/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Fast skrueaksel kontra z-drev
Fra : Kent Hejn Kristensen


Dato : 29-07-04 14:55

Jeg har været den lykkelige ejer af en motorbåd med fast skrueaksel
for enden af en Volvo Penta TAMD 31P med 150HK, som har fungeret uden
problemer.
Nu har jeg kik på en båd med 2 z-drev!
Er der nogen der har erfaring med z-drev omkring holdbarhed,
serviceomkostninger, kan de tåle begroninger e.t.c. og er der andre
forhold man skal tage i betragtning?

MVH
Kent Hejn


 
 
Leon Hulstroem \(422~ (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 29-07-04 15:40

> Jeg har været den lykkelige ejer af en motorbåd med fast skrueaksel
> for enden af en Volvo Penta TAMD 31P med 150HK, som har fungeret uden
> problemer.
> Nu har jeg kik på en båd med 2 z-drev!
> Er der nogen der har erfaring med z-drev omkring holdbarhed,
> serviceomkostninger, kan de tåle begroninger e.t.c. og er der andre
> forhold man skal tage i betragtning?

Jeg ville til en hver til vælge fast skrueaksel, nogle z-drev kan ikke holde
i gearet, andre bliver utætte og hvis man ikke afmonterer hver vinter, så
stjæler de skidtet.
Jeg ville mene at det koster 500-750kr årligt at vedligeholde et z-drev.
Og fast skrue aksel koster ikke over 50kr årligt, med mindre du har anode på
akslen OG så er den billigere at forsikre

Mvh
Leon


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004



Bent Frederiksen (29-07-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 29-07-04 21:46

Leon Hulstroem (4220) wrote:
>> Jeg har været den lykkelige ejer af en motorbåd med fast skrueaksel
>> for enden af en Volvo Penta TAMD 31P med 150HK, som har fungeret uden
>> problemer.
>> Nu har jeg kik på en båd med 2 z-drev!
>> Er der nogen der har erfaring med z-drev omkring holdbarhed,
>> serviceomkostninger, kan de tåle begroninger e.t.c. og er der andre
>> forhold man skal tage i betragtning?
>
> Jeg ville til en hver til vælge fast skrueaksel, nogle z-drev kan
> ikke holde i gearet, andre bliver utætte og hvis man ikke afmonterer
> hver vinter, så stjæler de skidtet.
> Jeg ville mene at det koster 500-750kr årligt at vedligeholde et
> z-drev.
> Og fast skrue aksel koster ikke over 50kr årligt, med mindre du har
> anode på akslen OG så er den billigere at forsikre
>
> Mvh
> Leon
> Hej Leon.
Jeg har haft z drev imange år.Min første båd med drev var fra 1969 og det
kører endnu.Der er stor forskel på kvaliteten af Mercroisers og Volvos
drev.Volvos er stort set lydløse ved gear skift hvorimod Mercroisers giver
påhængsmoter braget når man sætter i gear.Kig i svenske bådeblade dyngevis
af renoverede Merch drev og næsten ingenting af Volvos.Et vedligeholdssæt
til volvo koster ca 550 krh hvert andet år.Pantenius er fløjtende ligeglade
med om der er drev på,og de medforsikrer drevet uden ekstra omkostninger.Som
en taksator sagde .ved påsegling med drev kan et nyt drev skiftes på en time
og drevet koster 30-40000. Hvorimod en ny skrueaksel plus propel opretning
og måske gearkasse løber op i et helt andet beløb.Det årlige vedligehold
Består af at løsne bundskrue og se på oliens farve.Er det klart i farven
ingen problemer.Hvis der er antydning af vand i olien skal der skiftes 2
simmerringe på propelakslen det varer en halv time.Jeg har et drev fra
midtfirserne og det har aldrig været adskilt endnu. I drevsættet er der bælg
alle anoder og nye o ringe til påfyldningsskruer. Jeg maler det hvert år med
alu safe og har aldrig set tæringer på det .anoderne holder de to år.
> Mvh Bent.
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.726 / Virus Database: 481 - Release Date: 22-07-2004


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.730 / Virus Database: 485 - Release Date: 28-07-2004



Preben Holm (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 02-08-04 20:53

>>Jeg har været den lykkelige ejer af en motorbåd med fast skrueaksel
>>for enden af en Volvo Penta TAMD 31P med 150HK, som har fungeret uden
>>problemer.
>>Nu har jeg kik på en båd med 2 z-drev!
>>Er der nogen der har erfaring med z-drev omkring holdbarhed,
>>serviceomkostninger, kan de tåle begroninger e.t.c. og er der andre
>>forhold man skal tage i betragtning?


Er det ikke sværere at styre en båd med z-drev fremfor med fast skrueaksel?

Bjørn Jørvad (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-08-04 20:57


"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:410e9b84$0$35881$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Er det ikke sværere at styre en båd med z-drev fremfor med fast
skrueaksel?

Jeg vil ikke sige, det er sværere.

En båd med Z-drev kan ganske simpelt ikke sejle lige, men kræver konstant
korrektioner, med mindre man planer.

Til gengæld kan den vende på en tallerken.

Jeg har nu haft 3 både med Z-drev.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Bent Frederiksen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 03-08-04 13:17

Bjørn Jørvad wrote:
> "Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> news:410e9b84$0$35881$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>> Er det ikke sværere at styre en båd med z-drev fremfor med fast
>> skrueaksel?
>
> Jeg vil ikke sige, det er sværere.
>
> En båd med Z-drev kan ganske simpelt ikke sejle lige, men kræver
> konstant korrektioner, med mindre man planer.
>
> Til gengæld kan den vende på en tallerken.
>
> Jeg har nu haft 3 både med Z-drev
Det med at sejle lige har nået at gøre med skrogets konstruktion ikke z
drevet.Jeg kender godt problemet med hyppige korrektioner men min nuværende
båd en Birchwood 25 med et volvo duo drev på sejler snorlige uanset farten.
Skroget er lavet i england og der sejler man jo meget på floder det kræver
lidt retningsstabilitet.Gennemgående er det sådan at jo mere dyb v bund man
har desto større problem har man med styring i lav fart.
Mvh Bent.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.732 / Virus Database: 486 - Release Date: 29-07-2004



Bjørn Jørvad (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 03-08-04 16:24


"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:410f8219$0$35874$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Gennemgående er det sådan at jo mere dyb v bund man
> har desto større problem har man med styring i lav fart.

O.k. .. jeg har så blot fornemmelsen af det lidt upræcise
"snoretræk/powersteering".

Mine både har og er været med meget lidt V-form gående mod meget.

Min Chase 580 havde ganske lidt, Chase 630 en del og min nuværende Campion
LX 805i meget.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Bent Frederiksen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 04-08-04 12:45

Bjørn Jørvad wrote:
> "Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:410f8219$0$35874$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>> Gennemgående er det sådan at jo mere dyb v bund man
>> har desto større problem har man med styring i lav fart.
>
> O.k. .. jeg har så blot fornemmelsen af det lidt upræcise
> "snoretræk/powersteering".
>
> Mine både har og er været med meget lidt V-form gående mod meget.
>
> Min Chase 580 havde ganske lidt, Chase 630 en del og min nuværende
> Campion LX 805i meget.
Ja man skal faktisk have rorviser på z drevet en lille smule roret står
skævt når man slår bak så drejer båden.
Mvh Bent.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.732 / Virus Database: 486 - Release Date: 29-07-2004



Ukendt (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-08-04 19:36

Hmm - for mig er det måske mindre et spørgsmål om drev kontra aksel som det
er et spørgsmål om skrog og sejlkarakteristik.

Både med Z-drev er som regel planende mens (motor)både med aksel er
halvplanende.

Forskellen på de to måder at sejle på er for mig det mest afgørende valg, du
skal træffe: Vil du have den planende båds fart og dynamiske sejlads - eller
den halvplanende båds sødygtighed og evne til at klare blot lidt mere vind
end 5 sekundmeter.

Jeg har haft alle tre muligheder: Påhængsmotor, Z-drev og (nu) fast aksel.
For mig har det rigtige valg været den faste aksel - fordi det vigtigste for
mig har været at kunne sejle (relativt) behageligt i mere end absolut
vindstille - også i Kattegat.

Der ER forskelle når det gælder økonomien (forsikring og vedligholdelse) -
men set i det store billede - i betragtning af hvad det ellers koster at
have båd er det næppe det, der vil få en til at foretrække det ene frem for
det andet.


Anders
Helsingør

"Kent Hejn Kristensen" <khejn@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:10911094620.716669608039656@dtext.news.tele.dk...
> Jeg har været den lykkelige ejer af en motorbåd med fast skrueaksel
> for enden af en Volvo Penta TAMD 31P med 150HK, som har fungeret uden
> problemer.
> Nu har jeg kik på en båd med 2 z-drev!
> Er der nogen der har erfaring med z-drev omkring holdbarhed,
> serviceomkostninger, kan de tåle begroninger e.t.c. og er der andre
> forhold man skal tage i betragtning?
>
> MVH
> Kent Hejn
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste