køb af båd i sverig
Fra : Erik Christiansen

Dato : 31-07-04 12:52

Jeg kan se at mange sejlbåde er billige i sverig. Kan man frit køben en båd
i sverig og anvende den i danmark? Bliver man pålagt en form for afgift som
ved køb af bil i udlandet?

vh erik

Fra : Preben Holm

Dato : 31-07-04 13:25

Erik Christiansen wrote:
> Jeg kan se at mange sejlbåde er billige i sverig. Kan man frit køben en båd
> i sverig og anvende den i danmark? Bliver man pålagt en form for afgift som
> ved køb af bil i udlandet?

Vi købte motorbåd fra Tyskland og det er helt fint, så mon ikke det også
er det fra Sverige.

Mvh / Preben Holm

Fra : Martin Schöön

Dato : 31-07-04 21:55

On Sat, 31 Jul 2004 14:24:49 +0200, Preben Holm wrote:

> Vi købte motorbåd fra Tyskland og det er helt fint, så mon ikke det også
> er det fra Sverige.

Jag har en kamrat som köpte segelbåt från Frankrike (till Sverige)
utan några som helst problem eller avgifter. Från Norge är en annan
sak...

Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-08-04 15:15

På ejendommeligvis fremsatte Erik Christiansen følgende påstand:

> Jeg kan se at mange sejlbåde er billige i sverig. Kan man frit køben
> en båd i sverig og anvende den i danmark? Bliver man pålagt en form
> for afgift som ved køb af bil i udlandet?

Nej, men det eneste du skal være opmærksom på er, at Sverige ikke har
et centralt gældregister for både. Det betyder, at du reelt skal
tjekke både i alle tinglysningeskontorer, hvis du vil være sikker på,
at båden er ubehæftet.

Er der skjult gæld eller af sælger uoplyst pant i båden, så mister du
alt.

Claus

Fra : Martin S?rensen

Dato : 02-08-04 08:18

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<ceitrb$2483$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> at båden er ubehæftet.
>
> Er der skjult gæld eller af sælger uoplyst pant i båden, så mister du

Det passer ikke helt. Jeg spurgte om det samme i den tilsvarende
svenske ng og fik følgende svar:

<Michael Wahlgren>
Det är inte frågan om att fritaga säljaren från ansvar. Det är frågan
om
att fritaga KÖPAREN från ansvar. Enligt svensk lagstiftning, så skall
köparen inte bort "ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att
förfoga
över egendomen". Om ingen kan påvisa att du som köpare borde ha
fattat
misstänkar, så har du alltså andlat i god tro och skall då hållas
skadeslös i det fall det är något problem med köpet.

Det är i detta sammanhang som FAKTISKT en försäkran i ett köpekontrakt
att
båten in är föremål för "pant" (snarare ägarförbehåll) HJÄLPER. Det
är
alltså INTE SANT som du skriver att det inte hjälper ett dyft med en
sådan.
Har du som köpare vidtagit sedvanliga och rimliga mått och steg för
att
försäkra dig om att köpet är OK, så torde du inte löpa speciellt stor
risk.
Inför ett köp kan man alltså:

1. Kontakta larmtjänst (gemensamt företag för de olika
försäkringsbolagen)
och fråga om båten ifråga är anmäld stulen (ha med tillverkningsnummer
och motornummer). Ring även polisen och fråga om de har någon båt
anmäld stulen.

2. Se till att du har en ordentlig identitet på säljaren och be att

se hans köpekontrakt när han förvärvade båten.

3. Se till att upprätta ett korrekt köpekontrakt och ta gärna med en
paragraf där säljaren försäkrar att båten inte är föremål för pant
eller ägarförbehåll.

Om du som köpare vidtar dessa steg och annan sedvanlig vaksamhet, så
HJÄLPER det eftersom man med stor sannolikhet kan hävda köp i god tro
OM det skulle bli något problem.

Jag förstår överhuvudtaget inte all denna oro? Om man vill svindla
någon eller tjäna snabba pengar, så är det bra mycket lättare att
t.ex. gå till en vanlig småbåtshamn och helt enkelt visa och sälja en
båt som man överhuvudtaget inte äger.

För övrigt kan man undra hur ni tror att båthandlarna i Sverige gör
för att försäkra sig om att båtarna de säljer inte är pantsatta eller
stulna? De gör väl ungefär så som jag skrev ovan, eller hur?

</Michael Wahlgren>

Jeg er sikker på at google groups kan finde den fulde tråd.

Og jeg ville ikke have betænkeligheder ved at købe båd i Sverige.

God jagt

Martin Sørensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-04 11:27

På ejendommeligvis fremsatte Martin S?rensen følgende påstand:

> Det passer ikke helt. Jeg spurgte om det samme i den tilsvarende
> svenske ng og fik følgende svar:

Det er bare ikke korrekt. Er der pant i båden, så er der *intet* at
gøre...

Det handler ikke om ond eller god tro, det handler om lovligt pant,
som ikke bliver oplyst af sælger. Det svar, du citerer går mere på om
båden er stjålet.

Jeg har kendskab til tre tilfælde, hvor folk i midten af halvfemserne
har købt båd i sverige, og hvor båden er hentet af en svensk advokat.
Selv om sælger har begået bedrageri og ikke oplyst, at der er pant i
båden, så er der *intet* at stille op. Pantet er gyldigt og *skal*
respekteres, uanset hvad sælger oplyser.

Du er da vel ikke så naiv, at du tror, at man kan købe en båd der er
pantsat og så beholde den, blot fordi sælger undlader at oplyse om
gæld i båden?!

Så er panthaver jo rent til grin..

Claus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-08-04 13:09

> [...]
> båden, så er der *intet* at stille op. Pantet er gyldigt og *skal*
> respekteres, uanset hvad sælger oplyser.

Ja de er dygtige de svenske advokater du kender. Der kan det danske politi
lære noget. De kan ikke hente en person der har begået mord i Danmark og så
er "flyttet" til Sverig, men må pænt anmode de svenske myndighedder om at
udlevere personen.
De tilfælde du har kendskab til, foregik det bare sådan at advokaten kom til
Dk. og tog båden med til Sverig??

Ikke for at jeg vil opfordre til halvkriminelle handlinger; men det er ikke
så nemt at få sit "pant" tilbage, hvis det først befinder sig i et andet
land.

MVH/JøN

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-04 15:10

Jeg har også hørt en masse historier, men aldrig mødt en der kunne fortælle
hvordan det helt præcist gik til i netop hans tilfælde. Jørgen har jo ret i,
at de svenske myndigheder (og slet ikke advokater) ikke har nogle beføjelser
på dansk grund, så der må være nogle flere krøller på historierne.

Det må ellers være en grum oplevelse, så man skulle tro de havde lyst til at
fortælle om det og derved advare andre.

Claus, kan du ikke få en af dem til at fortælle hvad der helt konkret skete
?

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-04 18:01

På ejendommeligvis fremsatte Bjarke Christensen følgende påstand:

> Claus, kan du ikke få en af dem til at fortælle hvad der helt
konkret
> skete ?

Det ene tilfælde betalte den danske køber panthaver. Jeg kan ikke
længere huske beløbet, men det var omkring 120-140.000 og han meldte
efterfølgende sælger for bedrageri.

Det andet tilfælde gik båden retur, fordi det unge par, der havde købt
båden ikke havde penge til at gå videre med sagen.

Det sidste tilfælde ved jeg ikke, hvad der skete videre ud over, at
båden gik tilbage. Det værst var dog, at der var en dansk mægler
involveret og at der var tale om en byttehandel med en mindre båd.

Dengang i halvfemserne hvor det var meget populært at købe både i
sverige, der var der i øvrigt flere artikler om problemerne i
fagbladene..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-08-04 19:32

Jo, men hvem henvendte sig til ejerne og hvorfor gik de med på den ?? Var
danske myndigheder involveret ??

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-04 02:23

På ejendommeligvis fremsatte Bjarke Christensen følgende påstand:

> Jo, men hvem henvendte sig til ejerne og hvorfor gik de med på den
??
> Var danske myndigheder involveret ??

Det gjorde de svenske advokater, som jo var bestilt af panthaver. Den
præcise sagsgang kender jeg ikke, men det er jo frit for enhver at
henvende sig til fogedretten med henblik på en fogedforretning. Det
har jeg selv gjort et par gange i forbindelse med execution af et
misligeholdt frivilligt forlig, og at begære en fogedforretning kræver
ikke at man er advokat eller andet, blot man har den fornødne
dokumentation. Så det kan en svensk advokat selv klare..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-04 08:17

Hmm det kan jeg bare ikke forstå. Da jeg gik i skole lærte jeg at udover
danske retsdokumenter (afgørelser fra en dommer og civile forlig (som det
nok var i dit tilfælde)), så er veksler det eneste direkte
executionsargument fogederne må accepterer i en fogedforretning. Så der er
ganske snævre regler for "fornøden dokumentation"

- men det er jo heller ikke alt jeg skal forstå

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-04 17:18

> [...]

> direkte executionsargument fogederne må accepterer i en
> fogedforretning. Så der er ganske snævre regler for "fornøden

Et frivilligt forlig, som ikke overholdes kan direkte og uden
forudgående varsel gøres til genstand for eksecution.

Og det går stærkt

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-04 18:05

På ejendommeligvis fremsatte Jørgen Nielsen følgende påstand:

> [...]
> De tilfælde du har kendskab til, foregik det bare sådan at advokaten
> kom til Dk. og tog båden med til Sverig??

For det første er det ikke advokater, jeg kender, og i øvrigt kan jeg
slet ikke se forbindelsen til et andet lands straffelovgivning og
landenes udleveringsregler.

Du sammenligner æbler og bananer..

> Ikke for at jeg vil opfordre til halvkriminelle handlinger; men det
> er ikke så nemt at få sit "pant" tilbage, hvis det først befinder
sig
> i et andet land.

Jo, for der er tale om en kriminel handling, og så er det faktisk ikke
særligt svært, når blot dokumentationen er i orden.

Claus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-04 03:02

> For det første er det ikke advokater, jeg kender,

Nej, jeg kan forstå på dine svar, at kendskabet til de 3 sager minder om
klubhussnak

> [...]

> Jo, for der er tale om en kriminel handling, og så er det faktisk ikke
> særligt svært, når blot dokumentationen er i orden.

Du påstår det er en kriminel handling (straffeloven)
Skal "pantet" tilbage til Sverig skal det udleveres af dansk myndighed.
(Ikke bare hentes af ukendt svensk advokat)
Så hvad er det du ikke forstår Claus.
Æblerne eller bananerne???

Jeg vil godt slutte med at sige at jeg har prøvet det den anden vej, altså
udlevering fra Sverig til Dk. Det var et skib vi havde søpant i (søpant går
forud for alle øvrige fordringer i skibet). Det er bekosteligt og tager tid.
Da de svenske myndigheder havde godkendt dokumentationer og var klar til
udleveringen, befant skibet sig ikke længere i Sverig, så vi opgav sagen.
Muligt det nu sejler med æbler og bananer i Afrika.

MVH/Jørgen

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 03-08-04 07:25

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:cel4qu$11fl$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har kendskab til tre tilfælde, hvor folk i midten af halvfemserne
> har købt båd i sverige, og hvor båden er hentet af en svensk advokat.

Det er friskt at købe båd i den høje alder
Du skal nu bede dem passe på. Ofte er bentøj / reaktionsevne ikke helt i top for den slags folk. Det så jeg ved selvsyn for en
måneds tid siden i Grenå. En nordmand (godt nok kun i starten af halvfemserne) som hoppede forkert ned på broen. Slog sig meget
slemt i hoved og på brystkasse

Nå men det var vist lidt off topic.

mvh Kim Bøndergaard

Fra : Martin S?rensen

Dato : 03-08-04 07:33

> [...]
> Du er da vel ikke så naiv, at du tror, at man kan købe en båd der er
> pantsat og så beholde den, blot fordi sælger undlader at oplyse om

Nej. Men jeg er åben for at tingene muligvis bliver gjort lidt
anderledes hinsidan, og derfor spurgte jeg, tråden kan læses her:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=santana.sorensen.ingenspam-0409022142010001%40cube&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26q%3Dmartin%2Bs%25C3%25B8rensen%26meta%3Dgroup%253Dswnet.fritid.segling

> Så er panthaver jo rent til grin..

Ja. Men kort sagt er der sjældent (ifølge hvad jeg blev oplyst)
pantebreve i både under 12x4m. Man gør det så på den måde, at båden
rent faktisk tilhører banken/långiveren indtil lånet er betalt -
brugeren kan derfor ikke sælge båden uden långivers tilladelse.

Svenskerne kan selvfølgelig være fulde af vrøvl, men læs selv tråden
eller spørg i deres gruppe - jeg regnede med mere kvalificerede svar
der end her

mvh

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-04 17:55

> [...]

> Svenskerne kan selvfølgelig være fulde af vrøvl, men læs selv tråden
> eller spørg i deres gruppe - jeg regnede med mere kvalificerede svar

At det er en svensker, der skriver er da ikke ensbetydende med, at han
ved hvad han taler om

Der er masser af folk, som tror at de ved noget, men som alligevel
tager fejl. Se bare hvad folk skriver om CE mærkning i denne gruppe,
uden at man rent faktisk ved hvad man udtaler sig om.

Claus

Fra : Martin Sorensen

Dato : 03-08-04 22:05

In article <ceofu2$1aqi$1@news.cybercity.dk>, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> På ejendommeligvis fremsatte Martin S?rensen følgende påstand:

> At det er en svensker, der skriver er da ikke ensbetydende med, at han
> ved hvad han taler om

Nej naturligvis. Det var bare den mest detaljerede og troværdige
forklaring jeg fik.

Grundlæggende har man den samme problemstilling i de fleste lande: Folk
vil købe større forbrugsgoder for lånte penge. Långiver vil gerne have
noget sikkerhed.

Det kan så løses ved at man tinglyser gælden i godet (som i DK) eller ved
at udlåner beholder ejendomsretten til godet (som i SE) indtil der er
betalt. Forskellen (ifølge den forklaring jeg fik) går på, at i Sverige
står udlåner som køber i købekontrakten. Købekontrakter kan naturligvis
forfalskes!

Som jeg ser det må svenskerne have en måde at sikre sig at de tør give
penge for en brugt båd (eller bil for den sags skyld). Ellers er der ingen
som tør købe en brugt båd til en kvart million, hvadenten det er DKK eller
Svenske Pesetas.

I Tyskland tages der praktisk taget ikke sikkerhed i både under deres
registergrænse, vistnok 15m. Da jeg spurgte i de.sport.segeln var de vildt
forundrede over hvad der kunne lade sig gøre her.

> [...]
> tager fejl. Se bare hvad folk skriver om CE mærkning i denne gruppe,
> uden at man rent faktisk ved hvad man udtaler sig om.

Emnet har jo været oppe før, også uden at nogen kunne komme med
henvisninger til hvor man kunne læse om hvordan svenskerne gør. Jeg har
lige stillet spm i swnet.juridik, så følg med der.

Du har ret mht CE-mærkning, det er dog noget nemmere at finde reglerne
hvis man kan engelsk.

/Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-08-04 02:11

På ejendommeligvis fremsatte Martin Sorensen følgende påstand:

> [...]
> Grundlæggende har man den samme problemstilling i de fleste lande:
> Folk vil købe større forbrugsgoder for lånte penge. Långiver vil

Dybest set er der ikke den store forskel på danmark og sverige ang.
pant. Den største forskel er blot, at sverige ikke har et centralt
skibsregister, hvor pant i lystbåde er registreret. Det bliver
registreret i den aktuelle retkreds, og det er det, der gør det
besværligt at handle båd hinsidan.

Schluter lavede i min øjne meget bras, men den del af kartoffelkuren,
hvor de vedtog, at pant i lystbåde er fuldstændig ens som alt anden
skibspant, og dermed skal registreres i skibsregistret for at være
retsgyldigt, det bør vi være meget takmennelige for.

At klovnen så med samme hånd indførte "misundelsesafgiften", det var
desværre en svipser

Claus

Fra : Steen

Dato : 03-08-04 14:00

"Erik Christiansen" <ec@nypost.dk> wrote in message news:<410b87b1$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> i sverig og anvende den i danmark? Bliver man pålagt en form for afgift som

Hej .

Har selv købt båd i Sverige. Ingen problemer. Bådene er billigere og
særligt er valutakursen en gevinst. I Sverige findes et antal "
besiktningsmænd " som er statsautoriserede. For et beskedent beløb, (
ca 2000,-svk) får du en rapport om båden, hvor han har gennemgået den
fra a-z.Den første båd jeg fandt, afslog ( besiktningsmanden ) og
forklarede den svenske ejer hvorfor.Glasfiber var for tynd,motor ikke
iorden osv. Den næste båd fik UG og viste sig også at være meget fin.

Med hensyn til "pant i båd" ,tror jeg at svenskerne er et fint
folkefærd. Man skal nok være temmelig uheldig , lige at forkøbe sig på
en sådan.Mon ikke der er lige så stor chance for at forkøbe sig på en
dansk , med dårlig motor,osmose osv.

Jo længere nord du ser, jo billigere bliver bådene, og en
hjemtransport til DK fra Stockholm ligger rundt 15000,-dk
Absolut værd at bruge lidt tid på.

MVH Steen.

Fra : Claus Bjerre

Dato : 03-08-04 19:10

"I Sverige findes et antal "
> besiktningsmænd " som er statsautoriserede.

Er det dem her?

http://www.batbesiktningsmannen.org/

Claus Bjerre

Fra : Sverre Stokke

Dato : 04-08-04 07:37

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreEJ@spamadslhome.dk> skriver:

>"I Sverige findes et antal "
>
>Er det dem her?
>
>http://www.batbesiktningsmannen.org/

På den ene side eksisterer der et hårdnakket rygte om statsautoriserede
svenske 'besiktningsmænd', men på den anden side har jeg hørt en dansk
bådkonsulent (som ikke er spor statsautoriseret) udtale, at der ikke
findes statsautorisation af svenske bådkonsulenter / 'besiktningsmænd'.

Linket giver ikke svar på spørgsmålet.

Hilsen Sverre.