Garmin 128 på pc'en
Fra : ThomasT

Dato : 04-08-04 22:22

Hej Ng

Jeg har hele dagen idag kæmpet med at installere en Garmin 128 i en Granada
27. Selve monteringen var ikke noget problem. Det var da jeg skulle have min
bærbare pc og gps'en til at kommunikere sammen at det gik galt... DE VIL
BARE IKKE!!... Det var i en bekendts båd jeg installerede grejet. Jeg har
selv en Garmin 180 i min egen båd og den kommunikere udemærket sammen med
min bærbare, men denne 128'er vil bare ikke.
Jeg har klippet lidt at kablet fra gps'en og loddet det sammen med 3-4 meter
PDS-kabel (det er loddet rigtigt har kontrolleret). I enden sidder så et
RS232-stik. Jeg har ikke noget serielt-stik på min bærbare, så jeg bruger en
USB-to-RS232-adaptor (kan muligvis være en fejlkilde, men den virker jo i
min egen båd).
Jeg får overhovedet ingen respons på pc'en. Der er nogle dioder på adaptoren
(TX & RX), de blinker når jeg bruger min egen GPS, men ved 128'eren er der
ingen reaktion.

-Hvad skal 128'eren indstilles til hvis jeg skal have en position i 'Det
levende søkort'? Jeg synes jeg har prøvet alle indstillinger,men...

-Kan der være for meget modstand i PDS-kablet på 3-4 meter? Der er cirka 1
ohm's modstand på hver leder.

-Kan det være min USB-to-RS232-adaptor der laver forstyrrelser, selvom det
virket hos mig selv?

-Ellers nolge forslag?

Håber at der er nogen der har nogle god forslag.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen
Maxi 77 D-2311

Fra : CarstenD

Dato : 05-08-04 09:07

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> -Hvad skal 128'eren indstilles til hvis jeg skal have en position i 'Det
> levende søkort'? Jeg synes jeg har prøvet alle indstillinger,men...

Har du indstillet korrekt protokol på 128'eren og korrekt baudhastighed på
com-porten og installeret den nødvendige garmin-driver til DLS?

Mvh

Carsten

Fra : Poul Elgaard-Jørgens~

Dato : 05-08-04 10:00

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> wrote in message

> -Hvad skal 128'eren indstilles til hvis jeg skal have en position i 'Det
> levende søkort'? Jeg synes jeg har prøvet alle indstillinger,men...

Jeg mener DLS kræver NMEA. Hvad er din egen GPS indstillet til?

> -Kan der være for meget modstand i PDS-kablet på 3-4 meter? Der er cirka 1
> ohm's modstand på hver leder.

Det tror jeg ikke er problemet.

> -Ellers nolge forslag?

Virker kablet sammen med din GPS? Så er kablet udelukket som fejlmulighed.
Virker din bekendtes GPS sammen med dit kabel? Så er det nok kablet det er
galt med.

mvh Poul

Fra : Lars Bonde

Dato : 05-08-04 11:21

Du kan teste hvad du modtager fra din GPS med HyperTerminal. Her skulle du
kunde finde position, log og Nm. Hvis der er rent volapyk er din GPS ikke
sat rigtigt.

VH Lars

---

Fra : ThomasT

Dato : 05-08-04 18:30

Gps'en er sat til:
NMEA/NMEA
BAUD 4800 (Skriver DLS at den skal være)
NMEA 183 ver. 2.0

Porten er sat til:
Standard (kan ikke lige huske)

Har prøvet hyperterminal, den skriver ikke noget som helst, men jeg er ikke
sikker på at jeg har startet den rigtigt op, vil lige prøve med min egen
GPS.

ThomasT

Fra : Preben og Anette

Dato : 05-08-04 19:45

Lad os høre hvad du finder frem til
og hvilken version af windows kører du?
Dette kan være vigtigt da min Bærbare havde win XP fandt den min min gps
som en mousepointer og
flippede helt ud men det er løst nu min gos er Garmin GPS 35/36 TrackPak

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : ThomasT

Dato : 05-08-04 20:15

Jeg kører XP, men jeg kan slev ikke få kontakt med GPS'en, hvis jeg da bare
fik "den vilde mus" vidste jeg da at der var forbindelse. Den får jeg nogen
gange på min egen GPS. Hved du hvordan jeg undgår det?

Thomas

Fra : Preben og Anette

Dato : 05-08-04 21:16

Thomas T skrev
> [...]
nogen
> gange på min egen GPS. Hved du hvordan jeg undgår det?

Ja du kan enten vælge at slå touchpad fra i bios og bruge en ekstern mus
eller gøre som jeg installere Win 98
og Win 98 er faktisk ikke så tosset endda
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Preben og Anette

Dato : 05-08-04 21:20

Prøvede du den gps af inden du klippede kablet over og forlængede det?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Preben og Anette

Dato : 05-08-04 21:27

Den skal køre på Com 2 via den usb gør den det?
Jeg er rimelig sikker på at din GPS Garmin 180 ikke bruger Com 2 men bruger
Com 5

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Preben og Anette

Dato : 05-08-04 21:28

Ellers skal du prøve med en pc med comport hvor i landet er det??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : ThomasT

Dato : 05-08-04 22:54

Det er i Fredericia. Jeg prøver en med com-port i morgen. Jeg kan selv vælge
hvilken com-port og jeg har prøvet 1 & 2. Min egen 180'er kan køre på alle
sammen. Det kommer an på hvad jeg sætter adaptoren til at være.
Nej, jeg prøvede det ikke af, damn. Det havde jeg også tænkt på, men min
egen virkede jo første gang ved samme operation.

Thomas

Fra : Preben og Anette

Dato : 06-08-04 00:41

ThomasT" skrev
> Nej, jeg prøvede det ikke af, damn. Det havde jeg også tænkt på, men min
> egen virkede jo første gang ved samme operation.

Det kunne jo være at den var defekt og så tror jeg ikke du får den byttet

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-08-04 08:18

ThomasT wrote:
> [...]
> Nej, jeg prøvede det ikke af, damn. Det havde jeg også tænkt på, men
> min egen virkede jo første gang ved samme operation.

Jeg tror der er noget der - USB-Serial adaptere har det med at sætte sig på
forskellige COM porte, hvis ikke man tvinger dem. Så det første er nok at
kigge i enhedshåndtering for at se hvor den egenligt har "sat" sig og så
tage det derfra.
--
/carsten

Fra : ThomasT

Dato : 06-08-04 12:54

Er prøvet, men tak for hjælpen.

Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-08-04 12:59

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er prøvet, men tak for hjælpen.

Jeg formoder, du har prøvet på en ganske alm. COM-port også..?

Jeg har selv haft en 128 og den kører upåklageligt på en standard COM-port.

Får du hul igennem, kan du også opdatere FirmWaren.

Seneste version er: http://www.garmin.com/products/gps128/agree.html

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 06-08-04 16:17

Fik du så prøvet med en med almindelig com-port???

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : ThomasT

Dato : 06-08-04 23:52

Nej,det gør jeg i morgen formiddag. Det bliver spændende, men jeg tror ikke
det er det for adaptoren virker jo med min egen, men vi får at se

Thomas

Fra : Preben og Anette

Dato : 06-08-04 23:53

Har du evt et billede af hvad du har gjort??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : ThomasT

Dato : 07-08-04 16:45

Så fandt jeg endelig ud af hvad der var galt!!

Et at benene i stikket på GPS'en er knækket, så det har jeg "reppet" og nu
køre det bare.

Tak for hjælpen til alle.

ThomasT

Fra : Preben og Anette

Dato : 07-08-04 20:13

Hej ThomasT

Det var nu godt du fandt fejlen så du kunne få skidtet til at virke god tur
på det blå

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Calle.

Dato : 06-08-04 21:22

ThomasT wrote:
> [...]
> selvom det virket hos mig selv?
>
> -Ellers nolge forslag?
>
> Håber at der er nogen der har nogle god forslag.

Har du husket at sætte GPSen til at køre NMEA protokollen, der står jo som
standard til Garmins egen protokol

--
Calle.