Supersize me
Fra : Martin Andersen

Dato : 28-06-04 20:20

http://www.imdb.com/title/tt0390521/

sikke en dokumentarfilm. Komme på McDonalds kur i 30 dage. Står også noget
om den på EB:

Fra : Devast8or

Dato : 28-06-04 22:42

Martin Andersen wrote:
> http://www.imdb.com/title/tt0390521/
>
> sikke en dokumentarfilm. Komme på McDonalds kur i 30 dage. Står også
> noget om den på EB:

Der var også noget i Politiken igår mener jeg det var. Den ser meget
interessant ud. Godt man ikke spiser den slags (jeg skrev med vilje ikke
mad).

Devast8or

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-06-04 01:19

Devast8or wrote:

> Der var også noget i Politiken igår mener jeg det var. Den ser meget
> interessant ud. Godt man ikke spiser den slags (jeg skrev med vilje ikke
> mad).
>
> Devast8or

Sgu ikke noget i vejen med vores mad ;)
....men ok æde det 30 dage i streg hele dagen og ingen motion dyrke.
Hvad han helt præcist regnet med ville ske?
Tror jeg vil lave en dokumentar om at jeg kun spiser gulerødder en hel
måned og så undrer mig hvorfor jeg bliver helt orange i hovedet.

Rune Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 09:29

Rune Jensen <rune@SLETTESesbjergbynight.com> writes:

> Sgu ikke noget i vejen med vores mad ;)
> ...men ok æde det 30 dage i streg hele dagen og ingen motion dyrke.
> Hvad han helt præcist regnet med ville ske?

Jeg hæfter mig yderligere ved, at han har spist supersize, hvis han
har fået det tilbudt.

Får han tilbudt tre gange supersize i løbet af en dag har han spist
tre burgere (big mac, mcfeast, mcchicken) a 4-500 kcal (hvis ikke de
også er specielt store, hvad jeg nu ikke tror) (eller knap 900, hvis
det svarer til en Big Tasty), 750 g. pommes frites (2200 kcal) og
drukket 4.5 liter cola (knap 2000 kcal).

Ja, undskyld mig, men jeg har MEGET svært ved at tro på, at et normalt
menneske kan indtage 5700 kcal i døgnet i en måned - de fleste fra
kulhydrater - uden at blive alvorligt syg. En mand på omkring 80 kg
omkring de 40 har et energibehov på 2700-2800 kcal i døgnet.

Det _er_ vel for pokker ikke forbudt at tænke selv, mister smarte
filminstruktør.

Desværre er instruktøren eksponent for den voksende bevægelse af
klynkehoveder i USA og resten af Vesten, der dybest set _tigger_ de
store firmaer om at være formynderiske og fratage os retten til at
styre vore egne liv.

Nå ja, de 11 kg han tog på? De svarer faktisk meget godt til
kalorieoverskuddet i ovenstående regnestykke. 30*(5700-2700)=90000,
hvilket er kalorieindholdet i 10 kg fedt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Da vi formoder, at det netop er forkyndelses-
The RockBear. ((^)) muligheden, der ligger Grosbøll og støtter på

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-06-04 10:20

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> klynkehoveder i USA og resten af Vesten, der dybest set _tigger_ de
> store firmaer om at være formynderiske og fratage os retten til at

Det der undrer mig mest er at i min restaurant (McD selvfølgelig) er
der, ud af ca. 45 medarbejder hvor flere af dem altså spiser der et par
gange om dagen, 4 overvægtige personer og 2 af dem var det før de
startede og de andre 2 vejer måske 10 kg. for meget, så de er nok
nærmere buttet.
Resten vejer normalt...de dyrker lidt sport ved siden af og nogle af dem
cykler frem og tilbage på arbejde.
Hvis de i USA bare gad at bevæge sig lidt og spise lidt varieret, ville
de nok ikke have sådan en nation at fede mennesker.

Rune Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 10:34

Rune Jensen <rune@SLETTESesbjergbynight.com> writes:

> Hvis de i USA bare gad at bevæge sig lidt og spise lidt varieret,
> ville de nok ikke have sådan en nation at fede mennesker.

Det har de såmænd heller ikke.

De fleste man ser i gadebilledet er hvad jeg vil kalde
normalvægtige. Men jeg er også ude af stand til at bedømme om folk
vejer 10 kg. "for meget"[1]

[1] As in "mere end en eller anden forsker i øjeblikket påstår, at man
må veje".
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-06-04 19:11

On 29 Jun 2004 11:33:42 +0200, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

>Det har de såmænd heller ikke.

Jo, amerikanerne er i høj grad en nation af fede mennesker. To
trediedele af befolkningen er overvægtige og en trediedel er direkte
fede!
http://my.webmd.com/content/article/88/100104.htm?z=1728_00000_1000_nb_03

>De fleste man ser i gadebilledet er hvad jeg vil kalde
>normalvægtige. Men jeg er også ude af stand til at bedømme om folk
>vejer 10 kg. "for meget"[1]

Dert afhænger stærkt af, hvor du er. Prøv f.eks. at tage en tur til
Disneyland (eller en anden forlystelsespark), så er det tydeligt, at
amerikanerne generelt er overvægtige. Jeg har aldrig set så mange fede
mennesker samlet på et sted!

"Supersize Me" lyder som et interessant eksperiment, specielt når man
tænker på den enorme amerikanske fastfood kultur. Fastfood
restauranter dominerer landskabet mange steder i USA, alene i den by
hvor jeg bor er der McDonalds, Burger King, Wendy's, KFC, Jack in the
Box, Carls Jr., Taco Bell, og sikkert et par stykker mere, som jeg har
glemt.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 23:52

Lars Ehlers <ehlersNOSPAM@hotmail.com> writes:

> [...]
> Disneyland (eller en anden forlystelsespark), så er det tydeligt, at
> amerikanerne generelt er overvægtige. Jeg har aldrig set så mange fede

Jeg har besøgt New Orleans, Chicago, Disney World, Los Angeles
(incl. Disneyland), San Francisco, Las Vegas og San Diego.

Ja, der er flere meget overvægtige i gadebilledet end herhjemme, men
mit generelle indtryk var ikke voldsomt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Alter Ego

Dato : 30-06-04 00:33

Lars Ehlers <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote in message news:<2fb3e0d3bl8130hokig9fpaet311o0ipoe@4ax.com>...

> [...]
> Disneyland (eller en anden forlystelsespark), så er det tydeligt, at
> amerikanerne generelt er overvægtige. Jeg har aldrig set så mange fede

Hm ja, fedme er jo til dels arveligt, og indbyggerne i USA nedstammer
fra alle de tabere, vi smed ud fra Europa, så mon der ikke også er et
genetisk islæt? Man finder jo også utroligt mange religiøse
tossehoveder derovre, for dem ville vi heller ikke have her --- selvom
der blev en hel del tilbage.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 30-06-04 06:49

On 29 Jun 2004 16:32:34 -0700, alterego@mail-online.dk (Alter Ego)
wrote:

> [...]
>genetisk islæt? Man finder jo også utroligt mange religiøse
>tossehoveder derovre, for dem ville vi heller ikke have her --- selvom

Hmm, lyder som om at ikke alle taberne forlod Europa? I øvrigt var der
vel ingen som blev smidt ud, folk udvandrede vel frivilligt for at
prøve kræfter i Amerika (eller for ikke at sulte ihjel i Europa).

Sjovt nok at Amerika er blevet et så stærkt og rigt land, når det nu
er tabere, der har grundlagt det

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-06-04 15:54

On Tue, 29 Jun 2004 22:48:39 -0700, Lars Ehlers
<NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote:

> [...]
>prøve kræfter i Amerika (eller for ikke at sulte ihjel i Europa).
>
>Sjovt nok at Amerika er blevet et så stærkt og rigt land, når det nu

Jeg tror også, at Alter Ego har læst Darwin, som fanden læser bibelen.
Det var tværtimod alle eventyrerne og stræberne, der tog til Amerika -
alle dem med initiativ og gåpåmod - og det er deres gener, der lever
videre derovre og har gjort USA til verdens førende nation på godt og
ondt.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-04 16:21

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
> alle dem med initiativ og gåpåmod - og det er deres gener, der lever
> videre derovre og har gjort USA til verdens førende nation på godt og

Det var noget af en forenkling...

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 19:56

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Det var noget af en forenkling...

Sandt. Men umiddelbart vil jeg mene at den er tættere på sandheden end Alter
Egos udlægning. *Noget* tættere.

/Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-07-04 22:20

Jacob Andersen wrote:

> Sandt. Men umiddelbart vil jeg mene at den er tættere på sandheden end Alter
> Egos udlægning. *Noget* tættere.

Aha.

/David

Fra : Mark Høserich

Dato : 23-07-04 13:07

> [...]
> alle dem med initiativ og gåpåmod - og det er deres gener, der lever
> videre derovre og har gjort USA til verdens førende nation på godt og

og slaverne???

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-07-04 13:26

"Mark Høserich" <mfbh21@hotmail.com> writes:

> og slaverne???

Survival of the fittest - det var jo kun 1/3 der overlevede rejsen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Parker Pyne

Dato : 30-06-04 17:26

"Alter Ego" <alterego@mail-online.dk> wrote in message

> Hm ja, fedme er jo til dels arveligt, og indbyggerne i USA nedstammer
> fra alle de tabere, vi smed ud fra Europa, så mon der ikke også er et
> genetisk islæt?

Det var sgu da de tynde, der rejste, da de ikke kunne finde føde eller ly
her...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-06-04 19:40

"Parker Pyne" <Mad-Eye@jubiimail.dk> writes:

> Det var sgu da de tynde, der rejste, da de ikke kunne finde føde eller ly
> her...

I øvrigt en skæg ny teori, at det er taberne, der er
overvægtige. Bortset fra i vores noget sære overflodskultur har
overvægt til alle tider været et symbol på velstand.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-06-04 20:42

Peter B. Juul wrote:

> I øvrigt en skæg ny teori, at det er taberne, der er
> overvægtige. Bortset fra i vores noget sære overflodskultur har
> overvægt til alle tider været et symbol på velstand.

Det var dengang.

I dag er symbol på velstand og overskud det modsatte. Nemlig at man også
har overskud (både mentalt, monetært og tidsmæssigt) til at holde sig i
form og vedligeholde en flot krop.

Definitionen af taber har altid været fastsat af de rige... og i dag har
også de fleste fattige råd til at leve usundt. Heldigvis kan man vel
sige

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 19:58

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> I øvrigt en skæg ny teori, at det er taberne, der er
> overvægtige. Bortset fra i vores noget sære overflodskultur har
> overvægt til alle tider været et symbol på velstand.

Det ændrer nu ikke på at det i dag rent faktisk er lavindkomstgrupperne der
er de mest overvægtige.

/Jacob

--
"You think he didn't know the 8 points and how to end a life with a super
quickness?"

Fra : Bill

Dato : 30-06-04 08:10

On Tue, 29 Jun 2004 11:11:25 -0700, Lars Ehlers
> [...]

>Disneyland (eller en anden forlystelsespark), så er det tydeligt, at
>amerikanerne generelt er overvægtige. Jeg har aldrig set så mange fede

Enig.
Da jeg fornylig var en tur i USA, startede vi det nordøstlige højrne
af Tennesse besøgte bla. DollyWorld (Ja grin bare) og aldrig har jeg
set som mange fede mennesker samlet et sted det var helt utroligt, man
kunne enda leje invalideknallarter til dem som ikke orkede at gå rundt
i parken.
Efterfølgende var vi i Las Vegas og L.A og her var billedet meget
anderledes i hvertfald for L.A.

Fra : -USH-

Dato : 29-06-04 10:29

> [...]
> klynkehoveder i USA og resten af Vesten, der dybest set _tigger_ de
> store firmaer om at være formynderiske og fratage os retten til at

Så vidt jeg har hørt har han snakket med McDonalds før han fik idéen til
filmen, og hvor de havde påstået at maden var sund. Så spurgte han om han fx
ville kunne leve af det i tredive dage uden at der skete noget ved det, og
det mente de godt han kunne. Han har vel bare gjort det for at modbevise
deres påstand. Og jeg tror slet ikke han har været i tvivl om at det var
usundt.

-USH-

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 10:39

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> writes:

> Så vidt jeg har hørt har han snakket med McDonalds før han fik idéen til
> filmen, og hvor de havde påstået at maden var sund.

Den er sikkert ikke specielt usund. Specielt burgerne indeholder jo
lidt af hvert.

> Så spurgte han om han fx
> ville kunne leve af det i tredive dage uden at der skete noget ved det, og
> det mente de godt han kunne.

Og så overæder han uhæmmet. Jeg vil næsten tro, at hvis han havde
lavet eksperimentet, men havde spist nogenlunde normale mængder i
stedet for partout at spise over dobbelt så meget som hans daglige
energibehov, så havde han ikke mærket nogen særlige bivirkninger.

Eller - for nu at vende det om - spørg dig selv _hvorfor_ han
supersizede? KUNNE det være fordi han havde en formodning om, at
ellers ville der ikke være en historie?

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 29-06-04 11:47

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) enriched usenet
with:

> Eller - for nu at vende det om - spørg dig selv _hvorfor_ han
> supersizede? KUNNE det være fordi han havde en formodning om, at
> ellers ville der ikke være en historie?

Så vidt jeg ved, var en del af eksperimentet, at han ikke ville "super-
size", med mindre personalet foreslog det,

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Del Shannon - Runaway

Fra : Tenzel Kim

Dato : 29-06-04 12:07

Lars Kyndi Laursen wrote:
> Så vidt jeg ved, var en del af eksperimentet, at han ikke ville "super-
> size", med mindre personalet foreslog det,

Helt korrekt. Han bad aldrig selv om supersize.

Og han var ganske udemærket klar over at det ikke var sundt og undervejs
i eksperimentet bliver han vist også rådet af sin læge til at stoppe da
det er direkte farligt for hans helbred.

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 14:07

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> writes:

> Så vidt jeg ved, var en del af eksperimentet, at han ikke ville "super-
> size", med mindre personalet foreslog det,

Et supersize-måltid er - ifølge mine beregninger fra før - lidt under
2000 kcal. Det er et stort måltid, jovist, men et enkelt måltid af den
størrelse et par gange om ugen vælter ikke nødvendigvis noget læs.

Jeg tvivler på, at McD har sagt til ham, at tre Supersize-måltider om
dagen i 30 dage var sundt.

Alt med måde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-06-04 14:18

Lars Kyndi Laursen wrote:

> Så vidt jeg ved, var en del af eksperimentet, at han ikke ville "super-
> size", med mindre personalet foreslog det,

Og selvfølgelig gør de det. Det er jo en forretning, og hvis man kan
sælge lidt mere til en kunde, tjener man lidt mere.
Men han havde måske regnet med at hvis han bad om en BigMac menu, at
personalet ville "Ahhhh kammerat, du har vist bedre af en salat"

Rune Jensen

Fra : Tenzel Kim

Dato : 29-06-04 16:14

Rune Jensen wrote:
> [...]
> Men han havde måske regnet med at hvis han bad om en BigMac menu, at
> personalet ville "Ahhhh kammerat, du har vist bedre af en salat"

Well, når du går ind på en almindelig restaurant og bestiller en middag
så spørger de ikke om du ikke hellere vil have en hel flaske vin istedet
for et glas eller om du ikke vil have en ekstra portion kartofler. De
regner med at du bestiller det du vil have, hverken mere eller mindre.

Hvis jeg vil have en stor burgermenu kan jeg godt selv finde ud af at
spørge og for det meste er der så store reklamer for de store menuer at
det burde være umuligt at overse at det er en mulighed.

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 16:22

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> [...]
> vin istedet for et glas eller om du ikke vil have en ekstra portion
> kartofler. De regner med at du bestiller det du vil have, hverken mere

Og det er så deres forretningskoncept. Det er ikke McD's. Det der
formynderi-pjat med at gøre det til, at det er synd for folk, at McD
prøver at sælge mere, er for dumt.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-06-04 17:37

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> spørge og for det meste er der så store reklamer for de store menuer at
> det burde være umuligt at overse at det er en mulighed.

McDonalds spørger faktisk altid indtil hvilken størelse menu du vil have! Så
det er der ikke noget nyt i....

Hvis du siger "Jeg vil gerne have en BigMac menu"... så er svaret fra
ekspedienten "Skal det være normal, stor eller mega?"..... og først derefter
kommer spørgsmålet indtil hvilken drikkevare osv....

De gør det jo self, som det er sagt, for at tjene så mange penge som det er
muligt..... Når du netop spørger folk til størelsen af deres menu, er det
psykologisk for at måske få kunden til at tænke "Aarh 5kr ekstra for en
større menu, det ku jeg da godt liige klemme ned"

At filminstruktøren så skal takke ja hver gang SuperSize bliver nævnt er
bare generelt sindsygt! Fordi det vil være 80% af gangene der bliver spurgt
til størelsen på Menu'en..

Mvh. Martin

Fra : Tenzel Kim

Dato : 29-06-04 22:26

Martin Ohlsson wrote:
> [...]
> ekspedienten "Skal det være normal, stor eller mega?"..... og først derefter
> kommer spørgsmålet indtil hvilken drikkevare osv....

Se det er også min erfaring i Danmark men i USA kan jeg kun mindes at
være blevet spurgt om jeg vil supersize min menu. Det er ikke min
erfaring at de spørger om den skal være normal, stor eller mega.

> [...]
> psykologisk for at måske få kunden til at tænke "Aarh 5kr ekstra for en
> større menu, det ku jeg da godt liige klemme ned"

Selvfølgelig.

> At filminstruktøren så skal takke ja hver gang SuperSize bliver nævnt er
> bare generelt sindsygt! Fordi det vil være 80% af gangene der bliver spurgt
> til størelsen på Menu'en..

Men hvis min hukommelse er korrekt og de kun spørger om man vil have
supersize så har han ikke valgt supersize udfra tre foreslåede
valgmuligheder men bare sagt ja når de har givet ham denne ene.

Og så er Supersize Me da også en bedre titel på en film end Normalsize Me :)

Tenz.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 30-06-04 09:06

Martin Ohlsson wrote:
> [...]
> bare generelt sindsygt! Fordi det vil være 80% af gangene der bliver spurgt

Husk ikke at sammenligne de danske McD's med de amerikanske. McD i USA
havde for et par år siden (Eller har de det stadigvæk) en kampagne hvor
man kunne få måltidet gratis hvis ekspedienten glemte at spørge om man
ville supersize det

Så kan man hurtigt blive tvunget til at spise meget mad, hvis man er har
lovet sine seere det :)

Fra : Rune Zedeler

Dato : 29-06-04 18:58

Tenzel Kim wrote:

> Well, når du går ind på en almindelig restaurant og bestiller en middag
> så spørger de ikke om du ikke hellere vil have en hel flaske vin istedet
> for et glas eller om du ikke vil have en ekstra portion kartofler.

Det gør de heller ikke på McD.
Hvis du går ind på en restaurant og bestiller en bøf uden at fortælle,
hvor stor den skal være, så vil de også der, spørge til størrelsen.

Hvis man på McD siger »jeg vil gerne have en /normal/ McFeast-menu«, så
har jeg aldrig været ude for, at de har forsøgt at overtale mig til en
større menu. Kun, når jeg ikke selv nævner en størrelse, spørger de.

-Rune

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-06-04 21:55

> [...]
> har jeg aldrig været ude for, at de har forsøgt at overtale mig til en
> større menu. Kun, når jeg ikke selv nævner en størrelse, spørger de.

Fuldstændigt rigtigt, hvis folk selv siger hvad de vil have og f.eks.
siger "og ikke andet" vil du ikke opleve at blive spurgt om andet end du
skal spise det her eller med hjem.

Rune Jensen

Fra : Jan Richardy

Dato : 30-06-04 19:52

"Rune Jensen" <rune@SLETTESesbjergbynight.com> skrev i en meddelelse
> Fuldstændigt rigtigt, hvis folk selv siger hvad de vil have og f.eks.
> siger "og ikke andet" vil du ikke opleve at blive spurgt om andet end du
> skal spise det her eller med hjem.

Det er da også freaky, at du skal understrege, at du "IKKE SKAL HAVE ANDET"
for at få dem til at stoppe salgstalen. Selvom du siger, at du skal have en
normal størrelse menu, skal de garanteret lige høre om du ikke vil have en
sundae med for 10 kroner eller 2 cheeseburgere for 20 oven i hatten.

Ikke at der er noget galt med det, men lad være med at påstå, at McD ikke
konstant prøver at lave mer-salg, når man står med pungen fremme.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-06-04 20:03

On Wed, 30 Jun 2004 20:51:57 +0200, "Jan Richardy"
<janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> wrote:

>Ikke at der er noget galt med det, men lad være med at påstå, at McD ikke
>konstant prøver at lave mer-salg, når man står med pungen fremme.

Men det har intet specifikt med McDonalds at gøre. Det ser man ifbm.
DSB-kiosker ("Vi har to for femten kroner i denne uge!"), detailhandel
("Skal du ikke have højttalere med til din nye computer?"),
forsikringsselskaber, og så fremdeles.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: én (og ikke een)

Fra : Parker Pyne

Dato : 30-06-04 20:19

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Men det har intet specifikt med McDonalds at gøre.

Men det er helt typisk for fast food-kæderne, og filmen er vel en kommentar
til fast food-kulturen som sådan, ikke bare til McDonald's.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-04 02:07

Parker Pyne wrote:

> "Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Men det er helt typisk for fast food-kæderne, og filmen er vel en kommentar
> til fast food-kulturen som sådan, ikke bare til McDonald's.

Det er vel mere generelt for forretninger med mange transaktioner og
lavt gennemsnitsalg.
Hvis du vil have større omsætning, er det jo logik, at den nemmeste måde
at gøre det på, er at hæve gennemsnit salget fremfor transaktionerne.
Om man så gør det ved hjælp at mersalg som McD, eller ved impulskøbs
hylder i fakta eller Bilka, kommer vel ud på et.
Det er bare sværere at lave mersalg i Bilka pga. det er selvbetjening.

Rune Jensen

Rune Jensen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 20:11

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> wrote in message
> "Rune Jensen" <rune@SLETTESesbjergbynight.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er da også freaky, at du skal understrege, at du "IKKE SKAL HAVE
> ANDET"
> for at få dem til at stoppe salgstalen.

Bliver du også sur når ekspedienten i kiosken siger "ellers andet?"

> [...]
>
> Ikke at der er noget galt med det, men lad være med at påstå, at McD ikke
> konstant prøver at lave mer-salg, når man står med pungen fremme.

Det påstod han heller ikke.

Folk er ikke børn, og det er ikke McDonald's skyld hvis folk ikke kan sige
nej. Jeg har heller ikke tænkt mig at sagsøge Bilka fordi de har de der
impulskøbsstativer oppe ved kasserækken selvom der er usund chokolade og
dyre magasiner der ruinerer mig.

/Jacob

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-04 01:51

Jan Richardy wrote:
> [...]
> normal størrelse menu, skal de garanteret lige høre om du ikke vil have en
> sundae med for 10 kroner eller 2 cheeseburgere for 20 oven i hatten.

Ja selvfølgelig...hvis vi kan tjene 20 kr. mere på dig, vil vi da gerne
det :)

> Ikke at der er noget galt med det, men lad være med at påstå, at McD ikke
> konstant prøver at lave mer-salg, når man står med pungen fremme.

Hvor har jeg påstået det? Det er jo ikke nogen hemmelighed at vi er en
forretning, og gerne vil tjene penge.
Konstant, er et stort ord at bruge eftersom du i langt de fleste
tilfælde kun vil opleve at blive tilbudt "mersalg" en gang, og hvis du
takker nej, jamen så er den ikke længere.

Rune Jensen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 20:05

> [...]
> et glas eller om du ikke vil have en ekstra portion kartofler. De regner
> med at du bestiller det du vil have, hverken mere eller mindre.

McDonald's er ikke en restaurant, ligegyldig hvad de så kalder det.

> Hvis jeg vil have en stor burgermenu kan jeg godt selv finde ud af at
> spørge og for det meste er der så store reklamer for de store menuer at
> det burde være umuligt at overse at det er en mulighed.

Du ville blive meget overrasket hvis du fik lov at opleve verden gennem
andre menneskers øjne. Folk fatter forbløffende lidt.

/Jacob

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-07-04 01:59

> Hvis jeg vil have en stor burgermenu kan jeg godt selv finde ud af at
> spørge

Man kan godt høre hvilken side af disken du er vandt til at stå på.
Du vil blive overrasket over hvor mange gange folk bestiller en
McDonald's menu (Hvad det så end er?) eller en milkshake (uden angivelse
af smag eller størrelse). Det må man jo sige er nogle rimelige vidde
begreber, og hvis vi ikek spørger til hvad de mener har vi jo ikke en
chance for at vide hvad det.
Men det er da godt at hører at du kan finde ud af at bestille, men du
hører altså til mindretallet.

>og for det meste er der så store reklamer for de store menuer at
> det burde være umuligt at overse at det er en mulighed.

Det tvivler jeg faktisk på, langt de fleste steder reklamere man kun for
mellem menuer.

Rune Jensen

Fra : Tenzel Kim

Dato : 05-07-04 16:03

Rune Jensen wrote:
> [...]
> Du vil blive overrasket over hvor mange gange folk bestiller en
> McDonald's menu (Hvad det så end er?) eller en milkshake (uden

Eller også er det netop fordi jeg selv har stået på den anden side af
disken (dog ikke i en burger biks) at jeg er vandt til at være præcis i
min bestilling :)

> Det tvivler jeg faktisk på, langt de fleste steder reklamere man kun for
> mellem menuer.

Nu mente jeg nærmere de KÆMPE skilte de plejer at have hængende om at
man kan gøre menuen større for fem kroner og sådan.

Tenz.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 20:03

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så vidt jeg ved, var en del af eksperimentet, at han ikke ville "super-
> size", med mindre personalet foreslog det,

Netop. Hvilket vel egentlig er en ret kraftig indikation på at det i
virkeligheden var McD's markedsførings og mersalgspraksis han havde i
kikkerten end det var deres fødevarer.

/Jacob

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-06-04 12:58

Peter B. Juul wrote:

> Den er sikkert ikke specielt usund. Specielt burgerne indeholder jo
> lidt af hvert.

Ja, jeg undrer mig også over, om det reelt er lykkedes ham at
pådrage sig nogen som helst mangelsygdom på kun 30 dage. Det er
skis'me meget kort tid. Formodentlig er det kun oversægt og evt.
for meget af visse ting (kolesterol og måske fedt genrelt) der
har været problemet, uden nogen som helst form for mangelsygdomme.

Mit gæt er at burgeres energisammensætning er sådan, at
mæthedsfornemmelsen ikke er særlig god (for lidt komplekse
kulhydrater - fibre og især stivelse), og derfor kommer man nemt
til at indtage for mange kalorier, fordi man hurtigt bliver
sulten igen, hvis man kun lever af burgere.

> [...]
> stedet for partout at spise over dobbelt så meget som hans daglige
> energibehov, så havde han ikke mærket nogen særlige bivirkninger.
[...]

Jeg gætter stadig på, at han har spist ud fra sin
mæthedsfornemmelse.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 14:08

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Jeg gætter stadig på, at han har spist ud fra sin mæthedsfornemmelse.

Måske. Men så er det jo sært, at han supersizer, når han får
tilbuddet. For man kan vel ikke ALTID have lyst til at foræde sig
flere gange om dagen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-06-04 01:26

Peter B. Juul wrote:

> Måske. Men så er det jo sært, at han supersizer, når han får

Nej, det er ikke nødvendigvis sært.

> tilbuddet. For man kan vel ikke ALTID have lyst til at foræde sig
> flere gange om dagen.

Mæthedsfornemmelse afhænger direkte af en persons blodsukker.
Hvis man spiser et måltid med et "uheldigt" indhold at
kulhydrater, så risikerer man hurtigt at blive sulten igen, selv
om man faktisk har indtaget ganske mange kalorier.

--
Peter Knutsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 20:14

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> [...]
> spiser et måltid med et "uheldigt" indhold at kulhydrater, så risikerer
> man hurtigt at blive sulten igen, selv om man faktisk har indtaget ganske

Det var et erklæret mål ALTID at sige ja til supersize hvis det blev ham
tilbudt, uagtet mæthed og lyst.

/Jacob

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-07-04 09:38

Jacob Andersen wrote:

> Det var et erklæret mål ALTID at sige ja til supersize hvis det blev ham
> tilbudt, uagtet mæthed og lyst.

Men var hans erklærede mål at indtage tre måltider om dagen? To
måltider giver,hvis Peter B. Juul har ret mht kalorieindhold (og
jeg ser ingen grund til at betvivle det) rigeligt kalorier.

Jeg tror at filmens hovedperson er gået på MacDonalds hver gang
han har følt sig sulten. Det er så sket for mange gange om
dagen, i forhold til hvad hans krop har behov for af energi,
fordi energisammensætningen i MacDonalds burger/frit-menuer er
ret uheldig.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-07-04 09:44

> [...]

> måltider giver,hvis Peter B. Juul har ret mht kalorieindhold (og jeg
> ser ingen grund til at betvivle det) rigeligt kalorier.

Artiklen i EB siger:

# 1. Han må kun spise mad fra McDonald's.
# 2. Han må ikke sige nej tak til en supersize-menu, hvis han får den
tilbudt af personalet.
# 3. Han skal mindst en gang æde hver eneste menu på McDonald's.
# 4. Han skal både spise morgenmad, frokost og aftensmad hver dag på McDonald's.

Men på filmens hjemmeside står der:

1) No options: he could only eat what was available over the counter
(water included!)
2) No supersizing unless offered
3) No excuses: he had to eat every item on the menu at least once

Så informationen er forskellig fra forskellige kilder. Måske spiste
han fast tre måltider. Måske ikke.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Jacob Andersen

Dato : 03-07-04 22:20

> Men var hans erklærede mål at indtage tre måltider om dagen?

Ja, det er jo det folk gør.

> To måltider giver,hvis Peter B. Juul har ret mht kalorieindhold (og jeg
> ser ingen grund til at betvivle det) rigeligt kalorier.

Det handlede ikke om om man KUNNE spise fornuftigt på McDonald's.

/Jacob

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-04 22:31

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> writes:

> Ja, det er jo det folk gør.

Ja, men ikke supersizede middagsmåltider på McD morgen, middag og
aften. Det er der ingen normale mennesker, der gør.

Fra : Morbid Angel

Dato : 03-07-04 22:51

On 03 Jul 2004 23:31:03 +0200, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

>Ja, men ikke supersizede middagsmåltider på McD morgen, middag og
>aften. Det er der ingen normale mennesker, der gør.

Mange unormale mennesker i USA :)

Man bliver sku da syg af at kun spise det samme hver dag, det gør man
også om ens kost kun består af gulrødder.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-04 22:56

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> writes:

> Mange unormale mennesker i USA :)

Næppe. Men ham instruktøren er vist et af de få.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-07-04 03:34

(Peter B. Juul) wrote:

>Ja, men ikke supersizede middagsmåltider på McD morgen, middag og
>aften. Det er der ingen normale mennesker, der gør.

Kan man supersize morgenmaden hos MickeyD? Får man så ekstra store
hash browns? Eller ekstra stor kaffe eller OJ?

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : -USH-

Dato : 29-06-04 17:30

> [...]
>
> Eller - for nu at vende det om - spørg dig selv _hvorfor_ han
> supersizede? KUNNE det være fordi han havde en formodning om, at

Æv. Det lyder meget fornuftigt det du skriver. Han kunne selvfølgelig
sagtens have opført sig mere fornuftigt.

-USH-

Fra : Jacob Andersen

Dato : 01-07-04 20:01

"-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> det mente de godt han kunne. Han har vel bare gjort det for at modbevise
> deres påstand. Og jeg tror slet ikke han har været i tvivl om at det var

Energimængden bliver ikke irrelevant bare fordi noget er sundt.
At McDonald's mad så er alt for næringsfattigt til at udgøre hele ens kost
er en anden sag, men ligegyldigt hvad du spiser vil du tage på hvis du
spiser ufattelig mange kJ. Pænt indlysende.

/Jacob

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-06-04 18:03

Peter B. Juul wrote:
> [...]
> klynkehoveder i USA og resten af Vesten, der dybest set _tigger_ de
> store firmaer om at være formynderiske og fratage os retten til at

Eller også mener han at det er på tide at Sundhedsstyrelsen starter endnu en
kampagne om at spise sundt og dyrke mere motion ?

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-06-04 23:48

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> Eller også mener han at det er på tide at Sundhedsstyrelsen starter endnu en
> kampagne om at spise sundt og dyrke mere motion ?

Nå ja. Statsformynderi. Det skal vi også have mere af.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-06-04 12:43

Peter B. Juul wrote:

> Nå ja. Statsformynderi. Det skal vi også have mere af.

Åh. En informationskampagne er statsformynderi ? My bad.
At have fartgrænser er selvfølgelig også statsformynderi. Det glemte jeg
også lige.

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-06-04 14:33

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> Åh. En informationskampagne er statsformynderi ? My bad.

Hjælper det? Ikke en skid.

> At have fartgrænser er selvfølgelig også statsformynderi. Det glemte jeg
> også lige.

Klart, at det er det samme.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-06-04 19:03

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> klynkehoveder i USA og resten af Vesten, der dybest set _tigger_ de
> store firmaer om at være formynderiske og fratage os retten til at

Filmen sætter fokus på at McDonalds, som er en al for stor del af mange
amerikaneres liv, sælger elendige og usunde produkter. Det er helt fint
med mig. At man bliver fed af McDonalds-mad er bare et af problemerne.

/David

Fra : No Humor Man

Dato : 29-06-04 20:40

David Rasmussen wrote:
> Filmen sætter fokus på at McDonalds, som er en al for stor del af mange
> amerikaneres liv, sælger elendige og usunde produkter. Det er helt fint
> med mig. At man bliver fed af McDonalds-mad er bare et af problemerne.
Du får problemer hvis du spiser det samme mad, morgen, middag og aften,
næsten uanset hvad det er. For meget af en ting er noget skidt, hvad
enten det er McD mad eller *alm* mad - variation, lidt af alting er
sundt. Og selvom nogle hævder at det er sundt at være vegetar, så er
der alligevel nogle mangler, da man har *brug* for proteiner der kun
findes i kød (ja, ved godt at vegetarer spiser fisk og fugl, men
alligevel... hmm... skulle nok have valgt veganer, så) og kosttilskud,
selvom de er gode som supplement, kan ikke erstatte de naturlige tilskud
der findes i maden.

Ergo, vil jeg jo mene at denne fyr har skudt sig selv i foden ved at
simplificere en problemstilling på en typisk amerikansk sensationsagtig
måde. Selvom det er godt at sætte fokus på at fastfood ikke er sundt,
så burde man gøre det sobert og ordentligt i stedet for.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
ICQ: 67778624

Fra : -USH-

Dato : 29-06-04 20:51

> [...]
> måde. Selvom det er godt at sætte fokus på at fastfood ikke er sundt,
> så burde man gøre det sobert og ordentligt i stedet for.

Mine fordomme siger mig at denne her film sikkert går rent ind hos
gennemsnitsamerikaneren. Og hvis den får folk til at spise mindre fast-food,
kan det vel ikke være helt skidt. Er der noget om at målet helliger midlet?
Jeg ved det ikke, men resultatet kan da kun være godt.

-USH-

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-06-04 01:37

-USH- wrote:
> Mine fordomme siger mig at denne her film sikkert går rent ind hos
> gennemsnitsamerikaneren. Og hvis den får folk til at spise mindre fast-food,

Det ville da være bedre hvis filmen fik MacDonalds til at
justere en lille smule på burgernes energisammensætning. Bare 2%
mindre fedt, 1% mere stivelse, og 1% mere fibre. Så mætter
burgerne bedre.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-04 09:07

Peter Knutsen wrote:

> Det ville da være bedre hvis filmen fik MacDonalds til at justere en
> lille smule på burgernes energisammensætning. Bare 2% mindre fedt, 1%
> mere stivelse, og 1% mere fibre. Så mætter burgerne bedre.

30% mere fiber, så begynder det at hjælpe. Mht. stivelse så skulle det
helst fjernes helt fra kosten. Det hører ingen steder hjemme.

Men der er jo mange andre problemer med McD-mad. Der er masser af
transfedtsyrer i det fedt de bruger til at friturestege pommes frites i.
Kig på indholdet i deres milkshakes. Hele deres produktion elendig ud
fra et ernæringsmæssigt (og kulinarisk) synspunkt.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-06-04 09:31

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Men der er jo mange andre problemer med McD-mad. Der er masser af
> transfedtsyrer i det fedt de bruger til at friturestege pommes frites
> i.

Og hvis ikke de ER mættede, så bliver de det ved den kraftige
opvarmning. Pommes Frites er ikke egnet til menneskeføde. De bør
undgås.

--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-04 09:39

Peter B. Juul wrote:

> Og hvis ikke de ER mættede, så bliver de det ved den kraftige
> opvarmning. Pommes Frites er ikke egnet til menneskeføde. De bør
> undgås.

Helt enig.

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-04 01:45

> Og hvis ikke de ER mættede, så bliver de det ved den kraftige
> opvarmning. Pommes Frites er ikke egnet til menneskeføde. De bør
> undgås.

Mættede bliver de nu ikke, men det var så heller ikke det han skrev de var.

/Jacob

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-04 01:45

> 30% mere fiber, så begynder det at hjælpe. Mht. stivelse så skulle det
> helst fjernes helt fra kosten. Det hører ingen steder hjemme.

Vrøvl, der er ingen grund til at der skal gå Atkins eller low carbing i det.
Dog er der ganske meget stivelse i en burgerbolle.

> Men der er jo mange andre problemer med McD-mad. Der er masser af
> transfedtsyrer i det fedt de bruger til at friturestege pommes frites i.

Det tror jeg nu ikke der er som sådan. Problemet er at det olie man bruger
er rigt på flerumættede fedtsyrer (efter pres fra forskellige myndigheder,
da det en overgang skulle forestille at være lykken). Den slags olier er
generelt ret ustabile og kan ikke holde til de høje varmegrader i et
friturekar. Resultatet bliver dog det samme.

> Kig på indholdet i deres milkshakes. Hele deres produktion elendig ud fra
> et ernæringsmæssigt (og kulinarisk) synspunkt.

Helt korrekt, og fuldstændig irrelevant, lige indtil for nylig hvor de
forsøger at markedsføre sig som en del af en sund og aktiv livsstil.
I det store hele mener jeg dog stadig at det er folks eget ansvar, på samme
måde som jeg ikke mener det er coca cola eller haribos skyld at jeg får for
meget sukker.

/Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-07-04 15:39

Jacob Andersen wrote:

> Vrøvl, der er ingen grund til at der skal gå Atkins eller low carbing i det.
> Dog er der ganske meget stivelse i en burgerbolle.

Hvad er det vrøvlede ved det? Jeg har ikke snakket om low carb eller
Atkins. Jeg siger bare at det ikke er en _god ting_ at der kommer mere
stivelse i en burgerbolle. Stivelse tjener intet positivt
ernæringsmæssigt formål (udover at give energi), men har derimod en
række negative virkninger.

> Det tror jeg nu ikke der er som sådan.

Du kan jo prøve at undersøge det.

> Problemet er at det olie man bruger
> er rigt på flerumættede fedtsyrer (efter pres fra forskellige myndigheder,
> da det en overgang skulle forestille at være lykken).

Du mener ikke at flerumættede fedtsyrer er gode, eller?

> Den slags olier er
> generelt ret ustabile og kan ikke holde til de høje varmegrader i et
> friturekar. Resultatet bliver dog det samme.

Yep.

> [...]
> måde som jeg ikke mener det er coca cola eller haribos skyld at jeg får for

Jeg er egt. ligeglad med ansvar. Jeg synes bare det må være helt i orden
at kritisere kvaliteten af et produkt, hvis det også skal være lovligt i
markedsmekanismernes hellige navn at sælge hvad som helst, lige meget
hvor skadeligt det er.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 23-07-04 19:26

> [...]
> stivelse i en burgerbolle. Stivelse tjener intet positivt
> ernæringsmæssigt formål (udover at give energi), men har derimod en

Som cand.scient i biokemi vil jeg lige nævne at det gælder både stivelse, og
andre fordøjelige kulhydrater og fedstoffer, at formålet er at give energi,
og hvad indtages udover det som aktiviteterne kræver, bliver til fedtlager.

Hvor stor overvægt-problemerne bliver, er nok et spørgsmål om psykologiske
problemer, der får os til at opleve en gevinst ved at indtage for meget.

At fastfood-firmaer gør over-indtag fristende, er egentlig ikke værre end at
en sød kones lækre aftensmad kan friste til over-indtag.

McDonalds appelerer til mange ensomme - og de har psykiske problemer - men
at give een faktor al skyld, er ikke sagligt.

.."Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Et af mine yndlingscitater er nedenstående, om at have et "håb-træ" der
skyder ny blomster. Har man det på en god måde, fristes man ikke til
trøstespisning.
Vegetarisme kan være tip-top sundt. Kødspisere er nok mest tilbøjelige til
at blive fristet til overvægt. Munke-levevis gør slank - men KAN VÆRE trist.
Livskunst er nok at opfinde ny håb - jeg er ikke så god, at jeg kan klare
mig uden lækre kødspiser - og måske overvægten ikke giver helbredsproblemer,
så jeg vil ikke tage sorgerne på forskud, blot søge alternative fristelser,
hvis jeg kan.

" Lord save us all from old age and broken health and a hope tree,
that has lost the faculty of putting out blossoms". Mark Twain

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-07-04 10:13

Bo Warming wrote:

> [...]
> og hvad indtages udover det som aktiviteterne kræver, bliver til fedtlager.

Men kroppen reagerer ikke på samme måde på alle ting vi spiser. Energien
er ikke den eneste vigtige ernæringsmæssige egenskab ved en fødevare.

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-04 01:39

> Det ville da være bedre hvis filmen fik MacDonalds til at justere en lille
> smule på burgernes energisammensætning. Bare 2% mindre fedt, 1% mere
> stivelse, og 1% mere fibre. Så mætter burgerne bedre.

Det er simpelt hen ikke deres ansvar.
Desuden, hvorfor dog mere stivelse?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-06-04 01:35

No Humor Man wrote:
> Du får problemer hvis du spiser det samme mad, morgen, middag og aften,
> næsten uanset hvad det er. For meget af en ting er noget skidt, hvad
> enten det er McD mad eller *alm* mad - variation, lidt af alting er

Burgere er ikke spor ensidig kost. Som den anden Peter skriver,
så indeholder de mange forskellige ting. Ergo skal man spise
burgere *mange* måneder i træk før man formår at tildrage sig en
mangelsygdom (fejlernæring).

Supersize-guttens eneste problem er, er jeg rimeligt sikker på,
at han har fået for mange kalorier (altså overernæring, det
modsatte af underernæring, men flintrende ortogonalt til
fejlernæring). Den anden Peter siger noget i stil med 5700
kilocalorier om dagen, hvilket er fuldstændig grotesk, medmindre
man er Tour de France-cyklist eller gammeldaws skovhugger med
ståløkse - og selv de spiser da vist ikke helt så meget...

Hvis han havde nøjedes med 2500 kilocalorier per dag (den anden
Peters angivelse af kaloriebehov er lidt højt sat), af kun
McDonalds burgere, så var der ikke sket en hujende fis på så
lidt tid som en måned.

Men som før nævnt, så gætter jeg på at han bare har spist efter
sin mæthedsfornemmelse. Altså gået ind på den lokale McD hver
gang han følte sig sulten. Og så er det jo fair nok at sætte
spørgsmålstegn ved energisammensætningen i McDonalds burgere.

> sundt. Og selvom nogle hævder at det er sundt at være vegetar, så er

Vegetarianisme er usundt og unaturligt for menneskearten.

> der alligevel nogle mangler, da man har *brug* for proteiner der kun
> findes i kød (ja, ved godt at vegetarer spiser fisk og fugl, men

Vegetarer spiser ikke fugle.

> alligevel... hmm... skulle nok have valgt veganer, så) og kosttilskud,

Veganisme er endnu mere usundt og unaturligt for vores art, og
forælder der tvinger deres børn til den slags burde miste
forældremyndigheden.

Definitionen på at en dyreart er altædende er ikke at den *kan*
æde alt, men at den *skal* æde alt.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-04 09:08

Peter Knutsen wrote:

> Vegetarianisme er usundt og unaturligt for menneskearten.

Det er godt at du er så skråsikker når nu folk der prøver at forske i
sagen ser et anderledes broget billede.

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-04 01:48

> Det er godt at du er så skråsikker når nu folk der prøver at forske i
> sagen ser et anderledes broget billede.

Han har da BESTEMT ret i det sidste. Hvorvidt det sidste er sandt er der
delte meninger om, men de fleste kan formentlig blive enige om at det kræver
ganske meget omtanke at leve sundt som vegetar og i særdeleshed veganer.
Mere omtanke end mange udøvere lægger i det vil jeg mene.

/Jacob

Fra : Kasper Aae

Dato : 02-07-04 12:58

On Fri, 2 Jul 2004 02:48:19 +0200, "Jacob Andersen" <duk@glem.det>
wrote:

> [...]
>ganske meget omtanke at leve sundt som vegetar og i særdeleshed veganer.
>Mere omtanke end mange udøvere lægger i det vil jeg mene.

Nja, men på den anden side er veganisme jo ofte et valg, der er
truffet efter etiske og moralske overvejelser. Så jeg vil da mene, at
der ligger meget omtanke bag den livsstil.

--
Kasper Aae

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-07-04 15:40

Jacob Andersen wrote:
> "David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Han har da BESTEMT ret i det sidste.

Næ.

> [...]

Enig.

> Mere omtanke end mange udøvere lægger i det vil jeg mene.

Det har jeg svært ved at vurdere.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 30-06-04 09:30

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Hvis han havde nøjedes med 2500 kilocalorier per dag (den anden Peters
> angivelse af kaloriebehov er lidt højt sat),

Det stammede fra en folder om ernæring... Som jeg fandt på
Mcdonalds.dk.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-07-04 09:43

Peter B. Juul wrote:

> Det stammede fra en folder om ernæring... Som jeg fandt på
> Mcdonalds.dk.

Nåja, så har du ikke noget at skamme dig over. 2800 til 3000
kilocalorier er skam også helt fint til en mand på 80 kilogram -
han skal bare være *usædvanligt* fysisk aktiv.

--
Peter Knutsen

Fra : Jan Richardy

Dato : 30-06-04 20:02

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
> Men som før nævnt, så gætter jeg på at han bare har spist efter
> sin mæthedsfornemmelse. Altså gået ind på den lokale McD hver
> gang han følte sig sulten.

Så vidt jeg ved, så har det ikke noget med sult at gøre. Deal'en er
simpelthen, at han har hørt fra McD, at deres mad er sund. Det udsagn tester
han så ved at spise det morgen, middag og aften i en måned. Dvs. 3 gange om
dagen uanset om han er sulten eller ej.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-04 09:03

No Humor Man wrote:

> [...]
> næsten uanset hvad det er. For meget af en ting er noget skidt, hvad
> enten det er McD mad eller *alm* mad - variation, lidt af alting er

Men McD-mad er stadig meget usundt på den måde at det ikke indeholder
særligt mange nyttige ting, men tværtimod en masse unyttige ting. Det er
usund mad, ganske enkelt.

Og selvom nogle hævder at det er sundt at være vegetar, så er
> der alligevel nogle mangler, da man har *brug* for proteiner der kun
> findes i kød

Det er noget vrøvl.

> [...]
> alligevel... hmm... skulle nok have valgt veganer, så) og kosttilskud,
> selvom de er gode som supplement, kan ikke erstatte de naturlige tilskud

Det er ikke nødvendigt. De essentielle aminosyrer og andre proteiner kan
fås fra bønner og nødder og andre kilder. Resten kan kroppen lave selv
hvis du ellers får en ordentligt sammensat kost.

> [...]
> måde. Selvom det er godt at sætte fokus på at fastfood ikke er sundt,
> så burde man gøre det sobert og ordentligt i stedet for.

Han har helt sikkert simplificeret problemstillingen; enhver kan jo sige
sig selv at det ikke er smart at spise McD-mad hver dag i en måned.
Netop fordi det er usundt. Hvis det havde været en "restaurant" der
serverede en bedre sammensat kost, så havde det ikke været lige så
usundt at spise der i en måned, og han havde måske ikke taget så meget
på (afhængigt af mængderne og sammensætningen). Men det er da
ligegyldigt. Der er masser af amerikanere der spiser endog meget ofte på
McDonalds, og ethvert tiltag der kan få dem til at tænke sig om en
ekstra gang, er en God Ting, uanset lødigheden. Med underlødighed skal
underlødighed bekæmpes.

/David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-04 01:56

> Men McD-mad er stadig meget usundt på den måde at det ikke indeholder
> særligt mange nyttige ting, men tværtimod en masse unyttige ting. Det er
> usund mad, ganske enkelt.

Ja, det eneste værdifulde der er i en burger er kød, men det er så for fedt,
og tomater, som der næsten ingenting er i af alligevel, og på sin vis ost,
men det ost der er i burgere er oftest sådan en halvsyntetisk affære som jeg
tvivler på værdien af. Folk siger at der er så meget forskelligt i en
burger, men glemmer at det primært drejer sig om salat der er fuldstændig
værdiløst og mayonnaise.

> Og selvom nogle hævder at det er sundt at være vegetar, så er
>
> Det er noget vrøvl.

Ja, men der er nogle ting der er masser af i kød det godt kan være
besværligt at få dækket af ikke-animalske ruter, men det kræver jo så bare
at man sætter sig ind i tingene. Noget alle burde gøre alligevel.

> [...]
> der kan få dem til at tænke sig om en ekstra gang, er en God Ting, uanset
> lødigheden. Med underlødighed skal underlødighed bekæmpes.

Jeg har bare altid haft et problem med journalistik der i den grad lefler
for den laveste fællesnævner. Det kan naturligvis være en udmærket ide, når
det nu er den del af befolkningen der er målgruppen, men unuancerethed er
slet ikke noget for mig.

/Jacob

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-07-04 15:41

Jacob Andersen wrote:

> [...]
> det nu er den del af befolkningen der er målgruppen, men unuancerethed er

Jeg kan ikke se hvad det har med laveste fællesnævner at gøre.

Jeg synes det er fint at lave modmyter i denne tid hvor det er tilladt
at reklamere for hvad som helst, og næsten på en hvilken som helst måde.

/David

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 29-06-04 21:20

Damn, man kan godt se hvilken madkultur vi filmgængere svægrer til. Der er
bred førstehandsviden om McDonald's at spore herinde.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-06-04 23:31

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> Damn, man kan godt se hvilken madkultur vi filmgængere svægrer til. Der er
> bred førstehandsviden om McDonald's at spore herinde.

Næsten alle danskere har mindst en gang i sit liv besøgt en McDonalds
restaurent.... om det så er børn, unge, enlige, familier, ældre eller
pensionerede danskere......

Mvh. Martin

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-06-04 00:04

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næsten alle danskere har mindst en gang i sit liv besøgt en McDonalds
> restaurent.... om det så er børn, unge, enlige, familier, ældre eller
> pensionerede danskere......

Jeg tænkte mere på hvor meget specifik førstehåndsviden de forskellige svar
i tråden giver udtryk for. Det værste er at jeg selv kan nikke genkendende
til det meste.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-06-04 01:36

C. H. Engelbrecht wrote:
> Damn, man kan godt se hvilken madkultur vi filmgængere svægrer til. Der er
> bred førstehandsviden om McDonald's at spore herinde.

Jeg har da været på MacDonalds, men jeg foretrækker Burger King.
Og burgerne hos den lokale kinesergrill er endnu bedre.

--
Peter Knutsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 02-07-04 01:58

> Jeg har da været på MacDonalds, men jeg foretrækker Burger King. Og
> burgerne hos den lokale kinesergrill er endnu bedre.

Burger King er klart bedre, men er stadig fælt. Jeg kan personligt godt lide
en Buggi Burger fra Den Sorte Gryde, men DET er i hvert fald ikke en god ide
at spise 3 gange om dagen.

/Jacob

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-07-04 09:48

Jacob Andersen wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message
[filmgængeres madkultur]

> Burger King er klart bedre, men er stadig fælt. Jeg kan personligt godt lide
> en Buggi Burger fra Den Sorte Gryde, men DET er i hvert fald ikke en god ide
> at spise 3 gange om dagen.

Jeg har fået Sort Gryde-burger én gang, men den er alt for
fysisk stor til mig. Jeg opfatter en burger som noget man kan
spise uden kniv og gaffel.

DSBs Big Dane Burger er også ret god.

--
Peter Knutsen

Fra : PerX ...

Dato : 03-07-04 23:04

In article <jb_Dc.3861$dx3.29734@newsb.telia.net>,
15andersen_removethis_@telia.com says...
> http://www.imdb.com/title/tt0390521/
>
> sikke en dokumentarfilm. Komme på McDonalds kur i 30 dage. Står også noget
> om den på EB:

Jeg lagde mærke til den lokal mcd ikke længere har MEGA pomfritter - gad
vide om det er på grund af dårlig omtale *g*

Fra : Devast8or

Dato : 03-07-04 23:48

PerX ... wrote:
> In article <jb_Dc.3861$dx3.29734@newsb.telia.net>,
> 15andersen_removethis_@telia.com says...

> Jeg lagde mærke til den lokal mcd ikke længere har MEGA pomfritter -
> gad vide om det er på grund af dårlig omtale *g*

Du kunne godt være. Jeg mener der i Politikens artikel (den jeg nævnte i
starten af tråden) stod noget om at McD havde sagt de ville udfase Supersize
menuerne i løbet af i år eller også var det næste år. de sagde så at det
ikke havde noget at gøre med filmen, men det skal de jo sige :)

Devast8or