sort/hvid cirkel i højre hjørne af film?
Fra : Peter T.

Dato : 25-06-04 08:50

Når jeg er i biffen, har jeg opdaget en sort/hvid oval cirkel oppe i højre
hjørne af mange film. Den blinker i et ultrakort øjeblik og _som regel_
altid knap et sekund inden kameraskift/sceneskift/vinkelskift/whatever og
jeg når faktisk aldrig at opfatte om den er sort, hvid eller begge farver.

Af nysgerrighed; hvad er det for en plet? :)

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Kasper Møller

Dato : 25-06-04 09:02

Peter T. wrote:
> [...]
> at opfatte om den er sort, hvid eller begge farver.
>
> Af nysgerrighed; hvad er det for en plet? :)

Du har ikke set Fight Club hva?
Nå men det er vist noget med at man skifter spole i projektørrummet, når
prikken ('cigarette burn') fremkommer. Ved ikke om det fungere sådan
mere....

Fra : Peter T.

Dato : 25-06-04 09:31

Kasper Møller leverede følgende historie fra de varme lande:

> Du har ikke set Fight Club hva?

Nej desværre. Er det et vigtigt led i min opdragelse at se den? :)

> Nå men det er vist noget med at man skifter spole i projektørrummet, når
> prikken ('cigarette burn') fremkommer. Ved ikke om det fungere sådan
> mere....

Uhm... Hvis det er rigtigt, så skal der skiftes spole mange gange i en
film.

Fra : Morten DH

Dato : 25-06-04 09:52

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> Nej desværre. Er det et vigtigt led i min opdragelse at se den? :)

Det kan kun gå for langsomt

Fra : Peter T.

Dato : 25-06-04 11:29

Morten DH leverede følgende historie fra de varme lande:

> Det kan kun gå for langsomt

Jeg mener, at min lokale TP Marked har den på tilbud til en 50er for tiden.
Så mon ikke den snart står i min samling? :)

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-06-04 11:20

Peter T. wrote:
> Kasper Møller leverede følgende historie fra de varme lande:

> Nej desværre. Er det et vigtigt led i min opdragelse at se den? :)

Et stort rungende JA!!!

> Uhm... Hvis det er rigtigt, så skal der skiftes spole mange gange i en
> film.

Ja, det er også det jeg tænker når jeg får den forklaring. Jeg ser mange
cigarette burns i løbet af en film.

/David

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-06-04 10:59

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> writes:

> Kasper Møller leverede følgende historie fra de varme lande:

> Uhm... Hvis det er rigtigt, så skal der skiftes spole mange gange i en
> film.

Det skulle der også før i tiden. I dag samler man i de allerfleste biografer
hele filmen inklusive reklamer og trailers på én stor spole eller tallerken,
men i gamle dage lavede man faktisk et spoleskift (overblænding), hver
gang disse mærker viser sig på billedet.

Under produktionen af en biografkopi er filmen opdelt i akter på op til
2000 fod / 600 meter, hvilket svarer til lidt over 20 minutters spilletid.
I slutningen af hver akt er der et sæt af disse overblændingsmærker. For
eksempel består den nyeste Harry Potter-film af 9 akter, så i løbet af
denne film vil man se overblændingsmærkerne 8 gange.

I gamle dage brugte man kulbuelamper som lyskilde i kinomaskiner i biografer,
og kullene i disse lamper skulle skiftes ret hyppigt. Det var derfor praktisk
af skifte mellem to maskiner med et interval på ca. 20 minutter. I dag
bruger man xenon-lamper som lyskilde, og de kan være tændt vilkårligt længe,
så nu har man i de fleste nyere biografer kun en enkelt maskine i hver sal,
og man samler så som sagt hele filmen på én spole.

--
-- Torben.

Fra : Peter T.

Dato : 25-06-04 11:25

Torben Simonsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> [...]
> eller tallerken, men i gamle dage lavede man faktisk et spoleskift
> (overblænding), hver gang disse mærker viser sig på billedet.
[snip]

Tak for en uddybende forklaring. :)

> [...]
> biografer, og kullene i disse lamper skulle skiftes ret hyppigt. Det
> var derfor praktisk af skifte mellem to maskiner med et interval på

Jeg synes dog at huske, at jeg ser mærkerne oftere en feks. hver 20ende
minut.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 25-06-04 12:22

Peter T. wrote:

> [...]
>
> [snip]
>
> Tak for en uddybende forklaring. :)

> Jeg synes dog at huske, at jeg ser mærkerne oftere en feks. hver 20ende

De kommer goså i sæt af to. Den første kommer ca. 10 sekunder før den
anden. Jeg ved ikke om den betyder vågnop til operatøren eller hur.

,vh MAgnus

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-06-04 18:52

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> wrote in message

> De kommer goså i sæt af to. Den første kommer ca. 10 sekunder før den
> anden. Jeg ved ikke om den betyder vågnop til operatøren eller hur.

En kinomaskine tager sig et lille stykke tid om at komme op i omdrejninger,
så det første mærke er hvor operatøren skal starte den anden masking og det
sidste er når overblændingen skal finde sted.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 25-06-04 19:12

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message
> [...]
> [snip]
>
> Tak for en uddybende forklaring. :)

> Jeg synes dog at huske, at jeg ser mærkerne oftere en feks. hver 20ende

De kommer jo også i "par", altså 2 ad gangen, derfor hvis Harry Potter er på
9 akter, og man skulle se disse 8gange, så ser du jo egenligt 16 "cigarette
burns" under hele filmen....

Mvh. Martin

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-06-04 11:32

> Jeg synes dog at huske, at jeg ser mærkerne oftere en feks. hver 20ende
> minut.

De *kan* også godt komme oftere. En akt kan som sagt være op til 2000 fod,
men afhængigt af filmens klipning kan enkelte akter godt være kortere.
De fleste film af normal længde består af mellem 5 og 10 akter, så i
løbet af en film vil du se mærkerne 4-9 gange.

--
-- Torben.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-06-04 13:58

Torben Simonsen wrote:
> [...]
> De fleste film af normal længde består af mellem 5 og 10 akter, så i
> løbet af en film vil du se mærkerne 4-9 gange.

Som Thomas så rigtigt skriver så kan akterne godt være kortere. Normalt
ligger de på mellem 1300 og 1900 fod men de kan sagtens være kortere (og
op til 2000). Oftest er det kun det sidste akt der er rigtigt kort, dog
sjældent under 600 fod.

Tenz.

Fra : Per

Dato : 25-06-04 10:14

> [...]
> jeg når faktisk aldrig at opfatte om den er sort, hvid eller begge farver.
>
> Af nysgerrighed; hvad er det for en plet? :)

Ja det undrer jeg mig også over. Og er jeg den eneste der syntes at kunne se
en stor pik til tider ;?

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-06-04 11:21

Per wrote:

> Ja det undrer jeg mig også over. Og er jeg den eneste der syntes at kunne se
> en stor pik til tider ;?

LOL!!!

/David

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-06-04 23:05

Per wrote:

> Ja det undrer jeg mig også over. Og er jeg den eneste der syntes at
> kunne se en stor pik til tider ;?

Nej, det problem døjer jeg også med, når kigger mig mellem benene :)

Søren

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-06-04 17:08

"Søren Nielsen" <kampfordeler_gb@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in message

> Nej, det problem døjer jeg også med, når kigger mig mellem benene :)
>
> Søren

Hm..... har du set Figt Club?

Mvh. Martin

Fra : J

Dato : 25-06-04 19:21

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> Når jeg er i biffen, har jeg opdaget en sort/hvid oval cirkel...

Nå, lidt ligesom et aflangt kvadrat?

Jonas