødsstødet, må vi vente til november for at se.

Mvh Zeki

Fra : PerX ...

Dato : 10-07-04 12:40

In article <Z0DHc.24074$Vf.1208099@news000.worldonline.dk>,
zeki@nospam.dk says...
> [...]
> attack" i øret på ham. Alene hans paralyserende blik er næsten hele filmen

Han læste en historie der hed "The Pet Goat" (*) mon ikke han gerne
ville se hvordan den sluttede? *g*

*
Reading Mastery II, Storybook 1,
by Siegfried Engelmann and Elaine Bruner
ISBN 0574101284
Publisher SRA/MacMillan/Mcgraw Hill
"The Pet Goat" begynder på side 153 ;)

Fra : 3W

Dato : 11-07-04 00:26
Fra : Peter Lind

Dato : 11-07-04 01:26

"3W" <mbloruew@vcxpoiewr.net> wrote in message
> Pete Townshend om Michael Moore:
> http://www.petetownshend.co.uk/diary/display.cfm?id=89&zone=diary

Uha - en musiker der påstår at Michael Moore påstår at grunden til at
Michael Moore var at han ikke måtte bruge noget musik i sin film var at
musikeren støttede krigen, når det rent faktisk var fordi Moore ikke betalte
nok i første omgang, og musikeren derefter ikke bad om mere, men ville se
filmen først ... the plot thickens ...

Det havde måske været et interessant link, hvis vi diskuterede Moores
udtalelser om Townshend (som jeg overhovedet intet har hørt om) - men i
henhold til filmen Fahrenheit 9/11 kunne det næsten ikke blive mindre
relevant, endsige interessant.

Mvh
Peter Lind
- der tvivler på at nogen filmskaber kan få folk til at ændre deres mening
om præsident Bush.

Fra : Zeki

Dato : 11-07-04 04:51

> - der tvivler på at nogen filmskaber kan få folk til at ændre deres mening
> om præsident Bush.

Glem ikke dem der i forvejen ingen mening har

Mvh Zeki

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-07-04 16:14

Zeki wrote:

Måske forekommer der lidt spoilere nede i teksten..

> [...]
> spillet, samtidig med at hovederne fra Bush, Cheney osv er klippet og
> pastet ind i den gamle film for at introducere "Bring 'em on"-temaet

Det var også godt da der bliver klippet til 3-6 forskellige pressemøder i
rap, alle klippende inderholder blot Bush der siger "We are gonna smok'em
out!" - lige bagefter kommer et klip fra en gammel Western hvor en cowboy
siger præcis det samme.......

> [...]
> sikkerhedsrådgiver som kommer ind og visker "sir, we are under
> attack" i øret på ham. Alene hans paralyserende blik er næsten hele

Helt enig.. Meget mærkeligt klip. Også mærkeligt at båndet ikke blev
beslaglagt af Secret Service

> Man ser ingen klip fra selve WTC-angrebet - men lyden (imens der er
> sort skærm) og folk der senere fortvivlet står og kigger op på
> bygningerne er med.

Det fungerede faktisk rigtig godt. Synes man kommer til at tænke mere over
hvad der foregår, end når man bare får vist samme videoklip igen..
Videoklippet er jo set så mange gange, at det måske bare kommer ind af det
ene øre og ud af det andet, men ved at tage billedet fra skal man til at
tænke over hvad der foregår, og lyden fra båndet er så letgenkendeligt at
alle bør kunne komme i tanke om det.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk