Film omhandlende psykiske sygdomme
Fra : Kekh

Dato : 02-07-04 15:59

Vi står og skal bruge nogle film hvori der indgår psykiske sygdomme(på
den ene eller den anden måde).
Efter lidt snakken sammen har vi fundet et par stykker:

Girl interrupted
Shine
A beutiful mind
En kærlighedshistorie
Jeg er Dina

Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),
så kom gerne med nogle forslag!

Hilsen Erland, Biocity Esbjerg

Fra : Morbid Angel

Dato : 02-07-04 16:06

On 2 Jul 2004 07:59:00 -0700, kekh@ofir.dk (Kekh) wrote:

> [...]
>En kærlighedshistorie
>Jeg er Dina
>
>Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Frances
Gøgereden
Psycho
The Hours

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Morbid Angel

Dato : 02-07-04 16:12

> [...]

>En kærlighedshistorie
>Jeg er Dina
>
>Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Glemte lige en meget god en af slagsen :)
The Spider af David Cronenberg, den er meget god ellers kan du nok
også se film som Fraility og Identity :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : -USH-

Dato : 02-07-04 22:02

> Glemte lige en meget god en af slagsen :)
> The Spider af David Cronenberg, den er meget god

Spider er nok den film som du ikke må gå udenom. Hvor mange af de andre film
bare har et par sindssyge personer i sig, så er denne her film gået ti lag
dybere. Se den.

-Ulrik-

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-07-04 00:26

-USH- wrote:

> Spider er nok den film som du ikke må gå udenom. Hvor mange af de andre film
> bare har et par sindssyge personer i sig, så er denne her film gået ti lag
> dybere. Se den.

Helt enig. Den er meget speciel og foruroligende. Filmen virker utrolig
langsom i starten, men den kryber stille og roligt ind under huden på en
og giver en rigtig god fornemmelse af, hvordan det er at være mentalt
syg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-07-04 16:11

Kekh wrote:

> Vi står og skal bruge nogle film hvori der indgår psykiske sygdomme(på
> den ene eller den anden måde).

Et par klassiske fra Hitchcock:

Vertigo
Psycho

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-07-04 16:49

> [...]

>den ene eller den anden måde).
>Efter lidt snakken sammen har vi fundet et par stykker:

Gothika
Family Life
The Snake Pit (Ormegården)
Quills
Gothika
High Anxiety (Høj skræk)
The Curse of the Blue Hand
House on Haunted Hill
In the Mouth of Madness
Session 9
Asylum
Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors
Dr. Caligaris kabinet
The Ruling Class
Bedlam
Cheech and Chong's Nice Dreams
King of Hearts
Suddenly, Last Summer
Spellbound
Tales from the Madhouse
Halloween: Resurrection
Crazy People
The Brood
My Bloody Valentine
The Haunted Asylum
Killer Instinct
Asylum of Terror
Manic
Dad
Repulsion
The Tenant (Den nye lejer)
Secret Window

- for nu blot at nævne at par stykker.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J

Dato : 02-07-04 18:55

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Gothika
> Family Life
> The Snake Pit (Ormegården)
> Quills
> Gothika
> High Anxiety (Høj skræk)
> The Curse of the Blue Hand
> House on Haunted Hill
> In the Mouth of Madness
> Session 9
> Asylum
> Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors
> [...]

Øhh.... Niels?
Du glemte vist "Donnie Darko"!

Jonas - (som fniser fjollet og dukker sig!)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-07-04 19:01

On Fri, 2 Jul 2004 19:55:09 +0200, "J" <albuerumminusspam@hotmail.com>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

>Øhh.... Niels?
>Du glemte vist "Donnie Darko"!

Fordi instruktøren har knald i låget? Ja, det kan der være noget om.
Til gengæld har jeg Gothika med to gange: 1) fordi den foregår på en
galeanstalt. 2) Fordi den er åndssvag.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 20:21

> Fordi instruktøren har knald i låget? Ja, det kan der være noget om.
> Til gengæld har jeg Gothika med to gange: 1) fordi den foregår på en
> galeanstalt. 2) Fordi den er åndssvag.

Pisseflot redning. Respekt!

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : ML-78

Dato : 03-07-04 00:48

Niels Søndergaard skrev:

> The Snake Pit (Ormegården)

Den er i hvert fald ret essentiel angående det tema. Den er i øvrigt
udkommet på DVD for nylig.

ML-78

Fra : Søren Andersen

Dato : 02-07-04 17:08

"Kekh" <kekh@ofir.dk> wrote in message
> Vi står og skal bruge nogle film hvori der indgår psykiske sygdomme(på
> den ene eller den anden måde).

Fight Club !!!!!

Fra : Connor

Dato : 02-07-04 17:13

Øhhh... Forrest Gump

Fra : Mette

Dato : 03-07-04 14:42

"Connor" <ingen@mail.adr> skrev i en meddelelse
> Øhhh... Forrest Gump

Gump er ikke psykisk syg, han er bare sinke (eller lettere
udviklingshæmmet)- det er noget andet...

Fra : Connor

Dato : 02-07-04 17:18

Rain Man

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 02-07-04 19:37

"Rain Man" har en særlig form for autisme - og autisme er ikke nogen psykisk
sygdom - det er en udviklingsforstyrrelse.

Ulla

Fra : Peter Lind

Dato : 04-07-04 16:43

"Connor" <ingen@mail.adr> wrote in message
> [...]
> OT
>
> Gump er ikke psykisk syg, han er bare sinke (eller lettere
> udviklingshæmmet)- det er noget andet...

Øh, hvorfor citerer du to forskellige svar i samme indlæg, uden at indikere
hvem der har skrevet hvad, og uden anden kommentar end OT?
Er det noget vi andre skal bruge, eller var det en fejl?

Mvh
Peter Lind

Fra : Connor

Dato : 04-07-04 19:15

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvem der har skrevet hvad, og uden anden kommentar end OT?
> Er det noget vi andre skal bruge, eller var det en fejl?

Min største fejl var vist at komme med et par forslag til emnet. Så det må
du altså undskylde "Vi Andre". Hvilke film ville du evt. foreslå.?

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-07-04 18:59

> [...]
> En kærlighedshistorie
> Jeg er Dina
>
> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Sybil.

Venlig hilsen Aragorn_dk

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 02-07-04 19:47

> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),
> så kom gerne med nogle forslag!

Universets engle

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 22:42

"Jakob T. Eriksen" <jte@city.dk> skrev i en meddelelse

> Universets engle

Er den god som film?

Jeg har læst bogen flere gange, og set den opført som teaterstykke på
Caféteateret, men nåede ikke at se filmen i biografen... (Jeg er en dem, der
lever i stenalderen uden hverken video eller dvd!)

Tina

Fra : Morten Bowman

Dato : 03-07-04 19:59

On Fri, 2 Jul 2004 23:41:35 +0200, "Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk>
wrote:

>"Jakob T. Eriksen" <jte@city.dk> skrev i en meddelelse

>Er den god som film?

Glimrende film om skizofreni.

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 22:29

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse

> Glimrende film om skizofreni.

Jeg ved godt hvad den handler om... Det var mere, om den fungerer godt som
film!

At det er "en glimrende film om skizofreni", siger ikke noget om, hvorvidt
bogen er god som film.

Tina

Fra : Morten Bowman

Dato : 03-07-04 22:51

On Sat, 3 Jul 2004 23:29:00 +0200, "Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>film!
>
>At det er "en glimrende film om skizofreni", siger ikke noget om, hvorvidt

Ok det mente jeg så implicit
Hvis filmen ikke formåede at vise skizofreni på en god måde ville jeg ikke
mene filmen var go'. Men det fremgik jo ikke ligefrem.
Mange anerikanske film forveksler ofte skizofreni med
personlighedsspaltning, hvilket irriterer mig grusomt!
Så jo filmen fungerer rigtig godt. Jeg har ikke læst bogen så det kan jeg
ikke kommentere på.

Kom i tanke om en anden:
Elling

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-07-04 23:56

On Sat, 03 Jul 2004 23:50:57 +0200, Morten Bowman
<newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote:

>Kom i tanke om en anden:
>Elling

Og dit indlæg fik mig sjovt nok til at huske:
Never Talk to Strangers
og
Dressed to Kill

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 11:36

> Så jo filmen fungerer rigtig godt. Jeg har ikke læst bogen så det kan jeg
> ikke kommentere på.

Fair nok

> Kom i tanke om en anden:
> Elling

Den tilslutter jeg mig.

Tina

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 04-07-04 14:37

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> lever i stenalderen uden hverken video eller dvd!)

Jeg har også læst bogen (fik ikke set stykket), og jeg synes filmen fungerer
ganske udmærket. Einar Már Guðmundsson har så vidt jeg ved selv skrevet
filmmanuskriptet.

Om du har video- eller dvdafspiller eller ej, har vist ingen umiddelbar
betydning for din mulighed for at se filmen. Jeg er ret sikker på at den
ikke er udgivet på VHS/DVD i Danmark; mit eksemplar på DVD er købt i
Reykjavík.

Jakob

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 02-07-04 20:41

Prozac Nation
A beautiful mind
One flew over the cuckoos nest
What's eating Gilbert Grape
Jacob's Ladder
Requiem for a dream
Stir of Echoes
Fisher King
Shattered Glass
Birdy
The Other Sister
What about Bob?
As good as it gets

12 Monkeys (måske)

And the list goes on....

I gysergenren er der mange, men især "Raising Cain" er dækkende.

Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-07-04 21:34

Kekh escribió / skrev

> Vi står og skal bruge nogle film hvori der indgår psykiske
> sygdomme(på den ene eller den anden måde).

Perfect Blue
Bubba Ho-tep
Primal Fear
K-PAX
The Pink Panther Strikes Again
Idioterne
The Exorcists (`på en eller anden måde )
Anger Management
Henry: Portrait of a Serial Killer
Solaris (Måske)
Who Am I?
What Lies Beneath
PI
The Bourne Identity
Caligula
Dr. Strangelove Or: How I Learned To Stop Worrying
Apocalypse Now
Lethal Weapon
Juana la Loca
Phenomenon
Mercury Rising

Nogle af dem kan diskuteres.

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Jesper

Dato : 02-07-04 22:15

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> Kekh escribió / skrev

> Bubba Ho-tep

Hov! Jamen det ER Elvis og JFK!

> Nogle af dem kan diskuteres.

:)

--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-07-04 23:26

Jesper escribió / skrev

> Hov! Jamen det ER Elvis og JFK!

Elvis er jeg helt med på, JFK er lidt mere tvivlsom

Fra : Jesper

Dato : 03-07-04 10:28

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> Jesper escribió / skrev

> Elvis er jeg helt med på, JFK er lidt mere tvivlsom

Nå ja, det er en sort JFK, men han sa'e jo osse at de havde gjort ham
sort

Fra : Jesper

Dato : 02-07-04 22:15

Kekh <kekh@ofir.dk> wrote:

> [...]
> En kærlighedshistorie
> Jeg er Dina
>
> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Nightmare AKA Nightmares In A Damaged Brain(1981)
The Other Side of Hell(TV film, 1978)
Videodrome (1983)
Touched (1983)
Silent Night, Bloody Night (1983)
Lillith Unleashed (1988)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-07-04 23:28

Jesper escribió / skrev

> The Other Side of Hell(TV film, 1978)

Nu vi snakker om tv-film, var hende blondinen fra TJ hooker ikke
hovedrolleindehaver i en film hvor hun havde nogle underlige
hukommelsestab?

Fra : Thomas

Dato : 02-07-04 23:52

> Jesper escribió / skrev

> Nu vi snakker om tv-film, var hende blondinen fra TJ hooker ikke
> hovedrolleindehaver i en film hvor hun havde nogle underlige
> hukommelsestab?

Hende blondinen fra TJ Hooker?? Det var vel Heather Locklear??

Ved dog ikke lige hvad det er for en film... Den er nok et sted på listen
her : http://www.imdb.com/name/nm0000181/

Hmm... Jeg er vist også lidt off-topic nu... Sorry!

..Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-07-04 10:51

Thomas escribió / skrev

> Hende blondinen fra TJ Hooker?? Det var vel Heather Locklear??
>
> Ved dog ikke lige hvad det er for en film... Den er nok et sted
> på listen her : http://www.imdb.com/name/nm0000181/

Nemlig, det er da denneher:
http://www.imdb.com/title/tt0117624/
Slet ikke så ringe af en typisk telefilm.

Fra : Rene Schnoor

Dato : 02-07-04 22:21

Vil gerne anbefale An Angel at My Table:
http://www.imdb.com/title/tt0099040/ , viser ret godt en kvinde med en
skrøbelig psyke.

René

Fra : Ole Kofoed

Dato : 02-07-04 23:50

> [...]
> En kærlighedshistorie
> Jeg er Dina
>
> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Shock Corridor - Fuller (http://uk.imdb.com/title/tt0057495/)
Repulsion - Polanski (http://uk.imdb.com/title/tt0059646/)
The Snake Pit - Litvak (http://uk.imdb.com/title/tt0040806/)

Mvh.

Ole

Fra : CL

Dato : 08-07-04 00:12

"Ole Kofoed" skrev i en meddelelse>
> Girl interrupted

One Flew over the Cuckoo´s Nest,,,,,er da næsten on topic..!

Fra : Martin Johansson

Dato : 03-07-04 15:53

"Kekh" <kekh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Vi står og skal bruge nogle film hvori der indgår psykiske sygdomme(på
> den ene eller den anden måde).
> Efter lidt snakken sammen har vi fundet et par stykker:
[SNIP]
> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),
> så kom gerne med nogle forslag!

Har lige været ved at kigge de andre forslag igennem.
The Cell (http://www.imdb.com/title/tt0209958/) er ikke nævnt.

I den er man så at sige inde i hovedet på en sindssyg morder.
Om filmen er god skal ikke diskuteres her, men grafisk er den meget
flot/speciel.
I øvrigt synes jeg den var ganske ok.
Morderen har forresten haft en dårlig opvækst og er derfor blevet syg i
knoppen.
Håber det også tæller.

Fra : Morten Bowman

Dato : 03-07-04 20:11

> [...]

>En kærlighedshistorie
>Jeg er Dina
>
>Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Matchstick men

Fra : PerX ...

Dato : 03-07-04 23:05

In article <e8236cec.0407020659.7b09e18c@posting.google.com>,
kekh@ofir.dk says...
> Vi står og skal bruge nogle film hvori der indgår psykiske sygdomme(på
> den ene eller den anden måde).

The Passion of the christ ;)

Fra : Morten Bowman

Dato : 04-07-04 15:15

Øøhh den må vi lige have igen?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-07-04 16:56

On Sun, 04 Jul 2004 16:14:38 +0200, Morten Bowman

Den er da oplagt. Messias-kompleks.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 04-07-04 18:04

Niels Søndergaard skrev:

> Den er da oplagt. Messias-kompleks.

Eller massepsykose.

ML-78

Fra : PerX ...

Dato : 05-07-04 16:29

In article <164ge058l7crrndf8iohcf9919k09pnqhe@4ax.com>,
newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid says...

> Øøhh den må vi lige have igen?

Religion er vel en psykisk sygdom.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 05-07-04 19:16

On Mon, 5 Jul 2004 17:28:56 +0200, PerX ...

>Religion er vel en psykisk sygdom.

Du mener religiøsitet? Det er en besnærende tanke, men så skulle det
meste af menneskeheden være sindssyg.

Lad os nøjes med at sige, at de har en god fantasi.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Michael Thrane

Dato : 04-07-04 00:19

> [...]
> En kærlighedshistorie
> Jeg er Dina
>
> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Kærlighedens smerte
K-Pax

Fra : Lyrik

Dato : 04-07-04 02:10

> [...]
> den ene eller den anden måde).
> Efter lidt snakken sammen har vi fundet et par stykker:

++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvis det skal være psykiske syge der bliver realistisk portrætteret så kan
jeg anbefale:

"The Dream Team" med Michael Keaton, Christopher Lloyd, Peter Boyle og
Stephen Furst. Den handler om 4 patienter som skal på udflugt med deres
"kontaktperson".) De 4 diagnoser er flot beskrevet) Desværre kun
region 1 DVD.;-( Den kan ikke lejes i DK. Jeg ved ikke om den er her på
video?

Så er der "Elling" med to psykisk syge i udslusningskollektiv. .
Endelig er der "Det bli'r ikke bedre" med Jack Nicholsson i rollen som
tvangsneurotiker. Perfekt beskrevet!)

Det er alle tre humoristiske film. Derudover er der "Fisherking" med Terry
Gilliam som instruktør, som også bliver nævnt i et andet indlæg. Flot
"eventyrfilm".

Hilsen
Jens

Fra : BettinaP

Dato : 05-07-04 10:23

> [...]
> En kærlighedshistorie
> Jeg er Dina
>
> Men... vi vil gerne have nogle flere emner(for det må der da være*S*),

Sikke en masse film du skal se
Der er vist ikke nogen der har nævnt Identity
http://www.imdb.com/title/tt0309698/

BettinaP

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 05-07-04 12:56

On Mon, 5 Jul 2004 11:23:24 +0200, "BettinaP" <bep@bep.dk> wrote:

>"Kekh" <kekh@ofir.dk> wrote in message

>Sikke en masse film du skal se
>Der er vist ikke nogen der har nævnt Identity
>http://www.imdb.com/title/tt0309698/

Jo, den er nævnt tidligere, men hvad med The Three Faces of Eve?
http://www.imdb.com/title/tt0051077/

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Kekh

Dato : 05-07-04 18:44

Damn..... Så mange svar havde jeg ikke forventet*S*

Mange tak til alle som har bidraget med forslag!! Nu er der noget at sortere i*G*

Mange hilsener Erland, Biocity Esbjerg