Sejlads under bro
Fra : Cupido

Dato : 28-07-04 18:54

Hej i Kære Sejler
Har lige været på sommerferie,Struer til Sæby.
På vej ind til Ålborg skal man jo under vejbroen, dernæst jernbanebroen.
Det kan man godt komme op at svede under. Da der er en del sejler der ikke
kender eller vil forestå signalerne fra broen.
Det var som følgende vi lagde os de 100 meter fra broen som det foreskrives,
og ventede på at broen skulle gå op. Da signalerne for gennemsejling, fra
vest lyste ( tre faste røde lys) ventede vi på at dem fra vest skulle
passere. Da der fra en sejlbåd lød følgende "sejl for helvede", vi kom jo
fra øst så vi måtte ikke passere broen, da vi skulle have to faste røde lys.
Folk myldere igennem, så dem fra vest ikke turde at passere. Derfor SKAM
jer, læs lidt på reglerne. Det var ikke en sk.. bedre ved jernbanebroen. Da
der er en del tang der kan gå i skruen ved Ålborg, ja så det enden blev en
ny toppakning den stakkels 10 HK blev kvalt, vi forsøgte at gå til styrbord
lige efter jernbanebroen for at slå bak for at få tangen af skruen, men ak
det var total umulig folk skulle først i havn.

Håber der er nogle der kunne tænke sig at sætte sig ind i søvejsreglene.

Og til Miss Piggy af Hals, det kan godt være du er en stor sej motorbåd, men
passere i god afstand når du absolut skal ræse derudaf, og trække en
bovbølge af de grusomme. Dårlig sømandsskab.

Hilsen Erik (Cupido Struer)

Fra : Calle.

Dato : 28-07-04 23:02

Cupido wrote:
> [...]
> motorbåd, men passere i god afstand når du absolut skal ræse derudaf,
> og trække en bovbølge af de grusomme. Dårlig sømandsskab.

Når du er igang, så skal I sejlere også sejle efter reglene!
Når i har motoren tændt gælder i som motorbåd og har pligter som dem!
Jeg kom i min lille jolle med påhængmotor, pludselig kommer der en
lystsejler for motor direkte imod mig og fægtede at jeg skulle flytte mig.
Gu sku jeg ej, når han var for motor. (det samme gælder når både der er sejl
og motor) Det fatter i sejlere sku ikke at gøre.

--
Calle.

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-07-04 11:21

Cupido wrote:
> [...]
> for helvede", vi kom jo fra øst så vi måtte ikke passere broen, da vi
> skulle have to faste røde lys. Folk myldere igennem, så dem fra vest

Der må jo, efter reglerne, kun passere et skib af gangen, men så vil det nok
give uforholdsmæssigt lange åbningsperioder

> [...]
> jernbanebroen for at slå bak for at få tangen af skruen, men ak det
> var total umulig folk skulle først i havn.

Ikke for at starte den store signalkrig - men du huskede naturligvis at
sætte signal for at du ikke var under kommando ( selv om skibe under 12m
ikke er forpligtet til det) ellers kan andre skibe jo ikke se at du har
problemer.
Og iøvrigt må du jo slet ikke passere broen hvis din hovedmaskine ikke er
klar til øjeblikkelig brug

> Håber der er nogle der kunne tænke sig at sætte sig ind i
> søvejsreglene.

Det er altid en god ting !

--
/carsten

Fra : Jens

Dato : 29-07-04 11:42

Nævnte indlæg har desværre affødt et par mindre heldige hetz-agtige
kommentarer... lidt ærgerligt, da det tilsyneladende var ganske konstruktivt
ment.

Jeg kan sagtens genkende situationen; sejler selv i Limfjorden og har vel
100 eller flere bropassager i kølvandet gennem de seneste år.

Generelt respekteres lyssignalerne ikke! Der mases bare frem fra begge
sider, straks der er en åbning af 'passende' størrelse - end ikke de
blinkende 'gennemsejling forbudt' signaler respekteres, mens broen åbnes.
Det giver ofte anledning til nogen tumult og tætte situationer, så
kapsejladsrutine er en fordel bla. når båden sejles igennem for sejl, som vi
ofte har for vane ( har ikke altid motor ombord ). Vi har aldrig haft
egentlige uheld eller problemer, men tager os til hovedet, når vi ser,
hvordan nogen fører sig frem...

Aht. 'ålegræs' problemet og andre forhold, som kunne sætte en motor ud af
spil på et kritisk tidspunkt, så vil min anbefaling altid være, at have et
storsejl klar, så der kan sejles og manøvreres med dette, hvis motoren
svigter.

Jens

Fra : Carsten Holck

Dato : 29-07-04 11:57

Jens wrote:
> Nævnte indlæg har desværre affødt et par mindre heldige hetz-agtige
> kommentarer... lidt ærgerligt, da det tilsyneladende var ganske
> konstruktivt ment.

Det er svært at tolke en kritik af andres handlinger når man kun har den ene
parts forklaring, andet end at opfordre til lidt selvkritik. Dette skal dog
ikke være noget forsvar for dem der sejler "med hovedet mellem benene",
nogle ville ville være bedre tjent med at sejle i baljebanen i tivoli

> [...]
> ombord ). Vi har aldrig haft egentlige uheld eller problemer, men
> tager os til hovedet, når vi ser, hvordan nogen fører sig frem...

Jeg tror ikke at problemerne i Aalborg er meget størrre end ved andre broer,
men jeg er sikker på at brovagten også kan genkende beskrivelsen af
besynderlige manøvre ved pasage.

> [...]
> ud af spil på et kritisk tidspunkt, så vil min anbefaling altid være,
> at have et storsejl klar, så der kan sejles og manøvreres med dette,

Og et signalhorn så man kan signalere de omkringliggende hvis man er nødt
til at foretage "pludselige/pudsige/uventede" manøvrer, det er jo sådan man
kan hjælpe de omkringliggende til at tage hensyn (som de skal), det kan jo
være svært hvis ikke de ved hvad man har af problemer.

--
/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-04 20:00

Jeg passerer tilfældigvis også Ålborgbroen flere gange om året, og har
observeret (set) brovagten give signal til både øst og vest passage
samtidig - 3 røde lys vest og 2 røde øst.
Jeg har på fornemmelsen at brovagten gerne ser sejlerne oppe sig lidt, og
jeg forstår udmærket at lystsejlerne har travlt med at komme igennem, når
man ser hvor hurtig trafikkøen vokser oppe på broen - en af de mest
trafikerede veje i Danmark.
Men der er selvfølgelig noget der hedder godt sømandsskab.

se link
http://soefart.schultz-online.dk/infoweb/infosys.asp?da/SFSRDB/SFSRDB0

PS. Det er nemmest at holde tang af skruen hvis maskinen går med rimelige
omdrejninger.

Med venlig hilsen
René Sørensen
www.mizzi.dk